10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuunaus

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Maantiekiekot Pioneeriin

Viesti Kirjoittaja terppa »

tavasti kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta kaivelin googlella kommentteja Aerospokeista, ja tuli käsitys, että ne ovat painavat, vetelät ja eivät edes mikään aero muuten kuin nimessä.
Hienon näköiset, kestävät ja huoltovapaat, mutta ei muita hyviä ominaisuuksia.

Jos ulkonäköä tuunaa niin noilla saa kyllä pyörän näyttävän näköiseksi ja väriseksi. Hinta vaan on ominaisuuksiin ja painoon nähden aika iso. Näköjään myös recumbentparts myy http://www.recumbentparts.com/detail/0/ ... brake.html

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Maantiekiekot Pioneeriin

Viesti Kirjoittaja mhelander »

tavasti kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta kaivelin googlella kommentteja Aerospokeista, ja tuli käsitys, että ne ovat painavat, vetelät ja eivät edes mikään aero muuten kuin nimessä.
Hienon näköiset, kestävät ja huoltovapaat, mutta ei muita hyviä ominaisuuksia.

Tällaisen mielikuvan ovat ko rattaat muodostaneet tähänkin pääkoppaan. Ovat kuulemma kivan näköset jne mutta jos eivät ole kevyet ja aerot niin se siitä... muitakin kivannäköisiä ja/tai painavia rattaita toki löytyy.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Maantiekiekot Pioneeriin

Viesti Kirjoittaja irakas »

mhelander kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta kaivelin googlella kommentteja Aerospokeista, ja tuli käsitys, että ne ovat painavat, vetelät ja eivät edes mikään aero muuten kuin nimessä.
Hienon näköiset, kestävät ja huoltovapaat, mutta ei muita hyviä ominaisuuksia.

Tällaisen mielikuvan ovat ko rattaat muodostaneet tähänkin pääkoppaan. Ovat kuulemma kivan näköset jne mutta jos eivät ole kevyet ja aerot niin se siitä... muitakin kivannäköisiä ja/tai painavia rattaita toki löytyy.

Minun mielestä Aerospoket eivät ole edes hyvän näköiset. :evil:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Maantiekiekot Pioneeriin

Viesti Kirjoittaja mhelander »

irakas kirjoitti:

Minun mielestä Aerospoket eivät ole edes hyvän näköiset. :evil:

Sakari

Minusta toi kiinalainen syvä hiilarivanne yhdessä minimimäärään pinnoja on ihan kivan näkönen. Jotenkin on alkanut tuntua että vähän perinteisempi tapa näyttää toimivan hyvin ja tuohonhan voi trikoo + epoksi menetelmällä tehdä levyt päälle jos sikseen tulee. Siis takarenkaaseen.

Mielessä on näin kesäkauden lopuilla tullut myös tehdä Roval suorapuolattuihin rattaisiin hiilikuidusta syvän vanteen "fairingit" puolikkaina, sekä eteen että taakse. Eteen kiinni epoksiliimalla toisiinsa, vanteet kun rihtataan gummin puolelta, ja siinä on vain 18 litattua pinnaa. Taakse puolikkaat irroitettavina jolloin ne voi vaihtaa koko kiekon peittäviin levyihin jos 24 pinnaa tuulta halkomassa on liikaa (ja sitä ristituulta ei pahemmin ole).

Jos tulis tehtyä se tupla-700c rakkine ennen seuraavaa suvea...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Olen samaa mieltä . Mitä vähemmän pinnoja ja mitä vähemmän pyörässä näitä ruusukkeita kuvannollisesti. On kyllä kaunis katsella . Mutta itselläni tuo runsauden sarvi aina on vaatinut kunnon pinnauksen ja mieli tykkää kaikesta anti airodynaamisesta rääsästä. Mutta täytyy sanoo että jos saan tehtyä tässä niin sanotun nopean pyörän niin karsin kyllä kaiken ylimääräisen pois , paitsi pinnoista en voi tinkä , vaikka kuinka silmää mielyttää.
Itse tehdyt levykiekot ei hullumpi idea. Stern ykköseen tein aikanaan ja aika raskas siittä tuli , mutta kestävä kyllä. Aikanaan Sun Tour teki sellaisia levykiekkoja joissa sisä osa oli irrotettava ja vanteen pysty näin vaihtamaan. Mutta kuinka ollakaan kansaanjälinen pyöräliitto kielsi nämäkin, kun ahdasmielisiä ovat. :)
Tampereella yhdellä tutulla olisi tämmöset varastossa täytyykin kysyä laittaisiko ne kiertoon. Kun meillä tämä teilaus järjestö ei ole kieltämässä niitä pyöristä :).

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Terppa, voi olla että vapaaratasta ei tarvi vaihtaa
tuohon Mavic Crossmax:n.
http://www.velocipedesalon.com/forum/f2 ... 19714.html
Itseäkin kiinnostaisi tuo Mavic Crossmax SLR takakiekko, hi5bikes myy V-jarrusettiä hintaan 550,
mutta ei pelkästään takakiekkoa, prkl
Mihinköhän saisi tuon etukiekon menemään, jos setin ostaisi?
No, täytyy varmaan tsekata ebayn tarjontaa.....

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu

Viesti Kirjoittaja terppa »

Stapani kirjoitti:

Yep

Terppa, voi olla että vapaaratasta ei tarvi vaihtaa
tuohon Mavic Crossmax:n.
http://www.velocipedesalon.com/forum/f2 ... 19714.html
Itseäkin kiinnostaisi tuo Mavic Crossmax SLR takakiekko, hi5bikes myy V-jarrusettiä hintaan 550,
mutta ei pelkästään takakiekkoa, prkl
Mihinköhän saisi tuon etukiekon menemään, jos setin ostaisi?
No, täytyy varmaan tsekata ebayn tarjontaa.....

Joo, tänään pääsin hypistelemään tavaroita kun tulin reissusta ja kokeilin 10-v takapakkaa paikalleen ja hyvin tuntuu sopivan eli vapaaratasta ei tarvitse vaihtaa, onpahan nyt yksi varaosana... eiko ne sano, että aika tavaran kaupihtoo...

Bike24:lla näyttää olevan pelkästään takakiekkoa (v-jarru) saatavana mutta sen suomihinta on 433,08€ eli suhteessa aika paljon kalliimpi kuin settinä ostettaessa. 2012 mallin takakiekko olisi 40g kevyempi :wink: http://www.cyclingnews.com/features/mav ... e-for-2012

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu

Viesti Kirjoittaja terppa »

Tuunauksen käytännöllinen osuus on alkanut, muuten menee niinkuin elokuvissa mutta iskarille pitää rakennella yläpään kiinnitys uusiksi, jos laittaisi jousituksen yläasentoon niin tuokin kävisi mutta tykkään enempi makuuasennosta :)

Yksi jarrukahva ja vaijeri on punnitsematta ja se uusi ohjaustanko tekemättä mutta arviokaupalla 2,6 -2,7 kg kevenee, penkin jos vielä laittaisi niin jotain 3,5 kg voisi olla lopullinen kevennys. Laitan taulukon liitteeksi kun saan vikat osat puntaroitua.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu

Viesti Kirjoittaja terppa »

Noni! Nyt on pyörän tuunaus edennyt siihen vaiheeseen, että kaikki vaihteet on löytyneet ja ekat tyypit on otettu. Nykyinen ohjaustanko on 30 cm leveä entisen 51 senttisen sijaan, aika jännältä tuntu ajo mutta kyllä siihen tottuu, toinen asia sitten on miten talvella sen kanssa pärjää... no ainakin saa kädet kylkeen kiinni mikä oli tavoitteena 8)
Kapea ohjaustanko on muokattu vanhasta lasten Tunturista mitä olen viimeksi tuunannut 25v sitten :) mitään ei kannata heittää pois :wink: Ensimmäistä versiota yritin tehdä aikuisten Tunturin suorasta tangosta mutta lähtöpaino oli melkein puolikiloa ja ei lähtenyt taipumaan halutulla tavalla ja ihan hyvä niin. Laitan pari selventävää kuvaa kun muistan taas paremmman kameran ottaa mukaan. Alla on painotaulukko miten painot ovat muuttuneet.

kuvaa klikkaamalla sen näkee luettavan kokoisena.

painotaulukko.jpg

Tässä vaiheessa jos laittaisi Michelinit alle niin 2,5 kg painon pudotukseen pääsisi. Jousen yläkiinnike oli 140g takaisku kun ilmajousi ei mahtunut paikallensa kuin jousitus yläasennossa. Nyt laittaisin nestejarrut myös taakse, tulisi siitäkin vähän kevyempi paketti. Jos ohjaustankoa olisi lähtenyt muokkaamaan alkuperäisestä niin kevyempi siitäkin olisi tullut. Seuraava mistä saisi helposti grammoja on ohjauspylväs, se on kilonpainoinen jytkäle, kun tietää sopivan mitoituksen niin pylvään etäisyyssäätöä ei enää tarvitse.

Ketjunsuojaputki on paluupuolella painavaa vesijohtoputkea mutta sen sai maalattua pyörän väreillä ja on aika jäykkää, nyt kun ei v-jarrut ole enää tiellä niin putkille sai loivemmat mutkat. Ohjainrullaksi laitoin sellaisen hammasrattaallisen.

pyöränosien painot (2).ods
(24.15 KiB) Tiedosto ladattu 93 kertaa

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Hienoa Tero että olet muistanut/jaksanut punnita kaikki,
kiva seurailla tilannetta tulevaisuudessa, eihän se
grammanviilaus kuitenkaan tuohon lopu, aina kun saldolla
on ylimääräistä valuuttaa niin mitäs jos jne.........

Muutama pikku viilaus mullakin meneillään :
Tilasin just uuden takarenkaan CRC:stä, (vaikka siellä on custom wheels
osasto, niin kasaavat sulle renkaan myös muistakin vaihtoehdoista 15£ korvauksella,
Hesassa kun kävin kysymässä niin 50-60€ kasaaminen) :
Hope pro 3 takanapa 135mm + Mavic 2012 XC717 disc rim + DT Swiss revolution pinnat.
Punnitsen sitten vanhan ja uuden kun postiluukku kolahtaa......
Lisäksi tuon niskatuen rakennan uuden, kamat mulla on jo kerättynä.
Näyttää siltä että painoa saan siitä pudotettua noin 200-250 gr 7-8 euron osilla
(muovinen T-nousukahva, putkieristettä ja muovinen huonekalun jalka).
Alkuperäinen Catrike niskatuki-rautahässäkkä maksaa noin 120 euroa.
Laitan infoa sitten johonkin kun sekin projekti on hallinnassa,
tosin siihen saattaa mennä muutama tovi kun ei mussa ole Puuha-peten vikaa.....

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu

Viesti Kirjoittaja terppa »

Stapani kirjoitti:

Yep

Hienoa Tero että olet muistanut/jaksanut punnita kaikki,
kiva seurailla tilannetta tulevaisuudessa, eihän se
grammanviilaus kuitenkaan tuohon lopu, aina kun saldolla
on ylimääräistä valuuttaa niin mitäs jos jne.........

Muutama pikku viilaus mullakin meneillään :
Tilasin just uuden takarenkaan CRC:stä, (vaikka siellä on custom wheels
osasto, niin kasaavat sulle renkaan myös muistakin vaihtoehdoista 15£ korvauksella,
Hesassa kun kävin kysymässä niin 50-60€ kasaaminen) :
Hope pro 3 takanapa 135mm + Mavic 2012 XC717 disc rim + DT Swiss revolution pinnat.
Punnitsen sitten vanhan ja uuden kun postiluukku kolahtaa......
Lisäksi tuon niskatuen rakennan uuden, kamat mulla on jo kerättynä.
Näyttää siltä että painoa saan siitä pudotettua noin 200-250 gr 7-8 euron osilla
(muovinen T-nousukahva, putkieristettä ja muovinen huonekalun jalka).
Alkuperäinen Catrike niskatuki-rautahässäkkä maksaa noin 120 euroa.
Laitan infoa sitten johonkin kun sekin projekti on hallinnassa,
tosin siihen saattaa mennä muutama tovi kun ei mussa ole Puuha-peten vikaa.....

Juu, grammanviilaus jatkuu, vaakan ja taulukon kanssa askarrellessa sen helpommin tajuaa, että pikkujutuista, kun niitä on paljon tulee kiloja. Jakkaran olen ajatellut vaihtaa ja tuon säädettävän ohjauspylvään mut ne jää myöhemmäksi. Onneksi pyörän tuunaus on halpaa, ainakin jos vertaa auton tuunaukseen... Tietysti keveämmäksi saisi halvalla jos ottaisi tarakan ja poksin pois mutta mun käytössä käyttöarvo putoaisi liikaa. Toinen pyörä himottaisi, ensi kesänä tarttee tehdä varaston tyhjennys, että sen saisi säilytykseen, pyörän ropaaminenkin olisi mukavampaa kun tietää, että jos homma menee "käteen" niin on toinen pyörä millä ajella.

Sulla tulee tosi kevyestä vieläkin keveämpi :wink:

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu

Viesti Kirjoittaja terppa »

07102011305.jpg
07102011313.jpg

Tuommoiset tuli sarvista, 4 km säätöäajoa kerkesin tänään ajella ja tuntuu kyllä hyvältä, katotaan josko viikonloppuna kerkeisi jonkun normilenkin heittää. Kilikello ja vaihtaja piti laittaa ohjauspylvääseen mutta ne on hyvät siinä, peili vaan pitää vielä muutaman sentin pitempään varteen saada. Katetta yritin ämpäristä tehdä mutta ekasta ämpäristä tuli susi, parempi onni virkeempänä joku kauniimpi päivä :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Juuri tämän takia mulla on joko peukalojarrut stemmissä kuten ennen tai tangonpääkahvat nykyään.

Mutta jos toimii hyvin niin mikäs siinä...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu

Viesti Kirjoittaja terppa »

mhelander kirjoitti:

Juuri tämän takia mulla on joko peukalojarrut stemmissä kuten ennen tai tangonpääkahvat nykyään.

Mutta jos toimii hyvin niin mikäs siinä...

Toi ois varmaankin parempi systeemi mutta kun ei ole etuvaihtajaa niin tämäkään ei ahista (varpaalla vaihtaminen sujuu nykyään aika hienosti), takavaihtajan liipasimet sai juuri sopivalle etäisyydelle peukalosta. Jarrukahvoissa oli vähän sovittelemista mutta toimivat tuli. On muuten aika silkkistä menoa ilmajousen kanssa ja tuntuu pysähtyvän vaikka on pieni levy edessä :) eikä äkkipysäyksen jälkeenkään tuon jousen ansiosta "rysähdä".

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu

Viesti Kirjoittaja terppa »

Vaakalla kävimme ja 22,8 kg näytti henkilövaaka pyörän osuudeksi ilman lukkoa 830g ja juomapulloa ja 300g työkalusettiä, nyt tosin "lenkkilukko" on 700g kevyempi mitä normaalisti käytettävä eli ajopaino asettunee 24 kg tuntumaan. Mäkiajoa kävin testaamassa eli ajoin jyrkimmän mäen tässä lähistöllä ja hyvin nousi, vauhtia hitaimmillaan samat 6,5km/h kuin ennenkin mutta ei ahista jalkoja.

Ilmajousi taitaa olla aika pätevä laite, soralla röykyttäessä meno on tosi paljon vakaampaa eli pitempi joustoliike ja nopeampi toiminta pitää pyörän paremmin tiessä, testailen lisää kun kerkeän... ja opettelen samalla jousta säätämään. Ilman painoa jousi nostaa pyörää aika paljon ja jalkaa joutui jatkamaa jakke & sepi tyyliin muoviputken pätkällä, jos ei ajoasentoa säätämällä saa makaavammaksi niin ensi kesäksi pitää rukata uusi jousenkiinnike.

Vakaammalta tuntuu muutenkin meno, johtuuko tiiviimmästä, tukevasta ajoasennosta, uusista vanteista vai mistä? mutta oli onnistunut osapäivitys, tuli samalla kulkupeli tutummaksi ja laskee kynnystä omatoimiseen ropaamiseen jatkossa.

Huumorimielessä laitoin siihen tollasen hitaan ajoneuvon kolmion :)

viritys sivust.jpg

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Vastaa Viestiin