Sanokaapas että mitenkä kitkat jakautuu pakkaskelillä? Ainakin vajailla kumeilla jungertaminen on huomattavasti raskaampaa kuin kesällä kun kumi on notkeampaa.
Talvipyöräily
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 13806
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Talvipyöräily
maasoutaja kirjoitti:Sanokaapas että mitenkä kitkat jakautuu pakkaskelillä? Ainakin vajailla kumeilla jungertaminen on huomattavasti raskaampaa kuin kesällä kun kumi on notkeampaa.
Tuo on kiinnostanut minuakin. Siitä on kuitenkin vain mututietoa jossain toisessa ketjussa. Pitäisi tehdä rullauskokeita myös talvikeleillä, joista sitten irrotetaan vierintävastus erilleen. En ole vielä saanut omaa dataloggeriani kuntoon, joten ajarmala, voisitko tehdä muutaman kokeen eriasteisessa pakkaskelissä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Talvipyöräily
Lyhyesti sanottuna, kun platformi on muuten sama, ovat kitkat aika lailla eri luokkaa.
Kesäkelillä ajelin 12-17 piikkisellä pakalla ja yleensä 53-piikkisellä etulehdellä. Alla oli sliksit.
Nyt talvella edessä on sliksi mutta takana kuvioitu tuubi, sekä 16-21 piikkinen pakka. Etulehti on 43 ja sykkeet 10-15 kovemmat kuin kesäkelillä, samoilla kampikierroksilla.
Ei tarvi paljoa mittailla, perstuntumalla lumisen tien kitka sekä kuvioitu gummi takana lisää kitkaa aika lailla. Tuli myös pakkasella ajeltua slikseillä ja 12-piikkisellä pakalla ennen lumen tuloa, ei mainittavaa eroa muuhun syksyn ajeluun.
Pyörässä kaikki laakerit joihin voi vaikuttaa on molybdeeni vaseliinit. Keskiö ja eturatas (sekä tällä hetkellä vaihtajan rissat) ovat umpinaisia kiintolaakereita.
Samat havainnot pätivät 90-luvulla kun TT:llä veivasin kesät talvet: kesällä 12-13 piikkinen pakka ja isolla lehdellä yleensä, talvella 16-piikkinen ja 42-piikkisellä etulehdellä. Vähän oli vauhtia enemmän / sykettä vähemmän kun oli sliksit kesät talvet.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Talvipyöräily
mhelander kirjoitti:Tuli myös pakkasella ajeltua slikseillä ja 12-piikkisellä pakalla ennen lumen tuloa, ei mainittavaa eroa muuhun syksyn ajeluun.
Tässä on melkoinen ero tavallisiin 3-4bar kevyesti kuvioituihin kumeihin. Niillä nopeus alkaa tasaisesti laskea 10-15asteesta alaspäin laskeudettaessa. Mitään jyrkkää muutosta ei missään kohdin tule, vaan vauhdin hidastuminen on aika lineaarista, perstuntumalla työmatkaajossa. Ero on n.1%/1aste. Eli -5asteessa keskinopeus on n. 10% hitaampi kuin +5asteessa, muuten vertailukelpoisissa olosuhteissa.
Kovemmilla kumeilla vierintävastuksen osuus kaikista vastuksista on pienempi, joten ilman kylmenemisen vaikutus kokonais vastukseen on pienempi.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 13806
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Talvipyöräily
jviirret kirjoitti:mhelander kirjoitti:Tuli myös pakkasella ajeltua slikseillä ja 12-piikkisellä pakalla ennen lumen tuloa, ei mainittavaa eroa muuhun syksyn ajeluun.
Tässä on melkoinen ero tavallisiin 3-4bar kevyesti kuvioituihin kumeihin. Niillä nopeus alkaa tasaisesti laskea 10-15asteesta alaspäin laskeudettaessa. Mitään jyrkkää muutosta ei missään kohdin tule, vaan vauhdin hidastuminen on aika lineaarista, perstuntumalla työmatkaajossa. Ero on n.1%/1aste. Eli -5asteessa keskinopeus on n. 10% hitaampi kuin +5asteessa, muuten vertailukelpoisissa olosuhteissa.
Kovemmilla kumeilla vierintävastuksen osuus kaikista vastuksista on pienempi, joten ilman kylmenemisen vaikutus kokonais vastukseen on pienempi.
Tuosta viimeisestä en olisi ihan varma. Ilman kylmeneminen nimittäin lisää myös ilmanvastusta. Ilmanvastus on suoraan verrannollinen ilman tiheyteen.
Tässä taulukossa on ilman ominaisuuksia lueteltu eri lämpötiloissa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Talvipyöräily
MIelenkiintoinen taulukko, joskin vähän harva.
Tuo selittänee ainakin että miksi MM-saunojat saivat 100 C lämpötilassa niin pahoja palovammoja,
Mutta mutta, tuossa ei liene oteta huomioon ilman kosteutta joka kylmällä absoluuttisesti siis on huomattavasti alhaisempi kuin kesän ajokeleillä.
Samoin vaikka olen ajanut paljon kovilla slikseillä niin lumessa "kahlaaminen", oli sitä sitten vain 0.5-2 cm kovemman pinnan päällä, lisää kitkaa kaikkein eniten. Jos nimittäin löytyy vaikkapa kaukolämpölinjan kuivana ja sulana pitänyt asfaltin pätkä niin johan mennään melkein kuin kesällä.
Ja lowracerilla ei tuo ilmanvastus ole näillä 20-25 km/h nopeuksissa varmasti merkittävästi suurempi kuin kesäkeleillä kun mennään käytännössä 30-40 km/h samoilla sykkeillä.
Harmi ettei Oulusta löydy sopivaa pyörätietä jota aurattaisiin hyvin ja olisi riittävän pitkä alamäki. Kävisin nimittäin heti mittaamassa ja eri talven keleillä/lämpötiloilla renkaat ja niiden vastukset. Ja sama toistuisi kyllä kesäkeleilläkin...
Tämä kun on jo TT-ajoista jäänyt kaihertamaan... silloinkin oli ilmanvastus ajoasentoa säätämällä minimoitu maksimaalisesti ja pyöräkään ei ollut painavimmasta päästä.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Talvipyöräily
mhelander kirjoitti:Samoin vaikka olen ajanut paljon kovilla slikseillä niin lumessa "kahlaaminen", oli sitä sitten vain 0.5-2 cm kovemman pinnan päällä, lisää kitkaa kaikkein eniten.
Näin on! Tuossa työmatkalla osa väylästä on myös autojen käytössä ja näiden jääpinnalle tamppaamissa urissa pyörät menee paljon kevyemmin kun jäljen vieressä, vaikka lunta olisi hyvin ohuesti. Trikellä joutuu aina ajamaan rengas tai kaksi lumella Harmi kun tuohon mun "testimäkeen" ei ole autoilla asiaa, eli ei voi muuttaa mutua numeroiksi.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 771
- Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36
Re: Talvipyöräily
mhelander kirjoitti:Mutta mutta, tuossa ei liene oteta huomioon ilman kosteutta joka kylmällä absoluuttisesti siis on huomattavasti alhaisempi kuin kesän ajokeleillä
Ilmankosteudella on teoriassa vaikutusta ilman tiheyteen ja siten vastukseen, mutta sellaisissa olosuhteissa jotka maan päällä vallitsevat, erot ovat niin pieniä että hyvä että saa laboratoriossa mitattua. Lämpötilan aiheuttaman muutoksen sentään huomaa, vaikkei sekään nyt hirveän iso ole.
- Premnas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2653
- Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
- Paikkakunta: Kaarina
Re: Talvipyöräily
Tämä talvi on ollut tähän asti edellistä pahempi. Lumia ei pysty kohta enää auraamaan järkevään paikkaan ja näinpä meilläpäin on klv:t kutistuneet lähes olemattomiksi nyt jo. Tekisi mieli mennä ajoradalle..
Kovaksi tamppaantuneella on ihan ok ajaa jos ei ole perunapeltoa. Irtolumi, perunapellon kaltaiset tiet ja kova pakkanen hidastavat heti. Lisäksi tämän talven vitsauksena on ei vain vasemman jarruvaijerin jäätyminen vaan myös etuvaihtajan. En tiedä mistä kohtaa jäätyy. Tietty ongelmaa lisää pyörän tuonti lämpimästä kylmään ja eestaas, mutta vaihtoehtojakaan ei ole.
Tänä talvena opettelin ajamaan ilman lukkokenkiä ja nopeutui ainakin hiukan kun a)ei tarvitse pukea kenkiä ja suojatohveleita niiden päälle, b) lukkoihin ei pakkaannu lunta, c) jalat saa polkimilta nopeasti.
Olen kyllä pohtinut että saiskohan noihin kiekkoihin eteen viriteltyä jotain sisäänvetäytyviä kelanauhoja joista voisi "taluttaa" hankalan paikan tullen.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Talvipyöräily
Itse kävin pitkästä aikaa aivan mainion lenkin, 28km lievässä pohjoistuulessa. Alla oli uuden karhea takaratas jossa 9-vaihteinen SRAM-pakka 12-23, vaihteita siirtämässä hiljattain hankittu SRAM X-9 vaihtaja. Valona IXON IQ josta teinkin oman aiheen.
Kun näkee hyvin, Schwalben sliksissä on sopivasti ilmaa, takana tuubi jossa vähän kuviota ettei sudi liikaa ja vaihteetkin vaihtuu hyvin ja on yksi lisävaihde pienemmässä päässä, ei lenkki paremmaksi muutu ihan helpolla !
Aurausten taso on ihan ok, mopoilijat ja kelkkailijat ei ole sutineet ihan joka paikkaa peilijäälle ja näillä valoilla näkee autotien pätkätkin ajella turvallisesti.
Yllättävää oli että pakkasta oli lähtiessä -15 ja lopussa -16 ja kävin juoksemalla jäähdyttelemässä. Siitä tulikin jäähdyttelyä varsinaisessa merkityksessä, koska samoilla kamppeilla tarkeni paremmin ajella 20+ km/h nojakilla kuin köpötellä pystyasennossa. Nyt ei ole nojakkilenkillä sykkeet koko ajan yli 140 joten jaksaa juostakin paljon paremmin. AInoa looginen selitys, aihetta tuskin on auttanut viikon paussi lenkeissä kun pakkaset oli joulun alla -30 tasoa ja tietysti tuli syötyä hyvin jouluna...
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 771
- Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36
Re: Talvipyöräily
mhelander kirjoitti:samoilla kamppeilla tarkeni paremmin ajella 20+ km/h nojakilla kuin köpötellä pystyasennossa
Minulla ei ole kyllä tuota vaaraa. Juostessa selviää järjestään ainakin 10 astetta kevyemmällä vaatetuksella kuin pyörällä.
Ajoin Hyrylän pohjoisesta liikenneympyrästä väärään suuntaan niin 20 km lenkistä tulikin 40 km lenkki. Meni 2:30, vähän rauhallinen ajokeli.
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3850
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: Talvipyöräily
Talven moukkuisilla pyöräteillä ajellessa olen kaipaillut jousitusta, mutta tänään, kun kävin ajelemassa jousitetulla pystypyörällä http://lh5.ggpht.com/__v6i7pjeVpw/TSwda ... %C3%A4.jpg huomasin, että täristäähän sekin ja niinhän täristävät autotkin varsinkin linja-autot, kun ajorata paakkuuntuu pieniksi nystyröiksi. Tärinän frekvenssi on kai liian nopea, jotta jousitus ehtisi reagoida siihen.
On siis turhaa yrittää estää tärinää tavallisella jousituksella.
Konsti tärinän estämiseksi voisi olla kai kuminyöreillä riittävästi jousitettu istuin. Aion jatkossa leventää allaolevan tyyppistä istuinta lisäämällä kuminyörialueen leveyttä:
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Talvipyöräily
irakas kirjoitti:Talven moukkuisilla pyöräteillä ajellessa olen kaipaillut jousitusta, mutta tänään, kun kävin ajelemassa jousitetulla pystypyörällä http://lh5.ggpht.com/__v6i7pjeVpw/TSwda ... %C3%A4.jpg huomasin, että täristäähän sekin ja niinhän täristävät autotkin varsinkin linja-autot, kun ajorata paakkuuntuu pieniksi nystyröiksi. Tärinän frekvenssi on kai liian nopea, jotta jousitus ehtisi reagoida siihen.
On siis turhaa yrittää estää tärinää tavallisella jousituksella.
Konsti tärinän estämiseksi voisi olla kai kuminyöreillä riittävästi jousitettu istuin. Aion jatkossa leventää allaolevan tyyppistä istuinta lisäämällä kuminyörialueen leveyttä:
Rengaskoon suurentaminen ja siirtyminen jousitukseen jossa ei ole jäykistyvää iskunvaimennusta auttaa myös, lisksi kaksipyöräisellä on paljon helpompi väistellä tärinät. Vaikea kovin paljon lisätä penkin joustavuuttaa niin ettei se heikennä polkemis voimaa, niin pystäreissä kuin nojakeissakin.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- Stapani
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 848
- Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
- Paikkakunta: 00920 Helsinki
Re: Talvipyöräily
Yep
Täällä pääkaupunkiseudulla on semmoista peltoa talvipyöräilyn kannalta nuo auto ja klv-väylat,
tärinää ja lumiesteitä löytyy joka lähtöön, ettei taida auttaa
mikään muu kuin Mallorcan leiri......auraus on tänä talvena ollut luokatonta.
Tapani
Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Talvipyöräily
Täälä taas joku "puusilmä" spämmäs aikansa paikallislehden tekstaripalstalla ja vaati karkeampia aurausteriä ettei tuu liian liukkaat tiet. Nyt tuo mun työmatkakin vedetään sitten oikeen kunnon kampaterällä, että aurauksen jälkeenkin siinä on 2-3cm epämääräistä irto solsketta. Ainoo kohta tiestä misä matka vähän taittuu on se aurauskoneen rengasura. Saateri, ostas nastarenkaat jos ei muuten pystyssä pysy
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...