Hipsu Kakkosessa on Tradotimin maahantuomat pyörätuolinavat, joissa on kaksi suojattua urakuulalaakeria (teollisuuslaakerit). Akseli on 12 mm, laakerin ulkohalkaisijaa en nyt muista, olisikohan 27 mm? Hyvin ovat navat toimineet, kilometrejä on nyt kaikkiaan 27.449. Muistaakseni jouduin viime vuonna vaihtamaan sisemmät laakerit, kun niiden pinnat alkoivat tuntua rosoisilta. Ilmeisesti suurin rasitus kohdistuu sisempään laakeriin. Myös olen pari kertaa avannut laakeripesän suojarenkaan ja pannut lisää rasvaa; sitäkin tarvittiin vain sisempiin laakereihin. Huolto ja vaihto on helppoa.
Mitään muita kestämisongelmia en ole huomannut. Hipsu, minä, varusteet ja tavaralaatikko yhdessä painamme hieman vajaat 100 kg ja alamäissä nopeutta tulee nykyään enintään 45...46 km/h (Helsingin mäen eivät ole kummoisia). Kun käyn ruokaostoksilla, kuormaa takapyörille tulee helposti kymmenkunta kiloa lisää. Hipsussa normaaliajossa hieman yli puolet painosta on etupyörällä, mutta kauppareisulla enemmistö on jo takapyörillä.
Minusta pyörätuolinavat ovat kaikkein sopivimmat ja myös halvimmat etuvetoisen deltan takapyöriin. Hipsu Kakkosessa taka-akseleina on standardi 12 mm pultti; kun takapyörän irrottaa, akseli pitää irrottaa rungosta. Jos käyttäisin Tradotimin pyörätuoliakseleita, takapyörät irtoaisivat helpommin avaamalla vain ulkopuolinen, Nylon-lukittu mutteri. Vanhanaikaisiin pyörätuolinapoihin ei kannata sotkeutua, niissä laakereiden kireys säädetään muttereilla + lukkomuttereilla. Kireyden säätö on hankalaa ja pysyminen epävarmaa. Teollisuuslaakereissa ei ole näitä ongelmia.
Esko