Teräksen osto saattaa olla mahdollista sittenkin!

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Teräksen osto saattaa olla mahdollista sittenkin!

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Rakennushankkeen vaikein osa tuntuu olevan teräsputken hankkiminen.

Ensi kaavailin että ostan muodikkaasti amerikan poikien lailla CRMO teräsputkea (koska muutaman euron säästö on hankkeessa merkityksetöntä JOS materiaali on niin MUST, ja kamoon - montako metriä sitä nyt teräsputkea elämän aika ostetaan). Ei ole kuulkaa helppo homma tämä. Suomessa sitä kauppaa parin kuukauden toimitusajalla Apollo Materials ja muutama sen asiakas jotka pääsääntöisesti ovat rata-autoiluun orientoituneita kuten Sarlin Racing.
No tämä putkihan ei ole edullista - paitti Amerikassa.

Ruåttissa on melkein kohtuuhintainen lentokoneiden rakentajia palveleva Arigo. Ensimmäiseen meiliin nämäkin mulkerssonit (Svenssoneiden alenevaa sukuhaaraa) jaksoivat vielä vastata - mutta siihen sekin kirjeenvaihto päättyi. Eipä niitä kiinnosta köyhät finssonit - jotka haluavat putkensa ilman lentokoneen moottoria. Kokkolan rakennusmiehetkin odottelivat runkoputkiansa kaksi kuukautta. Joten. Pitäkää tunkkinne ja laulakaa juomalaulujanne svedupellet. Ja samaan huussin tyhjennykseen voisi mennä pakkoruotsi sekä joutavat eläkeläisten bussimatkat Ikeaan. Ja kun tälle tielle lähdettiin, niin erityisesti fakjuu Mats Sundin :)

Käytännön syistä päädyin Räkäpyöräni osalta ratkaisuun - että nyt vaan mitä tahansa putkea että pääsee harrastamaan. Alkoi jo korpeamaan jviirretin pilkka penkinostajista, jotka vaan pitää kättä housuissa - että se saataísiin edes jotenkin aisoihin niin > Menin hovihankkijani Kuusakosken teräsmyyntiin josta 2 tuumaista 1,5mm ohutseinäputkea tilaukseen. Piti tulla seuraavana perjantaina. Nyt on odoteltu vähän toista kuukautta ja eihän tästä tule nytkään mitään. Ei niillä taida olla perjantaita kalenterissa olleskaan.

Pitääkö tässä ruveta vessapaperirullien putkia liimaamaan vai mitä.
Eli suomennos.

Saisiko kanssakärsijöiltä listaa jossa olisi järkevät yritykset joiden kanssa voi pienasiakas oikeasti asioida.

Viimeksi muokannut Pastori, 19 Marras 2008, 17:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Minä olen lähestynyt ongelmaa hieman eri kantilta. Olen ensin hankkinut putkia ja sitten miettinyt mitä niistä voisi tehdä :-)
Vaan saman olen huomannut, että rautakaupat on väärä paikka teräksen ostoon. Tilataan ja luvataan, mutta muutapa ei tapahdukkaan. Onneksi on romuliikkeet ja mahdollisuus ostaa työnantajalta kakkoslaatuja edullisesti. Koskaan vaan ei ole tarjolla sitä mitä hakee, vaan pitää ostella jemmaan periaatteella "jos tuotakin vaikka joskus tarvis".

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

miepä kysäsen mistä tuo työkaveri osteli tuohon lentokoneeseensa nuita putkia,alkuviikosta oli putkista puhe mutta en muista liikettä.

kaveri saikkas saman ongelman kanssa kunnes löysi tuon paikan josta ne sitten osti...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:

Minä olen lähestynyt ongelmaa hieman eri kantilta. Olen ensin hankkinut putkia ja sitten miettinyt mitä niistä voisi tehdä :-)

Juu. Mulla on ollut n. 30 vuotta tämä metodi ja kaikkea tarpeellista muilta elämänalueilta on kertynyt.

Mustasudenkorento kirjoitti:

miepä kysäsen mistä tuo työkaveri osteli tuohon lentokoneeseensa nuita putkia,alkuviikosta oli putkista puhe mutta en muista liikettä.

kaveri saikkas saman ongelman kanssa kunnes löysi tuon paikan josta ne sitten osti...

Hienoa hienoa.

Tämmöiseen tiedonjakoon foorumi on juurikin mainio.

Lupaan tässä samantien - jahka saan proggiksen putken osalta haltuun - jaan kaiken infon ja piirustukset pdf:inä yms. webissä. Käyttökelpoisuudesta en mene takuuseen. Mutta kai täältä webistä saa "ydinpommi kotikonstein" ohjeistoakin.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Tässä hämeenlinnassa olevat teräsmyynti pisteet. Temeko Oy ja Hämeen teräsmyynti. Molemmissa hyvä valikoima. Aina on ollut sitä putkea/lattarautaa hyllyssä mitä on tarvinnut. Siis ihan tavallista huonekaluputkea. Molempien yhteystiedot löytyy yritysoppaasta. En tiedä saako tilaamalla.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Teräksen osto on vaikeampaa kuin luomulampaan sisäelinte

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Pastori kirjoitti:

Saisiko kanssakärsijöiltä listaa jossa olisi järkevät yritykset joiden kanssa voi pienasiakas oikeasti asioida.

Tampereella http://www.rautasoini.fi/ palvelee ihan kaikkia. Ei ehkä tilaamalla, mutta paikanpäälle menemällä. Olikos se Jorin pakopukipyörän runko tuolta?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Teräksen osto on vaikeampaa kuin luomulampaan sisäelinte

Viesti Kirjoittaja jori »

tavasti kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Saisiko kanssakärsijöiltä listaa jossa olisi järkevät yritykset joiden kanssa voi pienasiakas oikeasti asioida.

Tampereella http://www.rautasoini.fi/ palvelee ihan kaikkia. Ei ehkä tilaamalla, mutta paikanpäälle menemällä. Olikos se Jorin pakopukipyörän runko tuolta?

Sieltähän se, FennoSteeliltä tulleessa kasassa.
Olen saamassa erän 650MPa myötölujuuksista 45x15x0,8 putkea Rautaruukilta. Laittavat "näyte erän", kun älysin avata suuni oikeassa paikassa, kun oli Ruukin isoherroja meillä työmaalla Tampereen teknillisessä yliopistossa kylässä. Laittavat paketin postissa! Lupasivat myös listan lujista teräksistä valmistetuista putkiko'oista, joita he toimittavat asiakkailleen mm. autotehtaille

Näistä lujista hitsattavista rakenneteräksistä on ollut puhetta tällä foorumilla toisaalla. Tuo 650 MPa myötöraja on matalin näiden lujien Optim merkkisten terästen lajityypissä. Niitä on jopa 1100 MPa lujuuteen asti.

Meillä on pari viikkoa ollut väsytystestissä 900 MPa lujuuksisesta pellistä tehty rakenne. Olisi pitänyt laskelmien mukaan särkyä jo viime viikolla, mutta särkyi vasta eilen. Eli nämä taitavat olla ennakkoarvausta parempia rakennemateriaaleja ajoneuvoihin nämä uudet lujat rakenneteräkset. Se vanha Cromo putki ei taida pärjätä näille ainakaan hitsien vierustojen väsymisen suhteen.

Ongelma näissä terästehtaalta ostettavissa putkissa on minimitilauskoko. Se voi joissain tapauksissa olla jopa kymmeniä tonneja!
Harrastelijapyöräntekijöille ne kuitenkin lähettävät kuulemma tiskin alta parin metrin pätkiä, kun vaan osaa sinnikkäästi kinuta.
Pitäisi vaan olla tieto mitä kokoja heillä on. Tämän tiedon he siis lupasivat lähettää ensi viikolla.

Jori

Viimeksi muokannut jori, 05 Huhti 2008, 10:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pastori »

TIlannehan alkaa näyttää valoisammalta.
Asiallinen suhtautuminen ja tavaran löytyminen on olennaista.
Paikkakunnalla ei niin väliä - kunhan on bermudan kolmiossa Etelä-Keski-Itäsuomi. Mulla on lähiviikkoina autoiluasiaa moneen paikkaan ja toisekseen mulla on laaja kätyriverkosto näillä alueilla :)

BTW. Rautasoinin teräsprofiilien/putkien hinnasto tässä: http://www.rautasoini.fi/pdf/teras-profiilit.pdf

Jappi67
Viestit: 33
Liittynyt: 21 Elo 2007, 10:45

Viesti Kirjoittaja Jappi67 »

Meille Kokkolaan Arigon toimitus tökki, koska yritimme saada ohuempi seinäistä putkea kuin heillä oli varastossa. Eivät kuitenkaan löytäneet sopivaa, joten tyydyimme 2" ja 1,24mm seinämällä olevaan varasto putkeen. Painoa pyörälle tuli lisää harmittavat n.500g. Muuten homma toimi kuitenkin kohtuullisesti. Löysin jälkeenpäin tälläiset firmat jotka myös toimittavat kyseistä putkea http://www.virtalaracing.com/myydaan.htm sekä www.racersplace.fi. Mainitessani putken saatavuus ongelmista, myös paikallinen lentokoneen rakentaja harkitsi tilaavansa putkea hiukan varastoon seuraavan tilauksensa yhteydessä.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Jappi67 kirjoitti:

Meille Kokkolaan Arigon toimitus tökki, koska yritimme saada ohuempi seinäistä putkea kuin heillä oli varastossa. Eivät kuitenkaan löytäneet sopivaa, joten tyydyimme 2" ja 1,24mm seinämällä olevaan varasto putkeen.

Mulle riittäisi juurikin tämä mainitsemasi putki.
Mulle vaan tämä Arigon "palvelu" riittää jo.
En viitsi kysellä mitään kun eivät kerran vastaa.

Jappi67 kirjoitti:

Löysin jälkeenpäin tälläiset firmat jotka myös toimittavat kyseistä putkea http://www.virtalaracing.com/myydaan.htm sekä www.racersplace.fi. Mainitessani putken saatavuus ongelmista, myös paikallinen lentokoneen rakentaja harkitsi tilaavansa putkea hiukan varastoon seuraavan tilauksensa yhteydessä.

Virtalan kanssa olen jo asioinut - siellähän on listalla vain aika paksuseinäisiä putkia.

Näissä autonviritysvirmoissa on muuten tuplahinnat tuohon Arigon listaan verrattuna. Eihän se toki parin metrin pätkissä pahaa tee. Mutta kuiteskin.

jori kirjoitti:

Olen saamassa erän 650MPa myötölujuuksista 45x15x0,8 putkea Rautaruukilta. Laittavat "näyte erän", kun älysin avata suuni oikeassa paikassa, kun oli Ruukin isoherroja meillä työmaalla Tampereen teknillisessä yliopistossa kylässä. Laittavat paketin postissa! Lupasivat myös listan lujista teräksistä valmistetuista putkiko'oista, joita he toimittavat asiakkailleen mm. autotehtaille

Näistä lujista hitsattavista rakenneteräksistä on ollut puhetta tällä foorumilla toisaalla. Tuo 650 MPa myötöraja on matalin näiden lujien Optim merkkisten terästen lajityypissä. Niitä on jopa 1100 MPa lujuuteen asti.

Meillä on pari viikkoa ollut väsytystestissä 900 MPa lujuuksisesta pellistä tehty rakenne. Olisi pitänyt laskelmien mukaan särkyä jo viime viikolla, mutta särkyi vasta eilen. Eli nämä taitavat olla ennakkoarvausta parempia rakennemateriaaleja ajoneuvoihin nämä uudet lujat rakenneteräkset. Se vanha Cromo putki ei taida pärjätä näille ainakaan hitsien vierustojen väsymisen suhteen.

Ongelma näissä terästehtaalta ostettavissa putkissa on minimitilauskoko. Se voi joissain tapauksissa olla jopa kymmeniä tonneja!
Harrastelijapyöräntekijöille ne kuitenkin lähettävät kuulemma tiskin alta parin metrin pätkiä, kun vaan osaa sinnikkäästi kinuta.
Pitäisi vaan olla tieto mitä kokoja heillä on. Tämän tiedon he siis lupasivat lähettää ensi viikolla.

Jori

Olisko tässä toinen paikka yhdistää voimat - siellähän voipi joku jo kiusaantua jos joka päivä eripuolilta maata soittaa puhelinahdistelija joka kyselee pikkupätkää teräsputkea polkupyöräänsä.

Jos tehdas osaisi vaikka kertoa minkä tukkurin kautta saisi matskuja hankittua pienerissä.

Form nimisestä putkesta löytyi tarkempia speksejä, Optimista en vielä löytänyt ohutseinäisten putkien infoa.

http://tinyurl.com/3v8wly

Viimeksi muokannut Pastori, 21 Huhti 2008, 06:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ilona
Viestit: 3
Liittynyt: 25 Maalis 2008, 00:22
Paikkakunta: Asikkala

Hitsaamisesta

Viesti Kirjoittaja Ilona »

jori kirjoitti:

Olen saamassa erän 650MPa myötölujuuksista 45x15x0,8 putkea Rautaruukilta. Laittavat "näyte erän", kun älysin avata suuni oikeassa paikassa, kun oli Ruukin isoherroja meillä työmaalla Tampereen teknillisessä yliopistossa kylässä. Laittavat paketin postissa! Lupasivat myös listan lujista teräksistä valmistetuista putkiko'oista, joita he toimittavat asiakkailleen mm. autotehtaille

Näistä lujista hitsattavista rakenneteräksistä on ollut puhetta tällä foorumilla toisaalla. Tuo 650 MPa myötöraja on matalin näiden lujien Optim merkkisten terästen lajityypissä. Niitä on jopa 1100 MPa lujuuteen asti.

Jori

Millä näitä hitsataan? Mun taidot kun ei riitä mihinkään kovin vaikeaan. Saattaisin minäkin olla kiinnostunut kimppatilauksesta.

Ilona

:cry:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Hitsaamisesta

Viesti Kirjoittaja jori »

Ilona kirjoitti:

[
Millä näitä hitsataan? Mun taidot kun ei riitä mihinkään kovin vaikeaan. Saattaisin minäkin olla kiinnostunut kimppatilauksesta.

Kaikki menetelmät, joissa lämmön tuonti on pienehköä. Käytännössä tämä tarkoittaa MIG ja jos oikein hienostellaan, niin CMT (Cold Metal Transfer).
Tämä CMT on oikeastaan melko tavallinen miggi, paitsi että lankaa ravistetaan sata kertaa sekunnissa, jotta tippa irtoaa kärjestä kunnolla. Pojat oppivat tämän tipanravistusjutun käytännössä ihan toisesta yhteydestä. :) Ihme, että kesti näinkin kauan, ennen kuin joku keksi soveltaa sitä hitsaamiseen.
Tietysti laserit ja elektronisuihkut, mutta ne eivät ole harrastelijoiden hommia.
Tärkeintä on, että perusainetta ei suuresti kuumenneta, jotta lämpökäsittelyllä aikaansaatu lujuus ei katoa.

Jori

jjonas
Viestit: 25
Liittynyt: 28 Joulu 2007, 21:39
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja jjonas »

Itse kun olen kattellut noita ulkomaan hemmojen projekteja, että mitä suorakaideputkea käyttävät, niin olen huomannut että siellä on 40x10, 30x10, ja näkyypä Jukallakin olleen 30x15 (ja lisäksi vielä amerikan sankarit tuumakokoineen). Itse en tiedä näistä lujuuksista paljonkaan, mutta ajattelin että jos tuommoisella on kaverit ajelleet menestyksellä, niin mitä sitä suotta tukevampaa tavaraa käyttämään minäkään. http://www.python-lowracer.de/projects.html

Mutta kun kyselin asianomaisesta liikkeestä (Tuulissuon rautavarasto), että oisko noita sentin levyisiä, joko 30 tai 40, niin siellä epäilevä ääni sanoi että mahtaako semmoisia ollakaan. Edes niiden nettisivuilla, jossa näkyisi olevan koko varasto sekä tilattavissa olevat materiaalit nähtävissä, ei tunne sentin levyistä putkea.
http://www.tuulissuonrautavarasto.fi/products.php?cat_id=1846758426458742&group_id=7961002657631656&sub_group_id=1519080007915602

Nakolinnan raudassakaan (romukauppa) en nähnyt hyllyillä sentin levyistä tavaraa. Onko kyseessä joku erityisempi tavara sitten..

jjonas --- you have nothing to lose but your chains --- http://lasinenherne.net/nojis2.html

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jjonas kirjoitti:

Mutta kun kyselin asianomaisesta liikkeestä (Tuulissuon rautavarasto), että oisko noita sentin levyisiä, joko 30 tai 40, niin siellä epäilevä ääni sanoi että mahtaako semmoisia ollakaan. Edes niiden nettisivuilla, jossa näkyisi olevan koko varasto sekä tilattavissa olevat materiaalit nähtävissä, ei tunne sentin levyistä putkea.

Ongelmia on ollut muillakin pythonin rakentajilla löytää tuota 10mm leveää. Eli sitä varmaan tilauksesta tehdään suuremmille asiakkaille ja kakkoslaatu ja romu päätyy "vapaille markkinoille"?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

jjonas kirjoitti:

Itse kun olen kattellut noita ulkomaan hemmojen projekteja, että mitä suorakaideputkea käyttävät, niin olen huomannut että siellä on 40x10, 30x10, ja näkyypä Jukallakin olleen 30x15 (ja lisäksi vielä amerikan sankarit tuumakokoineen). Itse en tiedä näistä lujuuksista paljonkaan, mutta ajattelin että jos tuommoisella on kaverit ajelleet menestyksellä, niin mitä sitä suotta tukevampaa tavaraa käyttämään minäkään. http://www.python-lowracer.de/projects.html

Mutta kun kyselin asianomaisesta liikkeestä (Tuulissuon rautavarasto), että oisko noita sentin levyisiä, joko 30 tai 40, niin siellä epäilevä ääni sanoi että mahtaako semmoisia ollakaan. Edes niiden nettisivuilla, jossa näkyisi olevan koko varasto sekä tilattavissa olevat materiaalit nähtävissä, ei tunne sentin levyistä putkea.
http://www.tuulissuonrautavarasto.fi/products.php?cat_id=1846758426458742&group_id=7961002657631656&sub_group_id=1519080007915602

Nakolinnan raudassakaan (romukauppa) en nähnyt hyllyillä sentin levyistä tavaraa. Onko kyseessä joku erityisempi tavara sitten..

Niin, nuo taitavat olla noita pythonrautoja etuhaa... eikun -silmukkaa varten. Kyllä ne on harvinaisia kokoja nuo sentin leveät putket, eikä niitä sen vuoksi kannata kysellä tavallisesta rautakaupasta, vaan nimen omaan romiksilta, jonne kertyy erikoisempiakin putkikokoja, kuin vain perushyllytavaraa.
Olen samaa mieltä noista lujuuksista, kyllä se tavallinen rakenneteräs välttää näihin protohommiin ihan hienosti. Se on helppoa työstää ja hinnaltaan edullista. Ainoa ongelma tahtoo olla, ettei sitä saa riittävän ohuella seinämällä. Taitaa mennä kaikki todella ohutseinäinen rakenneteräsputki Ikean kalustetehtaalle. ;)
Kaikenkaikkiaan tuo tarkoittaa, että ne erikoisemmat, ja varsinkin erityisen ohutseinäiset putket, on tehty tilauksesta jotain erityistä käyttöä varten, eikä niitä siksi voikaan löytää rautakauppiaan varastosta, vaan vasta kierrätysyrityksestä, jota kautta nämäkin erikoisraudat ovat matkalla syntymään uudelleen masuunin kuonasta.

Jori

Vastaa Viestiin