Fleche Finland 26.-27.4.2008

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Fleche Finland 26.-27.4.2008

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Fleche Finland 2008

Lyhyesti: maasta on valittu yksi paikka, tällä kertaa Asikkalan Vääksy, jonne 3-5 -jäseniset joukkueet suuntaavat etukäteen suunnittelemaansa vähintään 360 km reittiä. Ajoaika on kymmenestä aamulla kymmeneen aamulla. Tauon maksimipituus on 2 tuntia, mutta niitä saa pitää kuinka monta vain. Viimeisen 2 tunnin aikana pitää ajaa vähintään 25 kilsaa.

Onko kiinnostusta muodostaa nojakistijoukkuetta/-joukkueita lähtemään pääkaupunkiseudulta/muualta? Suunnittelin juuri minimaalisen reitin 368 kilsaa joka lähtisi Espoosta kuninkaantietä länteen, menisi melkein Saloon asti, mutta kiertäisi tämän itäpuolelta Muurlan halki, sitten Ypäjällä käännyttäisiin itään. Reittini on tietääkseni kokonaan asfaltoitu, ja 95-prosenttisesti pikkuteitä. Jos pitää vähänlaisesti taukoja, voi ajaa sääntöjen puitteissa tosi hiljaa, minimiksihän tulee 15 km/h. Jos haluaa ajaa reippaammin, pitää sit vastaavasti pitää enemmän taukoja ettei tule liian aikaisin perille.

Vauhdin puutteesta huolimatta tietty 360 km vuorokaudessa vaatii pientä peruskuntoa, mutta epäilisin että ainakin Helsingin metropolialueella olisi minun lisäkseni pari muutakin joita saattaisi kiinnostaa.

Kilpailuhan tämä ei ole, mekanismia muodostaa paremmuusjärjestystä ei tarkoituksella ole sääntöihin juuri jätetty. Urheilua tämä kuitenkin varmaan jollain tavalla on. Tässähän voi epäonnistua.

TS
Viestit: 54
Liittynyt: 20 Syys 2007, 21:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TS »

Toi vaikuttaa tosi mielenkiintoiselta. Olen puhdas työmatkapyöräilijä (n.26 km/päivä), mutta viime kesäisen nojakkihankinnan jälkeen pidemmät matkat ovat alkaneet kiinnostaa. 360 km tuntuu kyllä hieman pitkältä ensimmäiseksi koitokseksi, mutta teen pari testilenkkiä ja palaan asiaan.

ukram
Viestit: 147
Liittynyt: 11 Marras 2006, 19:11
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ukram »

Olen ajanut Tukholma-Motala välin, josta tuli muistaakseni juuri tuo 360 km. Mutta ei mulla vuorokausi riittänyt vaan aikaa kului muistaakseni 30h. Toisaalta itse 300 km Vätternin ajaminen on kestänyt noin 15-16 tuntia. (Helppo maasto, ei suunnistusongelmia).

Kyllä mua periaatteessa kiinnostaa, vaikka tuo onkin vähän rankanpuoleinen ja vielä noin aikaisin keväällä... Toisaalta Fujinia pitäisikin vähän testata :)

Millä ohjelmalla teit sen reittisuunnitelman? Saakos sen näkyville jotenkin? (Suunnittelin juuri miten ajan eko-tripiltä takaisin Helsinkiin "länsireittiä", ja km määrien laskenta puuttuu)

Miten noiden kontrollipisteiden järjestäminen tapahtuu?

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Tein reittisuunnitelman taskulaskimella ja 1:200 000 paperikartalla Etelä-Suomi, joten suunnitelman jakamisen kanssa on tässä kohdassa vähän kehnompaa. Tuo pitäisi kyllä olla melko helposti katsottavissa kartasta noillakin ohjeilla, kolme suoraa viivaa ja kaksi suoraa kulmaa.

Kontrollipisteinä audax/randonneur-jutuissa on perinteisesti käytetty sopivasti auki olevia huoltoasemia joilla on samalla käyty vetämässä pihvit tms ravinnonlisää, mitä pitemmällä matkalla kyllä kuluu. Siitä saa sopivasti kuitin jossa on paikka ja aika. Pikkumaisimmat ottavat vielä kontrollikorttiin kassaneidin puumerkin.

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Matkan pituudesta ja sen suhteesta 24 tuntiin hauska huomio on että hullut pystypyöräilijäkaverini ovat sitä mieltä, että ei kannata ajaa minimimatkaa ettei mene seisoskeluksi, kun ei kuitenkaan sääntöjen puitteissa voi pitää yli 2 h taukoja, joten ne harkitsevat 450-500 km reittiä... Olisin voinut lähteä pystypyörällä jos oltaisiin saatu minimimatkahenkinen porukka, mutta ehkä on kaikin puolin terveempi idea ajaa tällaiset pitemmät matkat nojakilla, pystyy istumaan seuraavanakin päivänä.

Niinku jos saavuttaa 20 km/h keskinopeuden, 360 vie 18 tuntia ajoaikaa, joten jää 6 tuntia taukoihin, joka täytyy pitää vähintään kolmessa palassa, että tauon maksimipituussääntö täyttyy. Nopeampaakin voi tietty lähteä, mutta voi alkaa lopussa matka painaa...

ukram
Viestit: 147
Liittynyt: 11 Marras 2006, 19:11
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ukram »

Muutin mieltäni, suora reitti Pietarsaaresta tuntuisi mielenkiintoisemmalta:

http://maps.google.fi/maps?f=d&hl=fi&ge ... j%C3%A4rvi+
to:neste+kuortane+to:virrat+to:neste+orivesi+to:124+Tauluntie,+17500+Padasjoki+(ABC+Liikennemyym%C3%A4l%C3%A4)+
to:asikkala,+tallukantie+1&mra=pe&mrcr=4,5&sll=62.497102,24.147949&sspn=3.278627,8.459473&ie=UTF8&z=7

386 km, 16.08 km/h keskinopeus

Huoltoasemat ei varmaan ole yöllä auki noin syrjäisillä seuduilla.

ukram
Viestit: 147
Liittynyt: 11 Marras 2006, 19:11
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ukram »

Kuulemma tarvittaisiin 3-5 miehinen joukkue. Onko muita halukkaita lähtemään Pietarsaaresta?

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

En kyllä jaksa lähteä mistään kovin kaukaa kotoa. Pitää nyt katsoa lähtisikö nojapyörällä pystypyöräjoukkueeseen vai skippaisiko koko lenkin.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Raportteja odotellaan sitten melkein online!

ukram
Viestit: 147
Liittynyt: 11 Marras 2006, 19:11
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ukram »

Kävin ajamassa Fujinilla Pietarsaaresta Asikkalaan. Matka oli 386 km. Tasaisella Pohjanmalla pyörä kulki aika hyvin vaikka en ollut harjoitellut oikeastaan yhtään. 66 tiellä oli satasen rajoitus, ja autoista lähti sen mukainen ääni, mutta onneksi lauantai-illalla liikenne lopahti lähes kokonaan.

Yöllä rupesi tulemaan vastaan mäkiä kun lähestyin Lahden seutuja ja ajoin pienemmillä teillä. Pahempi oli kuitenkin kylmyys. On hieman ankeaa ajella tuntikausia jossain +5 asteen lämpötilassa, vaikka talvikuteita olikin matkassa. Parempi olisi järjestää noin pitkä ajo myöhemmin kesällä. Pimeässä Lumotec IQ Fly valo toimi hyvin napadynamon kanssa. Eksoottisia eläimiä näkyi aika paljon.

Olin aika väsynyt, ja varmaan ajo olisi sujunut helpommin jos olisin ehtinyt ajaa muutaman lyhyemmän harjoitusajon. Nyt loppumatkasta polvet oli tulessa ja jalkalihakset huusivat armoa.

Asikkala on melko huono paikka ajon loppumiselle, kun sieltä on vielä 25 km Lahteen, ja sekin vilkkaasti liikennöityä valtatietä. Ajoin tämän takia Vesijärven länsipuolelta pikkuteitä noin 60 km, mutta siellä taas oli varsin paljon mäkiä vähän Nuuksion tyyliin.

Alkaen Pietarsaaresta ja päättyen kotiin kilsoja tuli 452, ajoaikaa 23:51. Keskinopeus 19.1 (alussa noin 22 km/h). Huippunopeus 65.3 km/h Lahden lähellä yhdessä alamäessä.

Jossain Eräjärven lähellä talutin ylöspäin aika hirmuisen pitkän, jyrkän ja suoran mäen. Siinä olisi varmaan pääsyt yli 70 km/h.

Fujin toimi varsin hyvin, mikään ei hajonnut matkalla. Penkki tuntui vähän epämukavalta alaselässä, mikä varmaan korjaantuu ajamalla.

Vastaa Viestiin