Miksi 2-pyöräinen Phyton-kopio?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13810
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Miksi 2-pyöräinen Phyton-kopio?

Viesti Kirjoittaja jori »

tavasti kirjoitti:
aniarana kirjoitti:

Vielä en ole kuullut, että kukaan olisi sillä saavuttanut edes 40 km/h nopeutta, mikä mäkiajossa on minimi puhumattakaan yli 50 km/h nopeuksia. Mitä semmoisella pelillä oikeasti tekee?

Vähän samalla kannalla omaan käyttööni, ja lisäksi vielä, sillä ei kuulemma ole mahdollista pysyä pystyssä soralla.

Pythonin puolustus
Kuulemma - ja videoiden perusteella näemmä - on pythonilla ajettu vaikeuksitta yli 70 nopeuksia ja vaikeuksitta myös soralla.

Ei ehkä kannattaisi moneen kertaan toistaa ja sitten yleistää yhden väärin mitoitetun python kokeilun tuloksia.
Nopeusrajoitus johtuu väärin mitoitetusta ohjausgeometriasta ja soralla ajon vaikeus pienistä pyöristä ja mataluudesta ja vain osin jalkaohjauksesta. Mataluudesta ja pienipyöräisyydestä johtuvat hiekassa ajon vaikeudet ovat tuttuja muissakin pyörätyypeissä. Turhaan tässä mustamaalataan yhtä pyörätyyppiä, kun kysymys on yleisistä kaikkia ajoneuvoja koskevista mitoitusrajoituksista.

Jori

aniaraina
Viestit: 43
Liittynyt: 04 Tammi 2008, 09:05
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniaraina »

Mikähän sitten on pythonin oikea mitoitus? Käydyn keskustelun pohjalta tuntuu, että kaikille sopivaa mitoitusta ei voi ollakkaan. Siihenhän vaikuttaa kai aika paljon ajajan paino. Rakenne kai pitäisi olla sellainen, että jättöä ja istuimen korkeutta voisi helposti säätää.

Yksi syy miksi en ole innostunut Pythonista enkä Flevosta on se, että koska niitä on kuitenkin aika työlästä opetella ajamaan, ne paremminkin karkoittavat asiasta kiinnostuneita kuin innostaisivat hankkimaan nojakin.

Sakari

Kävi niin tai näin aina jotenkin päin.
http://webbisivu.com/sakariholma.aspx?pageid=74775

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Miksi 2-pyöräinen Phyton-kopio?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jori kirjoitti:

Kuulemma - ja videoiden perusteella näemmä - on pythonilla ajettu vaikeuksitta yli 70 nopeuksia ja vaikeuksitta myös soralla.

Ei ehkä kannattaisi moneen kertaan toistaa ja sitten yleistää yhden väärin mitoitetun python kokeilun tuloksia.

No minä ainakin luulin ihan rehellisesti että Jviirret tietää mistä puhuu. Jossain keskustelussa täällä tai LEV listalla on vaan sanonut ettei pythonista ole soralle. Jos asia onkin toisin niin minuakin alkaa kiinostaa.
Enää puuttuu aika rakentamiseen... :)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

aniaraina kirjoitti:

Mikähän sitten on pythonin oikea mitoitus? Käydyn keskustelun pohjalta tuntuu, että kaikille sopivaa mitoitusta ei voi ollakkaan.

No mikä on SWB:n tai tadpolen "oikea" mitoitus? Ne kun tuntuu myös vaihtelevan rengaskoon, istumakorkeuden, painojakauman yms. mukaan.
Mutta asiaan, eli pythonin mitoitus:
-Ohjausnivelen kulma n.60-70astetta.
-Jättö niin pieneksi kuin valitulla rengaskoolla on mahdollista.
-Istumakorkeus suuremmaksi kuin jättö. Hyvä tehdä säädettävä, mitä taitavampi kuski sitä matalempaa pystyy ajamaan. Tätä ei tiedä ennen kuin on ajamaan oppinut.
-Polkimet niin ylös, että kääntyminen kallistetulla pyörällä onnistuu. Vähintään 40cm.
-Akseliväli sellainen että penkki mahtuu renkaiden väliin.
Tuolla on noita ajettavaksi todettuja pythoneita:
http://www.python-lowracer.de/projects.html
Kaikissa niistä löytyy nuo ym. periaatteet, vaikka rakenteellisesti poikkeavat hyvinkin paljon toisistaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Miksi 2-pyöräinen Phyton-kopio?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

Jossain keskustelussa täällä tai LEV listalla on vaan sanonut ettei pythonista ole soralle.

Tässä on merkittävää se "soran" laatu. Autojen kovaksi tallaama soratien ajoura ei ole ongelma. Irtosorassa ajaminen on. Sekin menee jotenkin hissun kissun kieli keskellä suuta, mutta ei kallistettaessa/käännettäessä. Pythonilla kun ei renkaiden sivuttaispidon menetyksiä enään ohjaamalla tai tasapainolla korjata, vaan nurin tahtoo mennä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Vähän samalla kannalla omaan käyttööni, ja lisäksi vielä, sillä ei kuulemma ole mahdollista pysyä pystyssä soralla.

Pystyy ajamaan tavallista hiekkatietä. Montut ja irtosora ei haittaa. Jos sora upottavaa niin silloin tulee vaikeuksia.

Mutta eipä tuo oma käyttöni ole koko totuus. Jos asuu melko tasaisella seudulla ja liikkuu vain kestopäälysteellä, niin eipä haittaa. Esim pohjanmaalla varmasti ihan kelpo peli. Silloin harvoin kun mäki vastaan osuu, voi siinä jarrutella.

Kyllä hämeessäkin mäkiä on. Ei tullut viime kesänä sellaista mäkeä vastaan mitä en ylös päässyt. Kai tuo mäennousu kyky on vähän kuskistakin on kiinni.
No anteeksi jos ymmärsit väärin. Ei jarruttelu pyörästä johtunut vaan kuskista.

Ja miten mahtaa käydä python-kuskille valtatien laidassa muutaman rekan pyyhkäistessä ohi?

Kyllä tuo minuakin mietitytti. En nyt heti alkuun lähtisi valtatielle ajamaan.

No minä ainakin luulin ihan rehellisesti että Jviirret tietää mistä puhuu. Jossain keskustelussa täällä tai LEV listalla on vaan sanonut ettei pythonista ole soralle. Jos asia onkin toisin niin minuakin alkaa kiinostaa.
Enää puuttuu aika rakentamiseen...

Kokeile ihmeessä.Eikä tuo rakentaminen vie kuin muutaman päivän. Itsellä pari viikonloppua. Vielä tosin maalaamatta.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Mutta asiaan, eli pythonin mitoitus:
-Ohjausnivelen kulma n.60-70astetta.
-Jättö niin pieneksi kuin valitulla rengaskoolla on mahdollista.
-Istumakorkeus suuremmaksi kuin jättö. Hyvä tehdä säädettävä, mitä taitavampi kuski sitä matalempaa pystyy ajamaan. Tätä ei tiedä ennen kuin on ajamaan oppinut.
-Polkimet niin ylös, että kääntyminen kallistetulla pyörällä onnistuu. Vähintään 40cm.
-Akseliväli sellainen että penkki mahtuu renkaiden väliin.

Omat kokemukset mitoituksesta(mitat 20 tuumaisilla renkailla):

-Ohjausnivelen kulma 60 astetta. Pienikin muutos vaikuttaa ajoon. Sen takia epäilytty tuo iskarikin.
-Samaa mieltä. Jättö mahdollisimman pieneksi.
-Istumakorkeudessa täytyy ottaa huomioon, että kädet ylettyy maahan. Tuo nyt lähinnä mukavuuskysymys.
-samaa mieltä.Polkimien korkeus riippuu myös penkin korkeudesta.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

eemeli kirjoitti:

Pystyy ajamaan tavallista hiekkatietä. Montut ja irtosora ei haittaa. Jos sora upottavaa niin silloin tulee vaikeuksia.

No se on selvä että millä tahansa kaksipyöräisellä on upottavassa sorassa ongelmia.

eemeli kirjoitti:

Kyllä hämeessäkin mäkiä on. Ei tullut viime kesänä sellaista mäkeä vastaan mitä en ylös päässyt. Kai tuo mäennousu kyky on vähän kuskistakin on kiinni.

Ei kai mäkien nouseminen mikään ongelma ole, jos pito riittää. Soralla ja jäällä voi etuvedolla olla ongelmia siinä, mutta ei kestopäälysteellä.

Missäs päin hämettä asustelet, voisikos pyörääsi tulla kokeilemaan kesällä? Olen 180 cm pitkä. (Laita yksityisviesti jos et halua levitellä tietojasi laajemmin)

eemeli kirjoitti:

Ja miten mahtaa käydä python-kuskille valtatien laidassa muutaman rekan pyyhkäistessä ohi?

Kyllä tuo minuakin mietitytti. En nyt heti alkuun lähtisi valtatielle ajamaan.

Sepä se. Kotoa lähtien minulle tulee väkisinkin mukaan pitkä (2km) mäki kapeahkolla tiellä jolla on 80 rajoitus.

eemeli kirjoitti:

Kokeile ihmeessä.Eikä tuo rakentaminen vie kuin muutaman päivän. Itsellä pari viikonloppua. Vielä tosin maalaamatta.

Et tainnut ihan ymmärtää mitä tarkoittaa ettei ole aikaa. :(
No, ehkä muutaman vuoden päästä kun lapset kasvavat.
Tai voihan se olla että joku alkaa myydä kaupallisia pythoneita ennen kuin minulla riittää aika rakenteluun,

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

Et tainnut ihan ymmärtää mitä tarkoittaa ettei ole aikaa. :(
No, ehkä muutaman vuoden päästä kun lapset kasvavat.
Tai voihan se olla että joku alkaa myydä kaupallisia pythoneita ennen kuin minulla riittää aika rakenteluun,

Kunhan mun aikapula helpottaa niin teen uuden hipparionin. Etuosa tulee keltaisesta pythonista ja takarenkaiden osalta runko nykyisestä hipparionista. Nykyisen hipparionin vois siis kasata helposti takaisin pythoniksi jos joku sellaisella ajamista haluaa kokeilla. Kyseessä siis tämä:

Kuva

Säätöjä ei juuri ole, mitä nyt penkin voi muutaman sentin eri kohtiin kiinnittää. Itse olen hieman yli 180cm pitkä, joten suunnilleen sen mittaiselle kuskille sopiva...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Ei kai mäkien nouseminen mikään ongelma ole, jos pito riittää. Soralla ja jäällä voi etuvedolla olla ongelmia siinä, mutta ei kestopäälysteellä.

Jos oikein nyt tältä palstalta olen ymmärtänyt niin aika monessa nojakissa on sama ongelma ei pelkästään pythonissa. Itsellä ei muista nojakeista ole kokemusta. Itse pyöräilen melkein pelkästään kesällä ja python on ainakin silloin ihan hyvin toiminut.

Missäs päin hämettä asustelet, voisikos pyörääsi tulla kokeilemaan kesällä? Olen 180 cm pitkä. (Laita yksityisviesti jos et halua levitellä tietojasi laajemmin)

Ehdottomasti voi tulla kokeileen. taitaa tuo pituuskin natsata. Python ajo vaati ainakin sen yhden illan, että sisäistää edes hiukan mitenkä pyörä käyttäytyy. Muutenkin jos minut ajamasta kesällä näkee niin saa tulla morjestamaan. Asustelen hämeenlinnassa

Eniten tässä nyt häiritsee se, että python tyrmätään ennenkuin sillä on ajanut. Eikä riitä,että kerran istuu penkille. Harjoittelu vaatii sen oman aikansa. Itsellä tuo python sattuu sopimaan. En tyrmää muita nojakkeja. Varmasti mukavia pelejä ajella puutteistaan huolimatta.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

aniaraina kirjoitti:

Yksi syy miksi en ole innostunut Pythonista enkä Flevosta on se, että koska niitä on kuitenkin aika työlästä opetella ajamaan, ne paremminkin karkoittavat asiasta kiinnostuneita kuin innostaisivat hankkimaan nojakin.

Tämä on ikävä kyllä totta :( Moni ei uskalla kokeilla mitään nojapyörää kun on yhdesti kaatunut pythonilla. Jää ihan väärä mielikuva koko hommasta jos sillä aloittaa ja lannistuu tai ei ole aikaa opetella kunnolla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

aniaraina
Viestit: 43
Liittynyt: 04 Tammi 2008, 09:05
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniaraina »

Sattuipa silmään tällainen video Pythonin rakentelusta ja ajamisesta:

Sakari

Kävi niin tai näin aina jotenkin päin.
http://webbisivu.com/sakariholma.aspx?pageid=74775

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Lienee jo asianosaisille tuttu. Mutta törmäsin tähän naapurimaan Olaf Johanssonin tekemään pyörään. Aika hieno. sivun alareunassa video jossa kaveri ajelee kohtuullisen ketterästi.

http://www.olafjohansson.com/monty/montypage.html

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pistetäämpä tähän tuo omakin python video:

http://www.omanetti.fi/ninajukk/python.mpg

Kun linkki sivuillani häviää vähän tekstin sekaan...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Sä voitit. Svenssonihan osas ajaa vaan sileällä.
Kyllä yks suomalainen vastaa kymmentä ruotsalaista, vai kuinka se meni :)

Vastaa Viestiin