Ketjun vs. rattaan kuluminen

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Nojapyörässä kun ketju on pitkä ja suunnilleen yhtä kallis kuin takapakkakin, olen yleensä ajanut ketjulla niin kauan kuin se suinkin toimii, unohtanut mittailut, ja lopulta vaihtanut ketjun ja rattaat kerralla. Kaikista helpoin mittaustapa on ei mittausta ollenkaan.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2747
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Nojapyörässä kun ketju on pitkä ja suunnilleen yhtä kallis kuin takapakkakin, olen yleensä ajanut ketjulla niin kauan kuin se suinkin toimii, unohtanut mittailut, ja lopulta vaihtanut ketjun ja rattaat kerralla. Kaikista helpoin mittaustapa on ei mittausta ollenkaan.

Takapakka on itseasiassa halvempi kuin kolme pakettia ketjua.

Kuinkas pitkästi sinulla kestää tuolla metodilla, ja meneekö eturattaatkin samalla vaihtoon?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

tavasti kirjoitti:

Kuinkas pitkästi sinulla kestää tuolla metodilla, ja meneekö eturattaatkin samalla vaihtoon?

Pari vuotta menee, eturattaita ei tarvitse vaihtaa.

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Teemu Kalvas kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Kuinkas pitkästi sinulla kestää tuolla metodilla, ja meneekö eturattaatkin samalla vaihtoon?

Pari vuotta menee, eturattaita ei tarvitse vaihtaa.

:), joo, mutta matkaa?

Tuli tuosta mieleen, kun tuttavaporukassa muinoin ihmeteltiin henkilöautojen kulutuslukemia. Joukkoon tupsahti sivummalta henkilö, joka tuohtuneena sanaili: "Joo, just niin, tuo meidän Volvokin on aivan hirveä kuluttamaan pensaa! Yli 100 markkaa viikossa, voitteko kuvitella?'

(ennen sanottiin henkilön kohdalla jotain muuta, mutta nykyään kai ei uskalla sanoa, ettei tapahtuisi kamalia)

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2655
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Eli onko ketju vaihtamiskuntoinen kun nojakilla ajettu esim. 1500km (ja jos ketjuna on 9-pakan ketju), ja tästä 1500km olisi varmaan n. 300km kai maksimissaan talviajoa? Ja jos ketjuja on putsannut ja öljyillyt säännöllisesti, tarpeen vaatiessa? Eli mitäköhän noilta ketjuilta voi ylipäätään odottaa kestoikää. Jos olisi vaikka 1500km raja niin kerran vuodessa ketjut menis kyllä vaihtoon ellei jopa useemmin (täällä siis).

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Eli mitäköhän noilta ketjuilta voi ylipäätään odottaa kestoikää. Jos olisi vaikka 1500km raja niin kerran vuodessa ketjut menis kyllä vaihtoon ellei jopa useemmin (täällä siis).

Minä väitän että koko ketjurtaspaketin vaihtoväli oikein huollettuna on nojapyöräkäytössä paljon lähempänä 15000km kuin 1500km.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

kauralyhty11
Viestit: 8
Liittynyt: 01 Elo 2010, 12:44

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja kauralyhty11 »

Kannattaa ostaa toiset ketjut heti ensimmäisen 1000km jälkeen ja vaihtaa ne , ja vanhat ketjut silläaikaa pestä ja laittaa säilöön ja vaihtaa taas takasin kun tarvitsee puhdistusta noin 2000 km jälkeen esim. näin rataspakkakin kestää huomattavasti pidempään ja ketjut venyy tasaisesti mutta puolta hitaammin !!?? Onko 2000km ketjunvaihto liian aikainen ehkä , ja kommentteja tähän kiitos,

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

kauralyhty11 kirjoitti:

Onko 2000km ketjunvaihto liian aikainen ehkä , ja kommentteja tähän kiitos,

Ei, jos ajaa kuivalla kesäkelillä. Jos taas kevätalven, suolasorasohjossa niin on liian pitkä.
Yks ed. työkaveri kertoi vaihtavansa työmatka pyöränsä ketjun ed. kuvaamallasi tavalla n.500km välein. En toimitusta koskaan ole nähnyt, mutta sanoi sen sujuvan helposti kun katkaisee ketjun pikalukolla ja vetää "uuden" ketjun vanhalla paikoilleen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

optimistx kirjoitti:
Teemu Kalvas kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Kuinkas pitkästi sinulla kestää tuolla metodilla, ja meneekö eturattaatkin samalla vaihtoon?

Pari vuotta menee, eturattaita ei tarvitse vaihtaa.

:), joo, mutta matkaa?

En tiedä enkä välitä. Se nyt on selvää että puhutaan ihan eri magnitudilla olevista määristä kuin tässä aiheessa muuten. Minulla on kuitenkin töihinkin jo melkein 13 km.

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 854
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Mulle tulee kohta 1,5 vuoteen 8000 täyteen,
tuon Jukan mainitseman rajapyykin 15.000 arvioon meinaan
ainakin pyrkiä eli ensi kesä vielä ainakin, huollatan sitä säännöllisesti.......
Ja useamman kerran vuodessa vielä pesen ja rasvaan härvelin.....
toivottavasti saan hivenen lisäkilometrejä tuolla tapaa.....

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
pikametri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 245
Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja pikametri »

Luulisi että pidempi ketju kuluu prosentuaalisesti hitaammin kuin lyhyt. Eikös kulmuminen tapahdu lähinnä ketjun taipuessa? Eli jos nojiksessa olisi vaikka kolmet normaalin fillarin ketjut, eikä ketjulinjalla ole turhia rissoja, niin luulisi ketjun kestävän kolme kertaa enemmän kilometrejä kuin normaalissa fillarissa, paitsi jos eturatas on paljon isompi ja ketjunopeus on suurempi.

HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2655
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Ehkä onneksi tuli kuitenkin hankittua CRC:stä se venymämittari. Oli venynyt jo 0,5% ohi muttei vielä 0,75:een. Nyt varmaan kandee vaihtaa ketjut, mutta meneekö tuolla jo takapakkakin vaihtoon? Ketjun kuluman huomaa aika hyvin vähemmän käytetyillä uloimmilla pikkurattailla kun ei ne oikein pelitä enää. Jos uusii vaan ketjut niin pomppiiko se sitten vanhalla pakalla keskimmäisillä rattailla? Pakka ei kyllä näytä kuluneelta mutta ei kai se paljoa tarviikaan kulumista, vai?

Muoks. Olis varmaan kannattanut etsiä vastausta noista ketjujen laaduista suoraan CRC:n sivuilta :roll: . Siellähän se oli selvästi sanottu..kun mietin vaan mitä ketjua kannattais ostaa.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

mun mielestä nojapyörissä kannattaa ketju ja pakka ajaa pakettina loppuun ja vaihtaa molemmat kerralla. Jos vertaat hintaeroa 3ketju+pakka pelkkään 3ketjuun niin ei ole kovin suuri. Prosentuaalinen ero vain 1/3osa siitä mikä pystypyörissä(yksi ketju) joissa ketjunvaihtoa suositellaan. Aina on toimimattomuusriski jos uusien osien kans käytetään vanhoja.

Premnas kirjoitti:

Ketjun kuluman huomaa aika hyvin vähemmän käytetyillä uloimmilla pikkurattailla kun ei ne oikein pelitä enää.

Tuo kuulostaa kyllä oudolta. Jos ketju on noin vähän venynyt niin ei pitäisi kyllä hyvillä rattailla vielä hyppiä. Enempi epäilisin vaihtaja, tai lähinnä vaihdevaijerin säätöä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2655
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Täytyy katsoa vielä niitä säätöjä. Mietin myös, voiko kulunut ylempi vaihtajan rissa aiheuttaa tuollasta pomppimista? Vaihdoin sen uuteen eilen mutta en ole vielä kokeillut ajaa joten en tiedä vielä auttoiko. Siksikin epäilytti tuo rissa, aiheuttiko se ongelmat kun kuoppaisella tiellä saattoi ketju alkaa hyppiä välillä. Joten oliko ongelmat vaan tuosta rissasta kiinni että se ei jaksanut piikeillään pitää ketjua sopivassa linjassa rattaalle (lisäksi se pääsi jotenkin muljuamaan sivusuunnassa, kuuluuko sen edes tehdä niin)?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Täytyy katsoa vielä niitä säätöjä. Mietin myös, voiko kulunut ylempi vaihtajan rissa aiheuttaa tuollasta pomppimista? Vaihdoin sen uuteen eilen mutta en ole vielä kokeillut ajaa joten en tiedä vielä auttoiko. Siksikin epäilytti tuo rissa, aiheuttiko se ongelmat kun kuoppaisella tiellä saattoi ketju alkaa hyppiä välillä. Joten oliko ongelmat vaan tuosta rissasta kiinni että se ei jaksanut piikeillään pitää ketjua sopivassa linjassa rattaalle (lisäksi se pääsi jotenkin muljuamaan sivusuunnassa, kuuluuko sen edes tehdä niin)?

Jos ketju menee oikealle rattaalle ja vaihtaja on oikein säädetty niin se vaihtajan ratas ei sitä muljuamisellaan ja kulumisellaan saa pois siirrettyä. Mutta jos vaihtaja(vaijeri) on väärin säädetty vedättää se ketjua koko ajan sivusuuntaan, pois rattaalta. Se kuluttaa sekä vaihtajan ratasta, ketjua ja rataspakkaa, sen lisäksi aiheuttaa ketjun ylihyppimistä kun se välillä nousee piikkien harjalle.
Oma kokemus on että sitä vaijerin kireyttä täytyy säätää monta kertaa vuodessa. Ei sen säätämisestä ole turhaan tehty niin helppoa. Lämpötila laajentaa vaijeria eri tavalla kuin pyörän runkoa, eli vähintään keväällä ja syksyllä senkin vuoksi. Sitten vaijerin kuori ja ohjurit kuluu joten sisus kulkee suorempaa reittiä kuin uutena ja tämän oikaisemisen vaikutus täytyy kiristää siitä pois.

Jukka

Viimeksi muokannut jviirret, 20 Huhti 2014, 09:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin