Airbike - mimmoinen se onkaan.

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Airbike - mimmoinen se onkaan.

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Aihetta sivuten. Onko kukaan rakentanut www.python-lowracer.... sivustolla , runkojen geometriia käsitelevää sivulla olevaa pyörää. Airbike on kyseinen mallike rungolle. Näytää älyttömän yksinkertaiselta, siksi tätä aihetta sivuten tätä tierustelen. Kutkuutaa mieltä ja piirtäminen ja mallinkin luominen mielessä. Anteeksi asiaa sivuava kysymys. Kyseinen pyörä jota nyt suunitellaan on lähellä samoja lähtökohtia. Paitsi tuon ohjaustangon sijoitus. :shock:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Etuvetosuunnitelma

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Airbikehän pohjautuu hyvin pitkälle flevon geometriaan, runkorakenne on vain erilainen. Niitä lienee suomessakin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Etuvetosuunnitelma

Viesti Kirjoittaja jviirret »

MiikkaK kirjoitti:

Jättö on 110 mm ja kulma on nyt 65 astetta. Mitähän nuo arvot tekee ajolle???

Tuskin mitään radikaalia, voi vaatia vähän enemmän vauhtia tuntuakseen vakaalta, mutta vastaavasti on kevyempi ohjata.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Etuvetosuunnitelma

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Olisko missään kuvaa valmiista AirBikestä??? Muukin tarkempi tieto kiinostaa. :D

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Etuvetosuunnitelma

Viesti Kirjoittaja irakas »

Nojanalle kirjoitti:

Olisko missään kuvaa valmiista AirBikestä??? Muukin tarkempi tieto kiinostaa. :D

Tässä muutamia AirbBike-nimisiä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Etuvetosuunnitelma

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuo viimeinen on se oikea: http://www.airbike.de/

Jukka

ps. tämän airbike jutustelun vois joku siirtää muualle

Ketju katkaistu. Vanhaan jäi se etuvetoideointi ilman airbike säätöä. - Pastori

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Airbike - mimmoinen se onkaan.

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ensinä tämä ei ole (lätinää), vaan keskustelua, vaikka siirto ilmoituksessa näin ilmoitettiin.
Niin asiaan onko merkitystä yleensä mihin sijoittaa ohjaustangon näissä runko-ohjattavissa. Sillä ohjaus tapahtuu käsittääkseni jaloin ja keholla. Eli jos sijoian ohjaukse pyörässä satulaan niin se ei haittaa pyörän hallittavuutta. Jos ole väärässä niin oikaiskaa tämä oletus jotka olette vastaavia systeemiä rakentaneet ja ajaneet. :D

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Airbike - mimmoinen se onkaan.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Niin asiaan onko merkitystä yleensä mihin sijoittaa ohjaustangon näissä runko-ohjattavissa. Sillä ohjaus tapahtuu käsittääkseni jaloin ja keholla. Eli jos sijoian ohjaukse pyörässä satulaan niin se ei haittaa pyörän hallittavuutta. Jos ole väärässä niin oikaiskaa tämä oletus jotka olette vastaavia systeemiä rakentaneet ja ajaneet.

No pythonilla ajaneena voisin sanoa että on luonnollisemman tuntuista kun kädet kääntyy samaan suuntaan kuin jalatkin, eli tanko on kiinni kääntyvässä etuosassa. Jos tanko on kiinni takaosassa niin tuntuma on sellainen niinkuin käsillä ohjaisi päinvastaiseen suuntaan. Eihän se kääntyessä ole outoa, mutta tasapainon ylläpidossa varmasti vaikea oppia. Pythonissa menee kun se opetellaan ajamaan ilman käsiä, eli oikeastaan sen jälkeen sama missä niitä käsiä pitää niin eivät yritä osallistua ohjaamiseen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Airbike - mimmoinen se onkaan.

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Hyvä perustelu kiitos. Joskus sitä päättelee jotain hullua vaikka joku on jo sen paremmin kokenut. :shock
eli periaatteessa voisi aluksi kiinittää sarvet etupuolelle niveltä ja kun on ehkä oppinut , voi siirtää ne satulaan.
Sitten mikä mietityttää on tämä polkemis etäisyys. Onko se samanlainen kuin muissakin nojapyörissä , vai onko käytännöllistä pitää jalat vähän enemmän koukussa. Että saaraan sitä vpaata kääntymistä etupäälle. 8)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Airbike - mimmoinen se onkaan.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Sitten mikä mietityttää on tämä polkemis etäisyys. Onko se samanlainen kuin muissakin nojapyörissä , vai onko käytännöllistä pitää jalat vähän enemmän koukussa.

Taas pythonikokemuksella: Polkimien etäisyys tuntui paremmalta kun ne on n.1-2cm lähempänä kuin jäykkärunkoisessa. Täysillä runtatessa jalka kyllä pääsee oikeamaan suoremmaksi kun oppii vähän "luikertelemaan" polkemisen tahtiin. Miten lie flevossa/airbikessä?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin