Luotettava peli + traileri

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

John75 kirjoitti:

Siks ihmettelen noita Jenkkejä kun siellä melkeen kaikki ajelee ilman jousitusta jos vierailee esim. Crazy Guy on bike -sivustoilla

Jenkit on jenkkejä ja ajelevat niillä mitä omalla mantereella tehdään. Ihmettelen minäkin miksi euroopassa ei kukaan aja lwb:llä vaikka itse pidän siitä swb:tä enemmän. Syy on yksinkertainen, niitä ei kukaan täällä valmista, eikä myy. Kun taas katsoo jenkki valmistajia niin vois väittää että jäykkä lwb on yksi suosituimmista malleista. Pika vilkaisulla näyttää niiden tadpoletkin olevan enimmäkseen jäykkiä? Oisko siellä routimattomien kelien ansiosta tiet sen verran paremmassa kunnossa että jousia ei tarvi?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Usassa on kyllä paikoitellen aivan uskomattoman kehnot tiet. Toisaalta siellä lähes kaikki tiet ovat kuitenkin päällystettyjä. Päällyste vain on ajettu paikalleen vuonna '52 ja sen jälkeen tielle ei ole tehty mitään.

Suomessa käytetään hirvittävän paljon energiaa tiestön kunnossapitoon, luonto vain on edelleen vahvempi, voitolla vaikkei edes yritä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

On myös selkeä kulttuuri ero eurooppalaisten ja jenkkien välillä. He haluavat että asiat on yksinkertaisia ja ovat valmiita siitä maksamaan. Autopuolella ero näkyy aika selvästi. Heille riittää että on keppi mistä valitaan eteen vai taakse ja poljin kovaako mennään? Mitä enemmän automaattisesti asiat tapahtuu sitä parempi. Euroopassa taas korkea hinta pitää perustella monimutkaisuudella, mitä enemmän vaihteita, sitä parempi, mitä enemmän polkimia autossa sitä parempi. Jokaiselle lisälaitteelle pitää olla nappi, mikään ei saa toimia huomaamatta. Kaikkea pitää pystyä kontrolloimaan ja kaiken aikaa.
Kaippa se sama ero on nojakeissakin, jenkit maksaa yksinkertaisesta ja vähän huoltoa vaativasta rakenteesta, euroopassa sellaisen pitää olla paljon halvempi tai kukaan ei osta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

juessi
Viestit: 39
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 12:40
Paikkakunta: Oulu/Kuopio

Viesti Kirjoittaja juessi »

Ilpo kirjoitti:

ICE Trice on nyt tosi halpa, Englannin halvan punnan takia matkapyöräksi tarkoitetun triken saa nyt vähän yli 2000 eurolla ja Tricen maine on ainakin yhtä hyvä kuin Greenspeedillä. Minulla on kokemusta Trice:stä 8 vuoden ja 20 000 km verran, pyörässä oli 26 tuuman takakiekko, enkä ihmeemmin kaivannut jousitusta, vaikka ajoin kaikilla mahdollisilla alustoilla. Tricea saa nyt 20 tuumaisilla + takajousituksella sekä 26 tuumaisella takakiekolla ilman jousitusta. Kannattaa harkita tätäkin vaihtoehtoa.

Itse olen ajellut pari vuotta HP Velotechnikin Scorpionilla ja ollut tyytyväinen. Taannoin kun trikemallien välillä päätöstä tein, oli yhtenä vaihtoehtona ICE QNT. Jos silloin olisi ollut optiona tuo 26 tuuman takarengas ja punnan kurssi nykyisellä tasolla, olisin varmaan päätynyt tilaamaan triken Englannista.

Scorpionin tilasin Sähköpyörän kautta eikä silloin ilmennyt mitään ongelmia. Toki sähköpostiviestintä olisi voinut olla sujuvampaa, mutta homma hoitui.

John75
Viestit: 29
Liittynyt: 13 Elo 2008, 18:43

Viesti Kirjoittaja John75 »

Kaikki asiat huomioon ottaen oon päätymässä Greenspeedin GTO:hon. Ei tarviis tressailla painorajotuksista ja voi vedellä melkeempä minkälaista traileria haluaa (vaikka koko omaisuus mukana).

Jousituskaan ei voi hajota, kun sellasta ei oo ja renkaat ja istuimen materiaali toimii "jousituksena"

Sitä kuitenkin käyttää lähes jokainen ultimate-trikeilijä ja on testattu ääriolosuhteissa ympäri Austaraliaa ja Kiinaa kymmeniätuhansia kilometrejä vaatimatta kuitenkaan juuri minkäänlaista huoltoa (perusrenkaanvaihdot sun muut tietty).

Ja painavimpana seikkana se, että se on vartavasten suunniteltu touring-trikeilyyn ja maailmanympärimatkailuun, joten sen saa pakattua kahteen matkalaukkuun ja eikun bussiin, junaan, lentokoneeseen jne...

Sitten vielä se, että sellasen vehkeen omistajat hehkuttaa laitetta ja monet ajattelevat, että voikun olisivat heti tajunneet sijoittaa trike-rahat Greenspeediin.

Kai sille on jokin syy oltava, oli sitten ajomukavuus, kestävyys, käytännöllisyys tai mikä lie :D

"Elämässä vaikeinta on lähteminen, siksi se on tärkeintä"

John75
Viestit: 29
Liittynyt: 13 Elo 2008, 18:43

Viesti Kirjoittaja John75 »

Ja sitten tietenkin vielä se, että vaikka alumiiniunko onkin modernia ja cool, niin se ei jousta niin hyvin kuin teräsrunko mikä vaikuttaa sitten taas melkeen kaikkeen + teräsrungon voi korjauttaa missä vaan jos hajoaa.

"Elämässä vaikeinta on lähteminen, siksi se on tärkeintä"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Hyvä valinta, jäykän minäkin valitsisin juuri noilla samoilla perusteilla jos ajetaan asfaltilla(vrt. eka viestini). Tuossa yllä tuli paljon perusteluja jousituksen puolesta ja yhdyn niihinkin täysin, se on vain mitä seikkoja kukin haluaa valinnassa painottaa. Raskas kärrysi pitää kuitenkin nopeudet kohtuullisina ja kärryn takia pitää kuitenkin pahimpiin kohti hiljentää...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

traikisti
Viestit: 72
Liittynyt: 12 Elo 2008, 17:18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja traikisti »

GTO on taatusti varma valinta. Hinnanero gt5:eenkään ei ole enää nykyisin kovin suuri (n. 800 euroa).

Nyt tulisi sitten vain päättää, haluaako pyöränsä tavallisena vai ns. heavy duty -versiona. Arvioisin tavallisen riittävän ellei leveämpi penkki ole tarpeen.

GTO:n voi valita nykyisin myös 16" pyörillä vakiona toimitettavan 20" pyörien sijasta. Maailmanmatkailuun isompi pyöräkoko voi olla varmempi valinta renkaiden saatavuuden ja ehkä myös maavaran kannalta. En tosin muista, kuinka suuri ero maavarassa niiden välillä on.

SRAM DD on tavallisessakin versiossa vakiona (ja se muuten pienentää hinnaneroa edelleen gt5:een verrattuna), joten alkuperäisestä listastani jää puuttumaan vain pistosuojatut Scorcher TR -renkaat ja levyjarrut. Pistosuojatut renkaat ovat mielestäni ehdottomat, mutta levyjarruista voi olla montakin mieltä. Tehokkaammat ne varmasti ovat, mutta Sturmey Archerin rumpujarrut ovat toisaalta helposti korjattavissa myös kehitysmaissa (mikäli niitä ylipäätänsä joutuu korjaamaan, kulutuspalat voi vaihtaa itsekin tarvittaessa). Kiinan matkailija valitti levyjarrujen hydrauliikkaongelmia jutuissaan ja otti kantaa mekaanisten jarrujen puolesta juuri edellä mainitusta korjattavuussyystä.

Mukavuusvarusteista niskatuki on mielestäni hyvä ja lisää se ehkä turvallisuuttakin, mutta kaikki eivät halua sitä käyttää tai kokevat sen tarpeettomaksi. Etulokasuojat ovat myös mielestäni tarpeelliset, mutta niitäkin ilman jotkut tulevat toimeen ja joissakin oloissa ne voi joutua tilapäisesti irroittamaan "tukkeentumisen" vuoksi. Tavarateline ja takalokasuoja ovat ilmeisesti GTO:ssa vakiovarusteita.

GTO:n voimalinjan vakiona toimitettavat Sh 105/xt/dura ace -komponentit ovat toiminnaltaan ja kestävyydeltään varmasti riittävät.

Lukkopolkimet kannattaa tietysti myös hankkia heti alkuun. Niiden valinta on täysin omasta mieltymyksestä kiinni. Toimivia vaihtoehtoja on useita.

GS:n valojärjestelmä on kallis, mutta varmasti myös hyvä. Jonkinlainen valojärjestelmä on varmasti tarpeen. Pohjolan valkeita öitä ei ole etelässä edes keskikesällä. Uudenaikaisia paristotoimisia led-valoja on tarjolla runsaasti, joten ehkä niistäkin saa räätälöityä sopivan paketin. Ongelmia voi tulla paristojen keston ja saatavuuden kanssa, joten se täytyy ottaa huomioon ja pysytellä ainakin yleisimmissä standardeissa.

Niin ja se peräkärrykin täytyy valita. Kuten varmaan olet huomannutkin, niin GS tukee Burleytä ja itse olen tosiaankin ollut Nomadiin erittäin tyytyväinen. Mielestäni Radical Design kannattaa kuitenkin myös tsekata.

J

John75
Viestit: 29
Liittynyt: 13 Elo 2008, 18:43

Viesti Kirjoittaja John75 »

traikisti kirjoitti:

Nyt tulisi sitten vain päättää, haluaako pyöränsä tavallisena vai ns. heavy duty -versiona. Arvioisin tavallisen riittävän ellei leveämpi penkki ole tarpeen.

Joo siinä vissiin on vaan runko jämäkämpi ja penkki leveempi, muuten ihan sama, tosin painossa ei sitten ollut paljon eroa.

Niin ja se peräkärrykin täytyy valita. Kuten varmaan olet huomannutkin, niin GS tukee Burleytä ja itse olen tosiaankin ollut Nomadiin erittäin tyytyväinen. Mielestäni Radical Design kannattaa kuitenkin myös tsekata.

J

Siitä olikin tässä listassa aikasemmin eli taidan kallistus Y-framen puolelle, koska siihen saa lastata yli puolet enemmän kamaa plus trailerin sopii päälle Eurobox -alumiiniboxi, jonka saa lukkoon. Tota systeemiä käytti joku maailmanympärimatkaaja ja on kestänyt.

Vielä pitää tutkia yksi vaihtoehto, jota en oo ehtinyt pähkäillä vielä eli monet kehuneet Brittiläisen ICE Triken laatua. Jompi kumpi noista kuitenkin.

"Elämässä vaikeinta on lähteminen, siksi se on tärkeintä"

traikisti
Viestit: 72
Liittynyt: 12 Elo 2008, 17:18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja traikisti »

Tsekkasin tuon Y-Framen sivut. Kärry vaikuttaa kaikin puolin järkevältä. Painokaan ei nouse suuremman version rungon osalta kuin yhden kilon kapasiteetin kaksinkertaistuessa. Kärryssä näyttäisi lisäksi olevan varsin monipuolinen valikoima erilaisia vaihtoehtoja itse tavarasäiliöksi. Lukittava alumiiniboxi on varmasti hyödyllinen kaikkialla ja antaa samalla lisää mahdollisuuksia kärryn hyötykäyttöön myös tavallisena arkena.
Pakkaamisessa tosin tulee varmaankin olla huolellinen, jottei boxi kolise liikaa ajettaessa.

Isomman kärryversion pyöräkoko on 20", mikä on hyvä asia, jos käyttää trikessä samankokoista rengasta. Samankokoisten renkaiden etu on merkittävä, vaikkei sitä ehkä tule kunnolla ajatelleeksi ennenkuin varsinaisen matkan varustamisen ja pakkaamisen yhteydessä.

Tuollaistahan voisi ajatella vaikkapa GTT:n perään, mikäli se joskus tulee ajankohtaiseksi.

Pyörän ja kärryn reilusta kapasiteetista huolimatta suosittelen jonkinasteista "grammanviilausta" matkaa varustellessaan. On nimittäin aivan eri asia ajaa 30-40 kg:n kuorman kuin 60-80 kg:n kuorman kanssa. Olen kyllä huomannut, että monella maailmanmatkaajalla on luokkaa 80 kg:n kuormia mukanaan, mutta en oikein ymmärrä, mistä se koostuu (paitsi asumattomilla aavikko-osuuksilla, joissa mukaan tarvitaan mm. 30-40 litraa vettä). Toisena ääripäänä Osmo Soininvaara ajoi Nizzaan pikkurepun kanssa. Hän tosin käytti osittain aika arvokkaita ravintola- ja hotellipalveluita.

Itselläni on sellaiset peukalosäännöt, että rinkka saa painaa korkeintaan 15 kg, ahkiossa voi vetää 30 kg, pyörässä voi kuljettaa kärryn kanssa n. 50 kg ja avokanoottiin voi pakata jopa 200 kg (edellyttäen, että mahdolliset kantotaipaleet ovat lyhyitä ja niitä on harvassa). Tottakai nuo määrät voi moninkertaistaa, mutta sen jälkeen se ei välttämättä ole enää kovin motivoivan tuntuista puhumattakaan nautinnollista (ellei motivoidu itsensä kiusaamisesta). Erämaassa tarvitaan monenlaista "kaiken varalta" ja koska mitään palveluja ei ole, tarpeet ovat myös aidosti paljon suuremmat esim. mukana kuljetettavan ruuan osalta. Sen sijaan rakennettuja teitä pitkin liikuttaessa apua on helpommin saatavissa ja kaikenlaista voi hankkia matkan varrelta.

J

John75
Viestit: 29
Liittynyt: 13 Elo 2008, 18:43

Viesti Kirjoittaja John75 »

traikisti kirjoitti:

Tsek
Pakkaamisessa tosin tulee varmaankin olla huolellinen, jottei boxi kolise liikaa ajettaessa.

Siihen boxiin saa tohon ongelmaan kahta erilaista systeemiä eli sellasia pehmustettuja välilevyjä, että saa erilaisia lokeroita, et kamat pysyy paikoillaan tai sitten sellasta "kennovaahtomateriaalilevyjä" joita ladotaan päällekkäin ja niitä kennoja repipällä saa just sellasia muotteja kun ite haluaa, että voi sitten vaikka iskee sinne herkkää elektroniikkaa.

Pyörän ja kärryn reilusta kapasiteetista huolimatta suosittelen jonkinasteista "grammanviilausta" matkaa varustellessaan.

Joo sellanen on tarkotus. Olikosenyt Partioaitalla vai millä niin netistä kuitenkin löysin sellasen grammanviilaajan valinnat -tyylisen tuotesivun

8)

"Elämässä vaikeinta on lähteminen, siksi se on tärkeintä"

John75
Viestit: 29
Liittynyt: 13 Elo 2008, 18:43

Viesti Kirjoittaja John75 »

traikisti kirjoitti:

GS:n valojärjestelmä on kallis, mutta varmasti myös hyvä.

Kun sijottaa euroja niin säästää samalla. Ei hajoa vehkeet heti ensimmäisenä päivänä, kun panostaa laatuun.

"Elämässä vaikeinta on lähteminen, siksi se on tärkeintä"

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Luotettava peli + traileri

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Mulla on Scorpion ja Y-framen isompi traileri. Vähän aikaa sitten tilasin traileriin 90cm normaalia pidemmän vetoaisan että saa kuljetettua myös pitkää tavaraa. Harvemmin tulee mitään kamalan painavia taakkoja kuljetettua mutta kerran onnistuin vahingossa vetämään vähän turhan paljon tiiliä perässä. Kun ei ollut vaakaa saatavilla niin en tajunnut kuin paljon ne painaa, joten kotona laskemalla selvisi että kärryssä oli 110kg painoa :oops: . Mikään ei hajonnut vaikka kärryn maksimi onkin 90kg. Lasti ei kauheasti ohjannut yhdistelmää edes soratiellä alamäessä, tosin menin hiljaa. Jarrut eivät ainakaan rajoita painaviakaan kuljetuksia, koska nuo edessä olevat Avid BB7 levyjarrut ovat tosi tehokkaat ja terävät. Koskaan ei ole kuorma nostanut takarengasta ilmaan.

Trike on mainio tavarankuljetukseen, se on turvallinen eikä hötkyile mihinkään suuntaan. Lisäksi yhdistelmän kulku on helppo arvioida koska 2-renkaisessa trailerissa renkaat ovat samassa linjassa triken kanssa.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Luotettava peli + traileri

Viesti Kirjoittaja kmb »

Suuremmilla kuormilla kannattaa huomata, että myös pyörän manuaalissa/takuuehdoissa saattaa olla mainittu maksimipaino peräkärrylle ja sen kuormalle.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Vastaa Viestiin