ajarmala kirjoitti:Englannissa on kokeellisesti tutkittu, että 13,5 kg painava teräsrunkoinen polkupyörä ei ole yhtään hitaampi kuin 9,5 kg painava hiilikuiturunkoinen pyörä. Kokeen tulos oli itse asiassa päinvastoin: painavampi pyörä oli nopeampi
Brittilääkärimme testailu ei ehkä täytä kovinkaan tiukkoja vaatimuksia.
Jos niistä jotain voi päätellä, niin ehkä sen, että jos pyörän varustelutaso (laadukkaat osat) ja pyöräilijän ja pyörän yhteisaerodynamiikka ovat onnistuneet, niin raskaammallakin pyörällä voi saavuttaa nopeampia aikoja.
Toisinsanoen: ajajan ja pyörän muodostama kokonaisuus on tärkeämpää, kuin jonkun kilon säästö pyörän painossa.
Jos ilmanvastuksen optimointi on niin henkimaailman hommaa kuin annetaan ymmärtää, niin jo pienetkin muutoksen pyörän rakenteissa, ajoasennoissa jne. saattavat kääntää tilanteen hivenen raskaamman yhdistelmän eduksi.
Oikeastaan kaveri ei testannutkaan painon vaikutusta, vaan työmatkalleen kahta erilaista pyörää, joista tällä kertaa raskaampi - ja ehkä halvempikin - osoittautui käytön kannalta 'kilpailukykyisemmäksi' vaihtoehdoksi. (Tulos oli, ettei ehkä enää hankkisikaan uutta hiilikuituista, jos aika siitä jättäisi.)
Pelkän painon vaikutusta olisi voinut testata vaikka niin, että kaikki matkat olisi ajettu hiilikuituisella, johon 'rautapäivinä' olisi lisätty aerodynamiikkaa muuttamattomasti 4kg lisäpainoa.