runkomateriaalia ?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
ihmo
Viestit: 176
Liittynyt: 24 Loka 2009, 16:31
Paikkakunta: Alajärvi

runkomateriaalia ?

Viesti Kirjoittaja ihmo »

http://www.percyshp.com/store/fiberglas ... cat_5.html

olisko tuosta aineesta rungontekoon käsittääkseni (google käännös) väittävät notta taipuu jyrkkinkin muotoihin leikkomatta

että periaatteesa uretaanilevystä leikellä mieleine malli ja pari kerrosta kangasta päälle ja homma valmis :shock: taitaa kumminkin kuulua sarjaan liian hyvää ollakseen totta :cry:

josko fiksummat viittis vilkasta ja valistaa :mrgreen:

itte kun teköö saa justiinsa sellaasta kun osa viä ku neuvvotaan miten tekee niin aina paree

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: runkomateriaalia ?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ihmo kirjoitti:

että periaatteesa uretaanilevystä leikellä mieleine malli ja pari kerrosta kangasta päälle ja homma valmis :shock: taitaa kumminkin kuulua sarjaan liian hyvää ollakseen totta :cry:

No noinhan voi toimia hiilikuidun kanssakin, edellyttää vain erillistä hartsia. Homman hankaluus ei kuitenkaan ole tuo hartsi, vaan muotin tekeminen kaikkine "inserteineen"(kampikeskiö, penkin, ketjupyörien, emäputken yms. kiinnitykset). Lopputulos ei välttämättä ole yhtään teräsrunkoa kevyempi. Eikö tuo HyperFiber ole varmaan yhtään tavallista lasikuitua parempaa, kun hiilikuidun lujuuskin muodostuu paineen alla kuivumisesta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
ihmo
Viestit: 176
Liittynyt: 24 Loka 2009, 16:31
Paikkakunta: Alajärvi

Re: runkomateriaalia ?

Viesti Kirjoittaja ihmo »

eikö toi normaali laminointikangas ole suht jäykkää muotoilla kurvit ja kaarteet
jos oikein käsitin lupailivat että muotoutuu hyvin ja myös pitkä työaika plussaa kovettuu vasta uv valossa
jos valmista pintaa sais ilman alipainesäkkejä /teippauksia oilis helpompaa
jäykkydestä pitäiskin saada tietoa aika kallista ainetta kumminkin jos joutuu vetää useita kerrokisia

ja mitäs tuosta painosta tyyli on tärkein ja ylipaino ylivoimaa :mrgreen:

itte kun teköö saa justiinsa sellaasta kun osa viä ku neuvvotaan miten tekee niin aina paree

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: runkomateriaalia ?

Viesti Kirjoittaja jori »

Käytin joskus kymmenen vuotta sitten tuollaista auton reikien paikkaamiseen. Ihan kätevä, varsinkin kun kovettumiseen ei tarvinnut muuta kuin auringon valoa. Muotoutuvuus perustuu valmiiksi kasteltuun kankaaseen, jossa tilassa kuidut liukuvat paremmin toistensa lomitse. Tuolla saa kätevästi yhden kerroksen laminaatteja, mutta useamman kerroksen tekeminen on vaativampaa vaikean ilmanpoiston takia. Ilma pakenee huonommin kahden tiiviiksi kastellun kudoksen tai maton välistä. Tulee kuplia, joita täytyy sitten pistellä puhki ja puristella lyttyyn. Lisäksi tuo on aika kallista.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
ihmo
Viestit: 176
Liittynyt: 24 Loka 2009, 16:31
Paikkakunta: Alajärvi

Re: runkomateriaalia ?

Viesti Kirjoittaja ihmo »

jos tuote on jo ainkin 10v ollut markkinoilla niin kaippa sitä joku propellihattu olis sitten jo käyttänyt kyseiseen tarkoitukseen :shock:

eli oikoteitä ei vaan ole on vain kovaa työtä :cry:

näytti löytyvän myös pelkkää hartsia joka jämähtää vain uv säteilyssä => pitkä työaika
ainakin normaali lasikuitukankaan kanssa toimii mutta mitenkähän on hiilikuidun kanssa
http://www.solarez.com/products.html

itte kun teköö saa justiinsa sellaasta kun osa viä ku neuvvotaan miten tekee niin aina paree

KV1252
Viestit: 50
Liittynyt: 02 Loka 2010, 13:38

Re: runkomateriaalia ?

Viesti Kirjoittaja KV1252 »

jviirret kirjoitti:
ihmo kirjoitti:

että periaatteesa uretaanilevystä leikellä mieleine malli ja pari kerrosta kangasta päälle ja homma valmis :shock: taitaa kumminkin kuulua sarjaan liian hyvää ollakseen totta :cry:

No noinhan voi toimia hiilikuidun kanssakin, edellyttää vain erillistä hartsia. Homman hankaluus ei kuitenkaan ole tuo hartsi, vaan muotin tekeminen kaikkine "inserteineen"(kampikeskiö, penkin, ketjupyörien, emäputken yms. kiinnitykset). Lopputulos ei välttämättä ole yhtään teräsrunkoa kevyempi. Eikö tuo HyperFiber ole varmaan yhtään tavallista lasikuitua parempaa, kun hiilikuidun lujuuskin muodostuu paineen alla kuivumisesta.

Jukka

Muottia ei tarvita, jigi kylläkin. Alunperin ideanahan oli vapaalaminointi urtsivaahtolevystä vuollun aihion ympärille, keskiöt ja muut vastaavat voidaan liimata vaahtoon kiinni ja laminaatti kiinnittyy lopulta osiin pysyvästi. Harrasterakenteisia lentokoneita tehdään usein tällä tekniikalla, joten ei se aivan huono ratkaisu ole.

Järkyttävän kallista tuo hyperfiber ainakin on. Samalla hinnalla saa hiilikuitua ja tavanomaista hartsia, ja jää vielä rahaa talkookaljoihinkin. Itse kyllä käyttäisin mieluummin kevlar/hiilikuitu -sekakuitua, kestää iskukuormia paljon hiilaria paremmin.

näytti löytyvän myös pelkkää hartsia joka jämähtää vain uv säteilyssä => pitkä työaika
ainakin normaali lasikuitukankaan kanssa toimii mutta mitenkähän on hiilikuidun kanssa
http://www.solarez.com/products.html

Näyttäisi olevan epoksia, joten pitäisi toimia hiilikuidun kanssa. Polyesterihartsi ei käy.

Avatar
ihmo
Viestit: 176
Liittynyt: 24 Loka 2009, 16:31
Paikkakunta: Alajärvi

Re: runkomateriaalia ?

Viesti Kirjoittaja ihmo »

toivoa siis sittenkin on :D
tuo epoksi taitas olla paree valinta sais rauhassa tuhertaa kankaat paikoilleen ja senhän vois periaattessa kovettaa uv lampulla osissa peittää vaan kohdat mitkä ei saa kiinnittyä :roll:

itte kun teköö saa justiinsa sellaasta kun osa viä ku neuvvotaan miten tekee niin aina paree

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: runkomateriaalia ?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Mahtaakohan onnistua kovetus osina...

Mutta sinänsä ihan kätevä epoksi jos vain UV:lla kovettuu, vaikeimmissa paikoissa lisäaika ei olisi pahitteeksi. Mitenhän lienee sen lujuus yms verrattuna enemmän perinteisiin ?

Itselläni on kokemusta Kevran epoksista joka lienee tarkoitettu surffilautojen tekoon kun sisältää myös UV-suojaa (!) ja jos jättää siveltynä pintaan niin tulee todella lasimaisen kiiltävä viimeistely. Alla snippettiä:

SP 115 Clear Epoxy Laminating System from High Modulus, mix ratio 5:2 by volume. From their website http://goo.gl/IvlaE :
"SP 115 - Clear Epoxy Laminating System

SP 115 is a low viscosity, ultra-clear epoxy laminating system. It has been designed for the manufacture of laminates which are to remain unpainted, and where a very clear finish is required. The material also contains blue UV filters which give the product its characteristic transparent pale violet/blue colour".

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

KV1252
Viestit: 50
Liittynyt: 02 Loka 2010, 13:38

Re: runkomateriaalia ?

Viesti Kirjoittaja KV1252 »

Tsekkasin vähän tarkemmin tuota Solarezin selostetta, taitaa kuitenkin olla pinnoite-epoksia. Hyvin todennäköistä ettei kelpaakaan rakennekäyttöön :(

Avatar
ihmo
Viestit: 176
Liittynyt: 24 Loka 2009, 16:31
Paikkakunta: Alajärvi

Re: runkomateriaalia ?

Viesti Kirjoittaja ihmo »

http://www.solarez.com/uv_resin.html
solarez etusivulla tollanen videolinkki
kaipa se surffilautakin jonkinmoisen kestävyyden vaatii
ja hukka olis pientä kun ylimääräiset mönjät saa kaapia takas astiaan
mitenkähän onnistuis useamman kerroksen laminointi kerralla esim. jotain jäykkyyttä vaativia laajoja pintoja ja sitten sillä tarrautuvalla leveällä pakkauskelmulla (tiiä oiketa nimee) vetäis päälle tiukkaan vois saada suht sileen pinnan
yks hyvä aineessa on sen työstöaika joskus jotain pientä epoksilla tuhertanut ja meinaa jämähtää käsiin siitä jääny kammo koko aineeseen
pitänee kattoa saisko tuota tai vastaavaa suomesta ja kokeilla pienellä erällä ei taida olla hirmu hintasta verrattuna normi epoksiin

itte kun teköö saa justiinsa sellaasta kun osa viä ku neuvvotaan miten tekee niin aina paree

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: runkomateriaalia ?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

ihmo kirjoitti:

mitenkähän onnistuis useamman kerroksen laminointi kerralla esim. jotain jäykkyyttä vaativia laajoja pintoja ja sitten sillä tarrautuvalla leveällä pakkauskelmulla (tiiä oiketa nimee) vetäis päälle tiukkaan vois saada suht sileen pinnan

Näin itse asiaa hiljattain harjoitelleena suosittelen että käytät ainakin alkuun nailon karhennuskangasta; sen läpi mahtuu tulemaan ylijäämä epoksit läpi ja saat sitten kuivuttuaan hiottua sileäksi -> kuidun suhde epoksiin paranee lujuuden kanssa. Jos sitten haluat kivan/kiiltävän pinnan niin hionnan jälkeen muutama tippa epoksia päällä ja levitys tasaiseen pensselillä.

Onnistuu se tuorekelmunkin kanssa mutta kuitumatto pitää saada kyllästettyä hyvin epoksilla ja liiat pois. Ja tämä joka kerrokselle erikseen ennen laminointia. Sitten kerros kerrallaan pintaan ja erittäin huolellisesti, vaikkapa käyttäen apuna nailon-kangasta tiukkaan edellisen kerroksen päälle ja ylijäämät ilmat & epoksit välistä pois.

Yleinen suositus on 2-4 kuitukerrosta kerralla. Itse laitoin neljä ja ei ollut helppoa lainkaan. Mutta viides oli sitten tosi helppo karhennuskankaan kanssa, 100% täydellinen tulos.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin