SH15 Soudettava kinneri

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH15 Soudettava kinneri

Viesti Kirjoittaja irakas »

SH15:ssa ei tuo kaareva vetoliike tuntunut mitenkään epäluontevalta.

Mutta kaiken kaikkiaan, minulla into soudettavaan pyörään laimeni, kun tuli todettua, että sellainen sopii vain tasamaille. Vähänkin pitempi ja loivakin vastamäki on sille myrkkyä. Saattaa olla niin, että myös kaksipyöräisten soutupyörien vähäinen suosio johtuu samasta syystä.

Tietenkin voi olla, että lisäämällä välityksiä myös vastamäistä selviäisi, mutta jotenkin kai tuntuisi turhauttavalta, että soutaa pitää vimmatusti ja kuitenkin pyörä nousee vain hitaasti.

Ehkä on niin, että, jos saisi soutupyörän toimimaan niin, että myös työntövaihe olisi tehollinen, homma olisi aivan toinen. Juuri tuo vain vetovaiheeseen perustuva eteneminen tekee vastamäen nousun vaikeaksi.

Jos SH15 olisi ainoa nojakkini, olisin sen muuttanut tavalliseksi ehkä katetuksi tadpoleksi. En kuitenkaan ole hennonut sitä tehdä. Jääköön vaikka museoajoneuvoksi. :roll:

Sakari

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH15 Soudettava kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

irakas kirjoitti:

Ehkä on niin, että, jos saisi soutupyörän toimimaan niin, että myös työntövaihe olisi tehollinen, homma olisi aivan toinen.
Sakari

Mutt sitenhän se oliskin resiina :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH15 Soudettava kinneri

Viesti Kirjoittaja irakas »

PW kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Ehkä on niin, että, jos saisi soutupyörän toimimaan niin, että myös työntövaihe olisi tehollinen, homma olisi aivan toinen.
Sakari

Mutt sitenhän se oliskin resiina :D

Petri

Niin, varmaan kannattaisi ottaa oppia vanhasta kunnon resiinasta! :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: SH15 Soudettava kinneri

Viesti Kirjoittaja MM »

irakas kirjoitti:
PW kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Ehkä on niin, että, jos saisi soutupyörän toimimaan niin, että myös työntövaihe olisi tehollinen, homma olisi aivan toinen.
Sakari

Mutt sitenhän se oliskin resiina :D

Petri

Niin, varmaan kannattaisi ottaa oppia vanhasta kunnon resiinasta! :mrgreen:

Sakari

Etkös sinä,Sakari, saisi työntövaiheen tuohon kepillä heilutettavaan soutuvehkeeseesi laittamalla samaan keppiin vetorattaan kanssa toisen yksiuuntarissan ja alaketjun (vetävän puolen) kulkemaan sen kautta. Alapuolelle, ja siis hieman lyhempään varteen laitettuna se kompensoisi vetoa heikompaa työntövaihetta.

Meinaan, kun tuolla urheilupuolella väittävät, että soutu se on tehokkain voimatuottomuoto. Itse asiassa tavalla ei ole suurta eroa.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH15 Soudettava kinneri

Viesti Kirjoittaja irakas »

MM kirjoitti:
irakas kirjoitti:
PW kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Ehkä on niin, että, jos saisi soutupyörän toimimaan niin, että myös työntövaihe olisi tehollinen, homma olisi aivan toinen.
Sakari

Mutt sitenhän se oliskin resiina :D

Petri

Niin, varmaan kannattaisi ottaa oppia vanhasta kunnon resiinasta! :mrgreen:

Sakari

Etkös sinä,Sakari, saisi työntövaiheen tuohon kepillä heilutettavaan soutuvehkeeseesi laittamalla samaan keppiin vetorattaan kanssa toisen yksiuuntarissan ja alaketjun (vetävän puolen) kulkemaan sen kautta. Alapuolelle, ja siis hieman lyhempään varteen laitettuna se kompensoisi vetoa heikompaa työntövaihetta.

Meinaan, kun tuolla urheilupuolella väittävät, että soutu se on tehokkain voimatuottomuoto. Itse asiassa tavalla ei ole suurta eroa.

Uskomattoman hieno älyn väläys! :idea: Kiitos MM! :mrgreen:

Ensin ajattelin, että homma kaatuu siihen, kun vetävässä takapyörässä on vaihde ketjunkiristäjineen, mutta eihän se vaikeuta asiaa. Tätä täytyy ehdottomsti kokeilla. Taas joku takakiekko menettää pinnansa ja vanteensa!

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH15 Soudettava kinneri

Viesti Kirjoittaja irakas »

Piirsinpä kaaviokuvan veto- ja työntömekanismista. Hommaa vähän hankaloittaa nuo lisärissat, jotka ovat välttämättömät. Ilman niitä hyppisi ketju hampaiden yli.

Sakari

Liitteet
SH15 Veto- ja työntömekanismi.png
SH15 Veto- ja työntömekanismi.png (116.61 KiB) Katsottu 2724 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH15 Soudettava kinneri

Viesti Kirjoittaja jori »

Jännitetyn ketjun vetäminen pienen taittopyörän kautta syö tehoa. Laita myös toinen vapaarastas samoin päin kuin ensimmäinen, mutta kierrä ketju toista kautta. Vaihda myös kahden pienen taittopyörän tilalle isot taittopyörät vapaarattaiden kanssa samoille akseleille, niin rakenne hiukan yksinkertaistuu ja hyötysuhde kasvaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH15 Soudettava kinneri

Viesti Kirjoittaja irakas »

Voisikohan homma toimia näinkin yksinkertaisesti? Vapaarattaat toimivat toistensa pylpyröinä. :roll:

Sakari

Liitteet
SH15 Veto- ja työntömekanismi 2.png
SH15 Veto- ja työntömekanismi 2.png (85.49 KiB) Katsottu 2706 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: SH15 Soudettava kinneri

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

irakas kirjoitti:

Voisikohan homma toimia näinkin yksinkertaisesti? Vapaarattaat toimivat toistensa pylpyröinä. :roll:

Sakari

Mutta eikö tuo menisi väärää kautta tuo ketju? :oops:
Tavallaan paluu puolelta?

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH15 Soudettava kinneri

Viesti Kirjoittaja irakas »

Mustasudenkorento kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Voisikohan homma toimia näinkin yksinkertaisesti? Vapaarattaat toimivat toistensa pylpyröinä. :roll:

Sakari

Mutta eikö tuo menisi väärää kautta tuo ketju? :oops:
Tavallaan paluu puolelta?

Joo, olet aivan oikeassa. Työnnettäessä takapyörä pyörisi taaksepäin. :oops:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH15 Soudettava kinneri

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:

Jännitetyn ketjun vetäminen pienen taittopyörän kautta syö tehoa. Laita myös toinen vapaarastas samoin päin kuin ensimmäinen, mutta kierrä ketju toista kautta. Vaihda myös kahden pienen taittopyörän tilalle isot taittopyörät vapaarattaiden kanssa samoille akseleille, niin rakenne hiukan yksinkertaistuu ja hyötysuhde kasvaa.

En meinannut ensin millään ymmärtää, mitä tarkoitat, mutta tarkoititko sitten näin? Keskellä oleva on siis rissa (eli pylpyrä).

Sakari

Liitteet
SH15 Veto- ja työntömekanismi 3.png
SH15 Veto- ja työntömekanismi 3.png (109.72 KiB) Katsottu 2691 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH15 Soudettava kinneri

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuossa edellä sinulla on yksi ylimääräinen akseli.
Tarkoitin, että järjestely olisi ihan kuin tässä, Kuva
mutta myös tuo suora ketju tekee kahdeksikon noiden ympyröiden kautta. Eri kautta kiertäen kuitenkin, ettei tule risteyksia. Molemmat ympyrät kuvaavat kuitenkin päällekkäin olevia taittopyörää ja vapaanapaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH15 Soudettava kinneri

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:

Tuossa edellä sinulla on yksi ylimääräinen akseli.
Tarkoitin, että järjestely olisi ihan kuin tässä, Kuva
mutta myös tuo suora ketju tekee kahdeksikon noiden ympyröiden kautta. Eri kautta kiertäen kuitenkin, ettei tule risteyksia. Molemmat ympyrät kuvaavat kuitenkin päällekkäin olevia taittopyörää ja vapaanapaa.

Elikkä niinku tällä tavalla. Näin rattaistot myös mahtuvat vetovipuun paremmin.

Kiitos Jori! :mrgreen:

Sakari

Liitteet
SH15 Veto- ja työntömekanismi 4.png
SH15 Veto- ja työntömekanismi 4.png (117.02 KiB) Katsottu 2677 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH15 Soudettava kinneri

Viesti Kirjoittaja irakas »

Näyttää siltä, että, jos aion käyttää vakio vapaarataspakkoja, joudun koko vetotangon muuttamaan yhdeksi putkeksi, jonka molemmille puolille vapaarattaat ja rissat asettuvat. Rataspakka ja rissa eivät mahdu rinnakkain nykyisen vetotangon rakoon. Onneksi aikaisemmista kokeilusta minulla on valmis vetotanko nivelineen. :mrgreen:

Sakari

Liitteet
31052011 SH15.3.jpg

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH15 Soudettava kinneri

Viesti Kirjoittaja jori »

irakas kirjoitti:

Elikkä niinku tällä tavalla. Näin rattaistot myös mahtuvat vetovipuun paremmin.

Juu, vaikka noin.

Ketjut voi vielä järjestää niin, ettei niiden tarvitse mennä ristiin. Takapakan yläpuolelta tuleva vetoketju ylemmän pyöräparin ympäri, ristiin alas ja sieltä etutaittopyörän alapuolelle. Etutaittopyörän yläpuolelta ylemmän pyöräparin ympäri yläkautta, ristiin alapyöräparin ympäri ja takaisin takavaihteensiirtimelle.
En osannut kumittaa noita ristiin meneviä, mutta kuvittele ne pois kuvasta. :D

Liitteet
SH15 Veto- ja työntömekanismi 4.png
SH15 Veto- ja työntömekanismi 4.png (54.31 KiB) Katsottu 2659 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin