Luotettava peli + traileri

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

Vauhti toki hidastuu, mutta eteneminen ei pysähdy. Voi tietysti olla että muilla tadpoleilla ongelmia olisi enemmän, Anthotechin pysty ajoasento tuo painoa riittävästi takarenkaalle.

Työmatka-ajossa vaan aikaa ei ole yleensäkkään rajattomasti. Jos perille päästyään on hiestä märkä ja matkalle on kulunut aikaa enempi kuin kävelemällä, niin seuraavana päivänä varmaan jättää mielellään pyörän kotiin. Tuokin tadpole mitä minä kävin viime talvena kokeileen seisoo kuulemma raskaskulkuisuutensa vuoksi lumikelillä kotona, kun kolmivaihteisella pystypyörällä pääsee työmatkan keveämmin ja nopeammin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Työmatka-ajossa vaan aikaa ei ole yleensäkkään rajattomasti. Jos perille päästyään on hiestä märkä ja matkalle on kulunut aikaa enempi kuin kävelemällä, niin seuraavana päivänä varmaan jättää mielellään pyörän kotiin.

Olen joskus kaupunkialueella kulkenut 9 km matkaa töihin, silloin maastopyörällä. Parin kerran harjoittelun jälkeen tiesikin, että jos yöllä on satanut lunta vähän enemmän, ei kannata lähteä pyörällä, pyörätie on kuitenkin auraamatta, ja autojen sekaan Hervannan Valtaväylälle ei ole asiaa. Joskus olen taluttanut pyörää käytännössä koko tuon matkan. Olen aika varma että Anthrotechillä + Schwalben nastarenkailla mennään yli kävelyvauhtia siinä vaiheessa kun maastofillarilla ei enää pysy pystyssä, tai ainakaan minä en pysy. Silloin kun lunta on vähän vähemmän voi se maastofillari olla nopeampi. Ja epäilemättä tässä on taas tämä perinteinen ero maastoissa, Raahesta pitää matkustaa aika kauas ennen kuin Hervantaan menoa vastaava ylämäki löytyy. En enää muista millaista oli ajaa tasamaalla lumessa fillarilla, eikä silloin edes ollut mitään maastopyöriä.

Itse olen minkä tahansa pyöräilyn jälkeen hikinen, joten minulle se ei ole argumentti. Aamusuihku on joka tapauksessa siellä työpaikalla. Ei ainakaan Hervantaan mene pyörällä kukaan jolle hikisyys on este pyöräilylle.
Itselläni on aina ollut joustava työaika, eli ei ole maata kaatava asia jos on vartin myöhemmin töissä.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nii, turhaapa tästä on väitellä tämän enempää. Kunhan toin esille vaan seikan, että isorenkaisella pystypyörällä ajanut ei välttämättä tule ajateelleeksi kuinka paljon raskaammin 20tuumainen rengas menee talvikelissä, puhumattakaan jos renkaita on kolme. Kolmesta renkaasta kun kaksi tahtoo mennä sen kevytkulkuisen "polun" ulkopuolta minkä pystypyöräilijät talviseen pyörätiehen tamppaavat.
Säästetty minuutti/sivu työmatkassa tekee 460minuuttia/vuosi enemmän vapaa-aikaa :) Lisäksi on iso psygoliginen juttu, että oletko työmatkalla se jota ohitellaan vai se joka ohittelee. Itse ainakin saan "kiksejä" jos pääsen jonkun uudehkolla maastopyörällä ajelevan ohi, mutta ompa mieli maassa jos joku mummeli polkee vaihteettomalla mummopyörällä edelle :)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Luotettava peli + traileri

Viesti Kirjoittaja Pastori »

John75 kirjoitti:

HPV:n Scorpion: http://www.hpvelotechnik.com/produkte/s ... dex_e.html

  • Saa kasaankin eli jos kyllästyy kesken reissun voi laittaa postiin ja suunnata terassille :D

Skorppioonista tulikin tähän keskusteluun sopivasti uusi versio: http://www.hpvelotechnik.com/presse/sco ... 009_e.html

John75
Viestit: 29
Liittynyt: 13 Elo 2008, 18:43

MAX Load

Viesti Kirjoittaja John75 »

Noita Scopriooneita tutkailessani selasin myös fx:n manuaalia valmistajan sivuilta ja huomasin, että max load kuskeineen ja laukkuineen oli muistaakseni 130 kg + lisäksi trailerin painorajotuksia jne.

Rajotukset johtuu vissiin just noista jousituksista. Itse painan 100 kg + siihen päälle neljä pyöräilylaukkua + traileri 20-40 kg + sitten jos iskee vielä tarakalle laukkujen päälle jotain niin voi Sroppari ja jousitukset sanoo: Räts, Poks, Bäng :lol: ainakin jonkun ajan kuluttua.

Tällähetkellä aika täydelliseltä vaihtoehdolta vaikuttaa Greenspeedin GTO: http://www.greenspeed.com.au/gto.html

Siihen on tyypit lataillu mitä ihmeellisimpiä kuormia, trailereita, koiria viikon muonatarpeineen ja virityksia jopa asunnon muuttotouhuihin saakka siirrellen trailerilla satojen kilojen huonekaluvirityksiä ja kestää. Lisäks sen saa rungosta kahteen osaan ja pakettiin, että silläkin reissuun kyllästyessään pääsee terassille oluelle laittamalla pelin postiin 8)

Se vaan et tota ihmettä ei taida Suomesta ostamalla saada ellei Sähköpyörän kautta? Webbisivuilla tarjolla vaan kokoontaitettava GT3.

Sitten jos tilailee suoraan sieltä niin Suomen tulli laskee myös rahtikulut tuotteen "arvoksi" ja verotus on aika kylmää suihkua ja toiminta muutenkin:

Just tilasin Jenkeistä rekvisiittaa UPS:n kautta Express toimituksena: lähti Losista keskiviikkona, oli aamulla jo Kölnissä, torstaina Ruotsissa ja tänään aamulla 7 aikaan Helsingissä. Uskomatonta nopeutta, mutta loppumatka Helsingistä Turkuun on vieläkin menossa vaikka kello on jo Midnight :D

Voiskin melkeen sanoa, että Losista Helsinkiin toimitus tulee nopeemmin, kun Stadista Turkuun. Siellä se jossakin tullissa makaa pölyttymässä ja käänneltävänä, kun ne ihmettelee mitä paketille tehdä, paljonko nyt rokotetaan. Heti kun tuli Suomeen niin samalla sekunnilla napsahti seurantakoodin perusteella ilmotus, että lähetyksessä on tapahtuhtunut odottamaton ongelma :D Se on tätä Suomen byrokratiaa varmaan, mutta silleen mielenkiintosta, koska maksoin UPS:lle 400 euroa siitä että ne varmisti 100% varmuudella että paketti on mun omassa kädessä tämän vuorokauden aikana. Se siitä....

Sroppareiden ja muiden jousitus:

Mihin sitä jousitusta oikeen tarvitsee, jos ajaa päällystetyillä teillä? Jotkut perustelee että: "jee, voi sitten laittaa kannettavan tietokoneen tietokonepyöräilylaukkuun tarakalle niin ei värähtele". Ite aattelin tunkee sen sinne traileriin max pehmustettuna, jos nyt sellasta ees mukaan ottaa.

Kiinankirtäjä on polkenut extreme olosuhteissa vaikka missä ihmeen patikkareiteillä vuoritossa ja ei oo vielä jousitusta tarvinnut ja laite GTE on kestäny.

Nää on taas näitä mielipidekysymyksiä, mutta tässä vaiheessa tuntuu, että on pakko alkaa kahteleen noita ei jousitettuja trikejä, koska jousitetuissa toimintaa rajottaa paljon noi kuskin paino- ja max load -rajotukset.

Onneks huomasin ennen sen kummenpia tilaustoimenpiteitä :)

"Elämässä vaikeinta on lähteminen, siksi se on tärkeintä"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: MAX Load

Viesti Kirjoittaja jviirret »

John75 kirjoitti:

Voiskin melkeen sanoa, että Losista Helsinkiin toimitus tulee nopeemmin, kun Stadista Turkuun. Siellä se jossakin tullissa makaa pölyttymässä ja käänneltävänä, kun ne ihmettelee mitä paketille tehdä, paljonko nyt rokotetaan. Heti kun tuli Suomeen niin samalla sekunnilla napsahti seurantakoodin perusteella ilmotus, että lähetyksessä on tapahtuhtunut odottamaton ongelma :D Se on tätä Suomen byrokratiaa varmaan, mutta silleen mielenkiintosta, koska maksoin UPS:lle 400 euroa siitä että ne varmisti 100% varmuudella että paketti on mun omassa kädessä tämän vuorokauden aikana. Se siitä....

Yksi syy on Postin lakisääteinen hinnoittelu. Se joutuu takaamaan saman palvelun ja samaan hintaan tiettömien taipaleiden päässä asuvalle poromiehelle ja postia vastapäätä asuvalle urbaanille. Muilla yhtiöillä tällaisia velvoitteita tuskin on, vaan ne saavat hinnoitella toimituksensa painoon, kuljetettavaan matkaan, reittiin ja nopeuteen perustuvasti.

John75 kirjoitti:

Mihin sitä jousitusta oikeen tarvitsee, jos ajaa päällystetyillä teillä?

Minä en tarvi mihinkään, kun ajelen kestopäällysteisiä tuttuja reittejä, jokainen asfalttivaurio ja routamonttu on tiedossa ja ne osaa väistellä. Mutta sen verran olen jousitusta kokeillut, että kyllä sitä talvella joskus kaipaa, kun asfaltti tiet muuttuu pinnantasaisuudeltaan huonoa soratietä vastaaviksi. Silti en sellaista rakenna pyöriini, kun tuntuu että se vähäinenkin yksinkertaisuus jousituksen myötä katoaa. Isot renkaat(26-28") valitsen mielelläni, koska ne menee epätasaisella hieman tasaisemmin kuin pienet(20")
Nämä on aina näitä kompromisseja ja valintoja joita pystypyörää ostavan ei tarvi edes miettiä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Mitä sitä Greenspeediä ausseista tilaamaan, kun euroopastakin löytyy:
http://www.greenspeed-europe.com/trikes.htm
Luulisi että myös Sähköpyörän kautta saa koko mallistoa.
Nuo tiukat painorajoitukset ovat luultavasti jenkkien tuotevastuulain takia. Siellähän kaikki mahdollinen hölmöily pitää olla erikseen kielletty, muuten menee valmistajan piikkiin.
En ole 8 vuoden aikana onnistunut rikkomaan yhtään jousitukseen liittyvää komponenttia. En tosin ole kärriä vetänytkään, paitsi kanoottia silloin tällöin. Iskari on halpa kierrejousi-elastomeeri versio jota olen käyttänyt eri nojakeissa. Minun ajoreiteillä on monta kohtaa missä jousitusta tarvii. Pyöräteillä on poikittaisia halkeamia ja routamonttuja, mitkä lisääntyvät joka vuosi kun kunnossapitoon ei ole rahaa. Sorateillä pahinta ovat "nimismiehenkiharat", niiden tärinä on sietämätön jopa LWB:llä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kyllä nuo jousitus systeemit varmasti kestää, mutta minkälaista huoltoa vaatii nivelpisteet ettei tule välyksiä ja välyksien kautta ylimääräisiä kolinoita ja ohjaukseen epätarkkuuksia?
Eikä asfalttitietkään ole välttämättä sellaisia että voisi ilman jousitusta ajaa. Esim. vt8 välillä revonlahti-liminka. Tien piennar-alue on n. 50cm leveä ja siinä alueella on koko 20km:n matka sitä "röpellystä" joka herättää autoilijan jos väsymyksen vuoksi meinaa valua ojan puolelle. Tuo röpellys koostuu 10cm leveästä kaistaleesta jossa on 20cm:n välein 10cm:n mittainen 1-2cm syvä kuoppa. Tarkoittaa että kolmipyöräisellä on käytännössä pakko ajaa koko ajan ajoradan puolella, mikä taas on melkoinen riski ja hidaste muulle liikenteelle kun tie on vilkkaasti liikennöity. Jos pyörässä on jousitus on röpellyksen yli ajaminen vähän inhimillisempää kuin ilman jousitusta. Kaksipyöräisellä ilman kärryä voi jotenkin pitää ajolinjaa ettei ole koko aika röpellyksen päällä, mutta esim. rekkojen ilmavirta kyllä pakottaa joskus sille ajamaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jviirret kirjoitti:

Kyllä nuo jousitus systeemit varmasti kestää, mutta minkälaista huoltoa vaatii nivelpisteet ettei tule välyksiä ja välyksien kautta ylimääräisiä kolinoita ja ohjaukseen epätarkkuuksia?
Jukka

Tippakannusta öljyä iskarin niveliin kerran vuodessa, siinä se. Tosin en aja talvella, joten suola ei tee tuhoja. Tadpolessa nivelessä on huoltovapaat suojatut kuulalaakerit, joissa on tietysti aina pieni välys. En ole havainnut siitä haittaa. MWB:ssä (pitäisi keksiä pyörille nimet...) taas on tunturi-mopon nailonholkit, niissäkin tuntuu välys kun haarukkaa heiluttelee käsin. Ajossa se ei muuten vaikuta paitsi kolahtelee terävissä kuopissa.
Yksinkertaisin (ja kevyin) jousitus lienee Zoxissa, joustoelementtinä on vain kumin pala. Sitä voisi vielä kehittää kalvonivelellä esim. hiilikuidusta, jolloin oltaisiin hyvin lähellä täysin huoltovapaata systeemiä.

John75
Viestit: 29
Liittynyt: 13 Elo 2008, 18:43

Viesti Kirjoittaja John75 »

Jarcco kirjoitti:

Mitä sitä Greenspeediä ausseista tilaamaan, kun euroopastakin löytyy:

On siinä vehkeellä kuitenkin hintaa. Lähtöhinta 4000 euroa! Ja siihen päälle vielä sitten kun tilaa muut pelit ja vehkeet niin pitäs varautua 5500 e

Scorpparin fx:llä muistakakseni lähtö oli jotain 2800e.

Greenspiidiä vertaillessani törmäsin hauskaan reissuun, kun kanadalaismimmi päätti myydä asuntonsa ja lähtee GTO:lla on the road. Tällähetkellä matkaa on takana 7,067 km. On mennyt Jenkkien läpi Meksikoon saakka ja GTO siinä välissä matkannut busseissa, junissa ja lentokoneissa.

http://www.crazyguyonabike.com/doc/page ... ontext=all

"Elämässä vaikeinta on lähteminen, siksi se on tärkeintä"

John75
Viestit: 29
Liittynyt: 13 Elo 2008, 18:43

Viesti Kirjoittaja John75 »

John75 kirjoitti:

On siinä vehkeellä kuitenkin hintaa. Lähtöhinta 4000 euroa! Ja siihen päälle vielä sitten kun tilaa muut pelit ja vehkeet niin pitäs varautua 5500 e

Kaikenlisäks toi hinta on ilman alv:tä eli alvin kanssa lähtöhinta on 4880e ja siihen systeemit päälle niin hinnaksi tulee about 6500 euroa :D

Tässähän pitää alkaa myymään omaisuutta, että saa hankittua yhden nojakin :D

"Elämässä vaikeinta on lähteminen, siksi se on tärkeintä"

John75
Viestit: 29
Liittynyt: 13 Elo 2008, 18:43

Viesti Kirjoittaja John75 »

Joo ei ookkaan, kun katoin väärin eli 4 tonttua sisältää verot ja yllättäen myös rahdin EU:n alueella :)

-J

"Elämässä vaikeinta on lähteminen, siksi se on tärkeintä"

axe
Viestit: 5
Liittynyt: 29 Heinä 2008, 18:32
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja axe »

Minulla on ollut nyt pari kuukautta Scorpion fx ja olen kyllä vakaasti sitä mieltä että takajousitus on aivan loistava. Trikellä ajaessa on silloin tällöin vaikea löytää sellaista ajolinjaa jossa mikään rengas ei osuisi kuoppaan. Kun on muutaman kerran täräyttänyt eturenkaalla kunnolla niin oppii että parempi on ajaa suoraan kuopan päältä niin takajousitus nielee semmoisen aivan huomaamatta.

Pikkuisen jopa harmittaa että tuo täysjousitettu fs tuli markkinoille vasta nyt. Olisi epäilemättä vielä fx:ääkin mukavampi varsinkin sorateillä.

John75
Viestit: 29
Liittynyt: 13 Elo 2008, 18:43

Viesti Kirjoittaja John75 »

axe kirjoitti:

Minulla on ollut nyt pari kuukautta Scorpion fx ja olen kyllä vakaasti sitä mieltä että takajousitus on aivan loistava. Trikellä ajaessa on silloin tällöin vaikea löytää sellaista ajolinjaa jossa mikään rengas ei osuisi kuoppaan. Kun on muutaman kerran täräyttänyt eturenkaalla kunnolla niin oppii että parempi on ajaa suoraan kuopan päältä niin takajousitus nielee semmoisen aivan huomaamatta.

Pikkuisen jopa harmittaa että tuo täysjousitettu fs tuli markkinoille vasta nyt. Olisi epäilemättä vielä fx:ääkin mukavampi varsinkin sorateillä.

Pitääpä vielä laskeskella, että paljonko kuski + 4 pyäräilylaukkua + tarakkalaukku + traileri menisi yli Scorpionon max load limiiteistä. Jos tarakka on hepponen niin monet reissaajat on myös teettäneet mittatilaustyönä jykevämmän ja pidennetyn tarakan.

Se vaan, että mikä painoilimiteissä on tarakan ja sitten taas takajousituksen osuus.

Mitä mieltä oot muuten Scopparista. Ootko tyytyväinen ja onko toiminu moitteettomasti?

Tota täysjousitettua näköjään saa vasta ensi vuoden puolella, mutta nyt jo mainostavat ennakkoon.

  • J

"Elämässä vaikeinta on lähteminen, siksi se on tärkeintä"

John75
Viestit: 29
Liittynyt: 13 Elo 2008, 18:43

Viesti Kirjoittaja John75 »

Scorpion fx:n manuaalista:

  • Max load kuski + laukut = 130 kg

  • Max paino trike + kuski + laukut = 150 kg

  • Max paino trailerinkin kanssa: 150 kg

eli jos mun casessa on pyörä 17,1 kg (alotuspaino eli siihen vielä päälle kaikki tarakat sun muut lokarit) + kuski 100 kg + laukut esim. 30 kg + traileri (Y-frame + alumiiniboxi) 17 kg + trailerin kuorma esim 25 kg niin...

Yhteensä noin 189,1 kg eli menis 39,1 kg yli rajotusten ja siihen päälle vielä tarakan, lokareiden ja lisävarustuksen paino.

Yllättävää toi, että max load on 150 kg myös trailerin kanssa!?

Kai se takajousitus sitten aiheuttaa sen, että ei voi vetää juuri mitään.

Tai voisko se vaan tarkottaa sitä, että sen triken + laukun ja kuskin max paino on 150kg + trailerissa saa sitten lisäks olla se mikä on.

  • J

"Elämässä vaikeinta on lähteminen, siksi se on tärkeintä"

Vastaa Viestiin