Crank Forward (OT)

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Crank Forward (OT)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

HUOM, kotisivut siirtyneet, jos kuvat ei näy niin kay katsoon ne http://www.saunalahti.fi/jukkviir/cf.htm

Joskus aiemminkin ollut puhetta crank forward pyöristä. Chopperilla ajelu herätti taas mielenkiinnon pyörätyyppiä kohtaan. Kysehän on tällaisesta lähes timanttirunkoisesta pyörästä:

Kuva

Tekemistä jo hahmottelin, mutta eipä tuota noin vain tavallisesta pyörän rungosta sipaistakkaan. Yksikään putki ja kulma ei pysy ennallaan :(
Etuja nojapyörään verrattuna:
-Helpompi tasapainotella hitaassa vauhdissa, kun selkä ei ole kiinni selkänojassa.
-Jalat saa nopeasti polkimille/polkimilta pois.
-Voi ajaa reppu selässä.
-Voi polkea seisten.
Etuja pystypyörään verrattuna:
-Vähemmän painoa käsillä.
-Jalat ylettää tukevasti maahan.
-Pienempi ilmanvastus?
-Mahdollista käyttää pehmeää ja leveää penkkiä
Olisiko tässä siis pyörä jolla sujuisi hankalassakin talvisessa kelissä työmatka nojapyörän mukavuudella? Oletan ettei kenelläkään ole kokemuksia, joten pistetään arvailu pohjalta. Ja jos on suoria linkkejä englannin kielisiin keskusteluihin nimenomaan talvi tai hiekka/soratie käyttöä koskien.

Jukka

Viimeksi muokannut jviirret, 23 Tammi 2014, 21:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ja eipä aikaakaan, kun löysin netistä ihan ite hieman yksinkertaisemmin toteutettavan cf-rungon:

Kuva

Tarvitaan vain kaksi pyörää, joista toisen pitää olla naisten pyörä. Otetaan siitä etupää ja polkimet. Toisesta rungosta takapää istuinputkineen. Näiden väliin 30cm putkenpätkät ja runko on valmis. Ei varmaan yhtä jämäkkä kuin timantti runko ja rumakin olis, mutta pääsis kokeileen...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: CF?

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jviirret kirjoitti:

Olisiko tässä siis pyörä jolla sujuisi hankalassakin talvisessa kelissä työmatka nojapyörän mukavuudella? Oletan ettei kenelläkään ole kokemuksia, joten pistetään arvailu pohjalta. Ja jos on suoria linkkejä englannin kielisiin keskusteluihin nimenomaan talvi tai hiekka/soratie käyttöä koskien.
Jukka

Ei ehkä nojakin mukavuudella, mutta muuten toiminee talvella paremmin.
Mielipiteet noista tuntuvat jakautuvan, toiset ylistävät ja muut valittavat epämukavaksi.
http://www.bikeroute.com/Recumbents/New ... 00170.html
Foorumi:
http://pub23.bravenet.com/forum/1970022224

Avatar
Mikko
Viestit: 110
Liittynyt: 02 Touko 2007, 17:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mikko »

Luulisi, että kun polkimet ovat noinkin edessä eikä penkissä ole selkänojaa josta saisi tukea, ylämäkien olevan todella tuskallisia.

Alamäkeen on varmaan reipas olo "painella" :)

aaah.. luinkuin tuolta sivuilta, että tämähän on hyvä juttu, vähemmän painoa käsille ja päätäkään ei tarvitsee kannatella väkisin!

There was two cats in Kilkenny, both thought there was one too many.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mikko kirjoitti:

Luulisi, että kun polkimet ovat noinkin edessä eikä penkissä ole selkänojaa josta saisi tukea, ylämäkien olevan todella tuskallisia.

Näin minäkin ajattelin kun tein tuota autonrengas chopperia. Yllätys olikin suuri, kun sillä pääsee mäet ylös lähes yhtä kevyesti kuin muillakin vaihteettomilla pyörillä, vaikka painaa 5-10kg enemmän. Polkemiseen saa tukea käsistä, toisin kuin normi pystypyörissä joissa poljetaan omaa massaa vasten.
Vaan löytypä jarkon linkeistä yksi ikävä haitta, alaselän kivut. Muutenkin joskus iskias vaivaa ja tuossahan ei jaloilla juuri voi keventää iskuja/töyssyjä ja alaselkä joutuu kestämään koko yläkropan painon, toisin kuin selin maatessa.
Ois kyllä aika edullisia ostaakkin kun vertaa nojakeihin...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Aikani kun pohdiskelin niin keksin minkälainen runko pitää löytää ja miten se pitää pilkkoa jotta siitä saisi 20cm vakiorunkoa pitemmän mahdollisimman vähällä vaivalla ja väkivallalla:

Kuva

Tuossa akseliväli oli 110 ja kaupallisissa CF:ssä 125-135, joten jatkan tuota 20cm ja kahtotaan mitä tulee. Tein kotisivuille oman alasivunkin:

http://www.omanetti.fi/ninajukk/cf.htm

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

Minua vähän hirvittäisi jättää kampikeskiö pelkän viistoputken ja haarukan varaan. Polkeminen kuitenkin vääntää keskiötä myös pituusakselin ympäri. Saattaa se tietysti kestääkin, mutta jos haluat tehdä varman päälle. Minulta katkesi joskus Jääkäri merkkisestä pyörästäni pystyputki kampikeskiön yläpuolelta. Kyllä sillä polkea saattoi, mutta pehmeä se oli.
Mikset kallistaisi satulaputkea niin, että sen ylettää jatkettuna kampikeskiöön. Takahaarukan yläpäitä täytyy tietysti taivuttaa tai irrottaa ja kiinnittää uuteen asentoon. Toinen vaihtoehto on laittaa toinen satulaputki normaaliin paikkaan. Saat satulan paikkaa vaihtamalla joko kunnollisen kuormapyörän tai ceeäffän.

Jori

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kappas, pitikin kysyä missä on rakenteen heikko paikka, mutta unohtui. Tuo haarukanjatkos, mikä kuvassakin näkyy, ei ole ohutta haarukkaputkea, vaan 20x50x2 ovaaliputkea, kestää kiertoa varmasti paljon enempi kuin kaksi ohutta haarukka putkea? Jos epäilet että saattaa kestää noin, niin jätän toistaiseksi niin. Pitää seurata rungon muodon muutoksia samalla kun hankkii ajokokemusta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Lahti32
Viestit: 25
Liittynyt: 18 Joulu 2007, 23:08
Paikkakunta: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tällaisesta pyörätyypistä on pikkuisen kokemusta 20 vuoden takaa :wink: Keskiön asetelma syntyi vahingossa, kun aikanaan rakennettiin peesauspyörää (ajettiin rekkojen imussa) ja silloin hoksattiin muuttaa takahaarukan yläpään kiinnitys satulaputkesta yläputkeen jolloin takahaarukan putket menivät silleen ristiin satulaputken vierestä. Tuli siistin näköinen. Rungon geometria muuttui siten että kampikeskiö oli aikaisempaa etempänä joka johti siihen että ainakin ns. häränsarvilla ajettaessa kuski joutui polkemaan melkoisen raskaassa asennossa. Veikkaisin että ei ole hyvä ajaa tuollainen pyörä, ohjaustanko ainakin pitää olla tosi takana että jalat jaksaa polkea :?:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Lahti32 kirjoitti:

Veikkaisin että ei ole hyvä ajaa tuollainen pyörä, ohjaustanko ainakin pitää olla tosi takana että jalat jaksaa polkea :?:

Aika yllättävää, kun lähes kaikissa kuvissa tanko on edessä ja kuljettaja polkee pienessä etukenossa ja kädet suorina. esim:

KuvaKuva

Chopperilla ajaessa itse valun penkillä niin taakse että kädet on suorana. Kädet koukussa polkeminen tuntuu raskaammalta, niillä kun pitää estää penkillä taaksepäin valuminen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

Suoranahan ne kädet on standardipyörääkin polkiessa. Tuossa on vaan se etu, että satulan voi laittaa nöyrempään asentoon nokka alaviistoon niin ei puudu paikat. Minusta alkaa näyttää siltä, että tuollainenhan tavallisimman pystypyöränkin täytyisi olla, jos sellaisella kuitenkin toisinaan joutuu ajelemaan.
Itse asiassa ennenvanhaan pyörät olivat enemmän cf-mallisia. Rungot olivat pitkiä ja satulaputki vinompi ja satulakin asennettuna taaemmas, kuin nykyään. Se on vasta tämä parasta peesiasetoa hakevista kilpapyöristä matkittu muoti, joka on tuonut pystyt emä- ja satulaputket ja tolkuttoman pitkät ohjainkannattimet pystypyöriin.

Jori

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

No onkos tämäkin CF, ainakin jos ottaa selkänojan pois?

Kuva

http://www.cyclegenius.com/stx.html

Missä menee raja huonolla selkänojalla varustetun CLWB:n ja CF:n välillä?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No liekö tuolle cf:kään mitään tarkkaa määritelmää? Itse näkisin kuitenkin niin, että pyörä on cf jos sitä ajetaan etukenossa ja nojapyörä jos sitä ajetaan takakenossa. Eli tuosta tavastin kuvan pyörästä tosiaan saisi cf:n jos ottaa selkänojan pois ja siirtää tankoa eteenpäin.
CF:n taas erottaa pystypyörästä se uci:n sääntö jossa määritellään polkimien sijainti penkkiin nähden, mun mielestä. CF:llä ei saa osallistua.
Tuolla bilteman cruiserillakin varmaan pääsis jonkunlaiseen "cf-fiilikseen", kunhan kiinnittää penkin satulapylvääseen mahdollisimman taakse ja vaihtaa suoremman stongan ja sopivan kannattimen:

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

No liekö tuolle cf:kään mitään tarkkaa määritelmää? Itse näkisin kuitenkin niin, että pyörä on cf jos sitä ajetaan etukenossa ja nojapyörä jos sitä ajetaan takakenossa. Eli tuosta tavastin kuvan pyörästä tosiaan saisi cf:n jos ottaa selkänojan pois ja siirtää tankoa eteenpäin.

Saavuttaisikos kaikki CF:n edut ilman haittoja LWB tai CLWB nojakilla jossa polkimet ovat vaan riittävän alhaalla? CLWB ja LWB ero olis lähinnä siinä laitetaanko taakse tarakkaa vai ei.

Melko pysty asento, polkimet alhaalla, mukava penkki selkänojineen. Eikös tuossa olis aineista talvipyöräksi?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

Melko pysty asento, polkimet alhaalla, mukava penkki selkänojineen. Eikös tuossa olis aineista talvipyöräksi?

Ehdottomasti on. Selkänojan ja ajoasennon tulee olla niin pysty, että ajaminen ja näin ollen tasapainolukin onnistuu nojaamatta. Kovin alas ei voi penkkiä pistää, koska se lisää akseliväliä ja tämä taas pakottaa tekemään laajoja ohjausliikkeitä. Jos taas takarenkaan tuo osittain penkin alle, tulee pyörästä liian takapainoinen. Pienillä renkailla akselivälin lyhentäminen taas lisää vierintävastusta. Mutta kun tekee sopivat kompromissit, niin tältä pohjalta ensi talven kokeiluja lähtään tekemään. Tämä cf on hyvä alku. Jarkolla aika herkllisen näköinen nojakki jo valmiina(sivulla ensimmäinen): http://personal.inet.fi/koti/muurman/LWB/index.htm

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin