Nojapyörä, kyllä kannatti!

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Wacky kirjoitti:

Minkälainen pyörä sulla on? Ja kuinka korkea mäki on kyseessä. Mä pääsen jo n. 12m pudotusta sisältävässä mäessä 67km/h kun poljen ja tuo 12 metriä ei ole vielä edes iso mäki. Lähes identtiset lukemat tuli myös vanhalla pyörällä joka painaa enemmän, mutta siinä on suurempi ilmanvastus ja vierintävastusta.

Öö kuinka tarkkaan? Kolmipyörä-tadpole, jossa marathon plussat alla, 20" renkaat kaikki. Tosin siinä on myös a) viiri (jos se mitään mihinkään vastukseen vaikuttaa), b) takatarakkaan kiinnitetty bilteman tavaraboksi (joka tuo peräpäähän painoa jonkin verran). Mä en muista sen mäen korkeutta, mutta mun mielestä se oli aika jyrkkä, joskin lyhyt, ja nopeuden saavuttamista haittaa heti mäen alla oleva tiukka kurvi oikealle. Monesti saavutan lähes saman nopeuden loivemmissakin mäissä, tosin silloin tarvii polkea. Harvoissa alamäissä viittin edes polkea koska nopeus nousee sellaiseksi että siitä on enää vaikeeta ennakoida jos tulee jotain puskaylläreitä (niitäkin on joskus..). Siis ne mäet, joissa olis mahdollista kovempaankin vauhtiin, ei uskalla risteysten tms. takia. Tai sitten mun nopeusmittari ei uskalla näyttää oikeita lukemia.

En keksi muuta kuin:

a) pyörällä on vaan poikkeuksellisen suuri ilman- ja vierintävastus (isompi kuin normaalisti trikellä??) Luulisi että paino olisi alamäessä vain positiivista
b) mun mittari ei näytä oikein (voiko sen asteikko ees loppua 55kmh, ei muistaakseni ollu sellaista mainintaa ja tuntuis aika hassulta noissa mittareissa yleensä)

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Wacky »

On tossa muutama tekijä jotka hidastaa, mutta ei noiden summa selitä tuota hitaalta kuulostavaa vauhtia. Kaivappa googlen street viewstä tai vastaavasta tämä mäki meille niin nähdään suunnilleen miten pieni se oikein on.
On se periaatteessa mahdollista että jos kyseessä on joku oikein halpismittari niin asteikko loppuu jo noinkin pienessä vauhdissa. Usein ne loppuu vasta 99km/h koska numeroita ei ole näyttää enempää.
Kuinka tarkasti oot kalibroinu sen mittarin?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

a) pyörällä on vaan poikkeuksellisen suuri ilman- ja vierintävastus (isompi kuin normaalisti trikellä??) Luulisi että paino olisi alamäessä vain positiivista
b) mun mittari ei näytä oikein (voiko sen asteikko ees loppua 55kmh, ei muistaakseni ollu sellaista mainintaa ja tuntuis aika hassulta noissa mittareissa yleensä)

a) Marathon plussat ei tosiaan ole mitkään nopeat renkaat. Varsinkin kun niitä on vielä kolme. Toisaalta vierintävastuksen merkitys tuollaisissa nopeuksissa on pieni, eli kumeja vaihtamalla voisit saada muutaman km/h:n lisää nopeutta. Paino on positiivistä alamäessä, jos se ei paina kumia kasaan ja lisää näin vierintävastusta. Marathon plussan viiltosuojakerros on paksu ja aika pehmeä, se siis tekee kumin pinnasta vähän tussun vaikka kumi olisi ilmalla pumpattu kivikovaksi.

Suurin yksittäinen "säätö" jonka itse olen huomannut vaikuttavan alamäen huippunopeuksiin on nojakulma. Sen vaikutus on tyvenellä kelillä jopa istuma korkeutta suurempi. Käsittääkseni Wacky ja Mhelander ajelee kovilla slickseillä ja jollakin 20asteen nojakulmilla, kun taas sinä kolmella pehmeäpintaisella marathon plussalla ja 40-50asteen nojakulmalla...

b) ei se asteikko tuollaisiin lukemiin lopu. Jos mangeetti ja lukija ovat 20" renkaassa ihan navan tuntumassa voi käydä niin ettei lukijan reed rele ehdi avautua välillä kun mangeetti jo tulee uudelleen vetämään. Silloinkaan lukema ei jämähdä tuohon 55:een, vaan näyttää nollaa tai satunnaisia lukemia nollan ja todellisen nopeuden väliltä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Jos nyt osasin oikein niin tämä paikka, tosin piste A on juuri alamäen alapuolella. Kaitaraistentie, Mynämäki.

http://maps.google.fi/maps?ll=-33.98893 ... urce=embed

Nopeusmittarin anturi ja magneetti eivät ole navan lähellä vaan vanteen lähellä käytännön syistä kun anturia ei olis muuten saanut kiinni. Anturi on lokasuojan pidikkeeseen viritetty ja vielä pieni puupalikka välissä koska muuten sitä ei olisi saanut tarpeeksi lähelle magneettia.

Nyttemmin olen säätänyt ajoasennon kaikkein makaavimpaan asentoon, mutta onhan se silti aika pysty. Kyllä se sit vaan vaikuttaa kun on kolme leveämpää rengasta alla ja ajoasento ei ole erityisen makaava.

Kalibroinut mittaria? Miten se edes tehdään...

Tässä sitä nyt sitten miettii että kumpi on tärkeempää, se että pääsee pyörällä muutaman kmh kovempaa vai se että renkaat kestää takuuvarmasti. En tiedä olisko silläkin merkitystä että mulla on kolmatta kesää samat renkaat, kai nekin jossain vaiheessa alkaa muhjuuntua verrattuna uusien renkaiden pintaan?

Nyt matkafiilis päälle, meidän pitäis klo 9 illalla lähteä polkemaan 8pv retkelle :D . Kokeilin eilen miehen tavispyörää, ajoin sillä vähän alta 2km ja persus puutui jo sillä matkalla.

En näköjään osaa käyttää tota Googlen hommaa kun se vaan laittaa sen johonkin ulkomaan kuvaan vaikka hain tolla tien nimellä ihan tarkkaa kohtaa. Anti olla sitten, mutta paikka on kuitenkin Kaitaraistentie, Mynämäki, piste.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Retki jäi kyllä tosi lyhyeksi, viihdyttiin 3pv, jonka aikana ajettiin 179km. Ekat kaksi päivää satoi lähes tauotta ja viimisenä päivänä oli aurinkoinen ja lämmin sää mutta yö oli niin helkkarin kylmä ettei vaan pystytty. 6 astetta lämpöä. Oli lämpökerrrastot ja fleecet päällä ja villasukat mutta silti hytistiin. Pakko oli tulla kotiin. Olisi varmaan tarvinnut ottaa mukaan toppatakki ja talvihousut..

Ei silti harmita vaikka tultiin liian ajoissa kotiin. Ehkä ens vuonna en enää suunnittele mitään viikon reissuja kun ei ne ikinä oo pitäny paikkaansa. Tai sitten se pitää tehä niin että joka yö uusi paikka. Ja lähteä sitten vasta kun sääksi on luvattu jotain muutakin ku sadetta.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Ehkä vähän myöhäistä tajuta mutta pitäisi varmaan kokeilla noita vähintään satasen lenkkejä. Ajateltiin yhden kaverin kanssa ehkä osallistua Myllyn pyöräilyyn siihen Isomyllyyn mutta meille tulee kaikkine matkoineen siitä 115km suunnilleen eikä mulla oo yhtään kokemusta yli satasen ajosta, pisin ajo tainnu olla 90km tähän mennessä. Tosin hiukan eri jos ei tarvitse kuljettaa ylimääräisiä kamppeita mukana, kuten sillon kun ajoin 90 kilsaa. Muistaakseni pisin ilman roinakkeita ajettu oli vähän alle 80km ja se tuli ajettua 20kmh keskinopeudella.

Pitäisi ylipäätään opetella rauhassa ajoa kun mulla tuppaa yksinajaessa toi "kaasu"jalka vähän liikaa painaa. Porukassa tajuaa paremmin hiljentää vauhteja, tosin monesti tuntuu että se hiljentäminen tapahtuu ihan väärässä kohdassa = alamäessä. Mitenköhän tuon kokoisessa pyöräilytapahtumassa ajo mahtaa sujua. Tosin eipä siellä varmaan mitään ryhmittelyä taida olla muuta kuin lähdössä.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Premnas kirjoitti:

Ajateltiin yhden kaverin kanssa ehkä osallistua Myllyn pyöräilyyn siihen Isomyllyyn mutta meille tulee kaikkine matkoineen siitä 115km suunnilleen eikä mulla oo yhtään kokemusta yli satasen ajosta, pisin ajo tainnu olla 90km tähän mennessä.

Jos sulla on pisin matka 90 ja tavoite on 115, niin voit lähteä huoletta. Matka lisääntyy niin vähän että kuormitus ei olennaisesti kasva, KUNHAN et rupea ajamaa paljon kovempaa kuin 90 lenkilläsi.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Premnas kirjoitti:

Ehkä vähän myöhäistä tajuta mutta pitäisi varmaan kokeilla noita vähintään satasen lenkkejä. Ajateltiin yhden kaverin kanssa ehkä osallistua Myllyn pyöräilyyn siihen Isomyllyyn mutta meille tulee kaikkine matkoineen siitä 115km suunnilleen eikä mulla oo yhtään kokemusta yli satasen ajosta, pisin ajo tainnu olla 90km tähän mennessä. Tosin hiukan eri jos ei tarvitse kuljettaa ylimääräisiä kamppeita mukana, kuten sillon kun ajoin 90 kilsaa. Muistaakseni pisin ilman roinakkeita ajettu oli vähän alle 80km ja se tuli ajettua 20kmh keskinopeudella.

Pitäisi ylipäätään opetella rauhassa ajoa kun mulla tuppaa yksinajaessa toi "kaasu"jalka vähän liikaa painaa. Porukassa tajuaa paremmin hiljentää vauhteja, tosin monesti tuntuu että se hiljentäminen tapahtuu ihan väärässä kohdassa = alamäessä. Mitenköhän tuon kokoisessa pyöräilytapahtumassa ajo mahtaa sujua. Tosin eipä siellä varmaan mitään ryhmittelyä taida olla muuta kuin lähdössä.

Mulla oli ennen nokiaa pisin lenkki 80km, nokialla meni se 143km tjsp, kunnon puolesta ei mitään ongelmia, mutta lauantaina reväytetyt nivuset pakotti foldaamaan..(seliseli) Muutamia pikkujuttuja siinä tuli, sen huomas ettei vk:n penkki ole ihan optimi, jokin kohta penkistä painoi selkärankaa.. klossit vähän liian edessä yms.

Mutta siis varmista ettei mikään pyörässä rupea häiritsemään, mieti tankkaus strategiat kuntoon niin tuskin tuo matka mitään ongelmaa tuottaa.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Itse asiassa juuri eilen kokeilin tuollasta pidempää reissua. Osittain matka kulki jopa samaa reittiä kuin mitä se siinä pyöräilytapahtumassa sitten kulkee. Aika paljon mäkiä siellä kyllä oli, joten vauhti tippuu ihan ittekseen, ei tarvii edes yrittää. Jotain kaiketi onnistuin tekemään oikein, koska vaikka matkaa tuli vähän päälle 104km niin paikat ei ole erityisen kipeenä. Reisissä hiukan tuntuu että on tullut poljettua mutta yleensä mulla on tahtonut nilkat jotenkin rasittua ajossa. Nyt ei mitään. Lopulta keskinopeus oli 18,4kmh.

Normilenkkiin verrattuna en syönyt nyttenkään paljoa matkan aikana - pari nakkia ja yks banaani meni. Mutta sitä enemmän join vettä ja otin välillä aina pari raetta suolaa. Mahtaneeko vaikuttanut tuohon mutta kertaakaan ei krampannut lihaksia.

Oli oikein onnistunut reissu ja nyt voi hyvillä mielin lähteä ainakin sen puolesta tuonne pyörätapahtumaan.

Pyörän säädöistä: välillä tuntuu että polkimet olisivat sittenkin liian lähellä, mutta sitten taas kun pistän jalan suoraksi niin ei se voi olla liian lähellä jalan kulmasta katsottuna (eikö siihen pitänyt jättää pieni kulma, ei täysin suoraksi saa mennä?). Tuntuu välillä että se asento hiukan verottaa sitä "pyörittämistä", se on jotenkin vaikeaa. Vai voisko se olla että polkimet on penkkiin nähden liian samalla tasolla? Onko pyörittäminen helpompaa jos jalat on korkeemmalla kuin penkki? Jostain syystä tuntuu että laiskasti pyörittäen on helpompaa kuin nopeasti, koska silloin alan jostain syystä jännittää koko jalkaa ja koko energia menee polkutekniikkaan keskittymiseen. Yritin harjoitella noita pyörittämistekniikoita mutta koko kierros tuntuu menevän niin äkkiä ettei mun jalka kerkeä siihen mukaan ollenkaan :D . Tyylikästä..

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Tänäänkin teki mieli polkea ja ajattelin jonkun lyhyen heittää. Tulipa vaan taas innostuttua ja lyhyestä tuli 48 kilometriä.

Turussa kun tapasin toisen nojakistin niin rupesin miettimään että pitäiskö irrottaa toi tarakalle kiinnitetty Bilteman boksi ja pistää työkalut semmoseen pieneen laukkuun ja se tarakkaan kiinni. Toi boksi ei ihan kauheasti paina mutta sitä enempi se varmaan lisää ilmanvastusta? Ja loppujenlopuks kun mietin mitä virkaa sillä on ollut - työkalut lukkojen taakse ja sadekelillä oma laukku suojaan, mutta voisihan nuo kevyemminkin ratkaista. Tosin tarakalla olevan työkalulaukun voi joku pihistää vaan millä todennäköisyydellä se saattas tapahtua. Olen vaan huomannut että 5 barin rengaspaineilla näillä teillä se boksikin rämisee ihan kiitettävästi. Hirveä kolina.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jori »

Premnas kirjoitti:

Yritin harjoitella noita pyörittämistekniikoita mutta koko kierros tuntuu menevän niin äkkiä ettei mun jalka kerkeä siihen mukaan ollenkaan.

Lyhyemmät kammet helpottavat pyörittämistä ja vähentävät polvivaivojen riskiä. (Vakiovastaus, mutta totta)

rupesin miettimään että pitäiskö irrottaa toi tarakalle kiinnitetty Bilteman boksi ja pistää työkalut semmoseen pieneen laukkuun ja se tarakkaan kiinni.

Ei se takalaukku ilmanvastusta lisää, jos kohta ei juuri vähennäkään. Räminästä pääset kiinnittämällä laukkun kunnolla ja laittamalla työkalut superlonpalaan kuumalla raudalla poltettuihin reikiin. Kyllä minusta boksista enemmän hyötyä on, kuin haittaa. 5 bar renkaat kuulostavat vähän lussuilta. Pienipyöräisessä kannattaisi käyttää renkaita, joihin voi laittaa vieläkin kovemmat paineet, Sillä pienikehäisen vierintävastus kasvaa nopeammin rengaspaineen laskiessa.

Jos triken vauhdissa on havaittavissa laskua, on syy usein hankaavassa jarrussa tai väärissä aurauskulmissa. Muuttuvat nivelten kulumisen ja törmäysten takia. Aurauskulmia täytyy tarkkailla säännöllisesti mittaamalla ja eturenkaiden kulumista havainnoimalla.

Aurauskulman mittaaminen: Piirrä kuulakärkikynällä merkit eturenkaiden kulutuspinnan keskelle molemmille puolille renkaiden takapuolelle ja mittaa merkkien väli. Työnnä pyörää eteen päin, jolloin etupyörät pyörähtävät noin puoli kierrosta siten, että merkit ovat eteen päin ja mittaa väli uudelleen. Eroa ei saisi olla paria milliä enempää ja etupuolella mitan pitäisi olla pienempi kuin takana. (aurausta)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Kävin heti mittaamassa tuon aurauskulman. Jos edes onnistuin siinä, sain taakse mitaksi 77,8cm ja eteen 77,7cm eli sen pitäisi olla kunnossa? Renkaat eivät ole epätasaisesti kuluneet. Eniten keskeltä, koskee kaikkia renkaita. Ehkä se pitäisi sitten vaan uskoa että ne renkaat on loppuunajetut ja pitäisi vaihtaa uudet alle. Noilla on kuitenkin ajettu yli 6t kilsaa. Renkaan maksimipaineet on 5bar, tarkistin juuri kyljestä. Pitää vaihtaa sitten rengastyyppiä jos kovemmat paineet - mutta rynkyttääkö ne myös sitten kovemmin? Noilla renkailla ja maksimipaineilla pienetkin näppylät tiessä rynkyyttää kiitettävästi joten jos olisi vielä kovemman paineen renkaat niin tulisiko ajosta mahdotonta? Lisäksi taas kysymys, pistosuojaus vai rullaavuus. Noilla renkailla on tasan nolla rengasrikkoa.

Taidan sitten laittaa sen boksin takaisin jossei se kerta vastusta lisää. Jotenkin vaan ajattelin että neliskanttinen (varsinkin eteenpäin) oleva muoto pistäisi tuulelle hanttiin enempi. On mun pää siinä edessä puoliksi mutta silti. No jossei se vaikuta niin eipä siitä haittaakaan ole tarakalla ollessa. Eikä se paljoa painakaan, paitsi jos sen sisälle alkaa kerätä turhaa roinaa. Boksi on telineessään kiinni vain kahdesta kohtaa, edessä sellanen kolo johon boksin lippa tulee ja sitten boksin pohjasta pultti boksin telineeseen. Ei se nyt kaikkein tukevin ole. Hyvin on kyllä rynkyyttämistä kestäny.

Tekisi mieli vaihdattaa jo nyt lyhyemmät kammet tuohon mutta siinähän meni sitten kaikki rattaatkin uusiksi, ei samoja voi pitää? Tulee kalliiksi (en taida lähteä ite vaihtamaan jos joku aurauskulman mittaaminenkin on työn takana). Mutta joka tapauksessa jossain vaiheessa lyhyemmät. Noissa pitkissä tulee liian helpolla väännettyä liian raskaasti ja sitä sitten polvet ja nilkat valittavat.

Eihän mulla periaatteessa ole nopeudet laskeneet vaan päin vastoin - ensimmäistä kertaa kesäaikana keskinopeudet ovat yli 20kmh luokkaa kun viime kesänä se oli harvinaista herkkua. Voi olla etten vaan muista millaista oli alkuaikoina mäennousukyky tai muutenkin polkeminen. Ehkä noi kuluneet ja pehmenneet renkaatkin vaikuttaa aika paljon.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jori »

Kuluneet renkaat rullaavat paremmin, kuin uudet. (Samoilla paineilla samalla alustalla)
En tiedä, minkä kokoisia eturattaita olet käyttänyt, mutta Pyörätohtorilta saa kampisetin, jossa on kahden rattaan setti kiinni. kampisarja TRACER 38-48 rattain 152 mm pitkä hinta 20 euroa
Kuva
tai spectra kampisarja, 2 ratasta ja bashring-ketjusuoja, 152mm, hinta 29€ hampit 22 ja 32
Kuva jälkimmäiseen saa ruuvailtua sitten kiinni vaikka mitä rattaita.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Premnas kirjoitti:

...
Noissa pitkissä tulee liian helpolla väännettyä liian raskaasti ja sitä sitten polvet ja nilkat valittavat.
...

Sama täällä.

Mutta kyllä lyhyillä myös tulee väännettyä liian raskaasti . Jos pitkällä varrella vääntää kiveä ylös maasta, niin tarvitaan vähempi voimaa kuin lyhyellä varrella.

Olen käyttänyt sekä pitkiä että lyhyitä varsia tänä kesänä, vuorotellen. Lyhyet tuntuvat paremmilta siksi, ettei polvien tarvitse tehdä niin syviä liikkeitä "turhan takia" vaan voi vispata miellyttävämmällä koukistelulla. Sama ilmiö ehkä kuin portaita noustessa: jos porrasväli on korkea, on epämiellyttävämpi nousta kuin pienellä porrasvälillä . Ilmiön huomaa hämmästyttävän selvästi, jos porrasväli on esim. puolet tavanomaisesta. Tosin ylös päästäkseen samassa ajassa on kipitettävä nopeammin. (mutta mikäs kiire tässä ... ;) )

Jos normaalivarret 170 mm ovat vakiintuneet 180 cm pitkien miesten käyttöön, niin lyhemmän ihmisen pitäisi käyttää vastaavasti lyhempiä varsia päästäkseen edes tavanomaisiin polvikulmiin. Esim. 162 cm pitkän varret pitäisi olla 10 % lyhemmät eli 153 mm. Mutta vieläkin lyhempi olisi polvien kannalta armollisempi.

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja optimistx »

jori kirjoitti:

...
Ei se takalaukku ilmanvastusta lisää, jos kohta ei juuri vähennäkään. ...

Jos takalaukku on selvästi selän takana ja lähellä selkää, niin luulenpa noin olevan. Jos sen sijaan se on niskan ja pään takana (esim. näkyisi näyteikkunalasista / peilistä sitä vastaan ajaessa), niin eikös silloin tulisi kovastikin lisää vastusta?

Jos takalaukun ja selän väliä on pitkälti, niin luulisi sen lisäävän vastusta jonkin verran. Vai mitähän kokeet ovat näyttäneet?

Vastaa Viestiin