Lumi saapui Helsinkiin ja testailujen jälkeen pientä päivitystä tämän loimaasavenmaaperformerin Alku 406mm/622mm nuijapään talviajo-ominaisuuksista. Lähdin ensialkuun kokeilemaan, pystyykö lumella ajamaan kesärengastuksellani. Käytän takana 23-622 mm Specialized Armadilloa sen pistosuojaominaisuuksien ja suhteellisen hyvän rullaavuuden takia, edessä on 40-406 mm Schwalbe Marathon Racerit. Jäin pyörällä ensimmäisen kerran kiinni heti kotipihassa, kun pehmeänpuoleista lunta oli viitisen senttiä. Etupyöristä lykkimällä sain pyörän kadun varteen ja yritin lähteä ajamaan työmatkani ensimmäisiä satoja metrejä. Kevyen liikenteen väylä oli aurattu melko tasaiseksi, lunta oli pakkautuneena asfaltin päällä ehkä 2-3 cm. Tie nousee hyvin loivasti heti alussa, ensimmäisellä sadalla metrillä on nousua vajaa 3 metriä. Se yhdessä tuon lumimäärän kanssa oli liikaa kesärenkaille, jäin sutimaan paikalleni. Työnsin pyörän takaisin kellariin odottamaan seuraavaa päivää.
Takalokarin kiinnikkeistä lienen maininnut ennenkin, lokarin kanssa taakse ei mahdu helposti 28 mm leveämpi kumi. Tila loppuu penkin takana, rajoittava tekijä on kumin korkeus. Vaihdoin täyspitkän takalokarin muoviseen etulokariin a´la SKS, jotta saisin tilaa leveämmille ja korkeammille kumeille. Varastossa oli Marathon Winteriä 35 mm leveänä ja asensin sellaisen taakse. Tilaa runkoon ja lokarin kiinnikepaloihin sekä penkkiin jäi sen verran, että sohjolla on hieman kertymätilaa. Ahtain tila lienee edelleen penkin takana. Jos kumi olisi 5 mm korkeampi, se saattaisi ottaa penkin kaltevuudensäätömekanismiin kiinni. Voisi veikata, että Nokian 37 mm nastarenkaat saattaisivat vielä juuri ja juuri mahtua, tai sitten ei.
Odotukset ajamisen suhteen eivät olleet hirmuisen korkealla, koska pito oli niin selvästi loppunut kesärenkailla. Lähdin taas pihalta liikkeelle, takarengas löi jonkin verran tyhjää pehmeässä lumessa, mutta pyörä liikkui eteenpäin. Lunta oli kadunvarressa hieman edellisiltaa enemmän, mutta nyt ei ollut mitään merkkejä kiinnijäämisestä. Tehokasta eteneminen ei toki ollut, koska takarengas suti edelleen hieman. Tasamaalla meno oli varsin mukavaa, vaikkakin hieman tärisyttävää. Kovemmassa vauhdissa kurvaillessa pyörän saa mukavaan kolmipyöräluisuun ja liukkailla perä tahtoo hakea muutenkin paikkaansa. Luisutaipumuksia voisi vähentää laittamalla eteenkin Marathon Winterit, mutta se ei tunnu välttämättömältä ainakaan lumikeleillä.
Yhteenvetona voinee todeta, että Alku-nuijapää on varustettavissa talviajokelpoiseksi. Koviin lumipyrypäiviin en sillä kuitenkaan aio näillä kokemuksilla lähteä.