PW kirjoitti:...En tuosta laakeroinnista/navasta saanu oikeen selvää, siinä ei vissiin ollu normaalia pyörän napaa ?...Petri
Ei ollut normaalia pyörän napaa, pelkkä metalliputki läpi styroksista (epoksilla liimattuna, kuten kaikki muukin). Putken päihin oli tehty vahvikelaipat piirilevystä, taitaa näkyä parhaiten tästä kuvasta:
https://picasaweb.google.com/1101933213 ... 3728007778
Etupyörässä oli urakuulalaakerit putken päissä, taka-akselin laakerointi oli kinnerin rungossa, ei navassa.
Jos tavallista fillarinnapaa haluaisi käyttää aihioina, niin navan ulkopintaa (laippojen välinen osuus) voisi tarvittaessa sorvata sopivan (lieriön) muotoiseksi ja katkaista navan runko keskeltä poikki kahteen osaan. Nämä puolikkaat sitten työntäisi styroksilevyn reikään (+ tarvittavat lisävahvikelaipat kuten tuossa Ponkalan pyörässä). Näin toteutettuna navan rungon puolikkaiden välille voi tosin jäädä suuntavirhettä ja niiden etäisyys toisistaan pitää saada samaksi kuin alkuperin, muuten akselin pituus ei täsmää.
Toinen vaihtoehto (helpompi?) olisi vain sorvata navasta toinen pinnalaippa pois ja sorvata navan ulkopinta lieriöksi. Styroksiin istuttamisen jälkeen puuttuva laippa korvataan noilla lisävahvikelaipoilla.
Levyjarrun (vannejarruahan tällaiseen ei saa) kanssa pitää sitten miettiä/kokeilla, mikä on riittävän tukeva kiinnitys, ettei napa revi itseään irti styroksista. Voimat on melkoisia varsinkin etupyörissä.
PW kirjoitti:Vieläkö noita juttuja "matkalaukussa" riittää ?Petri
Tuossa taisi nyt olla tärkeimmät kinneriaiheiset tarinat. Jotain irtokommentteja saattaa vielä tallentimen muistikortilla olla, katsotaan saako niistä koostettua mitään mielenkiintoista julkaisukelpoista.
Jos Ponkalan aurinkosähköveneet kiinnostaa, niin niistä löytyy juttua tuolta:
http://shalom.ponkala.net/