Mistä kannattaa etsiä nojapyörään normaaleja mutta pyöräkorjaamoille tuntemattomia osia kuten ketjuohjainrullat kiinnikkeineen tai ylipitkät vaijerit/kuoret ja muu tällainen tavara? Olen kuullut joitain nimiä, mutta jos joku kirjoittaisi ne tänne niin harva pää saa tukea.
Nimim. talvi aikaa askarrella
Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->
Askartelupohjalta näitä kyllä äkkiä rakentelee. Ottakaa talteen vanhat rataspakat ja tehkää niistä . Siinä sopivaa askaretta. Itse rakensi alusta-asti näitä messinkistä ja hyvin toimivat koko entisen pyörän iän. Tietysti kaikilla ei ole sorvia käytössä. Jos on niin mielenkiintoinen iltapuhdetta kuitenkin. Sakari niitä näyttää sorvaavan lähes urakalla ja hyvin ovat kestäneet. Kysyppä Sakarilta olisko ylimääräisiä. Olis ainakin kotimaista alkutuotetta.
Askartelupohjalta näitä kyllä äkkiä rakentelee. Ottakaa talteen vanhat rataspakat ja tehkää niistä . Siinä sopivaa askaretta. Itse rakensi alusta-asti näitä messinkistä ja hyvin toimivat koko entisen pyörän iän. Tietysti kaikilla ei ole sorvia käytössä. Jos on niin mielenkiintoinen iltapuhdetta kuitenkin. Sakari niitä näyttää sorvaavan lähes urakalla ja hyvin ovat kestäneet. Kysyppä Sakarilta olisko ylimääräisiä. Olis ainakin kotimaista alkutuotetta.
Minä myös rakentelin viime talvena muovista ja rataspakasta rinkulat, 13T ja15T. Muuten hyvät ,mutta teräksinen ratas on aika äänekäs (ontto hiilikuiturunko). Nyt on tehtynä kokonaan muoviset rissat muovisella hammastuksella. Pyörii huomattavasti äänettömämmin. PS. Muoviin lykkelee hammastuksen sopivalla pyöreällä viilalla.
Askartelupohjalta näitä kyllä äkkiä rakentelee. Ottakaa talteen vanhat rataspakat ja tehkää niistä . Siinä sopivaa askaretta. Itse rakensi alusta-asti näitä messinkistä ja hyvin toimivat koko entisen pyörän iän. Tietysti kaikilla ei ole sorvia käytössä. Jos on niin mielenkiintoinen iltapuhdetta kuitenkin. Sakari niitä näyttää sorvaavan lähes urakalla ja hyvin ovat kestäneet. Kysyppä Sakarilta olisko ylimääräisiä. Olis ainakin kotimaista alkutuotetta.
Minä myös rakentelin viime talvena muovista ja rataspakasta rinkulat, 13T ja15T. Muuten hyvät ,mutta teräksinen ratas on aika äänekäs (ontto hiilikuiturunko). Nyt on tehtynä kokonaan muoviset rissat muovisella hammastuksella. Pyörii huomattavasti äänettömämmin. PS. Muoviin lykkelee hammastuksen sopivalla pyöreällä viilalla.
Minkä ihmeen vuoksi pitää muoviseen rissaan laittaa työläitä hammastuksia, kun sen voi tehdä näinkin:
Kuvassa 2 rissaa rinnakkain.
Rissan sorvaamiseen polyasetaalikiekosta menee noin reilu tunti. Kevennysreikineen hinnaksi tulee riippuen materiaalin lähtöhinnasta, tekijän hintatasosta ja innostuksesta asiaan n. 15-20 €.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Veikkaan että vetopuolella metallinen hammastus pidentää rissan elinikää, mutta muuta iloa siitä ei varmaan olekaan. Minulla tuntuu kestävän 15-hampainen ratas vetopuolella noin 4 vuotta, mikä on minun ajomäärilläni aika paljon, samassa ajassa menee 5-6 ketjut ja takapakat.
Vetopuolen rullat on varmaankin syytä olla hammastettu ja kunnolla laakeroitu. Sillä monesti kuorma el kitkan lisäys silläpuolella ei ole tervevetullutta. Paluupuolella kuormaa kun ei paljon ole , on sama millainen pyörästö siellä melkein on.
Itse huomasin että kun tein vetopuolelle rattaan messinkistä ja laakeroin tämän pyörän kunnolla , tuntu että vetokitka oli pienepi kuin vastaavassa teräksisessä. En tierä oliko se vain tuntemus vai vaktaa. Lisäksi messinkinen oli paljon äänettömämpi . Nykyisessä pyörässä kun on pelkät putke ei näitä ongelmia ole. Vastaavasti samoilla ketjuilla ajaa paljon pitempään kun ovat lähes täysin säältä suojasa. Ei tarvinnut ketjuja pestä koko kesänä . Joka lisää mukavasti tätä huoltamisen tarpeen tarvetta hyvään suuntaan. Tosin ketjujen putkitus ei onnistu kuin harvassa pyörämallissa.
Rupesin tässä miettimään jo vähän aikaa sitten että eipä taida ainakaan täältä päin saada esim. penkin alle ketjunohjainpyörää, pitää varmaan tilata ulkomailta? Tai luulisi että nojakkikauppiailla olisi varastossa edes jotain peruskamaa, mutta hintakin on varmaan sitten kohdillaan?
Pitäisi vaan selvittää ton oman nojakin ketjunohjaimen koko ja sitten pitäs vielä löytää suht samanlainen..en tiedä onko ketju sittenkin liian tiukalla, että onko se "syönyt" sen ketjunohjainpyörän, mutta rohisee. Mies ehdotti että jos laittas hiukan lisäpaloja tuohon ketjuun mutta ei kai siinä enää istu uudenveroiset linkit vanhaan ketjuun.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Nyt pitää alkaa katsella osia, minulla kun ei ole itselläni mahdollisuutta niitä tehdä. Sain jo Sinneriä varten levyjarrut ja odotan vielä etukiekkoa. Sitten pääsee trimmaamaan ohjausta kuntoon ja jarruja paremmaksi. Trikeen pitäisi rakentaa ketjun kuljetus kokonaan uudestaan, tuli silloin alussa vähän töpeksityksi.
Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->