ajarmala kirjoitti:Pejantai 15.4.2011 Ijmuiden
Aerorider bv: täällä on Sunridereitä. Ajoin kahta versiota.Sunrider moottorilla, mutta ilman sähköavustusta, koska akku oli tyhjä: laite on kovasti painava ja toimimattoman avustuksen takia erittäin raskas polkea ja erityisesti kiihdyttää. Onnistuin onneksi löytämään täältä satama-alueella sijaitsevalta paikalta yhden asfaltoidun tien pätkän (vaivaiset 300 m), jolla saattoi tehdä rullauskokeet (muut tiet olivat betonista nupukiveä…).
Sunrider sähköavustuksella: tämä on toki vänkä ajaa, koska sähköavustuksella laitteen saa helposti kiihdytetyksi vauhtiin ja jotenkin tuntui, että tämä versio olisi ollutkin kevyempi ajaa kuin tuo edellinen (olisiko niin, että toimimaton sähkömoottori siinä olisi tosiaankin syönyt tehoja?). Rullaukset toki tehty ja paremmalla skaalalla kuin edellisellä, koska kiihdytykset onnistuvat.
Sunrider on erittäin viimeistellyn näköinen myös sisätiloiltaan, mutta samalla se tekee sen kovasti painavaksi, koska kuori on siis oikeastaan kaksinkertainen, kun muissa se on vain ulkokuori. Laite tarvitsee ehdottomasti sähköavustuksen ja sitä ilman ei ole ollenkaan kiva ajaa eli on raskas.
Onko tämän kirjoittajalla kokemuksia muista velomobiileista? Jos kaksipyöräisen nojapyörän päältä hyppää velomobiiliin niin kaikki ne tuntuu raskailta ylämäissä ja kiihdytyksissä. En toki kiistä etteikö 45kg vs 35kg eroa huomaisi, mutta ero on sama kuin 25kg trikestä 35kg veloon tai 15kg nojapyörästä 25kg trikeen siirryttäessä.
Jukka