CF kilkkeitä tekemään ?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: CF kilkkeitä tekemään ?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

JEF-40 kirjoitti:

Minä tein omaan nuijapäähäni istuimen siten, että uloimmat pinnat on cf-kevlaria, 200g n. Sisälle kaksi kerrosta 200g twill. Selkäpuolelle jäykkärit, uretaanista on hyvä rakennella. Painoa on muistaakseni 540g. Pari kesää istuskeltu ja hyvin kestää. Nyt on tosin työn alla muotin teko pikkasen väljemmästä istuimesta, mahtuu pehmustetta paremmin.Kylmillä ilmoilla lämmittää mukavasti. PS. Tässä on siis kyseessä kuppi-istuin.

Nyt vähän viisastuneena osaa tehdä sen vaikeamman kysymyksen: milläs leikkelit cf-kevlar kangasta ?

Itse en ole siinä vielä onnistunut millään, siksi on jäänyt kangas käyttämättä. Tuli jo penkkiä tehdessä mieleen että laitan vain yhden kangaskerroksen kerralla ja vedän epoksia vähän "yli" ja sitten rälläkällä katkasen epoksin kohdalta.

Täytyyhän tähän olla järkevämpikin tapa... Taisi kauppias käyttää sähkökäyttöistä leikkauslaitetta, sellaista sähkösaksea.

Asiasta viidenteen: tuosta cf-kevlar kankaasta voisi tehdä tuohon 60mm kuituvanteella varustettuun takarattaaseen levyt käyttäen "spandex"-menetelmää. Eli venytetään tuo jumppavaate kangas vaikkapa tuorekelmulla suojatun rattaan yli ja kiristellään sopivasti "kääntöpuolelta". Sitten vaahtorullalla epoksilla kyllästämään.
Kuivuttuaan piirretään vannetta avuksi käyttäen rättiin leikkauspinta vannetta vasten (ja napaakin myös), irroitetaan "valumuotista" ja leikataan sopivaksi.
Sitten näin saatu/saadut kiekot vaan suoralle levylle ja päälle yksi kerros cf-kevlar kangasta. Epoksin kuivuttua taas leikataan mittaan, välihiotaan ja päälle mustaksi sävytettyä uretaanilakkaa.

Kuullostaako järjettömältä idealta ? Tarkoitus on minimoida muotti- ja muut välilliset työvaiheet...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

nojaile
Viestit: 13
Liittynyt: 22 Tammi 2011, 14:27

Re: CF kilkkeitä tekemään ?

Viesti Kirjoittaja nojaile »

mhelander kirjoitti:

milläs leikkelit cf-kevlar kangasta ?

Minä olen leikellyt kevlaria Fiskarsin kangassaksilla. Ne toimii siinä hyvin ja lienevät halvemmat kuin keraamiset sakset. Muilla saksilla hommasta ei tullut mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: CF kilkkeitä tekemään ?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

nojaile kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

milläs leikkelit cf-kevlar kangasta ?

Minä olen leikellyt kevlaria Fiskarsin kangassaksilla. Ne toimii siinä hyvin ja lienevät halvemmat kuin keraamiset sakset. Muilla saksilla hommasta ei tullut mitään.

Niin minäkin luulin. Taloudesta löytyi kahdet uudet Fiskarsin sakset sekä joukko vanhoja. Parhaasta päästä jopa yritin timanttiliipalla teroittaakin. Millään ei onnistunut pätkääkään.

Edit: hiilikuitu kankaat, kaikki niistä, leikkaantu hyvin noilla samoilla saksilla mutta ei tämä cf-kevlar :-/

Ehkä pitää ostaa uudet nimen omaan kangassakset ja lahjoittaa ne rouvalle jos ei toimi ja/tai käytön jälkeen. Saa samalla pisteet kotiin ;)

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

THuhtamaki
Viestit: 151
Liittynyt: 08 Kesä 2010, 13:20

Re: CF kilkkeitä tekemään ?

Viesti Kirjoittaja THuhtamaki »

Noissa aramidikuitujen leikkaamiseen tarkoitetuissa saksissa on mikroskooppisen pieni hammastus terissä. Tämä hammastus estää kuitujen "karkaamisen" terien välistä.

Lamidoidun aramidikuidun leikkauksessa tulevan "nöyhdän" olen yleensä käsitellyt erittäin ohuella pikaliimalla jonka jälkeen se leikkautuu helposti mattopuukolla.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: CF kilkkeitä tekemään ?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

THuhtamaki kirjoitti:

Noissa aramidikuitujen leikkaamiseen tarkoitetuissa saksissa on mikroskooppisen pieni hammastus terissä. Tämä hammastus estää kuitujen "karkaamisen" terien välistä.

Lamidoidun aramidikuidun leikkauksessa tulevan "nöyhdän" olen yleensä käsitellyt erittäin ohuella pikaliimalla jonka jälkeen se leikkautuu helposti mattopuukolla.

Pikaliima on hyvä idea ! Itse mietin että vedän epoksia pensselillä ja katkasen rälläkällä :D jossa millin laikka.

Osaatko ehdottaa varmasti toimivia järkevän hintaisia saksia ? Jos joku tietty Fiskars varmasti toimii niin onko tarkka tyyppi tiedossa ?

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

THuhtamaki
Viestit: 151
Liittynyt: 08 Kesä 2010, 13:20

Re: CF kilkkeitä tekemään ?

Viesti Kirjoittaja THuhtamaki »

En osaa neuvoa "järkevän" hintaisiin saksiin, mutta juurikin aramidi kuiduille tarkoitettuihin saksiin kylllä...

Tämän linkin kauppa on SE kauppa mistä omat kuitutarvikkeet toiseen harrasteeseen tilailen...

http://shop.r-g.de/en/Tools-aids/Shears/

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: CF kilkkeitä tekemään ?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

No onpas valikoimaa ja aika kovat hinnat... Etten törmänny tuohon joskus mutta noin kovilla hinnoilla, suhteutettuna vähäiseen käyttötarpeeseen ei mieli halunnu rekisteröidä.

Oliko jollakin varmaa tietoa että mikä Fiskars -saksi puree aramidia ? Ne sentään ei satasta taida ihan maksaa...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

nojaile
Viestit: 13
Liittynyt: 22 Tammi 2011, 14:27

Re: CF kilkkeitä tekemään ?

Viesti Kirjoittaja nojaile »

mhelander kirjoitti:

Oliko jollakin varmaa tietoa että mikä Fiskars -saksi puree aramidia ?

Näillä:
http://www.fiskarscraft.fi/Tuotteet/Omp ... kset-25-cm
mä ainakin onnistuin.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: CF kilkkeitä tekemään ?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

nojaile kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Oliko jollakin varmaa tietoa että mikä Fiskars -saksi puree aramidia ?

Näillä:
http://www.fiskarscraft.fi/Tuotteet/Omp ... kset-25-cm
mä ainakin onnistuin.

Kiitos.

Meillä on about samanlaiset mutta jo vanhat ja teroitetut. Alun perin näissähän on tuo terä tehty niin että vastakkain menevät ovat sileät ja viistot sivut eli tämä leikkuupinta on teroitettu urittamalla jonka aramidi vaatinee.
Itse kun teroittaa on se helpointa juuri uritetulta puolelta mutta sitten aramidikuidut "karkaa" leikatessa. Hiilikuitua kuitenkin leikkaavat hyvin.

Pitääpäs käydä ostamassa uudet ja sitten kun menevät teroitukseen niin kierrätän rouvalle ja hankin uudet.

Vai onko joku Fiskars:n teroitusvärkki olemassa joka uudelleen teroittaa näitä niin että aramidit edelleen katkeaa ?

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

nojaile
Viestit: 13
Liittynyt: 22 Tammi 2011, 14:27

Re: CF kilkkeitä tekemään ?

Viesti Kirjoittaja nojaile »

nojaile kirjoitti:

Vai onko joku Fiskars:n teroitusvärkki olemassa joka uudelleen teroittaa näitä niin että aramidit edelleen katkeaa ?

Ostin jonkun Fiskarsin teroittimen varmuuden vuoksi, mutta vielä ei ollut tarvetta käyttää sitä. En tiedä, mitä leikkaavuudelle tapahtuu teroituksen jälkeen.

JEF-40
Viestit: 85
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 17:25
Paikkakunta: Pori

Re: CF kilkkeitä tekemään ?

Viesti Kirjoittaja JEF-40 »

nojaile kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

milläs leikkelit cf-kevlar kangasta ?

Minä olen leikellyt kevlaria Fiskarsin kangassaksilla. Ne toimii siinä hyvin ja lienevät halvemmat kuin keraamiset sakset. Muilla saksilla hommasta ei tullut mitään.

Mulla on vanhat Fiskarssin taloussakset, jotka olen terottanut viilalla reippaasti terän poikkisuuntaan. Syntyy terään hammastus, joka estää kankaan liukumasta saksien välissä. Sitten vielä tarkistaa terien kireyden, pitää olla suht` tiukat. Toimii.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: CF kilkkeitä tekemään ?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

nojaile kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Oliko jollakin varmaa tietoa että mikä Fiskars -saksi puree aramidia ?

Näillä:
http://www.fiskarscraft.fi/Tuotteet/Omp ... kset-25-cm
mä ainakin onnistuin.

Kiitos vinkistä, ostin tällaiset:
Kuva

Ja johan leikkaa. Hintaluokka 25-27 € joten aika paljon ovat halvemmat kuin nuo ammattilaisten aramidisakset. Saa nähdä miten pysyvät terävänä.

Ovat muuten todella aika paljon isommat kuin "keittiösakset" samalta valmistajalta. Ja tuo terien erityinen muoto pitää kankaan hyvin pihtien välissä leikkausta varten.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: CF kilkkeitä tekemään ?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Yritin muuten tehdä penkkiä ristiin ommellusta hiilikuidusta.

Tein sopivan (=vähän liian sopiva) hiekkalaatikon johon kippasin 40 kg hiekkapuhallushiekkaa jonka sumutinpulloa käyttäen vedellä sitkastin. Olin tehnyt nykyisestä M-kokoisesta m5 muovi/lasikuitu penkistäni silhuetin keskilinjalta, tätä apuna käyttäen muotoilin hiekan karkeasti oikeaan muotoon, heitin päälle jätesäkin ja "koeistuin" ja tätä toistin niin kauan että alkoi tuntua mukavammalta (=lähempänä L-kokoa) kuin tuo nykyinen.

Sitten pistin tuorekelmut hiekan päälle, perään karhennuskaistaa ja kyllästin kaksi kaistaa kangasta erikseen epoksilla, rullasin kahden muovin välissä ja lopuksi rullasin ne yhteen samoin muovin alla. Sitten asetin kankaat karhennuskankaiden päälle, perään vielä karhennuskankaasta kaistat ja tuorekelmukerros. Sitten n. 30 kg hiekkapuhallushiekkaa päälle painoksi ja sitä myös spray-vedellä sitkastamaan.

Tässä vaiheessa vaikutti hyvältä. Seuraavana aamuna lapioin hiekat takaisin säkkiin tekeleen päältä ja suttahan siitä tuppasi tulemaan. Ristiin ommeltu kangas tuntui jo hiekalle aseteltaessa "jäykältä" mutta uskoin hiekan painon auttavan. Toisin kävi, poimuja tuli paikkoihin missä penkki on enemmän "kupilla". Ja penkin piti olla 93 cm pitkä (pehmusteella mitattuna) mutta jäi vajaaksi noin 5 cm eli jopa lyhyemmäksi kuin M-kokoinen :oops:.

Tuota ongelmaa on nyt tullut vähän pohdittua ja pitänee uskoa aikaisemmin onnistuneita suorituksia: kaksi yksimuoto kangaskerrosta ensin (twill?), sitten hiili+kevlar kerrokset molemmin puolin. Pohjaan vaahtokaistoilla "kylkiluut" taakse ja luulisin että kaistat per kylkiluu twill-kangasta ja lopuksi cf+ḱevlar koko alapuolen yli.

Eli: ensin 2xCF hiekkapainon alle kuivumaan, sitten pohjaan kylkiluut epoksilla kiinni ja kuivuttuaan päälle CF-kaistat. Lopuksi CF+kevlar päälle ja alle.

Ajattelin sävytyttää mustaksi akryylilakkaa jolla hionnan jälkeen viimeistelen pohjapuolen, päällyspuoli saa jäädä karhennuskankaan pinnalle jotta velcro-kaistat liimoineen ja Ventisil-pehmuste pysyvät paremmin paikallaan.

Saksipuoli on nyt kunnossa ja hiekkalaatikko pitäisi saada pois tilaa viemästä tallista joten projekti jatkuu... Kaikki toimivat vinkit otetaan vastaan kiitollisena.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2749
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: CF kilkkeitä tekemään ?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Tähän ketjuun tuli kyllä tyhmästi tätä hammasratas-asiaa kun vahingossa vastasin väärään ketjuun. Jos aktiivinen ylläpito jaksaa, niin näitä vois ehkä siirtää tonne asianmukaiseen ketjuun http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=1831

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: CF kilkkeitä tekemään ?

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

tavasti kirjoitti:

Tähän ketjuun tuli kyllä tyhmästi tätä hammasratas-asiaa kun vahingossa vastasin väärään ketjuun. Jos aktiivinen ylläpito jaksaa, niin näitä vois ehkä siirtää tonne asianmukaiseen ketjuun http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=1831

Perkkasin hammasratas jutut tohon toiseen topiciin...
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=1831

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Vastaa Viestiin