Alaohjausta virittelemässä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Alaohjausta virittelemässä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

No ei ole sopivan paksuinen, kun ihan aikuisten oikeasti alkaa mittaamaan. Se alaohjauksen tanko on 24.8mm, ja tuo toinen 25.4mm.
Tönäri jolla mitattu on mitä on, mutta jälkimmäinen mitta viittaisi siihen että on oikein mitattu. Onkos tuollaisia 24.8 mm paksuja ohjaustankoja
muuallakin, vai onko tuo ihan oma mittansa?

No kaikki tangot joihin minä olen törmännyt ovat kiinnityskohdaltaa 1", eli tuon 25,4mm. Ainakin ne ovat kaikki samoihin stemmeihin ristiin passanneet, eli kyllä kai siinä kiristysvara riittää?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2763
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Alaohjausta virittelemässä

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

No kaikki tangot joihin minä olen törmännyt ovat kiinnityskohdaltaa 1", eli tuon 25,4mm. Ainakin ne ovat kaikki samoihin stemmeihin ristiin passanneet, eli kyllä kai siinä kiristysvara riittää?

No nyt loppuikin löysäys-vara. Eli siihen alaohjauksen kiinnikkeeseen ei mene noin paksu tanko. Mittailin, että reikä on 25.2 tai 25.3 mm

EDIT: tungin sitä yläohjauksen tankoa vähän hollille, ja kokeilin istua kyytiin. Liian kapea, normaalia ohjaustankoa hakemaan biltemasta, ja sitä viilaamaan.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2763
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Alaohjausta virittelemässä

Viesti Kirjoittaja tavasti »

tavasti kirjoitti:

EDIT: tungin sitä yläohjauksen tankoa vähän hollille, ja kokeilin istua kyytiin. Liian kapea, normaalia ohjaustankoa hakemaan biltemasta, ja sitä viilaamaan.

No hain biltema-tangon, ja ohensin sitä sen verran että mahtui:
Kuva (lisää kuvia http://vuo.ro/~tavasti/nojakki/alaohjaus/dirindex.html )

Ei toimi, on liian edessä, pakko olla joku viritys väliin jolla tanko tulee taaemmaksi, tai laittaa tuo nazcan oma, enemmän mutkalle väännetty.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jolaes
Viestit: 171
Liittynyt: 08 Tammi 2009, 17:57
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Alaohjausta virittelemässä

Viesti Kirjoittaja jolaes »

Käykö tuo mutkainen easyrider-tanko? Nazcan USS-tanko kyllä pelasi hyvin Explorerissa! Se kylläkin tarkoittaa tuota "sauvakävelijän" otetta ja SUURTA kääntösädettä!

Nazca Explorer 2007-2010, Nazca Fuego 2010-, Radon ZR maasturi, Dahon Uno taittopyörä 2016-

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2763
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Alaohjausta virittelemässä

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jolaes kirjoitti:

Käykö tuo mutkainen easyrider-tanko? Nazcan USS-tanko kyllä pelasi hyvin Explorerissa! Se kylläkin tarkoittaa tuota "sauvakävelijän" otetta ja SUURTA kääntösädettä!

No mä meinasin sen tangon laittaa väärään asentoon, kahvat vaakasuorassa, mutta katsotaan kuinka käy.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4918
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alaohjausta virittelemässä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Paljonko sitä pitäisi saada taaksepäin . Minulla voisi olla siihen hyvä ratkaisu. Maastopyöräliikeissä on sellaisia adaptereja joilla pystyy säätämään ohjaustankoa . Esimerkiksi Point Racing Extension Clamp EXTC-1. sillä saisi 45mm siirettyä ohjaintankoo taaemmaksi . Muitakin valmistajia. Tällä valmistajalla nämä maksaa alta kolmekympii. Ja samalla saa ohjaustankoon korkeussäädön. :x

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2763
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Alaohjausta virittelemässä

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nojanalle kirjoitti:

Paljonko sitä pitäisi saada taaksepäin . Minulla voisi olla siihen hyvä ratkaisu. Maastopyöräliikeissä on sellaisia adaptereja joilla pystyy säätämään ohjaustankoa . Esimerkiksi Point Racing Extension Clamp EXTC-1. sillä saisi 45mm siirettyä ohjaintankoo taaemmaksi . Muitakin valmistajia. Tällä valmistajalla nämä maksaa alta kolmekympii. Ja samalla saa ohjaustankoon korkeussäädön. :x

No nyt tanko oli niin, että ei siitä saanut otetta ilman että nosti selkänsä penkistä, eli kai sitä 10 cm pitäis taaemmaksi saada.
Taitaa olla helpompi nyt lähteä sillä nazcan käppyrä-tangolla, ja kokeilla miten käy. Etenkin kun kyseessä on kokeiilut tykkäänkö alaohjauksesta kuten kuvittelen.
Onhan se ihan mahdollista sekin että palaan vielä yläohjaukseen, vaikka en siihen kyllä uskokkaan.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14210
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Alaohjausta virittelemässä

Viesti Kirjoittaja jori »

Anteeksi, en ole seurannut tätä ketjua ihan läpi asti, joten voi olla puuta heinää, mutta... Eikös tuon ohjaustangon apunivelen pitäisi olla kutakuinkin perstaskun kohdalla. Silloin liike on mahdollisimman vähän tilaa vievä ja kädet ylettyvät kunnolla. Jos runkoputkessa ei ole tuolla kohtaa akselille mahdollisuutta, voi siihen tehdä virtuaalisen nivelen. Remmi tiimin bensanpihistysajoneuvossa se oli tehty laittamalla ohjausvarsia kaksi kappaletta ja ripustamalla ohjaustanko ilmaan. Tässä ohjaustangon niveleksi riittäisi klemmari ja pätkä narua. (Kenen ehdotus? :D)
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... emmi#p3373
Edit: Korjasin kuvalinkit.

Viimeksi muokannut jori, 21 Kesä 2011, 15:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2763
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Alaohjausta virittelemässä

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jori kirjoitti:

Anteeksi, en ole seurannut tätä ketjua ihan läpi asti, joten voi olla puuta heinää, mutta... Eikös tuon ohjaustangon apunivelen pitäisi olla kutakuinkin perstaskun kohdalla.

No joo, jos ihan mitä vaan toivoa saisi, niin ihan mielellään. Nyt kuitenkin se rungossa oleva M10 vai M12 pultin paikka on tuossa mitä on, ja sen kanssa ainakin toistaiseksi eletään.
Kaikki metalli-hommat joissa ei pärjää rälläkällä ja käsiporalla menevät teettämiseksi, joten kovin radikaaleja muutoksia en helpolla ala ottaa ohjelmaan.

jori kirjoitti:

Jos runkoputkessa ei ole tuolla kohtaa akselille mahdollisuutta, voi siihen tehdä virtuaalisen nivelen. Remmi tiimin bensanpihistysajoneuvossa se oli tehty laittamalla ohjausvarsia kaksi kappaletta ja ripustamalla ohjaustanko ilmaan. Tässä ohjaustangon niveleksi riittäisi klemmari ja pätkä narua. (Kenen ehdotus? :D)
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... emmi#p3373
Samperi, kuvalinkit ovat kuolleet. Yritän hommata nuo kuvat takaisin, kun näen ensi viikolla remmiläisiä. Taas tämä linkkien kuolemisongelma. :evil:

Toivottavasti kuvat saadaan takaisin. Ikävää että sivustojen ylläpitäjät noin vain rikkovat vanhat linkit, mutta näin se tuntuu kaikkialla olevan.

Kovin heppoisen virityksen kanssa en ainakaan suostu olemaan, varmuuskertoimet pitää olla kunnossa. Ajelen kuitenkin ihan säännöllisesti 60 km/h nopeuksia, ja siinä nopeudessa ei huvita yhtään ajatus ohjauksen hajoamisesta.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2763
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Alaohjausta virittelemässä

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nyt viimeinkin sain vaijerit askarreltua, ja pääsin koeajolle.

Tältä se nyt näyttää:
Kuva

Ja haarukkaan kiinnitys tuli näin:
Kuva

(Lisää kuvia http://vuo.ro/~tavasti/nojakki/alaohjaus/dirindex.html )

Kiva oli ajella. 40 km ajelin, hissukseen, ja useammassa pätkässä kun piti jäädä suustaan kiinni. En nyt vielä osaa sanoa tarvisiko sitä liuku-systeemiä jolla tangon saisi eri asentoon, vai ei.
Sen huomasi, että pyörän päälle nouseminen on hankalampaa. Tangon nivelpiste on liian edessä, ja se poikittain oleva osuus ottaa vähän takareisiin pysähtyessä ja kyytin/pois noustessa.

Ketjulinjakaan ei mene aivan optimaalisesti, vetävän puolen ketjuun tulee vähän mutkaa tangon takia. Tarvii kokeilla ottaa ohjainrulla pois, ja virittää ketjun suojaputki jotenkin toisin kiinni.
Kuva
Kuvassa edestä suurimmalla rattaalla, ja ketjulinja menee vain pienelle mutkalle. Pienemmillä eturattailla mutka suurenee.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14210
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Alaohjausta virittelemässä

Viesti Kirjoittaja jori »

Sen pystyyn tai vaakaan kääntyvän ohjauskahvan saat helpoimmin tekemällä tuohon nykyiseen tankoosi kiertyvän liitoksen tuohon n. 45 astetta takaviistoon vinoon kohtaan. Kun kahva, jossa on itsessään 45 asteen mutka pyöräytetään tuon 45 astetta vinossa olevan akselin ympäri, muuttuu ohjauskahvan asento vaaka- ja pystyasennon välillä. Jarrukahvakin menee oikein päin. Sakari-tyyppisen kahvankin saat jättämällä kierron puoliväliin. :D

Vähän vaikea selittää ilman kuvaa, mutta kuvittele Y-kirjain oikealle kallelleen siten, että oikeanpuoleinen sakara on vaaka-asennossa. Kun sakaraa kierretään jalan ympäri toiselle puolelle saadaan vasen sakara, joka vinossa yyssä on pystysuorassa. (Tässä fontissa yyn yläkulma on alle 90, joten aivan suorakulmamuutosta ei saada, mutta vähän leveämmässä yy-kijaimessa tulee 90, tai mikä tahansa haluttu kulma, jonka siihen haluat.)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2763
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Alaohjausta virittelemässä

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jori kirjoitti:

Sen pystyyn tai vaakaan kääntyvän ohjauskahvan saat helpoimmin tekemällä tuohon nykyiseen tankoosi kiertyvän liitoksen tuohon n. 45 astetta takaviistoon vinoon kohtaan. Kun kahva, jossa on itsessään 45 asteen mutka pyöräytetään tuon 45 astetta vinossa olevan akselin ympäri, muuttuu ohjauskahvan asento vaaka- ja pystyasennon välillä. Jarrukahvakin menee oikein päin. Sakari-tyyppisen kahvankin saat jättämällä kierron puoliväliin. :D

No noi ääripäät saisi, mutta minä vähän haikailin niitä välivaihtoehtojakin, eli tuosta nykyisestä asennosta vähän ylemmäs, tai ehkä jopa vähän alemmaskin.
No, pitää tuotakin harkita, en nyt kyllä suoraan keksi miten tuon kiertonivelen tuohon tekisi.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14210
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Alaohjausta virittelemässä

Viesti Kirjoittaja jori »

tavasti kirjoitti:
jori kirjoitti:

Sen pystyyn tai vaakaan kääntyvän ohjauskahvan saat helpoimmin tekemällä tuohon nykyiseen tankoosi kiertyvän liitoksen tuohon n. 45 astetta takaviistoon vinoon kohtaan. Kun kahva, jossa on itsessään 45 asteen mutka pyöräytetään tuon 45 astetta vinossa olevan akselin ympäri, muuttuu ohjauskahvan asento vaaka- ja pystyasennon välillä. Jarrukahvakin menee oikein päin. Sakari-tyyppisen kahvankin saat jättämällä kierron puoliväliin. :D

No noi ääripäät saisi, mutta minä vähän haikailin niitä välivaihtoehtojakin, eli tuosta nykyisestä asennosta vähän ylemmäs, tai ehkä jopa vähän alemmaskin.
No, pitää tuotakin harkita, en nyt kyllä suoraan keksi miten tuon kiertonivelen tuohon tekisi.

Taivutetusta nousukahvasta?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2763
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Alaohjausta virittelemässä

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jori kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

No, pitää tuotakin harkita, en nyt kyllä suoraan keksi miten tuon kiertonivelen tuohon tekisi.

Taivutetusta nousukahvasta?

Ei nyt aukene miten siitä tekisi nivelen jonka voisi kesken ajon nostaa pysyyn, ja olisi vielä riittävän luotettava?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14210
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Alaohjausta virittelemässä

Viesti Kirjoittaja jori »

tavasti kirjoitti:
jori kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

No, pitää tuotakin harkita, en nyt kyllä suoraan keksi miten tuon kiertonivelen tuohon tekisi.

Taivutetusta nousukahvasta?

Ei nyt aukene miten siitä tekisi nivelen jonka voisi kesken ajon nostaa pysyyn, ja olisi vielä riittävän luotettava?

Nähän pyörii tankoputkessa, kun jättää sopivan löysälle. Voi tietysti laittaa peukaloruuvikiristyksen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin