Tuollainenhan se on sitten kun CF:stä kallistetaan ajoasentoa lisää nojapyörämäisemmäksi. Hallittavuus heikkenee, kun akseliväli pitenee, selkä on kiinni nojassa ja painopiste laskee alemmas.
Jukka
No totta tuokin, mutta on tollasella aika paljon helpompaa ajella kuin vaikka mun lowracerilla. Koivet on paljon alempana, helpompi reagoida kun lipsuu jne jne.
Mutta ei välttämättä huono hankinta olis toi savenmaan halpis-värkki, etenkin jos siihen voi donatoida osat vaikkapa kierrättämällä maasturista
(Tuo on siis se sama Jarcon rakentama minkä jviirret linkitti aikaisemmin, on mulla ajossa nykyään, en ole tosin nyt talvella ajanut)
Olennaista tän keskustelun kannalta lienee:
Tasapainon pito tapahtuu laajahkoilla ohjausliikkeillä koska selkä on kiinni selkänojassa.
Pysty selkä, polkimet edessä, ajoasennosta tulee väkisinkin "ahdas" mutta yllättäen se ei ole häirinnyt mukavuuden eikä vimantuotonkaan kannalta (perstuntumalta, mitään en ole mitannut jälkimmäiseen liittyen).
ISO, vie tilaa niin säilytyksessä kuin ajossakin. Mutta kaupungissakin pystyy kurvailemaan toisin kuin aluksi arvelin.
Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo
Tuollainenhan se on sitten kun CF:stä kallistetaan ajoasentoa lisää nojapyörämäisemmäksi. Hallittavuus heikkenee, kun akseliväli pitenee, selkä on kiinni nojassa ja painopiste laskee alemmas.
Jukka
No totta tuokin, mutta on tollasella aika paljon helpompaa ajella kuin vaikka mun lowracerilla. Koivet on paljon alempana, helpompi reagoida kun lipsuu jne jne.
Joo, toki näin. Tästä lwb:stä kun jatketaan kallistamista ja madaltamista kohti lowraceria niin tasapainoilu vaikeutuu edelleen.
(Tuo on siis se sama Jarcon rakentama minkä jviirret linkitti aikaisemmin, on mulla ajossa nykyään, en ole tosin nyt talvella ajanut)
Olennaista tän keskustelun kannalta lienee:
Tasapainon pito tapahtuu laajahkoilla ohjausliikkeillä koska selkä on kiinni selkänojassa.
Pysty selkä, polkimet edessä, ajoasennosta tulee väkisinkin "ahdas" mutta yllättäen se ei ole häirinnyt mukavuuden eikä vimantuotonkaan kannalta (perstuntumalta, mitään en ole mitannut jälkimmäiseen liittyen).
ISO, vie tilaa niin säilytyksessä kuin ajossakin. Mutta kaupungissakin pystyy kurvailemaan toisin kuin aluksi arvelin.
Onko tuossa 26" renkaat? Mikä on akselinväli? Onko ilmennyt etupyörän sivuluisua?
Minun sh4
on muuten mukava ajettava, mutta etupyörä lähtee yllättävän helposti luisuun.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Tuollainenhan se on sitten kun CF:stä kallistetaan ajoasentoa lisää nojapyörämäisemmäksi. Hallittavuus heikkenee, kun akseliväli pitenee, selkä on kiinni nojassa ja painopiste laskee alemmas.
Jukka
No totta tuokin, mutta on tollasella aika paljon helpompaa ajella kuin vaikka mun lowracerilla. Koivet on paljon alempana, helpompi reagoida kun lipsuu jne jne.
Joo, toki näin. Tästä lwb:stä kun jatketaan kallistamista ja madaltamista kohti lowraceria niin tasapainoilu vaikeutuu edelleen.
Eipä taida talvipyöräksi olla enää noin takakenoisesta. Etupyörän pito heikkenee niin, ettei sillä pysty lumipöpperössä tasapainoilemaan. Ideahan oli tehdä talvipyörä niille keleille, joissa nojapyörällä ei pärjää. Minusta tuo enintään 20 sentin keskiön siirto riittää lisäämään jalkojen ulottuvuuden kunnolla maahan haittaamatta kuitenkaan liikaa seisaaltaan ajoa tai etupyörän pitoa. Ohjaustanko kannattaa laittaa tarpeeksi korkealle ja riittävän leveäksi, jotta seisaaltaan ajo on mahdollisimman vaivatonta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Eipä taida talvipyöräksi olla enää noin takakenoisesta. Etupyörän pito heikkenee niin, ettei sillä pysty lumipöpperössä tasapainoilemaan. Ideahan oli tehdä talvipyörä niille keleille, joissa nojapyörällä ei pärjää. Minusta tuo enintään 20 sentin keskiön siirto riittää lisäämään jalkojen ulottuvuuden kunnolla maahan haittaamatta kuitenkaan liikaa seisaaltaan ajoa tai etupyörän pitoa. Ohjaustanko kannattaa laittaa tarpeeksi korkealle ja riittävän leveäksi, jotta seisaaltaan ajo on mahdollisimman vaivatonta.
Nimenomaan, liikaa kallistaminen johtaa selkänoja käyttöpakkoon tai tunteeseen että ohjaustangossa pitää roikkua.
Electran esittelymateriaalista löytyy tällainen kuva:
Tuota suurempaan kallistukseen ei munkaan mielestä kannata talvipyörässä lähteä, vaikka rans:lta sellaisiakin malleja löytyy joissa ollaan yli 30asteen kulmassa perus pystäriin nähden.
LWB toimii paremmin jos ajajalle ei ole kertynyt liikaa pituutta. Alle 170 cm pituisella akseliväli voisi olla 160 cm tai jopa alle Tour Easy mallisella pyörällä. Tässä keskustelussa mainitulla 26/26 TE-kloonilla akseliväli on 180 cm, se on tehty sopimaan naftisti 190 senttiselle. Pituuden kasvaessa painopiste siirtyy taaksepäin ja ohjausliikkeet kasvaa.
Elikkä, hyvän pidon vallitessa pyörän suuresta pituudesta ei ole ajossa haittaa. Liukkaalla taas nämä edellä mainitut syyt aiheuttavat etupyörän luistoja kuten muutkin ovat huomioineet. Siksi en lähtisi suosittelemaan LWB:tä talvipyöräksi, toki luistoja oppii välttämään ja takapyörän pito ei kesken lopu. Mutta CF tuntuu paremmalta, mikäli vain mukavuus puoli on kunnossa. Sitähän tässä olisi tarkoitus kokeilla.
(Tuo on siis se sama Jarcon rakentama minkä jviirret linkitti aikaisemmin, on mulla ajossa nykyään, en ole tosin nyt talvella ajanut)
Olennaista tän keskustelun kannalta lienee:
Tasapainon pito tapahtuu laajahkoilla ohjausliikkeillä koska selkä on kiinni selkänojassa.
Pysty selkä, polkimet edessä, ajoasennosta tulee väkisinkin "ahdas" mutta yllättäen se ei ole häirinnyt mukavuuden eikä vimantuotonkaan kannalta (perstuntumalta, mitään en ole mitannut jälkimmäiseen liittyen).
ISO, vie tilaa niin säilytyksessä kuin ajossakin. Mutta kaupungissakin pystyy kurvailemaan toisin kuin aluksi arvelin.
Onko tuossa 26" renkaat? Mikä on akselinväli? Onko ilmennyt etupyörän sivuluisua?
Minun sh4 on muuten mukava ajettava, mutta etupyörä lähtee yllättävän helposti luisuun.
Sakari
"Pallosoralla" etupyörä lähtee herkästi luisumaan, kuvitelisin että jäällä/lumella sama homma mutta kuten sanottu, en ole kokeillut.
Tavallisella tiukkaan tamppautuneela hiekkaisella KVL:llä tai asvaltilla (märkä tai kuiva) ei ole ollut ongelmia pidon kanssa. Takapainoinenhan tuo on, tarkemmasta painojakaumasta ei ole hajua.
Jarcco jo kertoikin akselivälin, 180 cm, ja pyörät on tosiaan 26" molemmissa päissä.
Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo
Eipä taida talvipyöräksi olla enää noin takakenoisesta. Etupyörän pito heikkenee niin, ettei sillä pysty lumipöpperössä tasapainoilemaan. Ideahan oli tehdä talvipyörä niille keleille, joissa nojapyörällä ei pärjää. Minusta tuo enintään 20 sentin keskiön siirto riittää lisäämään jalkojen ulottuvuuden kunnolla maahan haittaamatta kuitenkaan liikaa seisaaltaan ajoa tai etupyörän pitoa. Ohjaustanko kannattaa laittaa tarpeeksi korkealle ja riittävän leveäksi, jotta seisaaltaan ajo on mahdollisimman vaivatonta.
Rans: kin on muuten huomannut että "liian CF" ei ole hyvä. Uuden Alterran rungossa on palattu vähän pystypyörämäisempään ajoasentoon: http://www.ransbikes.com/Alterra_Road-N.htm
Rans Fusion
Rans Alterra
Tuon seisten ajamisen merkitys arkiajossa ei ole minulle myöskään oikein auennut. CF:ssä ei tarvi nousta seisomaan voiman tuottamisen vuoksi niin herkästi kuin tavallisessa pystärissä. Kun tanko on oikeassa paikassa saa siitä kiinni pitämällä pidettyä itsensä paremmin penkissä kuin normaali pyörässä.
RANS kirjoitti:
Why They Climb So Well!
Almost everyone who tries a Fusion, Cruz, Dynamik, or Zenetik, makes a comment about the great climb. What is it about these bikes that enhances climb? The explanation lies in handlebar and crank placement. With the crank forward more than a conventional bike and the bars placed low, just above the knees, you can pull yourself down into the pedals. Using this technique it is easy to apply more than your weight to the pedals, which is all standing on the pedals will provide. If you move the crank further aft, or raise the handlebar too high, the effect is diminished, if not lost. The handlebars must be fairly low, approxitimately above the knees in order to affect the climbing traction. Climbing is not the only place the effect works, starting from a complete stop, using the bars to dig in, will accelerate the bike nicely. When you test ride a RANS crank forward design, remember to try the trick of pulling on the bars to climb or accelerate, be sure the bars are adjusted to the right height of just above the knees and they are secure!
Tuon seisten ajamisen merkitys arkiajossa ei ole minulle myöskään oikein auennut. CF:ssä ei tarvi nousta seisomaan voiman tuottamisen vuoksi niin herkästi kuin tavallisessa pystärissä. Kun tanko on oikeassa paikassa saa siitä kiinni pitämällä pidettyä itsensä paremmin penkissä kuin normaali pyörässä.
Pari syytä:
Irtolumella käännöksissä painon siirtäminen eteen vähentää etupyörän pidon menettämisen riskiä.
Jos tiellä on poikittaista uraa, möykkyjä, kanttikiviä tms, polkimilla seisten takapyörältä tuleva isku ei lyö persiille/selkään.
(Lisäksi jyrkät mutkat voi vetää kivassa sivuluisussa ilman jarrujen käyttöä, jos painon pitää sopivasti edessä. Olinkohan mää 31 vai 13-vuotias?)
Tuon seisten ajamisen merkitys arkiajossa ei ole minulle myöskään oikein auennut. CF:ssä ei tarvi nousta seisomaan voiman tuottamisen vuoksi niin herkästi kuin tavallisessa pystärissä. Kun tanko on oikeassa paikassa saa siitä kiinni pitämällä pidettyä itsensä paremmin penkissä kuin normaali pyörässä.
Pari syytä:
Irtolumella käännöksissä painon siirtäminen eteen vähentää etupyörän pidon menettämisen riskiä.
CF:llä pidon menettäminen ei johda niin nopesti tasapainon menettämiseen kun paino ei ole siellä luistavan renkaan päällä.
Nebulus kirjoitti:
Jos tiellä on poikittaista uraa, möykkyjä, kanttikiviä tms, polkimilla seisten takapyörältä tuleva isku ei lyö persiille/selkään.
(Lisäksi jyrkät mutkat voi vetää kivassa sivuluisussa ilman jarrujen käyttöä, jos painon pitää sopivasti edessä. Olinkohan mää 31 vai 13-vuotias?)
CF:llä (etupyörän) pidon menettäminen ei johda niin nopesti tasapainon menettämiseen kun paino ei ole siellä luistavan renkaan päällä.
Tuo on totta, tasapaino tuskin niin äkkiä karkaa. Vanhan mallin jopollakin voi ihan huoletta lumikeleillä vatkata eturengasta edestakaisin ja suoraan se pyrkii silti menemään. Lähinnä tuossa on se ikävä puoli, että jos pitää vaikkapa syliin pyrkivää koiraa väistää niin pyörän kääntyminen voi olla tahmean puoleista.
Tuo on totta, tasapaino tuskin niin äkkiä karkaa. Vanhan mallin jopollakin voi ihan huoletta lumikeleillä vatkata eturengasta edestakaisin ja suoraan se pyrkii silti menemään. Lähinnä tuossa on se ikävä puoli, että jos pitää vaikkapa syliin pyrkivää koiraa väistää niin pyörän kääntyminen voi olla tahmean puoleista.
Juuri noin. Eihän hyvin luistavalla kelillä se suoraan ajaminen ole se ongelma, vaan se, kun täytyisi siitä suoraan menevästä (urasta) päästä kääntymään sivulle. Siksi talvipyörässä pitää olla suuret pyörät ja paino (ainakin siirrettävissä) etupyörälle ja mieluummin vielä etupyörä hyppyytettävissä rotvallien ja penkkojen ylityksissä. Maltillinen CF ja edestä kohtalaisen korkea runko ovat hyvän talvipyörän merkit. Tuolla kampien viemisellä, vaikkapa sen 20 asteen asennon käännön verran, eteen saavutetaan vielä yksi etu peruspyörään verrattuna. Asennon kierto kiertää myös takapuolta saman verran, jolloin satulaan painuva paikka siirtyy peripetia-alueelta enempi istuinluille ja pakaroille, jolloin takapuolen pakkasenkestävyys paranee merkittävästi, kun kylmä satula ei jäähdytä haaroväliä. Minulla on (häpeä tunnustaa) useissa housuissani kulumareiät tuolla haarovälissä. Näin on yhä, vaikka iso osa pyöräilystä on nykyään nojallaan menoa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tuon seisten ajamisen merkitys arkiajossa ei ole minulle myöskään oikein auennut.
Se, että on niin tottunut pienimmästäkin provokaatiosta nousemaan pystärillä seisomaan. Heti jos seisomiselle on joku haitta, se tuntuu pahalta henkisesti, vaikkei sillä oikeasti mitään väliä olisikaan.
Seisomiselle syitä pystärillä on minulla mm. se että pyörä tärisee tai että en ole vähään aikaan seissyt.
Se, että on niin tottunut pienimmästäkin provokaatiosta nousemaan pystärillä seisomaan.
Tähän tapaan varmaan vaikuttaa kuskin painokin. Lähtökohtaisesti tällaisen 15kg ylipainoisen kynnys nousta seisten ajoon on huomattavasti 15kg alipainoista suurempi.