JEF-40 kirjoitti:Minä tein omaan nuijapäähäni istuimen siten, että uloimmat pinnat on cf-kevlaria, 200g n. Sisälle kaksi kerrosta 200g twill. Selkäpuolelle jäykkärit, uretaanista on hyvä rakennella. Painoa on muistaakseni 540g. Pari kesää istuskeltu ja hyvin kestää. Nyt on tosin työn alla muotin teko pikkasen väljemmästä istuimesta, mahtuu pehmustetta paremmin.Kylmillä ilmoilla lämmittää mukavasti. PS. Tässä on siis kyseessä kuppi-istuin.
Nyt vähän viisastuneena osaa tehdä sen vaikeamman kysymyksen: milläs leikkelit cf-kevlar kangasta ?
Itse en ole siinä vielä onnistunut millään, siksi on jäänyt kangas käyttämättä. Tuli jo penkkiä tehdessä mieleen että laitan vain yhden kangaskerroksen kerralla ja vedän epoksia vähän "yli" ja sitten rälläkällä katkasen epoksin kohdalta.
Täytyyhän tähän olla järkevämpikin tapa... Taisi kauppias käyttää sähkökäyttöistä leikkauslaitetta, sellaista sähkösaksea.
Asiasta viidenteen: tuosta cf-kevlar kankaasta voisi tehdä tuohon 60mm kuituvanteella varustettuun takarattaaseen levyt käyttäen "spandex"-menetelmää. Eli venytetään tuo jumppavaate kangas vaikkapa tuorekelmulla suojatun rattaan yli ja kiristellään sopivasti "kääntöpuolelta". Sitten vaahtorullalla epoksilla kyllästämään.
Kuivuttuaan piirretään vannetta avuksi käyttäen rättiin leikkauspinta vannetta vasten (ja napaakin myös), irroitetaan "valumuotista" ja leikataan sopivaksi.
Sitten näin saatu/saadut kiekot vaan suoralle levylle ja päälle yksi kerros cf-kevlar kangasta. Epoksin kuivuttua taas leikataan mittaan, välihiotaan ja päälle mustaksi sävytettyä uretaanilakkaa.
Kuullostaako järjettömältä idealta ? Tarkoitus on minimoida muotti- ja muut välilliset työvaiheet...