Alfine 11

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Alfine 11

Viesti Kirjoittaja PW »

Onko tuosta Shimanon Alfine 11 vaihteesta kellään tietoa ja kokemusta. Imatralainen pyöräkorjaaja/rakentaja sitä kehui, yks argumentti oli anakin tuo ett vaihteisto on öljykylvyssä.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Alfine 11

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Eikse ollu vasta syksyllä tulossa markkinoille?

Nykyisessähän on vain 8 pykälää.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Alfine 11

Viesti Kirjoittaja Pastori »

http://www.radfahren.de/news/detailansi ... -nabe.html

Tuolla on se alkuvuodesta ollut laajempi juttu.

TeemuN
Viestit: 187
Liittynyt: 19 Kesä 2007, 18:03
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfine 11

Viesti Kirjoittaja TeemuN »

Esituotantomallin testiajosta:
http://road.cc/content/news/13981-shima ... -park-test
ja täällä: http://www.rockx.eu/cfw/index.htm
kaveri väittää ettei siinä olisi 1:1 lainkaan ja eka vaihto olisi 29% hyppy, loput 13-14%. Tiedä sitten mistä tietonsa saanut.

Härmäpyörä
Viestit: 59
Liittynyt: 10 Heinä 2008, 01:57
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Alfine 11

Viesti Kirjoittaja Härmäpyörä »

Rohloff saa siksi kovan kilpailijan Nexus 11 Alfinesta kun pienimmän ja suurimman vaihteen suhde paranee Nexus 8:n 307 %:sta Alfinen 409%:iin.

Vaihteiden lukumäärä ei liene tärkeä vaan juuri tuo skaala.

Sitä ihmettelen miksi napavaihteeseen ei voisi vielä laittaa lisäksi esim. kahta ratasta. Olisiko jälkiasennuksena mahdollista?

Tapio Osala
Vaasa
tapioosala.com
tapio.antero.osala@gmail.com

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Alfine 11

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

Härmäpyörä kirjoitti:

Sitä ihmettelen miksi napavaihteeseen ei voisi vielä laittaa lisäksi esim. kahta ratasta. Olisiko jälkiasennuksena mahdollista?

Eikö tuossa napavaihteessa yksi tavoiteltu ominaisuus ole juuri se, ettei ketjua tarvitse liikutella. Jos kerran laitetaan ulkovaihtaja, ei mielestäni ole juurikaan väliä onko rattaita 2 vai 9. Oletin että tarkoitit tuota tuolla kahdella rattaalla. Jos taas tarkoitit kahta "ratasta" navan sisään, niin taitaa olla politiikasta ja kustannuksista kiinni :wink:

Nojaillaan!

TeemuN
Viestit: 187
Liittynyt: 19 Kesä 2007, 18:03
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfine 11

Viesti Kirjoittaja TeemuN »

Sram Dual Drive on tuollainen, tosin navassa vain 3 vaihdetta, loput pakassa. Ilmeisesti herkkä rikkoutumaan, näin ainakin muistelen lukeneeni.

Härmäpyörä
Viestit: 59
Liittynyt: 10 Heinä 2008, 01:57
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Alfine 11

Viesti Kirjoittaja Härmäpyörä »

Kiinnostaisi kuitenkin sellainen, että onko se jotenkin vaikeaa laittaa vaikka Nexus8:aan (tai sitten Alfineen) kaksi ratasta ihan jälkiasennuksena? Vaihtaja olisi jo....

Tapio Osala
Vaasa
tapioosala.com
tapio.antero.osala@gmail.com

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Alfine 11

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

Nexus8:aa tai Alfinea en ole ns "kädessä pitänyt" mutta ainakin tuohan Nexus7:aan en alkais toista ratasta virittelemään. On nimittäin se vaihteensiirtäjä hässäkkä siinä rattaan puolella ja vaikea kuvitella että sinne toista mahtuis. Eikö olisi "viisaampi" laittaa ne kaksi ratasta eteen ja hakea ne lisävälitykset sitä kautta :wink: Luulisin että vaikka sen toisen rattaan sinne napaan saisikin, menisi silti osa välityksistä "päällekäin", näinhän käy väistämättä myös useamman keskiörattaankin kanssa.

Nojaillaan!

fw7854
Viestit: 105
Liittynyt: 18 Heinä 2007, 22:30
Paikkakunta: Kokkola

Re: Alfine 11

Viesti Kirjoittaja fw7854 »

Tarvitsee varmaan sen ketjunkiristimen (vaihteensiirtäjän kaksi ratasta ja jousen) tämäkin nojakissa, ainakin näkemissäni Rohloffeissa sellainen on...

VOTE

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Alfine 11

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Härmäpyörä kirjoitti:

Sitä ihmettelen miksi napavaihteeseen ei voisi vielä laittaa lisäksi esim. kahta ratasta. Olisiko jälkiasennuksena mahdollista?

Olisko toi Schlumpf:in keskiö vastaus tähän ongelmaan http://www.schlumpf.ch/md_engl.htm

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Alfine 11

Viesti Kirjoittaja jori »

Härmäpyörä kirjoitti:

Rohloff saa siksi kovan kilpailijan Nexus 11 Alfinesta kun pienimmän ja suurimman vaihteen suhde paranee Nexus 8:n 307 %:sta Alfinen 409%:iin.

Vaihteiden lukumäärä ei liene tärkeä vaan juuri tuo skaala.

Sitä ihmettelen miksi napavaihteeseen ei voisi vielä laittaa lisäksi esim. kahta ratasta. Olisiko jälkiasennuksena mahdollista?

Shimano Nexus 7 olen nähnyt kaksi ratasta rinnakkain takana - tosin apumoottorin - ei ketjuvaihtajan takia. Ketjuvaihtaja tarvitsee kiinnityssilmukan rungossa, toisen vaihdevivun, -vaijerin ym. eli aika paljon muutakin, kuin vain sen toisen rattaan. Tuo 409 % ei sekään vielä vastaa maastopyörän ketjuratassettiä. Jos sen sijaan aluevaihtaja laitetaan, riittäisi pienempikin vaihdemäärä ja halvempi napa.

Itse laskeskelin joskus järjestelmää, jossa olisi kolme ratasta molemmissa päissä siten, että ketjun pituus olisi pareittain sama. Uloimmat rattaat parina, edessä suurin ja takana pienin, sisimmät parina: edessä pienin ja takana suurin ja keskellä siltä väliltä. Tällä systeemillä saisi jo Nexus 7 navalla (244%) kunnon maastopyörän välitysalueen (732%). Laitteesta voisi rakentaa jopa jalkajarrullisen, koska rattaita käytetään vain omien pariensa kanssa, eikä koskaan ristiin, jolloin ketjun kiristysvaraa ei juuri tarvita. Ainoa tekninen ongelma tässä on etu- ja takavaihtajan synkronoiminen yhteen siten, että suuremmalle vaihtaessa aloittaa takapää vaihtamisen ensin ja etupää seuraa perässä, alaspäin vaihtaessa päinvastoin, jotta ketju saa ensin löysää ja sitten vasta kiristyy uudelleen. Sopivasti rataskoot valiten keskimmäisillä rattailla ajettaisiin normaalisti ja pienempää ja suurempaa käytettäisiin vain erityistapauksissa.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Alfine 11

Viesti Kirjoittaja jviirret »

"Tämmösillä ei köyhät ajele", hinta yli 300 puntaa, eli oisko 400e. Ilmeisesti myös ns. "huoltovapaa" eli kertakäyttökamaa?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin