Harjoitteluvastus

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
vuoltu
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 383
Liittynyt: 02 Marras 2011, 12:35
Paikkakunta: Seinäjoki

Harjoitteluvastus

Viesti Kirjoittaja vuoltu »

Muutaman treenin tein kuntopyörällä... Ei hitsi että alko tuntumaan alapäässä...

Olen jo jonkun aikaa Tacx'in (virtuaali) treenivastuksia katsellut sillä silmällä. Se hinta vain on hidastanut.

Hain sitten Bilteemasta harjoitteluvastuksen - nyt vois jäädä rahaa sitten o'symmetrickin eturattaisiin :roll: :
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Pol ... lla-27277/

Tuntuu ajavan asian. Ei juurikaan pidä ääntä (samaa luokkaa kuin trikessä on ketjuäänet). Maksimi kuorma-asetuksella poljin 1h 45min session - Suurin piirtein keskimmäinen takaratas ja edessä isoin. Ihmettelin kun ei pulssi oikein noussut. Tais olla polarin mukaan 96 parhaimmillaan. Mietin että varmaan taas pulssivyö kiukuttelee. Joku aika treenin jälkeen tuli vasta mieleen että mahtoikohan olla näyttö HR%'lla... Noh sielähän se :lol:

Mutta summasummarum, tuolla Bilteman vastuksella saa kyllä pidettyä kunnon ylhäällä talven yli. Pitäis varmaan keskittyä peruskunto/hapenottotreenaukseen jotta ulkokelien tullessa voi taas ajaa täysillä...

Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Harjoitteluvastus

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Ensimmäisenä tuli mieleen sotkeeko pahasti?
meinaan onko seinällä makea kumikaari? :lol:

itsekkin tuollaista miettinyt...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
vuoltu
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 383
Liittynyt: 02 Marras 2011, 12:35
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Harjoitteluvastus

Viesti Kirjoittaja vuoltu »

Autotallissa poljen. Jalkapuhallin pitää hikoilun kurissa.

Ei ainakaan vielä ole kumikaarta tullut. Luultavasti autotallin tumman ruskeasta ovesta se ei kovin helposti erotu. Voisin tietystri maalarinteipillä teipata valkoisia paperiarkkeja siihen niin erottuis paremmin. Palaan asiaan...

Se tacx mihin viittasin tuossa edellä on:
http://www.polkupyorakauppa.fi/tacx-iflow-p-3652.html

Vois käydä kimppalenkillä tour de france'n reiteillä omasta autotallista.. (tuon systeemin saa nettiin kiinni)... hehe. Tuolle linjalle ku lähtis joutus varmaan ostaan ison taulutelkkarin autotalliin. Kunnon askel suuntaan "Man Cave"... :lol:

Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January

Avatar
vuoltu
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 383
Liittynyt: 02 Marras 2011, 12:35
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Harjoitteluvastus

Viesti Kirjoittaja vuoltu »

Eilisen kahden tunnin polkemisen jälkeen valkoiseen paperiin ei ollut tullut jälkeäkään mustasta kumista. Tosin, riippuu varmaan millaisella kuormalla polkee. Poljin tuon session n. 83% keskisykkeellä maksimista. Olisikohan ollut jossain 200W nurkilla... Tällä vastuksella tuskin 400W asti pääsee - vastus kuitenkin riittää ainakin minulle. Mietin jos saisin arvailtua ergometrin tuloksiin perustuen millaisia vastustehoja tehoja tuosta irtoaa. Palaan tähän...

Muutaman treenin jälkeen fiiliksiä:

  • On se nojailu vaan poikaa... :D
  • Huomattavasti todentuntuisempi polkea verrattuna kunto(pysty)pyörään, josta puuttuu vauhtipyörä
  • Tällä on tosi paljon helpompi harjoitella eri kadensseja kuin maantiellä (maantielllä on nousuja, laskuja, vasta & myötätuulta ja välillä on kilpailuvietti iskee)
  • Polkemistekniikkaa voi myös treenata paremmin - samat argumentit kuin kadenssissa
  • Mikähän minussa on vikana kun maantiellä en osaa tehdä pitkiä lenkkejä matalalla sykkeellä :roll: .... Mutta autallissa se onnistuu...

Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Harjoitteluvastus

Viesti Kirjoittaja mhelander »

vuoltu kirjoitti:

Muutaman treenin jälkeen fiiliksiä:

  • On se nojailu vaan poikaa... :D

Jepjep.

vuoltu kirjoitti:

- Huomattavasti todentuntuisempi polkea verrattuna kunto(pysty)pyörään, josta puuttuu vauhtipyörä

En ole perehtynyt ko malliin mutta sekö siis tuntuu kuin ajaisi maantiellä (hyvissä olosuhteissa) vastuksen suhteen ? Ei paha...

vuoltu kirjoitti:

- Tällä on tosi paljon helpompi harjoitella eri kadensseja kuin maantiellä (maantielllä on nousuja, laskuja, vasta & myötätuulta ja välillä on kilpailuvietti iskee)

  • Polkemistekniikkaa voi myös treenata paremmin - samat argumentit kuin kadenssissa

Tuota polkemistekniikkaa kannattaa treenata näin jos kerran toimii noin hyvin. Sitten maantielle pohtia ennen lenkkiä vähän mitä osa-alueita kehittää ja ajaa sitten olosuhteiden mukaan eri tempolla ja tekniikalla.

vuoltu kirjoitti:

- Mikähän minussa on vikana kun maantiellä en osaa tehdä pitkiä lenkkejä matalalla sykkeellä :roll: .... Mutta autallissa se onnistuu...

Kuullostaa tyypilliseltä "keväällä ei kulje maantiellä" ilmiöltä. Vaatii tottumista olosuhteisiin. Rullilla toki pystyy pyöräteillä ajamiseen verrattuna paremmin tekemään pidempiä pyörityssessioita ilman keskeytyksiä.

Eikö noin kovilla sykkeillä tule hiki yhtään ? Mun ainoaksi jäänyt rullilla ajo sisällä 90-luvulla aerobisella teholla johti niin rajuun hikoiluun että taloudesta loppu sanomalehdet joita parempi puolisko levitteli alle kun pari tuntia huudatin ilmavastusta...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Harjoitteluvastus

Viesti Kirjoittaja jori »

mhelander kirjoitti:

Eikö noin kovilla sykkeillä tule hiki yhtään ? Mun ainoaksi jäänyt rullilla ajo sisällä 90-luvulla aerobisella teholla johti niin rajuun hikoiluun että taloudesta loppu sanomalehdet joita parempi puolisko levitteli alle kun pari tuntia huudatin ilmavastusta...

vuoltu kirjoitti:

Autotallissa poljen. Jalkapuhallin pitää hikoilun kurissa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Harjoitteluvastus

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jori kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Eikö noin kovilla sykkeillä tule hiki yhtään ? Mun ainoaksi jäänyt rullilla ajo sisällä 90-luvulla aerobisella teholla johti niin rajuun hikoiluun että taloudesta loppu sanomalehdet joita parempi puolisko levitteli alle kun pari tuntia huudatin ilmavastusta...

vuoltu kirjoitti:

Autotallissa poljen. Jalkapuhallin pitää hikoilun kurissa.

Näin kyllä tuon mutta lausunto lienee ennen pidempää treeniä. Kyllä hetken kulkee rullillakin ilman että alkaa kyynärpäistä ja nenänvarresta hiki tippumaan...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
vuoltu
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 383
Liittynyt: 02 Marras 2011, 12:35
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Harjoitteluvastus

Viesti Kirjoittaja vuoltu »

Hum, mikähän se sellainen 'jalkapuhallin' on... Nyt kun näin jälkikäteen luen mitä kirjoitin...

Jalallinen tuuletin olisi korrektimpi termi:
http://www.gigantti.fi/product/pienkone ... i-tuuletin

Kyllä siinä hiki tulee (ja valuukin) vaikka se tuuletin puhaltaakin. Ilman en viitsisi paria tuntia veivata (vaikka onhan autotallissa lattiakaivokin :lol: ). Sekin auttaa että autotallissa lämpötila on jossain 16 asteen nurkilla.

Meikäläisen maksimi syke on 158 ja leposyke on 40-43. Tuolla mainitulla sykkeellä (83%) en kuitenkaan hengästy ja pystyn puhumaan normaalisti. Mutta varmaankin pitäisi polkea pienemmällä.... Kesän lenkit tuli tehtyä lähes poikkeuksetta kovemmalla sykkeellä.

Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Harjoitteluvastus

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Voisko tuota käyttää sisätiloissa..vai tuleeko avoero heti ekan nkäytön jälkeen ? Mitä arvelet ?

Bionairen lattilla makaava tuuletin varmaa käy myös.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Harjoitteluvastus

Viesti Kirjoittaja Pastori »

kätevä. osaava tekis ite :)

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Harjoitteluvastus

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Pastori kirjoitti:

kätevä. osaava tekis ite :)

No onpas tämä hauska peli. Saa jo vähän vastustakin karkeasta pinnasta ja pöllien massasta. Vähän epäkäytännöllinen jos kuskaa mukana.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
vuoltu
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 383
Liittynyt: 02 Marras 2011, 12:35
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Harjoitteluvastus

Viesti Kirjoittaja vuoltu »

Lizard100 kirjoitti:

Voisko tuota käyttää sisätiloissa..vai tuleeko avoero heti ekan nkäytön jälkeen ? Mitä arvelet ?

Puhallin pitää pahimman hikoilun kurissa mutta niinkuin mhelander epäili kyllä siinä edelleenkin hiki tulee. Autotallissa ei niin kauheesti haitaa jos hiki roiskuu mutta parketilla taitaa olla toinen juttu.. Voishan lattiaa pyyhkeillä tai jotenkin muuten suojata?

Ääni haittaakin hieman tulee (ketjuäänet lähinnä).

Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Harjoitteluvastus

Viesti Kirjoittaja Pastori »

mhelander kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

kätevä. osaava tekis ite :)

No onpas tämä hauska peli. Saa jo vähän vastustakin karkeasta pinnasta ja pöllien massasta. Vähän epäkäytännöllinen jos kuskaa mukana.

Joo. Mutta jos sen ottaa vaikka mökille, niin sen voi sitten suutuspäissään pilkkoa takkaan :)

Avatar
vuoltu
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 383
Liittynyt: 02 Marras 2011, 12:35
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Harjoitteluvastus

Viesti Kirjoittaja vuoltu »

vuoltu kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:

Voisko tuota käyttää sisätiloissa..vai tuleeko avoero heti ekan nkäytön jälkeen ? Mitä arvelet ?

Puhallin pitää pahimman hikoilun kurissa mutta niinkuin mhelander epäili kyllä siinä edelleenkin hiki tulee. Autotallissa ei niin kauheesti haitaa jos hiki roiskuu mutta parketilla taitaa olla toinen juttu.. Voishan lattiaa pyyhkeillä tai jotenkin muuten suojata?

Ääni haittaakin hieman tulee (ketjuäänet lähinnä).

Tuota, eilisen 3h session jälkeen tähän tuli uusi aspekti - hajuhaitta. :oops:

Kyllähän sitä tuoksua syntyy hikoillessa.....

Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January

Fuego
Viestit: 45
Liittynyt: 22 Syys 2007, 21:59
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Harjoitteluvastus

Viesti Kirjoittaja Fuego »

Terve kaikille.


Tuossa aiemmin oli juttua Tacxin tietokoneeseen liitettävästä harjoitusvastuksesta. Minulla on ollot tuollainen laite pari vuotta, tosin vanhempi malli
eli Tacx i-Magic .Päälisinpuolin just samannäköinen ,"aivotoiminnoista" en osaa sanoa onko eroja,todennäköisesti ei koska netistä voi hakea uusia päivityksiä.

Toiminnoiltaan laite on monipuolinen ,voi ajaa virtuaalireittejä maastossa,maantiellä tai radalla.Myös vastustajia vastaan voi ajaa.CD-n kautta voi ajaa vaikka
Ranskan ympäriajoa etappeja jne...nettiajomahdollisuuskin on eli voi netin välityksellä ajaa kilpaa muita vastaan.(itse en ole vielä kokeillut tätä ominaisuutta)

Laite on minulla Nazca Fuegon alla.

Vastaa Viestiin