Edit 8.9.2021: Photobucket ei salli enää kuvien hostaamista eli muille sivuille linkitystä koska se kuluttaa heiltä kaistaa kun joku aukaisee sivun, jossa linkin sisältämä valokuva näkyy lukijalle. Siksi poistin kaikki kuvat päiväkirjoistani. Kuvat ovat edelleen minulla saatavilla jos joku niitä tarvitsee kipeästi teknisissä asioissa.
Ostin Alpolta hänen Nazca Fuegonsa tänne Joensuuhun ja ajattelin jatkaa tähän ketjuun kirjoittamista sitä mukaa kun kilometrejä tulee lisää. Minulla on viime vuosina jäänyt liikunta vähemmälle ja asia on kaihertanut niin pitkään että päätin viimeinkin tehdä asialle jotain. Luin täältä foorumeilta jostain että parhaat tehot ihmisestä saa jollain 100-110 rpm polkunopeudella. Koska itse pelkästään kuntoilen niin pyrin aina polkemaan Helkama Kulkurin ohjekirjan mukaan 60 rpm, mikä on kai astrologian, fysiikan ja okkultismin mukaan (tarkenna toki jos tiedät paremmin) polville ja itse pyörän osillekin optimaalinen nopeus. Itse olen vain kokenut tuon kaikkein miellyttävimmäksi polkunopeudeksi jos ajaa pitkiä matkoja.
Eli katsotaan miten käy kun tämä uusi ja hieno harrastus lähtee käyntiin, niin minun kuin pyöränkin osalta:
päivämäärä: 10.7.2012
elopaino:115-118 kg
mittarilukema päivän lopussa (km): 37,56
Kävelin 6km hakemaan pyörää ja nyt on mittarissa 17,6km. Ennen mittarin asentamista ajoa tuli 8km joka sivuutetaan kaikkien tulevien viestien osalta. Pyörässä on M-koon satula joka on tuntunut sopivalta mutta jännänä piirteenä huomasin että kun niskatukea nosti ylöspäin niin silloin istuimessa alkoi jokin painamaan keskelle yläselkää. Tätä ei ilmennyt kun ajoin turvautumatta tukeen. Vartta minulla on 174 cm joten istuinkoko pitäisi olla sopiva tai jos ei ole niin ei parempaakaan mistään löydy. Lähden siis ajamaan lisää ja säädän vielä niskatuen korkeutta. Muuten pyörä on todella miellyttävä ajaa.
[time passes...]
Heitin vielä 20km iltalenkin. Nyt selvisi mikä pyörässä rämisti; takajarrulevyn sivulla on pikkaisen löysää ja levy liikkuu vajaan millin sivusuunnassa kun ajaa töyssyihin. Taka-akselin kiristys ei vaikuttanut siihen joten pitää kotipatentilla laittaa vaikka ohutta lankaa jarrulevyn mukaisesti estämään sivuttaisliike. Sain jopa jo välttävästi ajettua 90 asteen risteyksiä pyörätiellä. Yläselkää painaa jokin edelleen mutta kai tohon tottuu. Pitää testata huomenna ylintä istuimen kulmaa. Tämä päivä tuli poljettua niin matalalla kuin suinkin mahdollista koska ymmärtääkseni Nazcan Sport-istuin on pienille kulmille ja Comfort-istuin on niille isoille istuinkulmille tarkoitettu. Mikään paikka ei ole kipeänä. Nilkoista alaspäin tuntuu siltä kuin olisi tehnyt jaloilla jotain.
Päivän huomioita:
-Ilman lukkopolkimia kuopat ovat todella vaarallisia aloittelijalle; kahdesti lipesi jalka polkimelta vaikkei ollut iso kuoppa kyseessä. Sain jalan kuitenkin takaisin ja vältin kaatumisen. Mene ja tiedä olisinko ollut tänään turvallani lukkopolkimien kanssa.
-Poliisiaseman mäki (Lehmon puolella) menee kolmosvaihteella. Eivät nuo ylämäet nyt niin pahoja ole mitä oletin siitä kun kaikki puhuvat että niitä ei jaksa.
-Ilman niskatukea niska väsyy jo vartissa (pienin kulma istuimessa).
-Toisen käden irroittaminen ohjaustangosta itikan tappamiseksi tai silmään lentäneen sittisontiaisen takia aiheuttaa lähes välittömän kaatumisen, onneksi vauhtia oli se 4 km/h ja alustana nurmikko niin ei käynyt pyörälle yhtään mitään.
-Alle 10km nopeuksissa tuolla ei voi yksinkertaisesti ajaa. En vielä hallitse liikkeellelähtöjä. Pahimmillaan menee 4-5 yritystä.
-Haltilta saa 20€ kipale ihan ok:t laukut jos ei halua maksaa 130€ Ortliebista.
-"Ventiloitu" istuinpehmustin on loistava. Ei tuntunut selkä hikiseltä vaikka hikoilin ainakin sen 12 litraa.
-Ei nojakkiin mitään etujousitusta tarvitse. Kyllähän se täräyttää jos ajaa johonkin epätasaiseen, mutta on se eri juttu kun se tärähdys tulee koko selän alueelle, toisin kuin pystyfillarissa ajaessa kun se koko tärähdys kohdistuu perslihaksiin.
-Menet ihan tavallisesti kaverin luo kylään ja kerrostalon edustalla kaikki viereisen leikkipaikan 4-6v lapset lähtevät liikkeelle ja kerääntyvät ympärille hiljaa tuijottamaan. Pelottavaa.