Kurkin Jukka sinun sivujasi. Nyt näyttää SWB valmiilta ja tyylikkäältä perusnojakilta.
Minua kyllä vielä hiukan vaivaa mittakaava, joka johtuu 24" pyöristä. Vähän vaikea hahmottaa, miten kuskin polvet suhtautuvat ohjaustangon sijantiin. Ajokuva helpottaisi hahmotusta. Ymmärrän kyllä, että siihen tarvitaan kuvaushenkilökunnan lisäksi mannekiini, joten se on projektina ihan toista luokkaa, kuin pelkän pyörän kuvaaminen.
Takalokasuoja paransi ulkonäköä perinteisessä mielessä, mutta onko se nojakissa ylipäätään tarpeen, vai pekkkää turhaa painoa ja ilman- ja lumenvastusta pelkän perinteen vuoksi?
Omassa pyörässäni olen todennut, että lokasuoja on tarpeeton takana, mutta roiskeläppä hyödyllinen. Korvantaustat kastuvat ilman roiskeläppää. Nojakin takalokasuoja voisi olla irrallinen läppä vaakasuorassa takapyörän takakulman yläpuolella. Riittää, kun roiskeläpän häntä on samalla pystylinjalla renkaan taaimman kohdan kanssa, ja tästä eteenpäin noin 15 cm. Loppu on tarpeetonta, sillä selkänoja suojaa roiskeilta. Tietysti, jos olisi umpinainen niskatuki, ei tämäkään pätkä olisi tarpeen. Pystypyörässähän tarvitaan jalkojen suojaksi lokasuojaa myös takapyörän etukaarelle.
Kyseinen vaakasuora roiskelevy voi olla millä korkeudella tahansa. Ylempänä sen tosin täytyy olla leveämpi sivutuulen vaikutuksen takia. Alhaalla se vaatii kaarilangan, ylempänä sen voi kiinnittää myös selkänojan jatkeeksi ikään kuin tavaratelineen pohjaksi.
Olisiko siis järkevää systemaattisesti korvata nojapyörän takalokasuoja tavaratelineen pohjalla, jolla on muutakin virkaa, kuin roiskeilta suojaaminen, vai onko perinteiselle lokasuojalle muitakin tarpeita kuin perinteinen ulkonäkö?
Jori