Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.

Ostaisitko sähköpolkuauton noin 5000 eurolla? Millainen olisi ensimmäinen polkuautosi?

Pystyperäinen kevyt pikkuauto pienten lasten ja ostosten kuljettamiseen (kuvassa)

4
11%

Urheiluauto, joka olisi hieno, kevyt ja virtaviivainen, mutta ahdas

1
3%

Farmariauto, jossa olisi tilaa myös aikuiselle matkustajalle ja tavaroille

4
11%

Tila-auto, johon mahtuisi neljä lasta ja ostokset

1
3%

Pakettiauto tavarakuljetukseen

2
6%

Kätevä ja halpa avonainen "jeeppi" ilman katetta, säältä suojauksella ei ole merkitystä

1
3%

Tavallinen kinneri, joka soveltuu parhaiten pitkille matkoille ylivertaisen huippunopeutensa takia

11
31%

En ostaisi, on kallis

7
20%

En ostaisi, on hidas (tehostusnopeus euroopassa max. 25 km/h)

4
11%

En ostaisi, pienoisauto on kummallisen näköinen

0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 35

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Tehdastehdas kirjoitti:
lizard100 kirjoitti:

Niin puhtaat sähköautot ei ole ratkaisu. Meillä nyt kuitenkin 250 wattia on maksimi mm. kinneriin...vaikka nelipaikkaiseen..ei oo iso akku se.

Juuri näin, sähköpolkuautossa on saman verran akkukapasiteettia kuin tavallisessa isossa polttomoottoriautossa. Akkurönsy kuuluu toiselle foorumille.

Kuinka niin yhtäpaljon ???

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tehdastehdas kirjoitti:

ja pohjan pitää olla auki jotta myös pakittaminen onnistuu.

Mieluummin peruutetaan moottorilla, niin saadaan ehjä lattia ja vältetään nilkkavauriot.

Helpommin sanottu kuin tehty:
-olemassa olevat moottorit ja ohjaimet ei tähän sovellu. Ohjaimista puuttuu pakki ja moottorien teho olematon pienillä kierroksilla.
-joku tumpelo saa jalat pohjan ja polkimen väliin peruutettaessa kun polkimet pyörii väärään suuntaan, ei siis pois sulje nilkkavaurion mahdollisuutta.
-tieliikenne laki kieltää sähköavun joka kytkeytyy päälle polkematta :D

Kaiken kaikkiaan raskas ja kallis ratkaisu jaloilla peruuttamiseen verrattuna.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Tehdastehdas
Viestit: 41
Liittynyt: 15 Helmi 2013, 10:53
Paikkakunta: Vantaa / Taiwan

Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

Viesti Kirjoittaja Tehdastehdas »

lizard100 kirjoitti:

Kuinka niin yhtäpaljon ???

Auton käynnistysakku 12 V x 60 Ah = 720 Wh = 8 kg NiMH-kennoja ~ 2 h x 250 W tehohäviöineen = 50 km polkuautoilua

jviirret kirjoitti:

-joku tumpelo saa jalat pohjan ja polkimen väliin peruutettaessa kun polkimet pyörii väärään suuntaan, ei siis pois sulje nilkkavaurion mahdollisuutta.
-tieliikenne laki kieltää sähköavun joka kytkeytyy päälle polkematta :D

Wikistäni lainattu:
"Sähkömoottori toteuttaa peruutuksen takapyörillä. Peruutusnopeutta säädetään pyörittämällä polkimia taaksepäin."

(Lait :roll:)

-olemassa olevat moottorit ja ohjaimet ei tähän sovellu. Ohjaimista puuttuu pakki ja moottorien teho olematon pienillä kierroksilla.

Joo, eivät, mutta peruutuksen lisääminen hiiliharjattoman moottorin ohjaimeen vaatii vain ohjelmamuutoksen. Harjallisen moottorin ohjain vaatii napojen kääntämisen, jonka voi tehdä vaikka karusti releellä. Napojenkääntökikka tepsii myös harjattomaan.

Moottori todennäköisesti tarvitsee vaihteen, esim. 1:6 muovisella hammashihnalla, tai muuten pitää panna valtava kiekkomainen moottori.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

Viesti Kirjoittaja jori »

Lizard100 kirjoitti:
Tehdastehdas kirjoitti:

Juuri näin, sähköpolkuautossa on saman verran akkukapasiteettia kuin tavallisessa isossa polttomoottoriautossa. Akkurönsy kuuluu toiselle foorumille.

Kuinka niin yhtäpaljon ???

< 1 kWh.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

Viesti Kirjoittaja PW »

Onko Tehtailijalla ajatus tuotteen käyttäjäryhmästä ? Vähän aiheen sivusta mutta paikallisessa lehdessä oli "mummoikäisen" toimittajan juttu mopoautoista - siinä oli miusta otetta :D Liikkeestä mopoauto koeajoon ja "ompelukerhoon" toisten mummojen kanssa syynämään,missä moottori, paljonko mahtuu tavaraa, mikä maavara ym. :D
Peukutan kaikenlaista yritystoimintaa kun itsekin olen aito "kasvu-"siis puutarhayrittäjä :mrgreen: ja kokemusta on ett yrittäjä ei aina voi palkkaa nostaa mutt työpalkat joutuu kyllä maksamaan. Aikapaljon pitää olla idealismia jos pelkällä "pyhällähengellä" saa porukkaa projektiin tai tulevaisuuden osakebonuksilla.
Twikestä samaa mieltä, polkimet tuntuu aika turhalta noin tehokkaassa ja raskaassa kulkineessa. Sinänsä vaikuttaa luokassaan fiksulta vekottimelta, Youtubesta löytyy runsaasti videoita.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Otsikkoon vastaan että en nykyisellä lainsäädännöllä. Talviajoon joku sähköavusteinen 2 pyöränen olis kiva.

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

jori kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:
Tehdastehdas kirjoitti:

Juuri näin, sähköpolkuautossa on saman verran akkukapasiteettia kuin tavallisessa isossa polttomoottoriautossa. Akkurönsy kuuluu toiselle foorumille.

Kuinka niin yhtäpaljon ???

< 1 kWh.

Niin niin aivan niin...eli jopa melkein 1 kwh...mutta sehän on 4 kertaa enemmän kuin sallittu määrä kinnerissä ( vai voiko sen jotenkin rajoittaa ) ?

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Lizard100 kirjoitti:

Niin niin aivan niin...eli jopa melkein 1 kwh...mutta sehän on 4 kertaa enemmän kuin sallittu määrä kinnerissä ( vai voiko sen jotenkin rajoittaa ) ?

Vähän yksiköt mennyt sekaisin? 1kWh ei ole 1kW. Missään laissa ei ole rajoitettu akun kokoa, ainoastaan moottorin teho.
edit: vai onko tämä taas jotakin trollausta jolla keskustelu pyritään viemään sivuraiteille :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Olen edelleen sitä mieltä että pakettipolkuautolle saattaisi löytyä käyttäjiä. Siinä voisi olla myös optiona lastenistuimet, vähän samaan malliin kuin tavarafillareissa joita muuten on ilmaantunut Suomenkin markkinoille useita merkkejä. Tuossa muuten linkkejä tavarapyöriin: http://www.nutzrad.de/?seite=kat
Mukavuutta arvostaville ei kokokatettuja malleja juuri ole. Joitakin trikejä on, lähinnä riksakäyttöön. Kori- ja runkorakenne kannattaa tehdä sellaiseksi että erilaisia versioita on helppo tehdä pienin muutoksin.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Olen edelleen sitä mieltä että pakettipolkuautolle saattaisi löytyä käyttäjiä. Siinä voisi olla myös optiona lastenistuimet, vähän samaan malliin kuin tavarafillareissa

Eli niinkuin nämä muutamat italialaisten omavalmisteet? Taakse menee aikuinen tai ehkä kaksi lasta rinnakkain tai ostoskassit:

Kuva

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jviirret kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Olen edelleen sitä mieltä että pakettipolkuautolle saattaisi löytyä käyttäjiä. Siinä voisi olla myös optiona lastenistuimet, vähän samaan malliin kuin tavarafillareissa

Eli niinkuin nämä muutamat italialaisten omavalmisteet? Taakse menee aikuinen tai ehkä kaksi lasta rinnakkain tai ostoskassit:

Jukka

Kyllähän kuljetuskapasiteetti noissa olisi monelle riittävä. 4-pyöräisenä voisi olla kompaktimpi kooltaan. Sivut ja pohja ovat liian avoimet, mutta se olisi helppo korjata.

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

jviirret kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:

Niin niin aivan niin...eli jopa melkein 1 kwh...mutta sehän on 4 kertaa enemmän kuin sallittu määrä kinnerissä ( vai voiko sen jotenkin rajoittaa ) ?

Vähän yksiköt mennyt sekaisin? 1kWh ei ole 1kW. Missään laissa ei ole rajoitettu akun kokoa, ainoastaan moottorin teho.
edit: vai onko tämä taas jotakin trollausta jolla keskustelu pyritään viemään sivuraiteille :roll:

Jukka

Okei...en ole elektroniikkainssi...eli 1 kwh akulla ei saa 250 watin moottoria pyörimään niinkö ?

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Akuissa ilmoitetaan teho seuraavasti , esimerkiksi minun Nazcan akuissa lukee 8Ah/24V . Ilmaisu muotona tämä on vain suuntaa antava . Mutta jos moottorin ilmoitettu teho on 250W,ei se tarkoita suinkaan että se kuluttaa sen per tuni. Sekin on teoreettinen arvo. Todellinen virrankulutus ja akun kesto riippuu monesta muusta tekiästä. :wink:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Lizard100 kirjoitti:

Okei...en ole elektroniikkainssi...

Ihmeen paljon kuitenkin pystyt asiasta tekstiä/väitteitä suoltaan. Sähköoppia on netti täynnä, jos oikeasti kiinnostaa niin kannattaa hieman perehtyä.

Lizard100 kirjoitti:

eli 1 kwh akulla ei saa 250 watin moottoria pyörimään niinkö ?

Kysymyksesi on yhtä järkevä kuin: "saako 5litran bensatankilla moponmoottorin pyörimään?"
tai tarkkaan ottaen 1kWh energia sisältö löytyy noin desistä bensaa, eli kirjaimellisesti kysymyksesi kuuluu:"desillä bensaa ei saa 250watin moottoria pyörimään niinkö?". Osaat varmaan vastata itsekkin?

Jukka

Viimeksi muokannut jviirret, 27 Helmi 2013, 03:16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Akuissa ilmoitetaan teho seuraavasti , esimerkiksi minun Nazcan akuissa lukee 8Ah/24V .

Akuista ei ilmoiteta tehoa(W) vaan tuossa on kapasiteetti(Ah)/Jännite(V).

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin