Talvipyöräily

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.

(Noja)Pyöräily tottumukset

Nojapyörällä kesät talvet

35
31%

Nojapyörällä kesät, talvet pystypyörällä

28
25%

Nojapyörällä kesät, talvella en pyöräile

23
20%

Pyörä fiiliksen, eikä vuodenajan mukaan

28
25%
 
Ääniä yhteensä: 114

maasoutaja
Viestit: 97
Liittynyt: 03 Syys 2009, 17:44
Paikkakunta: Kuopio

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja maasoutaja »

Sanokaapas että mitenkä kitkat jakautuu pakkaskelillä? Ainakin vajailla kumeilla jungertaminen on huomattavasti raskaampaa kuin kesällä kun kumi on notkeampaa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13806
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jori »

maasoutaja kirjoitti:

Sanokaapas että mitenkä kitkat jakautuu pakkaskelillä? Ainakin vajailla kumeilla jungertaminen on huomattavasti raskaampaa kuin kesällä kun kumi on notkeampaa.

Tuo on kiinnostanut minuakin. Siitä on kuitenkin vain mututietoa jossain toisessa ketjussa. Pitäisi tehdä rullauskokeita myös talvikeleillä, joista sitten irrotetaan vierintävastus erilleen. En ole vielä saanut omaa dataloggeriani kuntoon, joten ajarmala, voisitko tehdä muutaman kokeen eriasteisessa pakkaskelissä. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Lyhyesti sanottuna, kun platformi on muuten sama, ovat kitkat aika lailla eri luokkaa.

Kesäkelillä ajelin 12-17 piikkisellä pakalla ja yleensä 53-piikkisellä etulehdellä. Alla oli sliksit.

Nyt talvella edessä on sliksi mutta takana kuvioitu tuubi, sekä 16-21 piikkinen pakka. Etulehti on 43 ja sykkeet 10-15 kovemmat kuin kesäkelillä, samoilla kampikierroksilla.

Ei tarvi paljoa mittailla, perstuntumalla lumisen tien kitka sekä kuvioitu gummi takana lisää kitkaa aika lailla. Tuli myös pakkasella ajeltua slikseillä ja 12-piikkisellä pakalla ennen lumen tuloa, ei mainittavaa eroa muuhun syksyn ajeluun.

Pyörässä kaikki laakerit joihin voi vaikuttaa on molybdeeni vaseliinit. Keskiö ja eturatas (sekä tällä hetkellä vaihtajan rissat) ovat umpinaisia kiintolaakereita.

Samat havainnot pätivät 90-luvulla kun TT:llä veivasin kesät talvet: kesällä 12-13 piikkinen pakka ja isolla lehdellä yleensä, talvella 16-piikkinen ja 42-piikkisellä etulehdellä. Vähän oli vauhtia enemmän / sykettä vähemmän kun oli sliksit kesät talvet.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jviirret »

mhelander kirjoitti:

Tuli myös pakkasella ajeltua slikseillä ja 12-piikkisellä pakalla ennen lumen tuloa, ei mainittavaa eroa muuhun syksyn ajeluun.

Tässä on melkoinen ero tavallisiin 3-4bar kevyesti kuvioituihin kumeihin. Niillä nopeus alkaa tasaisesti laskea 10-15asteesta alaspäin laskeudettaessa. Mitään jyrkkää muutosta ei missään kohdin tule, vaan vauhdin hidastuminen on aika lineaarista, perstuntumalla työmatkaajossa. Ero on n.1%/1aste. Eli -5asteessa keskinopeus on n. 10% hitaampi kuin +5asteessa, muuten vertailukelpoisissa olosuhteissa.
Kovemmilla kumeilla vierintävastuksen osuus kaikista vastuksista on pienempi, joten ilman kylmenemisen vaikutus kokonais vastukseen on pienempi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13806
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Tuli myös pakkasella ajeltua slikseillä ja 12-piikkisellä pakalla ennen lumen tuloa, ei mainittavaa eroa muuhun syksyn ajeluun.

Tässä on melkoinen ero tavallisiin 3-4bar kevyesti kuvioituihin kumeihin. Niillä nopeus alkaa tasaisesti laskea 10-15asteesta alaspäin laskeudettaessa. Mitään jyrkkää muutosta ei missään kohdin tule, vaan vauhdin hidastuminen on aika lineaarista, perstuntumalla työmatkaajossa. Ero on n.1%/1aste. Eli -5asteessa keskinopeus on n. 10% hitaampi kuin +5asteessa, muuten vertailukelpoisissa olosuhteissa.
Kovemmilla kumeilla vierintävastuksen osuus kaikista vastuksista on pienempi, joten ilman kylmenemisen vaikutus kokonais vastukseen on pienempi.

Tuosta viimeisestä en olisi ihan varma. Ilman kylmeneminen nimittäin lisää myös ilmanvastusta. Ilmanvastus on suoraan verrannollinen ilman tiheyteen.

Tässä taulukossa on ilman ominaisuuksia lueteltu eri lämpötiloissa.

Liitteet
Ilman ominaisuuksia.jpg

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja mhelander »

MIelenkiintoinen taulukko, joskin vähän harva.

Tuo selittänee ainakin että miksi MM-saunojat saivat 100 C lämpötilassa niin pahoja palovammoja,

Mutta mutta, tuossa ei liene oteta huomioon ilman kosteutta joka kylmällä absoluuttisesti siis on huomattavasti alhaisempi kuin kesän ajokeleillä.

Samoin vaikka olen ajanut paljon kovilla slikseillä niin lumessa "kahlaaminen", oli sitä sitten vain 0.5-2 cm kovemman pinnan päällä, lisää kitkaa kaikkein eniten. Jos nimittäin löytyy vaikkapa kaukolämpölinjan kuivana ja sulana pitänyt asfaltin pätkä niin johan mennään melkein kuin kesällä.

Ja lowracerilla ei tuo ilmanvastus ole näillä 20-25 km/h nopeuksissa varmasti merkittävästi suurempi kuin kesäkeleillä kun mennään käytännössä 30-40 km/h samoilla sykkeillä.

Harmi ettei Oulusta löydy sopivaa pyörätietä jota aurattaisiin hyvin ja olisi riittävän pitkä alamäki. Kävisin nimittäin heti mittaamassa ja eri talven keleillä/lämpötiloilla renkaat ja niiden vastukset. Ja sama toistuisi kyllä kesäkeleilläkin...

Tämä kun on jo TT-ajoista jäänyt kaihertamaan... silloinkin oli ilmanvastus ajoasentoa säätämällä minimoitu maksimaalisesti ja pyöräkään ei ollut painavimmasta päästä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jviirret »

mhelander kirjoitti:

Samoin vaikka olen ajanut paljon kovilla slikseillä niin lumessa "kahlaaminen", oli sitä sitten vain 0.5-2 cm kovemman pinnan päällä, lisää kitkaa kaikkein eniten.

Näin on! Tuossa työmatkalla osa väylästä on myös autojen käytössä ja näiden jääpinnalle tamppaamissa urissa pyörät menee paljon kevyemmin kun jäljen vieressä, vaikka lunta olisi hyvin ohuesti. Trikellä joutuu aina ajamaan rengas tai kaksi lumella :roll: Harmi kun tuohon mun "testimäkeen" ei ole autoilla asiaa, eli ei voi muuttaa mutua numeroiksi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

mhelander kirjoitti:

Mutta mutta, tuossa ei liene oteta huomioon ilman kosteutta joka kylmällä absoluuttisesti siis on huomattavasti alhaisempi kuin kesän ajokeleillä

Ilmankosteudella on teoriassa vaikutusta ilman tiheyteen ja siten vastukseen, mutta sellaisissa olosuhteissa jotka maan päällä vallitsevat, erot ovat niin pieniä että hyvä että saa laboratoriossa mitattua. Lämpötilan aiheuttaman muutoksen sentään huomaa, vaikkei sekään nyt hirveän iso ole.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Tämä talvi on ollut tähän asti edellistä pahempi. Lumia ei pysty kohta enää auraamaan järkevään paikkaan ja näinpä meilläpäin on klv:t kutistuneet lähes olemattomiksi nyt jo. Tekisi mieli mennä ajoradalle..

Kovaksi tamppaantuneella on ihan ok ajaa jos ei ole perunapeltoa. Irtolumi, perunapellon kaltaiset tiet ja kova pakkanen hidastavat heti. Lisäksi tämän talven vitsauksena on ei vain vasemman jarruvaijerin jäätyminen vaan myös etuvaihtajan. En tiedä mistä kohtaa jäätyy. Tietty ongelmaa lisää pyörän tuonti lämpimästä kylmään ja eestaas, mutta vaihtoehtojakaan ei ole.

Tänä talvena opettelin ajamaan ilman lukkokenkiä ja nopeutui ainakin hiukan kun a)ei tarvitse pukea kenkiä ja suojatohveleita niiden päälle, b) lukkoihin ei pakkaannu lunta, c) jalat saa polkimilta nopeasti.

Olen kyllä pohtinut että saiskohan noihin kiekkoihin eteen viriteltyä jotain sisäänvetäytyviä kelanauhoja joista voisi "taluttaa" hankalan paikan tullen.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Itse kävin pitkästä aikaa aivan mainion lenkin, 28km lievässä pohjoistuulessa. Alla oli uuden karhea takaratas jossa 9-vaihteinen SRAM-pakka 12-23, vaihteita siirtämässä hiljattain hankittu SRAM X-9 vaihtaja. Valona IXON IQ josta teinkin oman aiheen.

Kun näkee hyvin, Schwalben sliksissä on sopivasti ilmaa, takana tuubi jossa vähän kuviota ettei sudi liikaa ja vaihteetkin vaihtuu hyvin ja on yksi lisävaihde pienemmässä päässä, ei lenkki paremmaksi muutu ihan helpolla !

Aurausten taso on ihan ok, mopoilijat ja kelkkailijat ei ole sutineet ihan joka paikkaa peilijäälle ja näillä valoilla näkee autotien pätkätkin ajella turvallisesti.

Yllättävää oli että pakkasta oli lähtiessä -15 ja lopussa -16 ja kävin juoksemalla jäähdyttelemässä. Siitä tulikin jäähdyttelyä varsinaisessa merkityksessä, koska samoilla kamppeilla tarkeni paremmin ajella 20+ km/h nojakilla kuin köpötellä pystyasennossa. Nyt ei ole nojakkilenkillä sykkeet koko ajan yli 140 joten jaksaa juostakin paljon paremmin. AInoa looginen selitys, aihetta tuskin on auttanut viikon paussi lenkeissä kun pakkaset oli joulun alla -30 tasoa ja tietysti tuli syötyä hyvin jouluna...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

mhelander kirjoitti:

samoilla kamppeilla tarkeni paremmin ajella 20+ km/h nojakilla kuin köpötellä pystyasennossa

Minulla ei ole kyllä tuota vaaraa. Juostessa selviää järjestään ainakin 10 astetta kevyemmällä vaatetuksella kuin pyörällä.

Ajoin Hyrylän pohjoisesta liikenneympyrästä väärään suuntaan niin 20 km lenkistä tulikin 40 km lenkki. Meni 2:30, vähän rauhallinen ajokeli.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja irakas »

Talven moukkuisilla pyöräteillä ajellessa olen kaipaillut jousitusta, mutta tänään, kun kävin ajelemassa jousitetulla pystypyörällä http://lh5.ggpht.com/__v6i7pjeVpw/TSwda ... %C3%A4.jpg huomasin, että täristäähän sekin ja niinhän täristävät autotkin varsinkin linja-autot, kun ajorata paakkuuntuu pieniksi nystyröiksi. Tärinän frekvenssi on kai liian nopea, jotta jousitus ehtisi reagoida siihen. :roll:

On siis turhaa yrittää estää tärinää tavallisella jousituksella.

Konsti tärinän estämiseksi voisi olla kai kuminyöreillä riittävästi jousitettu istuin. Aion jatkossa leventää allaolevan tyyppistä istuinta lisäämällä kuminyörialueen leveyttä:

Kuva

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Talven moukkuisilla pyöräteillä ajellessa olen kaipaillut jousitusta, mutta tänään, kun kävin ajelemassa jousitetulla pystypyörällä http://lh5.ggpht.com/__v6i7pjeVpw/TSwda ... %C3%A4.jpg huomasin, että täristäähän sekin ja niinhän täristävät autotkin varsinkin linja-autot, kun ajorata paakkuuntuu pieniksi nystyröiksi. Tärinän frekvenssi on kai liian nopea, jotta jousitus ehtisi reagoida siihen. :roll:

On siis turhaa yrittää estää tärinää tavallisella jousituksella.

Konsti tärinän estämiseksi voisi olla kai kuminyöreillä riittävästi jousitettu istuin. Aion jatkossa leventää allaolevan tyyppistä istuinta lisäämällä kuminyörialueen leveyttä:

Rengaskoon suurentaminen ja siirtyminen jousitukseen jossa ei ole jäykistyvää iskunvaimennusta auttaa myös, lisksi kaksipyöräisellä on paljon helpompi väistellä tärinät. Vaikea kovin paljon lisätä penkin joustavuuttaa niin ettei se heikennä polkemis voimaa, niin pystäreissä kuin nojakeissakin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Täällä pääkaupunkiseudulla on semmoista peltoa talvipyöräilyn kannalta nuo auto ja klv-väylat,
tärinää ja lumiesteitä löytyy joka lähtöön, ettei taida auttaa
mikään muu kuin Mallorcan leiri......auraus on tänä talvena ollut luokatonta.

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Täälä taas joku "puusilmä" spämmäs aikansa paikallislehden tekstaripalstalla ja vaati karkeampia aurausteriä ettei tuu liian liukkaat tiet. Nyt tuo mun työmatkakin vedetään sitten oikeen kunnon kampaterällä, että aurauksen jälkeenkin siinä on 2-3cm epämääräistä irto solsketta. Ainoo kohta tiestä misä matka vähän taittuu on se aurauskoneen rengasura. Saateri, ostas nastarenkaat jos ei muuten pystyssä pysy :twisted:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin