Alkaa kelit kylmentyä ja kekkasin ruveta selvittämään tuulilasin ("lasin" eli muovin, mitähän Makrolonia lienee) huurtumisen estämistä kinnerissä. Sehän ei huurru yhtään, jos vaan malttaa pitää sitä sormen tai kahden leveydeltä auki, jolloin ajoviima pitää lasin huurteettomana. Mutta nyt kelien kylmetessä olisi kiva pitää lasi kiinni, jolloin saisi ajella sisällä lämpimässä.
Guugletin anti-fog agentteja ja onhan niitä myytävänä vaikka suihkupulloissa 16 taalaa 4 unssin ruiskupullo. Mutta samassa yhteydessä kävi muista linkeistä ilmi, että voisi ihan hyvin kokeilla astianpesuainetta tai shampoota: No, halvimmalla S-kaupan X-tra -shampoolla mennään: sitä pitää laimentaa vedellä jonkin verran, että sen saa levitetyksi hyvin tuulilasin sisäpuolelle ja pyyhityksi ylimäärän veke, jotta lasi jää täydellisen kirkkaaksi.
Tänään ensilumien sulettua ja kun oli mukavan kuivaa ja 1,4 astetta lämmintä ajelin 30 km testilenkin Milanilla ja ohennetulla shampoolla käsitellyn tuulilasin kanssa. Ja hämmästyttävän hyvin markkinoiden halvin shampoo toimii näinkin vääräoppisessa käyttötarkoituksessa: pystyin ajamaan pitkät pätkät reitistä tuulilasi kiinni ja nauttimaan lämpimästä ohjaamosta. Ainoastaan pahimmissa ylämäissä täytyi avata tuuletusta, kun silmälasit alkoivat vetää huuruun. Ei näet juolahtanut mieleen, että samaa käsittelyä olisivat tarvinneet myös silmälasit... Mutta siis: tuulilasi pysyi shampookäsittelyn ansiosta koko ajan läpinäkyvänä. Kiva! On mukavaa nähdä eteensä myös kylmillä keleillä...
Ja vielä: tämä anti-fog agent ei ole pahasti hinnalla pilattu - 500 ml pullo tätä erikoiskäsittelyainetta maksaa muistaakseni vain 95 centtiä. Lisäksi sitä joutuu laimentamaan vedellä käsittelyliuoksen valmistamiseksi, jolloin hinta halpenee entisestään. Toki käsittelyn joutuu uusimaan jollei nyt joka lenkille, niin varmaan parin kolmen lenkin välein, koska lasin sisäpintaan kondensoituva höyry pyrkii huuhtomaan käsittelyainetta pois lasista. Mutta kyllä se hintansa haukkuu.