tavasti kirjoitti:jviirret kirjoitti:"Jos olisi olemassa yksi ratkaisu ylitse muiden, ei niitä muita olisi olemassakaan"
Joku ideahan pitkissä (LWB) nojakeissa on, kun jenkkilässä ne taitavat olla yleisimpiä.
Jenkeillä on isot autotallit, ja isot lava-autot joiden kyydissä kulkee pidempikin nojakki, euroopassa tallit ja autot ovat ahtaampia?
Onhan niillä jenkeillä metsänkorjuuhommissakin kaivinkoneita ja helikoptereita. Ei se silti tarkoita, että se olisi tarkoituksenmukaista. Olen yhä sitä mieltä, että kilometrit ajetaan lyhyellä akselivälillä.
Normaaleista pyörän osista koottu pitkäakselivälinen sopi vain sileälle alustalle, jossa ei ole raskaita mäkiä, sillä normipyörän osista ei kevytkulkuista pitkää pyörää saa. Jos olisi hyvin kevyitä, mutta kohtalaisen suuria kiekkoja tarjolla, joista voisi tehdä järkevästi mitoitetun pehmeästi jousitetun pitkän pyörän keulan, tilanne voisi olla toinen.
Ongelmahan on pitkässä pyörässä se, että etupyörällä on vain neljäsosa, tai enintään kolmasosa kokonaiskuormasta. Silti kiekon ja haarukan paino on lähes sama kuin takana tai lyhytrunkoisen paljon kovemmin kuormitetussa etupäässä, joten jousituskaan ei oikei pelasta mitään.
Kovarenkainen kiekko kevyesti kuormattuna hyppii töyssystä töyssyyn, eikä ilmassa ollessaan välitä ohjausvoimia. Koska pitkärunkoisissa nojapyörissä keula kantaa vain tuon vajaan kolmasosan kuormasta, täytyisi myös jousituksen alapuolisen jousittamattoman osan (etupyörän ja -haarukan) painaa vain tuon neljäs- tai kolmasosan takakiekon painosta, jotta ohjattavuuden mielessä etupää toimisi kunnolla. Noin kevyitä osia ei kuitenkaan ihan helposti mistään saa.
Pitkärunkoisen nojakin rakentajan täytyy siis tyytyä käyttämään vakio osia ja ajamaan huonosti ohjautuvalla ja raskaalla pyörällä paremmin soveltuvia osia odotellessa. Lisäksi se, että pitkärunkoisessa kampikeskiön saa alemmas, saa aikaan sen, että selkänojakin nostetaan pystymmäksi. Se on kyllä mukavampi kymmenen ensimmäistä kilometriä, mutta sitten vaivat ovat samat kuin pystypyörässä. Sitä ei kyllä moni viitsi kauaa tehdä, ainakaan enää sen jälkeen, kun on kokeillut parempaa versiota nojapyörästä. Tästä voi vakuuttua katsomalla youtubevideoilta nojakistien joukkotapaamisia. Niissä ei ole monia pitkärunkoisia, ainakaan kun matkaa taitetaan pidemmälti.