Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja tavasti »

optimistx kirjoitti:

Niinpä. Itseäni mietitytti kovin, miksi minun pitäisi "hankkia kutsu" joltain toiselta tullakseni pystypyörällä tilaisuuteen. Ja se, että jos pystypyörässä on EU-laillinen sähkömoottori, niin sitten ei saa tulla edes kutsusta, vaikka ei moottoria käyttäisikään. Tosin ymmärrän, että jossain on rajat hyvä olla. Esim. olisi epäkäytännöllistä enkä tykkäisi, jos radalla olisi yhtä aikaa myös hevosia, rekkoja ja F1-kulkineita nojakkien lisäksi.

Olin innoissani suunnittelemassa kaikenlaista mittausta radankiertoon, mutta sitten huomaisin pettymyksekseni rajoitukset.

No sinut ehkä voisi laskea nojakistiksi vaikka tulisit pystärillä, kun kuitenkin täällä foorumilla notkut. Tai ainakin minun mielestä. Järjestäjä saa lausua oman näkemyksensä.

Kai nojanallen pyörässäkin moottori on kiinni, mutta ei ehkä akkuja?
Kai nuo sähköpyörätkin vois ottaa mukaan, esim säännöillä 'akkuja ei saa ladata, vaihtaa eikä vähentää ajon aikana'. Eli kaikki paino pitää olla koko matkan mukana.

Kyseessä on ajotapahtuma, mutta selvää on, että taukojakin pidetään, ja noin pitkää matkaa ajaessa radalla siinä ajellessa ehtii jutella hyvin.
Itse meinasin ajaa sen mihin rahkeet riittävät, mutta eipä tähän asti ainakaan ole onnistunut niin paljoa koskaan ajamaan etteikö juttuakin tulisi.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

eemeli
Sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Joo kaikki nojakistit mukaan vaan, myös henkinen nojakisti optimistix... Ei meitä liikaa ole...

Mitä mä nyt olen noita kuntotapahtumia viime vuosina kiertänyt niin kaikissa niissä on ollut todella leppoisa tunnelma ja samanhenkistä porukkaa liikkeellä... Lauantai iltana nojakisti punnitaan kun päästään alisenniemen rantasaunan lauteilla. Saa nähdä kuka on sunnuntaina ajokunnossa heti aamusta :D

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

ukram1

Viesti Kirjoittaja ukram1 »

Sähkökulkimilla ei taida vielä olla "kipinällä pisimmälle" tapahtumaa? Kaipa tuommoisessa pitäisi laskea kulutetut wattitunnit ja matka.

tm

Viesti Kirjoittaja tm »

ukram1 kirjoitti:

Sähkökulkimilla ei taida vielä olla "kipinällä pisimmälle" tapahtumaa? Kaipa tuommoisessa pitäisi laskea kulutetut wattitunnit ja matka.

Jospa optimistix saisi heräteltyä laajempaakin kiinnostusta sähkökulkimiin. Laitoin joka tapauksessa herralle yksityisviestinä ehdotuksen, kuinka voitaisiin menetellä tällä kertaa. Katsotaan millainen vastaus saadaan.

Nojanalle ei ole osallistumassa Nokian tapahtumaan kuskin ominaisuudessa, vaan vain järjestävänä osapuolena.

Nojanalle

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Näin on . Ei minusta muutenkaan tässä kunnossa viellä 100 km pitempää lenkiä pystyis ajamaan. Vaikka olen tänä kesänä ajanut yli 4 th. Kyllä se on nuorempien urhojen tehtävä. Mukava on olla järjestävänä osapuolena ja seurata muiden tekemisiä. Itse olen pyöräilyä harrastanut jo yli 40 vuotta ja täytyy sanoo että aina siittä olen uutta löytänyt. Mutta kisaileen ei kyllä minusta ole. Jos joku tarvitsee huoltoapua ja teknistä apua . Sitä olen kyllä mielelläni siellä antamassa. :)

Nojanalle

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Nyt kävi mukavasti. Sain yhden ylimääräisen mökin varattua meille ja siittä on ehkä kaksi vuorepaikkaa varattuna. Yksi vuore olisi viellä vapaana. Nopein saa sisämajotuksen . :)

tm

Viesti Kirjoittaja tm »

No niin, asia sovittu optimistxin kanssa. Mies saapunee jossain vaiheessa paikalle tutkivan journalistin ominaisuudessa rataa kiertämään, jos saa viikonloppumenonsa uudelleenjärjestettyä.

Varatkaahan viikonlopuksi myös sadekamppeet mukaan, Ilmatieteenlaitoksen ja Forecan sääarpajaisissa on pyörinyt sateenuhkaa viikonlopulle.
Ennustukset tosin ehtii tuttuun tyyliin vaihtua vielä moneen kertaan ennen lauantaita.

JuSa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuSa »

Lauantai-iltapäivä näyttää märältä, sunnuntaina kuivempaa, mutta kuuroriski. Ennuste varmaan muuttuu johonkin suuntaan, mutta onneksi hellettä ei ole ainakaan.

Vielä tästä tapahtuman hengestä. Minä olen ymmärtänyt että kaikkien iloksi tapahtuma on "laaja-alainen" ja "suvaitseva". Siis eikö olekin hienoa, jos nähdään loistavia tuloksia, esim 100km/h 200m:llä menee rikki ja tunnin ajossa esim 70km, 12h:ssa ehkä joku voisi ylittää 500km.
Silti oletan olevani siinä mielessä tyypillinen osanottaja, että saatan vaikka suhtellisesti sammua ennenkuin 12h on täynnä: pitää lopussa pitkiä taukoja joiden välissä madella 15km/h tien tukkona.
En ole ollut "kunnossa" kuin viimeksi n. 25v sitten. Yritän nyt 59v ikäisenä tavoitella edes jotakin menetetyistä kovakuntoisista vuosista enkä todellakaan tiedä mikä on enään mahdollista. Tämä on minulle henkilökohtainen kokeilu, ei kilpailu kenenkään kanssa. Odotan kovasti leppoisaa jutuskelua 12h kuluessa. Sellaisia olivat nuoruudessa juoksemani 15 marathonia: todellisesta yrittämisestä huolimatta, aina oli porukassa hymy ja (musta?) huumori mukana.
En peesaa, ehkä ajelen aina välillä hetken rinnalla ja vaihtelen tuntemuksia ja muita ajatuksia.
Kuten olen sanonut, olen pettynyt, jos 200km ei mene rikki, mutta voin hyvinkin siis pettyä. Siitä joka tapauksessa oppii jotakin ensi vuotta silmälläpitäen. Kivaa pitää olla.

Ps.
Sähkömoottorisarjaa voisi ihan hyvin ideoida, mutta siinä pitää olla joku selkeä logiikka: kumpi on pääosassa, tekniikka vai kunto. Tietysti kaikissa nojakeissa tekniikka on aina oleellista tuloksen kannalta, mutta silti kaikki liikkeelle paneva teho revitään muskeleista. Sähköavusteisten logiikka on vaikeampi. Puhtaasti vain ja ainoastaan sähkökäyttöiset olisivat kiinnostavia, mutta ehkä aika kaukana tapahtuman hengestä. Remmin ajokin silti katselen mielelläni. Olin mukana vastavassa tapahtumassa muistaakseni 1979 Artukaisissa, siis kilpailemassa. Matilaisen Heikki osaa kertoa enemmän.

ukram1

Viesti Kirjoittaja ukram1 »

Puhtaasti sähköisestä ajosta tuli mieleen että akkujenkin hyvyys pitäisi kai laskea mukaan, eli kisan alussa ladattaisiin (tyhjiä?) akkuja jollain tietyllä energiamäärällä. Joitain akkuja ei edes taida saada tyhjentää kokonaan? Menee hieman hankalaksi. Konkka-akuilla onnistuisi, mutta niitä ei taida olla vielä saatavilla.

tavasti
Viesti:

terppa kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

55 minuuttia tuli loppujen lopuksi pituudeksi, keskinopeudeksi 25.2 km/h kun puolet oli soraa, ja reitti mahdottoman mäkinen. Normaalisti tuolla osuudella keskinopeuteni on noin 21 km/h. Soralla sykkeet 140-150, kestopäällysteellä 150-165.

Aika hyvältä näyttää kun kerran puolet matkasta oli soraa ja mäet ottaa osansa... Oliko tuulesta haittaa?

Tuulistakin tuolloin oli, mutta en ainakaan mieltänyt sitä haitaksi.

Eilen kävin hissuttelu-ajoa noin 40 km, ja eiköhän seuraavat ajamiset ole lauantaina.

Jostain irc-typosta tuli mieleen uusi nimi tapahtumalla: Lowerdie. Saattaa sunnuntai-iltana, tai ainakin maanantaina tuntua jo turhankin osuvalta...

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

terppa

Viesti Kirjoittaja terppa »

tavasti kirjoitti:

Yllättävän vähän on osallistujia. Onkos keskustelu tavoitteista yms karkoittanut huumori-ajelijat pois? Ainakin itse olen tulossa juttelemaan ja katsomaan omia rajojani, ja jokseenkin sama mitä muut ajavat.

Toivottavasti eivät ole säikähtäneet tavoite keskustelua... On vaan ainutlaatuisen hieno mahdollisuus päästä hakemaan hyvät lukemat vakiokysymyksiin kuinka kovaa matkavauhtia tuolla voi pitää ja miten pitkään oot päivässä ajanut :D Loukkuharjunmäestä olen saanut lukemat kysymykseen kuinka kovaa tuolla pääsee. Kauheesti en aikaisemmin ole pyörää fiksannut, ajanut vain mutta osaksi tämän Nokiatapahtuman innoittamana rupesin miettimään ja osaksi jo toteuttamaan miten pyörästä saisi kulkevamman, kulkeehan se sitten työmatkankin nopeammin tai kevyemmin. Samalla tumpelo tutustuu tekniikkaan taas vähän lisää ja oma pyörä muuttuu tutummaksi.

En ole ollut mukana kuin yhdessä nojapyörätapahtumassa mutta uskon, että huumori kulkee kuskien mukana tähän tapahtumaan.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Ajattelin jo perjantaina pyyhkästä majapaikalle.
Mites muut, jos tulis porukkaa niin vois jotain oikeasti rauhallista
kimppalenkkiä käydä heittämässä jossain lähistöllä.......

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

mhelander

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Vähän kyllä harmittaa ettei tapahtuma ollut 2-3 viikkoa sitten. Loimaalla olin ja nojakkikin oli mukana joten näin Oulusta katsottuna ihan vierestä olisi tapahtuma sopinut hyvin ohjelmaan.

Ei viitsi toista kertaa kun lomatkin on pidetty ajaa koko maata halki... kovasti olisi kiinnostanut kaikki matkat käydä kokeilemassa nyky kunnolla.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

tavasti
Viesti:

mhelander kirjoitti:

Vähän kyllä harmittaa ettei tapahtuma ollut 2-3 viikkoa sitten. Loimaalla olin ja nojakkikin oli mukana joten näin Oulusta katsottuna ihan vierestä olisi tapahtuma sopinut hyvin ohjelmaan.

Olit huonosti speksannut lomasi & reissusi. Kyllähän tämän tapahtuman ajankohta oli tiedossa jo vaikka kuinka kauan sitten :-)

mhelander

Viesti Kirjoittaja mhelander »

tavasti kirjoitti:

Olit huonosti speksannut lomasi & reissusi. Kyllähän tämän tapahtuman ajankohta oli tiedossa jo vaikka kuinka kauan sitten :-)

Tavallaan... perheen ehdoilla mentiin ja en kehdannu vaati 2-3 tuhannen junnun ja heidän tukijoukkojensa lomasuunnitelmia yrittää vaatia uusimaan.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin