P300 - evoluutioprosessin tilitys

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6347
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

ViestiKirjoittaja Pastori » 10 Kesä 2012, 08:29

jori kirjoitti:Kuvan exif tiedot puuttuvat. Mikä oli kuvausetäisyys ja polttoväli. Oliko kamera maassa, kun näyttäisi olevan vähän alaviistosta. Vai onko pyörä vähän kallellaan seinään päin.


200mm ja kuvausetäsisyys n. 10m. Kamera on ihan mun silmän korkeudella, mutta pyörä on vinossa.

Pitää kuvata uudelleen, niin että asemoi laitteen ihan suoraan.

jori kirjoitti:Minusta todella mielenkiintoinen sivu tämä Jürgenin kokoelma: http://www.python-lowracer.de/projects.html


Jep. Nämä on käyty läpi ns. tarkalla kammalla. Siksi myös dokumentoin vaiheita aika tarkasti kun kovin seikkaperäistä kuvastoa ei oikein ole.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3194
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

ViestiKirjoittaja Wacky » 10 Kesä 2012, 11:01

Onko kyseessä optinenharha vai onko takakiekko pinnattu väärin? Näyttää vaan todella hämäävältä.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6347
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

ViestiKirjoittaja Pastori » 29 Kesä 2012, 17:28

Kuvagallerian kuvista eniten näkyy kiinnostavan nivelen rakennekuva https://picasaweb.google.com/1001724852 ... 5210095586

1010 osumaa sitten verkonpainoksi laittamisen.

Edit:
Outoa. Tämä leviää varmaan jossain foorumilla tää linkki muuallakin.
Nyt 4.7.2012 on kävijöitä 1272.
Huh. 7.7.2012 Katselut: 1429
16.7.2012 Katselut: 1540
24.7.2012 Katselut: 1608
25.7.2012 Katselut: 1683
21.8.2012 Katselut: 1921

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10404
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

ViestiKirjoittaja jori » 29 Kesä 2012, 19:10

Pastori kirjoitti:Kuvagallerian kuvista eniten näkyy kiinnostavan nivelen rakennekuva https://picasaweb.google.com/1001724852 ... 5210095586

1010 osumaa sitten verkonpainoksi laittamisen.

Kuvaselityksessäsi on virhe.
Kuva
Pivot idea illustration (60 degree angle): 1. 12mm bolt 2. Washer (hits only bearings center) 3. Bearing - sealed (12mm inside hole - 32mm outer diameter - 10mm thick) 4. Tube 100mm - 32mm inside diameter 5. Tube 78mm - 32 mm outside diameter tube (hits only bearing outer part) 6. Tube 80mm - supports bolt - a bit longer than tube what makes bearing hole 7. Nylon lock nut

Osan 4 väliputken mitta pitäisi olla ulkomitta 32 ei sisämitta.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

ViestiKirjoittaja jviirret » 29 Kesä 2012, 19:29

jori kirjoitti:Kuvaselityksessäsi on virhe.
Kuva
Pivot idea illustration (60 degree angle): 1. 12mm bolt 2. Washer (hits only bearings center) 3. Bearing - sealed (12mm inside hole - 32mm outer diameter - 10mm thick) 4. Tube 100mm - 32mm inside diameter 5. Tube 78mm - 32 mm outside diameter tube (hits only bearing outer part) 6. Tube 80mm - supports bolt - a bit longer than tube what makes bearing hole 7. Nylon lock nut

Osan 4 väliputken mitta pitäisi olla ulkomitta 32 ei sisämitta.


Ei mun mielestä. Osa 4 on ulkoputki ja osa 5 sisäputki(väliputki). Ulkoputken sisähalkaisija 32mm ja sisäputken ulkohalkaisija sama 32mm.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10404
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

ViestiKirjoittaja jori » 29 Kesä 2012, 22:24

Olet oikeassa, katsoin väärin. Viitenuolen kärki menee niin syvälle, että harhautti, enkä lukenut pidemmälle. :oops:
Kuvassa nuolen kärjen sijainti osoitettavaan kohteeseen vaihtelee.

Virheistä oppii. Nyt olen vieläkin vakuuttuneempi, että koneenpiirtäjille opettamani viitenuolen sijoitusohje: Vinosta suunnasta kohti osoitettavan kappaleen keskiosaa etureunan yli, muttei yhtään pidemmälle, on täysin oikea. Käytän opettaessani esimerkkinä yleensä sormella osoittamista: "Osoitapa kuvitteelliselle kaverille sormella koskettamalla missä näppiksesi on." :wink:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6347
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

ViestiKirjoittaja Pastori » 01 Heinä 2012, 22:57

Pikkaisen kaukana noi suorat haarukat - siirsin v-jarrun kaikki prikat ynnämuut palitat samalle puolelle ja sai hiukan parempaan asentoon tuon jarrun.

jarru.jpg


Styrofoam on ehken seuraavan rakennusprojektin matsku. Tässä käytin testipalaa korotuskappaleena että sai tuon kadenssianturin sopivan lähelle kammen magneettia.

anturin_korotus.jpg
anturin_korotus.jpg (104.49 KiB) Katsottu 17911 kertaa


Ja kyllä. Spraymaali on täyspaskaa. Jahka syksy koittaa, niin hion kaiken poijes ja käytän pulverimaalamossa. Täälläpäin saapi rungon kuulemma 20:llä maalattua.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6347
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

ViestiKirjoittaja Pastori » 04 Heinä 2012, 12:15

No ni. Jarru toimii nyt takanakin paremmin. Ottaa paremmin kiinnin kuin tuo maantiejarru edessä. Olisko senverran mutkia tuossa eteen menevässä vaijerissa että se on vähän laiskempi jarruttamaan.

Jokos mä tilitin aiemmin että tässä pyörässä on tuo ajoasento todella miellyttävä verrattuna vanhaan Azubiini. Vai johtuuko se nyt siitä että on itse leivottu kone ja on periaatesyistä pakko tykätä.

Pyörä on niin matala että päätin laittaa siihen lipun näkyvyyden lisäämiseksi. Olinkin näköjään vahingossa tullut "suunnitelleeksi" kätevän kiinnityksen. Lipun alapää sujahti tuonne penkin tukiputken sisään - ja eikun penkin yläosaan pari reikään ja nippusiteellä lenkki ympäri.

lippu.png
lippu.png (389.6 KiB) Katsottu 17880 kertaa

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6347
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

ViestiKirjoittaja Pastori » 04 Heinä 2012, 16:34

Pastori kirjoitti:Etukiekko painoi 3.3 kiloa.


Torpedo 3:lla varustettu kiekko painaisi kumeineen 2 kiloa. Kohtalainen ero.

r2d71a
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Elo 2010, 16:02
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: P300 - evoluutioprosessin tiitys

ViestiKirjoittaja r2d71a » 07 Heinä 2012, 13:17

PW kirjoitti:Aika hienoo jälkee "räkäpyöräks" mutt eihän sitä tietyst tuommosen opettajan nähden voi kovin huonoo heppii esitellä :D
Sori en malttanu :wink: kateellisena.

Petri


Räkäpyörää ei kyllä piirrellä CAD:llä ja jälki on kyllä ihan liian hyvää moiseen! :)

tv.
Ari
Nojapyörällä vuodesta 1993 (LWB, USS), 1999 (SWB) ja 2011 kolmipyörällä!

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6347
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

ViestiKirjoittaja Pastori » 07 Heinä 2012, 14:25

Ei muuten ookkaan piirrelty CAD:llä vaan amatöörimäisesti piirustusohjelmalla. Illustratorilla siis.

r2d71a
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Elo 2010, 16:02
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

ViestiKirjoittaja r2d71a » 07 Heinä 2012, 15:16

Pastori kirjoitti:Ei muuten ookkaan piirrelty CAD:llä vaan amatöörimäisesti piirustusohjelmalla. Illustratorilla siis.


Tuota sitä ei oo piirrelty millään. Juvosen Jarkon tekemä ja itse olin suunnittelussa mukana.
http://www.youtube.com/watch?v=vSsfrQkWehI

:D

tv.
Ari
Nojapyörällä vuodesta 1993 (LWB, USS), 1999 (SWB) ja 2011 kolmipyörällä!

r2d71a
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Elo 2010, 16:02
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

ViestiKirjoittaja r2d71a » 07 Heinä 2012, 15:26

Pastori kirjoitti:Ei muuten ookkaan piirrelty CAD:llä vaan amatöörimäisesti piirustusohjelmalla. Illustratorilla siis.


Selostas miten tässä tulee ne negatiiviset ja positiiviset kulmat oikein? Tuon ohjausakselin leikkauspiste tulee tarpeeksi lähelle etupyörän painopisteakselia?

Miten tuo runko voi olla noin suora? Ymmärsin joskus, että painopisteen sijainnilla olisi jotenkin vaikutusta siihen miten python pysyy pystyssä ja tämä todistaa kuvitelmani ihan toiseksi. Millä tästä saadaan se trukkiefekti pois, että yht'äkkiä perä ohjaakin koko pyörää painollaan?



tv.
Ari
Nojapyörällä vuodesta 1993 (LWB, USS), 1999 (SWB) ja 2011 kolmipyörällä!

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6347
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

ViestiKirjoittaja Pastori » 07 Heinä 2012, 22:20

r2d71a kirjoitti:
Pastori kirjoitti:Ei muuten ookkaan piirrelty CAD:llä vaan amatöörimäisesti piirustusohjelmalla. Illustratorilla siis.


Selostas miten tässä tulee ne negatiiviset ja positiiviset kulmat oikein? Tuon ohjausakselin leikkauspiste tulee tarpeeksi lähelle etupyörän painopisteakselia?

Miten tuo runko voi olla noin suora? Ymmärsin joskus, että painopisteen sijainnilla olisi jotenkin vaikutusta siihen miten python pysyy pystyssä ja tämä todistaa kuvitelmani ihan toiseksi. Millä tästä saadaan se trukkiefekti pois, että yht'äkkiä perä ohjaakin koko pyörää painollaan?
tv.
Ari


Tässä keskustelussa taustaa asiaan > viewtopic.php?f=3&t=2204

Lyhyt summaus. Rungon suoruus perustuu siihen että rengaskoko on 406 - jolloin on helpompi saavuttaa kelvollinen jättö ajamisen opettelua varten = nivel ylempänä ja jättö pienempi. Pyörässäni sen on alle 14 cm.

Tässä lainauksena Jukan tekemä kuva tuossa em. ketjussa.


jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:Tuota en ymmärrä miks jättö pienenee kun nivel ylempänä, luulis ett päin vastoin. Jos nivel alempana se mahtuu lähemmäs eturengasta ? Ilmeisesti en oo ymmärtäny tuota jättö asiaa


Olet ymmärtänyt, mutta pyörittelet asiaa päässäsi väärästä näkökulmasta. Liitteenä pikainen ja kärjistetty kuva paintilla:

Kuva

Jukka

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6347
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

ViestiKirjoittaja Pastori » 21 Heinä 2012, 15:15

p300_21_7_2012.jpg
p300_21_7_2012.jpg (231.65 KiB) Katsottu 17771 kertaa


Tämän päivän kokoonpano. Lähden entrailemaan tuota penkin asentoa ja muutan ehken noi tuet.

ohjaustanko_kiinnitys.jpg
ohjaustanko_kiinnitys.jpg (138.37 KiB) Katsottu 17771 kertaa


Ohjaustangon kiinntyksestä ei taida olla kuvaa. Tässä siis tommoinen kaupallinen putkenpidike toimii stemminä :) Pidikkeen aluslevy on hitsattu kiinni tuohon penkin kannattimen levyyn (kuva alla).

seat_clamp.jpg
seat_clamp.jpg (301.81 KiB) Katsottu 17771 kertaa


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija