Etuvetosuunnitelma

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
MiikkaK
Viestit: 18
Liittynyt: 04 Maalis 2010, 12:05

Etuvetosuunnitelma

Viesti Kirjoittaja MiikkaK »

tämän näköinen pyörä on alkanut kiinnostamaan. Pohjana oon käyttänyt "luciole" nimistä pyörää. Tuo on mitoitettu omalle mitalle eli 178 cm pituiselle ja 26" renkailla. Katelkaapa ja ehdotelkaa muutoksia (onko kulmat oikein yms).
Kuva

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Etuvetosuunnitelma

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Et ole tuohon merkinnyt jättöä ja ohjausakselin kulmaa. Sen mitä minä olen näitä MBB(Moving Bottom Braket) keskusteluja lukenut niin "yleisesti hyväksytyt" arvot on 60asteen kulma ja jättö 120-140mm. Eli jättöä enempi kuin pystäreissä ja jäykkä puomisissa. Tällä kai haetaan suurempaa ohjauksen keskitysvoimaa vauhdissa. Oma käytännön kokemus näistä on vielä aika 0.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Etuvetosuunnitelma

Viesti Kirjoittaja Pastori »

MiikkaK
Viestit: 18
Liittynyt: 04 Maalis 2010, 12:05

Re: Etuvetosuunnitelma

Viesti Kirjoittaja MiikkaK »

Jättö on 110 mm ja kulma on nyt 65 astetta. Mitähän nuo arvot tekee ajolle???

Pitänee lukea tuo edellinen keskustelu ajatuksen kanssa.

Airbike lätinät siirretty tänne > http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 34&start=0 Pastori

MiikkaK
Viestit: 18
Liittynyt: 04 Maalis 2010, 12:05

Re: Etuvetosuunnitelma

Viesti Kirjoittaja MiikkaK »

Taas oon pyöritellyt tuota omaa suunnitelmaa, joka ei näytä jättävän rauhaan ennen kuin alla on valmis peli.
tässä on tämän hetkinen suunnitelma. Etukulma on tuo 55 astetta, akseliväli n. 140 cm. Renkaat 26" (mallissa maastokumien paksuiset). Mitat katottu 178 cm pitkälle kuskille. Ohjaustankoa en ole vielä suunnitellut ollenkaan. se varmaan suunnitellaan vasta valmistusvaiheessa, joka on toivottavasti tänä talvena.

Kuva

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Etuvetosuunnitelma

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Ihan jees suunnitelma.

Kannattaa BROL:ssa käydä kattelemassa MBB-projekeja miten ovat sujuneet, niitä on aktiivisina ollut ihan viime viikkoina... ja pari liippaa läheltä tätä geometriaa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Etuvetosuunnitelma

Viesti Kirjoittaja PW »

Onks tuoss tyynyt penkin alla :wink: mistä materiaalista nuo kaarevat penkinalus linjat, onko tarkotus joustaa +

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

MiikkaK
Viestit: 18
Liittynyt: 04 Maalis 2010, 12:05

Re: Etuvetosuunnitelma

Viesti Kirjoittaja MiikkaK »

Oon lueskellut Brolia ja ranskalaisia foorumeja tässä jonkin aikaa. Sieltä oonkin saanut nuo mittasuhteet pyörään.

Tyynyt olis aika jees, mutta tuskin laitan :)
Materiaaliksi oon tällä hetkellä ajatellut pyöreitä putkia (vahvuuksia yms pitää vielä alkaa laskemaan), koska lähipiirissä on taivutusfirma. Toisaalta tuollaisissa kaarevissa muodoissa vois neliöputkikin olla hyvän näköinen, varsinkin jos siinä on pyöristetyt nurkat. Pääasia, että rakenne näyttää sirolta,vaikka on jämäkkä. Kokonaisajatus tuossa on semmonen cruiserityyli, jolla vois päästä nopeaakin.

Jousista: Periaatteessa tuohon persauksen alle sais tehtyä kaarevat lehtijouset ja selän yläosaan nivelen, jolloin vekottimesta sais joustavan. Katotaan....

Vastaa Viestiin