jori kirjoitti:aniaraina kirjoitti:Eikö tässä ole laakerikaula keskellä? Ja hommahan tässä perustuu vakio-osien kättöön. Kampiakselin rasitus kovasti pieninisi, jos se laakeroitaisiin vakiokeskiöllä keskeltä. Paino tietenkin taas kasvaisi.
Jos laitat laakerirungon keskelle, et tarvitse oikean kyljen kampea lainkaan. Keskikampien vasemman puolen poljinakseli pyörittää rataskampea sen polkimen akselilta. Välissä riittää pelkkä holkki. Kampiosat eivät joudu tiukoille, mutta sekä keskelle, että vetokyljelle, tarvitaan laakeripari esim. kampikeskiö. Painoa kertyy laakereista ja laakerirungoista sekä keskellä, että vasemmalla kyljellä.
Erikseen tätä varten valmistettu korin poikki menevä kampiakseli on toki erikoisosa, mutta sen laakerointi on helppoa. Kaksi laippalaakeria kylkilevyihin ja siinä kaikki. Sitäpaitsi oikean puolen laakeriksi riittää 10-12 mm akselille tarkoitettu mitättömän pieni laakeri.
Jori
Hieno oivallus sekä Jarcolta että Jorilta tuo, että, jos kampiakselin laakeroi keskeltä, ei oikeaan päähän tarvita laakerointia ollenkaan!
Säästyy painoakin.
Mutta, jos tehdään jäykkä ja yhtenäinen kampiakseli ilman keskitukea, miten laakeroidaan polkimien jalansijat? Onko siihen olemassa joku laakeriratkaisu?
topsu kirjoitti:
/miten te noisssa teijän suunnittelemissa pyörissä aijotte tuo kääntymisen tehä ku eikö siinä pitäs olla semmonen ratti että sitä ei tarvisko "pyörittää" vaan eikä sillai että sitä pitäs kääntäää?? Confused en kyllä usko että tajusitte mutta kumminki Smile Very Happy [/url]
Jarcco:
/Minun kuvissa ei ohjausrakenteita näy, mutta tangot penkin sivulla on tällä hetkellä vahvoilla tulla valituksi. Mutta jos tarkoitat Sakarin mallia, niin siinä näyttäisi olevan kapea v-tanko, väliputki joka nivelöity haarukkaputkeen paineletkulla.
Kuhmoisten kinnerissä on ratti:
http://www.kotiposti.net/t0247/kuhmoinen/kinneri.html /
Joo, Jarcco on oikeassa. Olen kokeillut 30 mm:in (seinämä jotain 5 mm) ristisidevahvisteisella paineputkella 90 asteenkin mutkia ja hyvin kääntyy. Joustoa on aivan hivenen, mutta arvelen, että siitä ei ole tässä tapauksessa haittaa, kun ei ole kysymys pystyssä pysymisestä. Sen, kuinka paljon ohjaustankoa täytyy tukea eri suunnissa, voi kokeilla sitten käytännössä. Se voi toimia hervottomasti ilman tukeakin ja ponnahtaa itekseen ylös.
Ohjaushan toimii vain kiertämällä tankoa sen päässä olevista sarvista, jotka kääntyvät saman verran kuin etupyöräkin.
Sakari