Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Alpo
Viestit: 5
Liittynyt: 29 Huhti 2012, 17:25

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta

Viesti Kirjoittaja Alpo »

No oli mulla noin 18 km pohjilla. Kokeilin kasaamisen jälkeen, että kaikki kohdillaan. Noin 700 km maastopyörällä sen lisäksi, joista puolet maantietyyppistä ja puolet maastoajoa.

Peliin tottuisi ja ajotekniikka kehittyisi, sen kyllä uskon. Ja onhan siitä todisteena iso joukko alan harrastajia. Ryntäsin kuitenkin kokeilemaan lajia ehkä liian innostuneesti. Olisi pitänyt vuokrata pyörä ja kokeilla sillä tavalla. Taidan kuitenkin pysyä tuon maastofillaroinnin puolella eikä aika yhdellä ihmisellä riitä kaikkeen.

Siispä myynti-ilmoitus on laitettu. Päivitän sitä vielä siten, että jos joku olisi kiinnostunut pelkästä rungosta, sekin onnistuu. Osille minulla on aina käyttöä muissa projekteissa. Myös vaihtoon voi tarjota kilpuria tai cyclocrossaria.

Tämä on yksi parhaista foorumeista, missä olen ollut.

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Edit 8.9.2021: Photobucket ei salli enää kuvien hostaamista eli muille sivuille linkitystä koska se kuluttaa heiltä kaistaa kun joku aukaisee sivun, jossa linkin sisältämä valokuva näkyy lukijalle. Siksi poistin kaikki kuvat päiväkirjoistani. Kuvat ovat edelleen minulla saatavilla jos joku niitä tarvitsee kipeästi teknisissä asioissa.

Ostin Alpolta hänen Nazca Fuegonsa tänne Joensuuhun ja ajattelin jatkaa tähän ketjuun kirjoittamista sitä mukaa kun kilometrejä tulee lisää. Minulla on viime vuosina jäänyt liikunta vähemmälle ja asia on kaihertanut niin pitkään että päätin viimeinkin tehdä asialle jotain. Luin täältä foorumeilta jostain että parhaat tehot ihmisestä saa jollain 100-110 rpm polkunopeudella. Koska itse pelkästään kuntoilen niin pyrin aina polkemaan Helkama Kulkurin ohjekirjan mukaan 60 rpm, mikä on kai astrologian, fysiikan ja okkultismin mukaan (tarkenna toki jos tiedät paremmin) polville ja itse pyörän osillekin optimaalinen nopeus. Itse olen vain kokenut tuon kaikkein miellyttävimmäksi polkunopeudeksi jos ajaa pitkiä matkoja.

Eli katsotaan miten käy kun tämä uusi ja hieno harrastus lähtee käyntiin, niin minun kuin pyöränkin osalta:

päivämäärä: 10.7.2012
elopaino:115-118 kg
mittarilukema päivän lopussa (km): 37,56

Kävelin 6km hakemaan pyörää ja nyt on mittarissa 17,6km. Ennen mittarin asentamista ajoa tuli 8km joka sivuutetaan kaikkien tulevien viestien osalta. Pyörässä on M-koon satula joka on tuntunut sopivalta mutta jännänä piirteenä huomasin että kun niskatukea nosti ylöspäin niin silloin istuimessa alkoi jokin painamaan keskelle yläselkää. Tätä ei ilmennyt kun ajoin turvautumatta tukeen. Vartta minulla on 174 cm joten istuinkoko pitäisi olla sopiva tai jos ei ole niin ei parempaakaan mistään löydy. Lähden siis ajamaan lisää ja säädän vielä niskatuen korkeutta. Muuten pyörä on todella miellyttävä ajaa.

[time passes...]

Heitin vielä 20km iltalenkin. Nyt selvisi mikä pyörässä rämisti; takajarrulevyn sivulla on pikkaisen löysää ja levy liikkuu vajaan millin sivusuunnassa kun ajaa töyssyihin. Taka-akselin kiristys ei vaikuttanut siihen joten pitää kotipatentilla laittaa vaikka ohutta lankaa jarrulevyn mukaisesti estämään sivuttaisliike. Sain jopa jo välttävästi ajettua 90 asteen risteyksiä pyörätiellä. Yläselkää painaa jokin edelleen mutta kai tohon tottuu. Pitää testata huomenna ylintä istuimen kulmaa. Tämä päivä tuli poljettua niin matalalla kuin suinkin mahdollista koska ymmärtääkseni Nazcan Sport-istuin on pienille kulmille ja Comfort-istuin on niille isoille istuinkulmille tarkoitettu. Mikään paikka ei ole kipeänä. Nilkoista alaspäin tuntuu siltä kuin olisi tehnyt jaloilla jotain.

Päivän huomioita:

-Ilman lukkopolkimia kuopat ovat todella vaarallisia aloittelijalle; kahdesti lipesi jalka polkimelta vaikkei ollut iso kuoppa kyseessä. Sain jalan kuitenkin takaisin ja vältin kaatumisen. Mene ja tiedä olisinko ollut tänään turvallani lukkopolkimien kanssa.
-Poliisiaseman mäki (Lehmon puolella) menee kolmosvaihteella. Eivät nuo ylämäet nyt niin pahoja ole mitä oletin siitä kun kaikki puhuvat että niitä ei jaksa.
-Ilman niskatukea niska väsyy jo vartissa (pienin kulma istuimessa).
-Toisen käden irroittaminen ohjaustangosta itikan tappamiseksi tai silmään lentäneen sittisontiaisen takia aiheuttaa lähes välittömän kaatumisen, onneksi vauhtia oli se 4 km/h ja alustana nurmikko niin ei käynyt pyörälle yhtään mitään.
-Alle 10km nopeuksissa tuolla ei voi yksinkertaisesti ajaa. En vielä hallitse liikkeellelähtöjä. Pahimmillaan menee 4-5 yritystä.
-Haltilta saa 20€ kipale ihan ok:t laukut jos ei halua maksaa 130€ Ortliebista.
-"Ventiloitu" istuinpehmustin on loistava. Ei tuntunut selkä hikiseltä vaikka hikoilin ainakin sen 12 litraa.
-Ei nojakkiin mitään etujousitusta tarvitse. Kyllähän se täräyttää jos ajaa johonkin epätasaiseen, mutta on se eri juttu kun se tärähdys tulee koko selän alueelle, toisin kuin pystyfillarissa ajaessa kun se koko tärähdys kohdistuu perslihaksiin.
-Menet ihan tavallisesti kaverin luo kylään ja kerrostalon edustalla kaikki viereisen leikkipaikan 4-6v lapset lähtevät liikkeelle ja kerääntyvät ympärille hiljaa tuijottamaan. Pelottavaa.

Viimeksi muokannut rutunen, 08 Syys 2021, 12:50. Yhteensä muokattu 20 kertaa.

Quest Carbon -2015

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ai olitko se sinä siellä hautausmaan kulmalla - ABC:tä vastapäätä?

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Pastori kirjoitti:

Ai olitko se sinä siellä hautausmaan kulmalla - ABC:tä vastapäätä?

Kyllä, minähän se. Odottelin sellaista +-60v miestä joka alkoi sillalla juttelemaan, oli hirmu kiinnostunut Fuegosta ja sanoi että kipaisee Anttilassa ja sitten haluaisi tulla seuraamaan ajoa. Lähdettiin sitten peräkanaa ajamaan Lehmoon päin mutta 1,5km jälkeen kun katsoin taakse niin ei enää näkynyt. Noin 20km/h oli keskinopeus. Liekkö nähnyt mielestään tarpeeksi tai polkenut hitaammin mitä käyräsarvipyörästä oletin.

Quest Carbon -2015

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Oukei. Kohdataan tässä joskus. Kiva olisi koeistua Fuego. Päätin etten ennen Nokiaa aja muulla kuin pythonilla ettei niksahda aivot pahemmin sijoiltaan.

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Pastori kirjoitti:

Oukei. Kohdataan tässä joskus. Kiva olisi koeistua Fuego. Päätin etten ennen Nokiaa aja muulla kuin pythonilla ettei niksahda aivot pahemmin sijoiltaan.

Onnistuu toki, laitoin yksityisviestinä emailin.

Quest Carbon -2015

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuo sittisontiaisen silmästä kaivaminen pani kirjottamaan ohjetta ett kannattaa käyttää suojalaseja :) Matalalla pyörällä kun ajelee kaikenlaista voi lentää silmiin. Ittellä kun vielä ei ole lokareita ni ei voi ollenkaan ajaa ilman, muuten saa kaivella hiekkaa ym luomien alta pitkään.
Antoisaa nojailua :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta

Viesti Kirjoittaja rutunen »

PW kirjoitti:

Tuo sittisontiaisen silmästä kaivaminen pani kirjottamaan ohjetta ett kannattaa käyttää suojalaseja :) Matalalla pyörällä kun ajelee kaikenlaista voi lentää silmiin. Ittellä kun vielä ei ole lokareita ni ei voi ollenkaan ajaa ilman, muuten saa kaivella hiekkaa ym luomien alta pitkään.
Antoisaa nojailua :D

Petri

Kiitoksia, totta turiset. Lasit olivat nyttenkin mukana juuri samasta syystä. Yllättävän nopeasti huurtuvat välillä jos puuskuttaa.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 11.7.2012
mittarilukema päivän lopussa (km): 58,71

Onneksi en sitä lankaa tunkenut sinne jarrulevyn sivuun. Tuossahan oli sellainen työkalulla kiristettävä rinkula millä sen takajarrulevyn sai tiukemmalle. Aamulla koski selkään mutta 21km aamulenkin jälkeen ei enää koskenut. Ostin Trelockin LS 330/320 valaisinsarjan (39€), Suomen polkupyörätukun mukaan (Jns) kestävät kun kysyin miten komponentit kestävät -25 asteen pakkasta. Etuvalon saa kiinni eturattaan viereen, polkimien väliin. Se mahtuu siihen juuri ja juuri ja paikka on aivan täydellinen; mikään ei tule valokeilan tielle. Asentaessa piti käyttää apuna pihtejä jotta sai sen hihnan nyhdettyä tiukalle. Repesin liikkeessä nauramaan kun minulle valkeni miksi pyörän takaheijastimessa on on/off kytkin. Noh, onpahan takavalo tuohon Helkama kulkuriin nyt hankittuna.

Liikkeellelähdöissä koin heureka-elämyksen kun tajusin että ensimmäinen polkaisu pitää viedä korostetun pitkälle. Saa vähän lisää momentumia ja tasapaino pysyy paremmin. Sain jo lähdettyä liikennevaloista liikkeelle ilman pyörän talutusta suojatien yli. Se on kyllä totta miten toinen nojailija täällä foorumeilla neuvoi että ns. laaksoissa otetaan vauhtia ylämäkiä varten ja siellä mäen tasalla sitten ajellaan hitaammin. Tuo neuvo teki ajostani paljon sujuvampaa.

Opin tänään nenän raapimisen jalon taidon ajaessa ilman että alkaa pyörä heti kaatumaan kun toisen käden irroittaa tangosta.

Päivän huomioita:

-Pyörässä on vakiona takavalo.
-Jos poljet yli kahtakymppiä ja ilmavirta tuivertaa korviin niin et kuule kun takaa tulee teini ruohonleikkurillaan ja ohittaa sinut metrin päästä. Peili on tärkeä (itsellä mp-peili kiinni).
-Istuimen kulma ei vaikuttanit siihen yläselkää painavaan juttuun mutta paransi havannointikykyä. Jätän toistaiseksi istuinkulman isoimmalle portaalle.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 12.7.2012
mittarilukema päivän lopussa (km): 65,11 (+5km normifillarilla)

Tänään taidan pitää välipäivän ja ajaa 5km perusfillarilla, ellen taas innostu. Säädin taustapeiliä ja riemukseni keksin mistä se yläselän painaminen johtuu! Niskatuen kiinnitys on sellaisilla isoilla kuusiokolopulteilla jotka tulevat istuimen keskiosasta läpi. Näitä ei ollut Ronin Fuegossa kun siinä oli se orkkisniskatuki. Eli nyt vaan vaihtamaan nuo mutterit litteisiin niin ei enää paina selkää istuin.

Yhdestä liikkeestä henkilökunta halusi koeajaa pyörän joten se siitä välipäivän pidosta.

Viimeksi muokannut rutunen, 13 Heinä 2012, 02:37. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

Quest Carbon -2015

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ruuvijoesta Kuurnankadulta saat niitä soveliaita ruuveja.

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Pastori kirjoitti:

Ruuvijoesta Kuurnankadulta saat niitä soveliaita ruuveja.

pitääpä käydä kurkkaamassa kun kerkiän

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 13.7.2012
mittarilukema päivän lopussa (km): 102,50

Yölenkki! Päätin testata Trelockin ajovaloa ja oli muutenkin sellainen "ei väsytä ja virtaa on"-kaiken tuon coca-cola lightin juomisen jälkeen että ajoin sitten hetken mielijohteesta 23km eli Rantakylän kautta Jokiasemalle, sieltä Lehmon marketille ja takaisin kotiin. Tuo ajovalo on jossain näiden "sinut huomataan" ja "sinä huomaat"-kategorioiden välissä. Ihan tyytyväinen olen hankintaan varsinkin kun tuolla vilkkumoodilla pattereiden pitäisi kestää 160 tuntia. Tasaisella valolla 80 tuntia (olikohan siinä 4x AAA).

Nyt parina päivänä on siinä 10km jälkeen alkanut varpaat puutumaan ajaessa. Aamulla käyn katsomassa josko pyörätukkuun olisi jo tullut lukkopolkimia niin näkisi että johtuuko puutuminen jalkinevalinnasta. Selkänoja ei enää paina häiritsevästi yläselkää. Otin pehmusteen irti, käänsin sitä 180 astetta ja pistin takaisin kiinni. Auttoi hiukan.

Klo 17.00. Ei ollut vieläkään lukkopolkimia tullut joten ollaan sitten ensi viikkoon asti ilman. Kokeilin kaupunkiajoa ja on se kyllä paljon helpompaa tavallisella pyörällä, ei siitä pääse yli eikä ympäri. Ehkä jos oppisi ajamaan kävelyvauhtia samalla kun osaa kaarrella jyrkästi niin homma toimisi. Isoin etu normipyörällä on talutuksesta siirtyminen itse ajoon. Tuossa kun menee minulla vielä se reilu 10 sekuntia niin tulee turhia pausseja.

Viimeksi muokannut rutunen, 13 Heinä 2012, 17:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Quest Carbon -2015

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja jviirret »

rutunen kirjoitti:

Nyt parina päivänä on siinä 10km jälkeen alkanut varpaat puutumaan ajaessa. Aamulla käyn katsomassa josko pyörätukkuun olisi jo tullut lukkopolkimia niin näkisi että johtuuko puutuminen jalkinevalinnasta.

Olethan muistanut jättää kengät "löysälle"? Pääsee veri kiertään paremmin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

jviirret kirjoitti:
rutunen kirjoitti:

Nyt parina päivänä on siinä 10km jälkeen alkanut varpaat puutumaan ajaessa. Aamulla käyn katsomassa josko pyörätukkuun olisi jo tullut lukkopolkimia niin näkisi että johtuuko puutuminen jalkinevalinnasta.

Olethan muistanut jättää kengät "löysälle"? Pääsee veri kiertään paremmin.

Jukka

Aika löysällä ne ovat kun ukkovarpaan välistä kulkee ainut kiinnike mitä koko sandaalista löytyy. Joskus kun istuu sillä tavalla että toinen jalka on toisen jalan polven yli niin alkaa sääri puutumaan joten veikkaan että nyt on ihan läskistä johtuvaa onkelmaa jos ei veri kierrä niinkuin normaalipainoisella, tai sitten tietyssä vaiheessa polkaisua se sandaalin remmi huomaamatta kiristyy.

Quest Carbon -2015

Vastaa Viestiin