viimasuoja

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: viimasuoja

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti:

...Kylmemmille mulla on Jonas. Sen käyttö on hankalaa kun meinaa rillit huurtua. Muuten se on loistava.

Eikös tuo Jonas ole kypärämyssyn alla laitettava kenno. Eikös sen kennon voisi laittaa sivulle, jolloin huuru purkautuisi sivulle, eikä höyry purkautuisi silmille. Okein pro laittaisi kaksi kennoa. Molemmille sivuille kenno ja suun eteen koroke, joka kääntää ilman sivuille. Ero on sama, kuin vanhoissa ja uusissa kaasunaamareissa. Vanhat olivat kuin norusn kärsillä varustettuja, nykyisissä suodatin on sivulla tai molemmilla.
Kuva
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: viimasuoja

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Siinä on semmoinen metalliverkko jonka läpi hengitetään = se joteskin lämmittää sen sisäänmenevän ilman.

Kuva

Mun sporttijonaksen muoto ei mahdollista kääntämistä sivulle. Itse ajattelin että rupean käyttämään piilareita jolloin rillit ei huurru :)

Pyöräillessä ongelmaa tuskin on = viima vie höyryt pois.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: viimasuoja

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jori kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

...Kylmemmille mulla on Jonas. Sen käyttö on hankalaa kun meinaa rillit huurtua. Muuten se on loistava.

Eikös tuo Jonas ole kypärämyssyn alla laitettava kenno. Eikös sen kennon voisi laittaa sivulle, jolloin huuru purkautuisi sivulle, eikä höyry purkautuisi silmille. Okein pro laittaisi kaksi kennoa. Molemmille sivuille kenno ja suun eteen koroke, joka kääntää ilman sivuille. Ero on sama, kuin vanhoissa ja uusissa kaasunaamareissa. Vanhat olivat kuin norusn kärsillä varustettuja, nykyisissä suodatin on sivulla tai molemmilla.

Ihan hyvä idea mutta Jori oletko sikakyöstiä, vaikkapa näitä moderneja, pitänyt päässä ja yrittäny tehdä jotakin missä hengästyy ?

Mulla on olikohan Peltor-merkkinan 2-neuvonen jossa on maalaushommissa peräkkäin ensin hiukkas- ja sitten kaasupatruunat. Vähänkään kun hengästyy alkaa suodattimet ahdistaa. Tämä siis ihan vaan pakkeleita hioessa toisaalla maalauksen jälkeen.

Edit: olikin tuo oranssi Kemira Silner 12, ei erityisen mukava kun painaa nenänvartta kun kiristetty tiiviiksi :
Kuva

Ja hengityksen kosteus tippuu poistoventtiilistä lähes norona. Samoin naama kastuu reunoilta aika reippaasti.

Mutta asiaan, eli tuollanen metalliverkko suun ympärillä ja kypärähupun alla pelittää verraten hyvin. Eikä tarvi edes olla kovinkaan paksu; viime talvena mulla oli se Jonas-hupun valkonen ohuempi jolla -26.5 pakkasella ei ainakaan hengitystä kylmänny:

Kuva

Kuva otettu 1.5 tunnin lenkin jälkeen... kuvassa on kolme kypärähuppua: alla silkkinen, sitten Lidl:n tiiviimpi tuulta pitävä ja päälimmäisenä Jonas lämmin huppu. Suuta vasten siis tuo Jonas valkoinen lämmitinritilä.

Pari tuommosta reissua ja huomasin että uloshengitysilmaa vuotaa maskin ympäriltä silmäaukosta ulos johon silmäkulmiin ja poskipäiden kohdalle tulee kuuraa. Ja lievät paleltumat sitten kun alamäissä pääsi paremman vauhdin takia ajoviima johtamaan kylmän iholle.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: viimasuoja

Viesti Kirjoittaja terppa »

samuel kirjoitti:

Onko kyseessä tällainen?
http://www.varusteleka.fi/fi/product/mi ... musta/2006

Leka-versio toimi mulla mopoillessa, mutta kun tarvitsi alkaa oikein hengittään niin ahdisti. Tein isommat reiät läpipaskolla.

Kuva

http://dx.com/p/wind-stopper-face-mask- ... ling-54996

Aika samanlaiselta tuo näyttää mutta lieneekö eroa muotoilussa kun mulla se on muotoiltu sillai hyvin, että maskin ja suun välillä on iso ilmatila, happi on riittänyt muuten mutta kun kantaa fillaria 5. kerrokseen niin sillon ilma loppuu ja maskin mielellään nykäsee pois, pyöräillessä ei ole ollut ongelmia.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Vastaa Viestiin