Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Hirven Noja
Viestit: 105
Liittynyt: 06 Maalis 2013, 18:15
Paikkakunta: Loppi

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Hirven Noja »

Mikä tosta sit tekee ovaalin :?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja PW »

Hirven Noja kirjoitti:

Mikä tosta sit tekee ovaalin :?

Ovaali on suomeks soikea :wink:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Näin on ja vinoneliötä sanotaan usein salmiakiksi. :roll:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:
Hirven Noja kirjoitti:

Mikä tosta sit tekee ovaalin :?

Ovaali on suomeks soikea :wink:

Eikö soikea ole se urheilukentän mallinen, vai miten se menee :oops:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:
Hirven Noja kirjoitti:

Mikä tosta sit tekee ovaalin :?

Ovaali on suomeks soikea :wink:

Eikö soikea ole se urheilukentän mallinen, vai miten se menee :oops:

Jukka

Tuo oli "vapaasuomennos" , KatoinVaanNetistä - soikio, ellipsi. Ovaali on kait just määrätyn muotoinen soikio. Hammasratas käytössä kait on kuitenkin tarkoitus helpottaa pyöritystä.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja irakas »

PW kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:
Hirven Noja kirjoitti:

Mikä tosta sit tekee ovaalin :?

Ovaali on suomeks soikea :wink:

Eikö soikea ole se urheilukentän mallinen, vai miten se menee :oops:

Jukka

Tuo oli "vapaasuomennos" , KatoinVaanNetistä - soikio, ellipsi. Ovaali on kait just määrätyn muotoinen soikio. Hammasratas käytössä kait on kuitenkin tarkoitus helpottaa pyöritystä.

Petri

Soikio ja ovaali ovat eri tavoilla litistettyjä ympyröitä, joista ellipsi on matemaattisesti määritetty toisen asteen käyrä.

Ellipsi on minun lempikuvioni. Sen piirtäminen käy hauskasti kahdella neulalla ja narulenkillä. Kauneimmillaan se on silloin, kun halkaisijat ovat keskenään kultaisessa leikkauksessa. :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja jori »

tavasti kirjoitti:
weapea kirjoitti:

tarkoittaako "ovaali" ratas sitä, että poljinratas on salmiakkikuvion muotoinen

Eihän salmiakki ole ovaali.

Nelihampainen on aika lähellä. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Tässä pohdiskellut uutta maasturia suunnitellessa josko hurahtais narrow-wide tyyppiseen yhteen ovaaliin ketjurattaaseen. Semmonen löytyy nykyään myös Rotor QX1 tyyppisenä:

Kuva

Samalta valmistajalta on tullut markkinoille myös REX-kampisarjat jotka ovat aika keveitä, kuulemma jäykkiä ja kalliita tietysti. Hyvää kampisarjoissa on että löytyy myös mun koiville sopivaa 172.5mm:n pituutta.

Tässä videota jonkun itse tekemästään narrow-wide rinkulasta. Kun saituus on melkein toinen luonne niin pitää ottaa joku päivä työn alle mokoman tekeminen vähän paksummasta 6000-sarjan alumiinilevystä. Nykyinen 34t & 25t 10% ovaali kaksikko alkaa olla jo aika kulunut ja talvi sekä kevään maastoilut on tullu ajettuua 11-32/34 pakalla ja 1x9 vaihteistolla, pientä en ole vielä tarvinnu lainkaan.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Tässä pohdiskellut uutta maasturia suunnitellessa josko hurahtais narrow-wide tyyppiseen yhteen ovaaliin ketjurattaaseen. Semmonen löytyy nykyään myös Rotor QX1 tyyppisenä:

Kuva

Samalta valmistajalta on tullut markkinoille myös REX-kampisarjat jotka ovat aika keveitä, kuulemma jäykkiä ja kalliita tietysti. Hyvää kampisarjoissa on että löytyy myös mun koiville sopivaa 172.5mm:n pituutta.

Aika kova kiima on nyt tämän QX1-rattaita tukevan REX 2.1 -kampisarjan suhteen. Jopa niin kova että olen lähestynyt Rotor:a jotta kertovat miten kyseisen rinkulan ajoituksen saa sopimaan takavetoselle nojakille. Pirun kallis mutta kevyt ja kuulemma jykevä. Eikä ole kuitua joten voisi olla pitkän tähtäimen hankinta...

mhelander kirjoitti:

Nykyinen 34t & 25t 10% ovaali kaksikko alkaa olla jo aika kulunut ja talvi sekä kevään maastoilut on tullu ajettuua 11-32/34 pakalla ja 1x9 vaihteistolla, pientä en ole vielä tarvinnu lainkaan.

Etuvaihtaja vaijereineen ja vaihdekahvoineen on nyt poistettu, tarkoitus on katsoa miten hyvin ketjut pysyy keskimmäisellä rattaalla joka on jo kovasti kulunut ja vääntyillyt ja ei ole narrow-wide tyyppiä. En ehkä jaksa ottaa pyöreää 46-piikkistä pois, katsotaan jos ei muuten ala ketjut tippua.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Kun tää nyt taas nousi keskusteluun, niin kysympä pari itseä askarruttavaa kysymystä, ovaalirattaita kokeilleet vastatkoon:

Saako esim. 15% ovaalista rattaasta hyötyä ylämäkeen runnoessa suht pienellä kadenssilla? Jos ajatellaan vaikka 38T eturatasta ovaalina, niin minkä kokoista pyöreää ratasta se mielestänne vastaa kun puhutaan mäennousukyvystä?

Millaisessa asennossa ovaalin rattaan pitää olla kampeen nähden nojakissa? Netistä löytyvän laskentasoftan mukaan (jolla kai mhelander on omansa esmes tehnyt?) rattaan levein kohta pitäisi olla pystärissä 90 astetta kampea edellä, ja nojakissa ilmeisesti kammen kohdalla, onko näin käytännössä?

Ajattelin että voisin väkästellä talvella metallitöissä pari ovaaliratasta. Nykyiset pyöreät on 38T ja 48T, ajattelin että isompi ratas voisi olla 50T mutta tuota pienempää en tuosta pienentäisi koska 38 on jo karvan alle Shimanon suositusten Alfine 11:lle 22T rattaalla, enkä ole kovinkaan usein kaivannut tuosta pienempää. Ajatuksena olisi saada alapäähän hiukan lisää "mäkivaraa" tuolla ovaaliudella jolloin ratasta ei tarvitsisi pienentää.

Minkä paksuisesta (alumiini)levystä noita kannattaa tehdä ja miten rattaat kannattaa käsitellä ennen käyttöä (lämpökäsittely, pintakäsittely yms?)

Markus Heikkilä

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mahe kirjoitti:

Millaisessa asennossa ovaalin rattaan pitää olla kampeen nähden nojakissa?

Riippuu jonkin verran myös ketjun lähtösuunnasta. Kun jalka on suorana niin ketjun pitää tulla rattaalla matalimpaan kohtaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Mahe kirjoitti:

Saako esim. 15% ovaalista rattaasta hyötyä ylämäkeen runnoessa suht pienellä kadenssilla? Jos ajatellaan vaikka 38T eturatasta ovaalina, niin minkä kokoista pyöreää ratasta se mielestänne vastaa kun puhutaan mäennousukyvystä?

Noin maltillisesta ovaalista ei ole kokemusta, mutta rajummin ovaalit toimii juurikin näin.

Ainakin itselle 38 @ 30% on mukavampi jyrkässä ylämäessä kuin 24 hampainen pyöreä. Siis vaikka sen ovaalin pieninkin dimensio on suurempi kuin sen pyöreän!

Mahe kirjoitti:

Millaisessa asennossa ovaalin rattaan pitää olla kampeen nähden nojakissa? Netistä löytyvän laskentasoftan mukaan (jolla kai mhelander on omansa esmes tehnyt?) rattaan levein kohta pitäisi olla pystärissä 90 astetta kampea edellä, ja nojakissa ilmeisesti kammen kohdalla, onko näin käytännössä?

Tuohan riippuu siitä mihin suuntaan ketju lähtee suhteessa suorana olevaan jalkaan. Minimi-vääntö on kai suunnilleen jalka suorana, eli siinä kohdassa pitäisi vetopuolen ketjun lähteä rattaan pienimmästä halkaisijasta.
Siitä sitten asennon hienosäätö.

Mahe kirjoitti:

Minkä paksuisesta (alumiini)levystä noita kannattaa tehdä ja miten rattaat kannattaa käsitellä ennen käyttöä (lämpökäsittely, pintakäsittely yms?)

3 mm alumiini, ja sitten hampaiden ohennus. En ole omalle ovaalille tehnyt yhtään mitään käsittelyä.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

tavasti kirjoitti:
Mahe kirjoitti:

Millaisessa asennossa ovaalin rattaan pitää olla kampeen nähden nojakissa? Netistä löytyvän laskentasoftan mukaan (jolla kai mhelander on omansa esmes tehnyt?) rattaan levein kohta pitäisi olla pystärissä 90 astetta kampea edellä, ja nojakissa ilmeisesti kammen kohdalla, onko näin käytännössä?

Tuohan riippuu siitä mihin suuntaan ketju lähtee suhteessa suorana olevaan jalkaan. Minimi-vääntö on kai suunnilleen jalka suorana, eli siinä kohdassa pitäisi vetopuolen ketjun lähteä rattaan pienimmästä halkaisijasta.
Siitä sitten asennon hienosäätö.

Joo. Olen tainnut aikaisemminkin jo kirjoitella miten ovaali haetaan kohdalleen. Helpoin on hakea se koipi täysin suorassa asento, merkata pyöreään rattaaseen kohta mitaten rattaan halkaisijan verran vetopuolen ketjusta alaspäin. Tästä sitten 90 astetta on se mistä lähdetään hakemaan asentoa rattaalle, yleisin tapa on laittaa ratas viisi astetta ennakkoon (eli kääntää vastapäivään kampiin nähden) joka on mulle ollu just sopiva.

Homma on helpointa jos viitsii ekan rattaan tehdä niin että kiinnitysreikiä on niin paljon kuin mahtuu ja kehtaa porailemaan. Omani tein 144 BCD kampisarjalle 35 reijällä niin sain haettua kohdalleen helposti. Myöhemmät tein suoraan ilman säätövaroja.

tavasti kirjoitti:
Mahe kirjoitti:

Minkä paksuisesta (alumiini)levystä noita kannattaa tehdä ja miten rattaat kannattaa käsitellä ennen käyttöä (lämpökäsittely, pintakäsittely yms?)

3 mm alumiini, ja sitten hampaiden ohennus. En ole omalle ovaalille tehnyt yhtään mitään käsittelyä.

Mulla sama materiaali. Ensimmäiset ohensin symmetrisesti hampaiden kohdalta molemmilta puolilta mutta parhaat rattaat tuli kun ohensin poraviilalla vain toiselta puolelta ja sitten rälläkän lamelli-hionta laikalla tasoitin pykälän veks.

Kun mulla eivät tahdo nuo kestää, ainakaan maastossa, niin olen tehnyt Lidl:n kiertoilmauunilla erkaumakarkaisun kaikille ovaaleille.

Sen verran on pitänyt myöntyä että tilasin maasturiin Rotor:n QX1 12.5% ovaalin 34-piikkisen kampisarjan kaveriksi. Jos kestäis sitten paremmin, on lisäksi narrow-wide tyyppia jonka itse tekeminen olisikin jo kovempi homma vaikkei mahdoton.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Noniin, tein koululta löytyneestä 2mm alumiinipellistä ekan prototyypin. Näyttää ihan rattaalta, mutta ongelmaksi tuli, että jossain kohtaa ketjua ohjelma -> tulostus PDF:ksi -> PDF:n tulostus työpaikan printterillä on tapahtunut skaalausvirhe ja ratas on liian pieni, ketju ei mene hampaille. Virhe toistuu joka kohdassa ratasta joten kyse ei ole huonosta porauksesta, vaikka muutamassa kohdassa sekin vähäsen heittää :)

Nyt pitäis sitten keksiä, miten tuo plotterisoftan tuottama kuva saadaan tulostettua oikean kokoisena, kun kuva pitää käytännössä tehdä kotona windows-koneessa ja toimittaa töihin tulostettavaksi linuksista... Taidan olla pulassa :)

Tulostetun paperimallin koon voi kai tarkistaa mittaamalla kahden "hammasreiän" keskipisteiden etäisyyden, ja sen pitäisi olla 1/2"?

Markus Heikkilä

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Windows on kyllä paha ongelma. Onneksi se on helppo ratkaista asentamalla Linux :mrgreen:

Ei kai tuo ole oikeasti iso ongelma. Teet aluksi kuvan kotona ja tulostat sen töissä. Mittaat sitten tulosteesta paljonko sitä pitää skaalata. Skaalaat sen sitten kototna jollei töissä kerran onnistu. Toisella tulosteella pitäisi olla oikean kokoinen.

Vastaa Viestiin