Talvipyöräily topic

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Kaikki lumi suli pois parissa päivässä. En ole vielä jaksanut vaihtaa nastarenkaita pois. Töihintulo kesti nastarenkaillakin vain 31 minuuttia, mikä menee melko siististi kesäiseen vaihteluväliin. Nastarenkaat sinänsä eivät siis kauheasti hidasta, enemmän hidastaa se keli minkä takia niitä yleensä käytetään.

Itse asiassa jos tuosta laskee että nastarengas hidastaisi työmatkaa esim. 1 minuutin, ei viikon lumetonta kautta varten kannata käydä rengasjumppaa läpi puhtaan utilitaristisella ajattelutavalla. Toisaalta taas nastattomalla renkaalla on mukavampi ajaa kun tie on kuivaa asfalttia...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

Teemu Kalvas kirjoitti:

ei viikon lumetonta kautta varten kannata käydä rengasjumppaa läpi puhtaan utilitaristisella ajattelutavalla.

Katselin lasten pyörien nastarenkaita alle laittaessani. Alkoivat nastojen kärjet olla kadonneet, vaikka kumissa ei näkynyt vielä minkään laista kulumaa. Liekö syynä liian yksioikoinen arviointimenetelmä nastakumien asennus- ja pois ottoaikoihin. Saisikohan noihin uudet nastat vanhoihin reikiin. Mitähän irtonastat maksavat, jotta kannattaakohan tuota edes ajatella enemmälti.
Ostin nyt isomman tytön pyörään biltemasta napadynamollisen etupyörän. Laitoin tähän nastarenkaan. Otan sitten keväällä pois koko etupyörän, kun liukkauden myötä tuo pimeyskin vähenee -sitten joskus. Tai jos tulee sulia kelejä, on tuo helpompi vaihtaa kesäpyörään lyhyemmäksikin ajaksi. Eihän tuo vielä kesää tee, mutta parempi, että edes etupyörässä säilyvät nastat vähän paremmin. Jalkajarrullista Nexus takapyörää ei viitsi niin helposti lähteä vaihtelemaan, eikä sen nastojen kunnolla niin suurta väliä olekaan.
Ihmeen laadukaan oloinen 26" dynamopyörä. Dynamo näkyy olevan Shimanon 2,4W ja vanne Alexin ihan kunnollisen oloinen ontelovanne. Hinta koko paketilla 39,90. Nastarengas erikseen 18 €. Ihme juttu, miten kallista on vanneprofiili ja pinnalanka. Sama pyörä 24 tuumaisena on vain 22,90

Jori

Paavo
Viestit: 92
Liittynyt: 19 Marras 2007, 16:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Hyviä kokemuksia on minullakin Bilteman napadynamovanteesta. Mutta samaisesta liikkeestä hankkimani talvirengas on huono, suorastaan vaarallinen. Kesän aikana rengas kovettui paljastaen todellisen laatunsa: materiaali taitaa olla lähempänä muovia kuin kumia. Toisena talvena se ei enää pitänyt kesärenkaan vertaa.

Samassa yhteydessä voisin varoittaa Bilteman "ketjuöljystä". Pyörähyllyssä myytävä spray-tökötti on niin tahmeaa, etten voitelisi sillä edes panssarivaunua. Ketjut joutuu pesemään kahteen kertaan jos tuohon erehtyy.

EDIT: varottava tahna onkin nimeltään "ketjuspray" (Tuotenro 364511,
hinta 3,95 €). Bilteman nettisivut eivät enää kauppaa purkkia polkupyöräkemikaalien vaan muiden öljyjen joukossa. Kaikesta huolimatta ruskehtavan etiketin kuva esittää pyörän takanapaa. Bilteman mukaan aine estää ketjujen venymisen. Tämä on helppo uskoa: milläs venyy kun ei liikukaan!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Taas testipäivä: Alle aste pakkasta, kohtalainen tuuli, heikko lumisade, testin alkaessa 1cm lunta ja lopussa 2.5cm. Tienpienta lumen alla tasainen lumipolanne. Testipätkä 2.8km/suunta, eli yhteensä 5.6km. Alla ajokit ajojärjestyksessä, swb kahdesti, ensimmäinen ja viimeinen ajo tällä, joten voi arvioida lumen ja väsymisen vaikutuksia.

SWB 19.4km/h 17:29 138kcal 130/143 (syke avg/max)
LWB 20.4km/h
Hipparion 15.5km/h 21:58 182kcal 132/140
Maastopyörä 15.8km/h 21:02 227kcal 147/155
Lowracer 15.8km/h 20:57 192kcal 137/155
SWB 15.8km/h 20.50 188kcal 136/144

Huom: Lowracerista irtos lahjetta suojaava ja etummaista ohjainpyörää kiinni pitävä osa kesken matkan. Lukkojarrutus, osan nouto ja sormikireyteen takaisin sekä uudelleen vauhtiin kiihdytys. olisiko aikavaikutus 1min(5% koko ajasta), alla laskennallisesti korjattu rivi:

Lowracer 16.6km/h 19:57 182kcal 137/155

LWB:n testi meni mönkään, kun sykemittari oli pysähtynyt kesken testin. Arviolta sama syke kuin muillakin nojakeilla, keskinopeus gps:stä.

SWB:tä hyvä käyttää vertailupyöränä kalorikulutukseen, kun lumen vaikutus on 10kcal/testi. Eli olosuhteissa joissa maastopyörällä paloi 227kcal, olisi SWB:llä kulunut 138+30=168kcal tai 188-20=168kcal.

Yllättävää on tosiaankin tuo maastopyörän syke ja energian kulutus. Ajaessa en mittareita seurannut, vaan ajoin nopeudella joka tuntui hyvälle. Jossakinhan se näkyy, että kädet ei oo rentona ja päätä pitää kannatella. Ilmanvastuksella myös tuossa nopeudessa merkitystä vrt. swb/lowracer.

Hipparionia tämä testi vähän potkii päähän. Ainoastaan siinä on tehoa syövä rumpuvaihde. Kumit on myös niin huonossa hapessa, ettei kestä pistää täysiä paineita. Etukumi hyvä, mutta pullahtaa pois teräsvanteelta jos kivikovaksi täytetty.

LWB:tä taas hieman suosii. Siinä on takana hyvin rullaava ja "kovan" paineen kestävä svalbe marathon plus kumi. Pitoa siinä ei kyllä häävisti ole. Tyhjää sai polkaistua yhtä helposti kuin etupainoisilla swb:llä ja lowracerilla.

SWB, maastopyörä ja lowracer jättää lumeen suorallavain yhden renkaan jäljen. LWB kans, mutta sen jälki on leveämpi ja välillä jälkiä on kaksi. Hipparion tietenkin tekee kolmea jälkeä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tähän mennessä koettuja hyvän kaksipyöräisen ominaisuuksia:
-Lyhyt akseliväli
-Suuret renkaat
-Riittävän matala
-Sopivan pysty ajo-asento
-Tasainen painon jakauma etu ja takapyörän kesken
-Suora ketjulinja
-Käsillä ylhäältä ohjattava

Lähinnä tuota listaa taitaa päästä tehdas pyöristä esim. Nazca Pioner yläohjauksella. Yläohjauksella siksi, että siinä saa pienemmällä käsien liikkeellä suuretkin kääntökulmat eturenkaalle. Epäilen kyllä että tuo nazcan ilmoitettu 56cm:n istumakorkeus ei ole ihan todellinen.

LWB:ltä alkaa pisteitä kariseen. Kääntö ympyrä suurenee lumessa ja liukkaalla lähinnä eturenkaan huonon pidon ja rajallisen kääntökulman vuoksi. SWB:ssä ja lowracerissa ei vielä ole ollut ongelmia ts. kääntyvät lumisella tielä yhtä pienessä tilassa kuin sulallakin.

Pitkittäiset lumikoneiden ajourat ja kunnon epätasaisuudet vielä kokematta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ukram
Viestit: 147
Liittynyt: 11 Marras 2006, 19:11
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ukram »

Pitkällä Visionilla talvella ajellessa oli joskus sohjokelillä ongelmana se että luistoa ei oikein saanut loppumaan mitenkään. Pitkän luisu päättyi vauhdin loppumiseen tai kaatumiseen.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pääsi testaamaan vähemmän tasalaatuisessa lumessa ajoa, kun oli joku käynyt tamppaamassa mönkijällä tuohon jalkapallokentän vajaan 10cm:n pakkaslumipeitteeseen jälkiä. Ei onnistunut jälkien ylitys viistosti enään muilla kuin SWB:llä. LWB:n eturengas ja lowracerin takarengas ei suostunut nousemaan jäljen päälle, vaan lähtivät seuraamaan sen reunaa ja seurauksena tasapainon menetys. SWB:n eturengas nousi ja takarengas tulee riittävän lähellä joten tuli samaa jälkeä pitkin perässä. Eihän sekään mikään juna ollut, mutta usean kokeilun jälkeen selkeästi paras noista kolmesta.
SWB:n kääntöympyrä noissa olosuhteissa alle puolet LWB:stä ja Lowracerissa alkoi vetävän pyörän pito ajoittain häviämään. Raskaasti kuormatun pienen eturenkaan vastus siis suurempi kuin mitä suurella, kevyestikuormatulla ja kapealla takarenkaalla on pitoa. Vielä pääsi etenemään kun keskittyi polkemaan tasaisesti.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Nyt tuli melkein kymmenen senttiä märkää lunta. Menin heti hurjastelemaan auraamattomille pyöräteille Pugsleylla. Mukavasti kulkee, joskaan ei erityisen kovaa. Olisi ehkä pitänyt asentaa pienempiä vaihteita: nyt tuli jopa käytettyä 34/34:ää.

Valitettavasti loppumatkasta alkoi taas kaikki pyörätietkin olla aurattuja, pitää varmaan mennä metsään ajamaan.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tänään kaaduin ensimmäisen kerran :lol: Yritin lowracerilla ajaa saman aurauspenkan läpi ku SWB:llä ja LWB:llä. Kaikilla ois vauhdit riittänyt läpimenemiseen, mutta tasapaino petti jokaisella. Kaikilla sai jalalla kaatumisen vastaan, mutta Lowracerilla se ei riittänyt, vaan kellahdin kyljelleen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ukram
Viestit: 147
Liittynyt: 11 Marras 2006, 19:11
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ukram »

Petyin vähän kun auraamattomalla pyörätiellä ei pystynyt ajamaan maastopyörällä... Schwalben renkaat on ehkä turhan kapoiset ja paineet pitäisi kai olla pienet. Korkea painopiste (ja pieni akseliväli) lienee se olennaisin tekijä mikä tekee pystypyörästä helpomman hallittavan pahalla lumikelillä.

Siirryin lumiselta pyörätieltä moottoritielle. Siellä oli kesäkeli, mutta sulanut lumi oli tehnyt tien reunaan tasaisen suolakuravesikerroksen, joka likasi kengät ja housutkin polveen saakka. Parempi oli siis kuitenkin vain työntää pyörää puhdasta lunta täynnä olevalla pyörätiellä. Ohi ajavista autoista tööttäili muutama, mikä minusta oli laitonta äänimerkin käyttöä, koska ajoin reunaviivan takana ja hyvin pystyivät ohittamaan. Poliisin hommat ei kai kuulu ohi ajaville autoilijoille :)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ukram kirjoitti:

Korkea painopiste (ja pieni akseliväli) lienee se olennaisin tekijä mikä tekee pystypyörästä helpomman hallittavan pahalla lumikelillä.

Ja helppo painon siirrettävyys. Nojapyörälläkin pystyy hetkellisesti kohottautumaan selkä irti selkänojasta ja se kyllä helpottaa tasapainoilua. Paksussa lumessa tasapainoilu pelkällä ohjauksella on hankalaa. Selkä koholla ajaessa ei kyllä sitten saa oikein voimaa polkemiseen :roll:

Jukka

Viimeksi muokannut jviirret, 04 Joulu 2007, 19:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
ukram kirjoitti:

Korkea painopiste (ja pieni akseliväli) lienee se olennaisin tekijä mikä tekee pystypyörästä helpomman hallittavan pahalla lumikelillä.

Toisaalta, kun on paha lumikeli, nopeus on hidas ja tasapainokiemurtelu dominoi ajoa sitä enemmän, mitä korkeampi pyörä on alla. Matala on tarkempi ja kiireempi ajettava, mutta pysyy paremmin esim auton renkaan urassa.
Olisikohan Markun tie ollut ajettavissa hipsu-tyyppisellä ajoneuvolla? Muistelen omani olleen ihan hyvä ajettava tosi pahassa lumipöppyrässä, joskin raskas poljettava, kuten mikä tahansa pyörä noissa olosuhteissa. Niin, ja lunta tuli syliin, mutta taittoi silti matkaa.

Jori

ukram
Viestit: 147
Liittynyt: 11 Marras 2006, 19:11
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ukram »

jori kirjoitti:

Olisikohan Markun tie ollut ajettavissa hipsu-tyyppisellä ajoneuvolla?

Kyllä kai, tosin lunta oli luokkaa 20 cm (meniköhän liioitteluksi?) ja maavaran loppuminen olisi jo ollut lähellä.

Vastaan tuli pari heppua jollain mopontapaisella, jossa oli tosi paksut renkaat. Enduropyörä? Niillä tuntui pääsevän ihan hyvin, ja pyörät näyttivät olevan suunniteltuja nimenomaan lumihangessa ajoon.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jotakin kehujakin nojakille, kaatumisturvallisuuden lisäksi. Tilanteet joissa ei tarvi polkea (esim. jäiset alamäet) on turvallista ajaa, kun kohottautuu pystysuoraan istumaan, selkä irti selkänojasta ja roikottaa jalkoja maata viistäen. Kaatumisriski olematon, tähän ei pääse edes pystypyörällä, koska sen päältä ei jalat yletä maahan.
Lowracerilla hankalaa, kun on niin matala, että jalkoja pitää kannatella ja tanko niin takana, että estää selän kohottamisen selkänojasta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ukram
Viestit: 147
Liittynyt: 11 Marras 2006, 19:11
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ukram »

Minulta on murtunut pari kertaa kylkiluu siten että olen pitänyt jalkoja maassa liukaalla jäällä nojapyörällä. Pyörä kaatui alle ja putosin joko leveän penkin rautojen tai alapuolisen ohjaustangon päälle. Nopeassa pyörä-hävisi-alta -kaatumisessa tipahtaa yleensä vain maahan.

Vastaa Viestiin