Nojapyörä, kyllä kannatti!

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2655
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Kävin nostaas pyörän takapään ilmaan ja edelleen se oli 148mm. Pitäisikö se jousi siis löystää kokonaan että saa oikean mitan? Jousen päältä mitattuna halkaisija oli 44,3mm.

Onko se nyt sitten niin ettei esim. tämä käy: http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=87559 kun siinä lukee 152mm-32mm?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13840
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jori »

Kyllä tuo 152 käy mainiosti tuon korvikkeeksi. Mikä se sinun pyöräsi taas olikaan. Sivukuva takapäästä (pyörän :mrgreen: ) olisi saatava, jotta voi päätellä lisää sopivan iskarin valitsemiseksi.

Kirjoitin aiemmin tuollaisen. En raaski sitä hukatakaan, niin laitan sen tähän, vaikkei ketään ehkä kiinnostakaan. Sama asia on tuossa jutssakin. :oops:

Premnas kirjoitti:

Enpä oo varma selvensikö tuo paljoakaan..

Ei tuo typellä täytettävä ainakaan kovin kätevältä kuulosta. Mieluummin ilma. Tuntuu että meni kyllä vielä enempi sekaisin että mikä kannattaa valita. Voi kääk. Noitahan on miljoona erilaista!

Tuota, siinä täytyy erottaa kaksi asiaa. Iskunvaimennin on vain yksi osa tuota laitetta. Sen lisäksi tuo myös kokonsiuutena iskunvaimentimeksi nimitettävä laite sisältää jousen. Siis aina jousi ja iskunvaimennin. Iskunvaimenninosa on periaatteessa öljytäytteinen sylinteri, jossa liikkuu rei'itetty mäntä. Lämpölaajenemisen takia tuo öljytilavuus muuttuu iskarin ollessa käytössä ja muutenkin lämpötilan vaihtuessa. Tuohon tilaan täytyy siis lisätä öljyä, jos lämpötila laskee ja vähentää, kun lämpö nousee. Siksi öljytilavuus täytyy paineistaa, jotta iskari ei öljyn jäähtyessä imaisisi itseensä ilmaa. Tällaista paineistetulla öljytilalla varutettua iskaria sanotaan kaasuiskariksi, vaikka siinä olisi tavallinen kierrejousi. Lue kuvateksti ensimmäisestä kuvasta.
Kaasuiskarissa on siis aina sisällä kaasun paineella paineistettu oljytila ja toisinaan myös kaasulla tai polkupyörän iskareissa ilmalla toimiva jousi. Ilmajousen tapauksessa tuo oljytila paineistuu ilma- ja öljytilan erottavan irtomännän avulla. Sama paine, kuin on jousivoimaa tekemässä paineistaa myös tuon öljytilavuuden. Kun iskari on oikein kovassa käytössä tuo ilmatilavuus voi olla erillinen, jopa letkulla yhdistetty tila, joka painaa iskarin öljyä. Erillisellä kaasutilavuudella varustetun iskarin öljymäärä on ssuurempi ja huoltoväli siksi pidempi. Samoin kaasua mahtuu helposti enemmän, jolloin jousen ominaisuudet voidaan säätää vähemmän progressiivisiksi, josta on etua pitkissä joustoliikkeissä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2655
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Pyörä on HP Velotechnik scorpion, ei ollu tällä koneella kuvaa omasta niin katotaan saako netistä poimitusta mitään selkoa:

https://www.google.fi/search?q=HP+Velot ... 1546%3B822

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2655
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Olen yrittänyt googlettaa mutta tuntuu ettei 152mm tosiaan ole kauheasti vaihtoehtoja. Tuota Foxin RL:ää olen katsellut mutta onko se liian järeä? Tai voiko tuohon ees laittaa liian järeää.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13840
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jori »

Premnas kirjoitti:

Pyörä on HP Velotechnik scorpion, ei ollu tällä koneella kuvaa omasta niin katotaan saako netistä poimitusta mitään selkoa:

https://www.google.fi/search?q=HP+Velot ... 1546%3B822

Eikös tuossakin kuvassa. jonka laitoit ollut ilmaiskari ja puolessa noista kuvista, jotka googlen kuvahaussa tuolla haulla tuli.
En tunne merkkejä, mutta joku täällä voi tuntea, mikä tuo iskari on?

Liitteet
2013-05-26-234540_1024x768_scrot.png

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2010
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jviirret kirjoitti:

Punaisten viivojen välin mittaaminen tarkasti on vaikeaa koska ympyrän keskikohdan määrittäminen silmämääräisesti on vaikeaa. Mutta sinisten viivojen väli on helppo mitata ja jos ympyrät(pultin kannat, reiät ym.) ovat yhtä suuret niin sinisten viivojen väli on sama kuin ympyröiden keskipisteiden väli.

Minulla taas on vain sellaisia tönäreitä, joilla voi mitata sekä sisä- että ulkomitan, mutta ei molempia samalla kertaa, mitä tuo mittaustapa edellyttäisi... Entäs jos mittaisi sisämitan ja ulkomitan ja laskisi niistä keskiarvon?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Toimiihan sekin ja nopeasti ajateltuma myös erikokoisilla ympyröillä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2655
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Laitoin sen linkin kuvaan vaan siksi että näkyy pyörän rakenne takaosasta ees jotenkin.

Uskaltaisinkohan tilata tuon Foxin ilmaiskarin? Pituutta en nyt epäile mutta se leveys. Siis mistä voin olla varma etten tilaa vääränkokoista. Onko noissa edes paljoa vaihtoehtoja että voi mennä pieleen?

Alunperin pituuden mittasin silleen että otin kiinnityspulttien kantojen sisäreunojen välisen etäisyyden, sitten mittasin pultin halkaisijan ja lisäsin yhden halkaisijan verran mittaan jolloin se vastaa pultin puoliväli - puoliväli -mittausta. Eikö se nyt oo sama asia?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Alunperin pituuden mittasin silleen että otin kiinnityspulttien kantojen sisäreunojen välisen etäisyyden, sitten mittasin pultin halkaisijan ja lisäsin yhden halkaisijan verran mittaan jolloin se vastaa pultin puoliväli - puoliväli -mittausta. Eikö se nyt oo sama asia?

On se, jos mitat ja laskut ovat oikein ja iskari oli venytetty täyteen pituuteensa. Eikä se oo nii millin päälle ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2655
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Voikohan siinä sitten käydä niin että vaikka olisi nostanut tarakasta niin ettei jousella ole rasitusta niin 152mm voisi olla liian lyhyt? Voiko se pakkaantua niin että 148mm olisikin oikeammin 165mm?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Oiskos Premnas sulla siinä hyvää pyörä pajaa lähellä?
Meinaan jos kurauttaisit sinne ja kysyisit alkaisko ne sun kaa millekkään...
sais sieltäkin mielipiteen, ja voihan sen silti tilata netistä.

Eikös nuissa iskareissa ole jonnin verran toleranssia jottei se nyt millilleen ole?

laita nojakin valmistajalle mailia ja kysy mikä sen specsit pitäisi olla?

tollanen tuli ketju tuli mailmalta vastaan... http://www.bentrideronline.com/messageb ... 62109.html

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2655
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Lähin hyvä pyöräpaja taitaa olla jossain 8-9km päässä ja oma pyörähuoltopaikka on 12,5km päässä.

Tutkin tuota Fox Float RL 6.00 x 1.25, näyttäs muuten olevan sopiva (jos tulkitsin oikein) ainakin verrattuna vanhaan DNM DV-22:seen, mutta se pulttikoko on mysteeri. Tai ylipäätään miten se sopii vanhoihin kiinnityksiin? Miksei noita vois merkata selkeästi...

Äh, hitto. Pitäiskö vaan tilata sama vanha DV-22. Kestäköön sitten taas sen 3 vuotta kun vaihtoehdot ovat näin hulppeat mitä ovat.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2747
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Premnas kirjoitti:

Tutkin tuota Fox Float RL 6.00 x 1.25, näyttäs muuten olevan sopiva (jos tulkitsin oikein) ainakin verrattuna vanhaan DNM DV-22:seen, mutta se pulttikoko on mysteeri. Tai ylipäätään miten se sopii vanhoihin kiinnityksiin? Miksei noita vois merkata selkeästi...

Äh, hitto. Pitäiskö vaan tilata sama vanha DV-22. Kestäköön sitten taas sen 3 vuotta kun vaihtoehdot ovat näin hulppeat mitä ovat.

Veikkaus on, että se Fox olisi kyllä reippaasti parempi. Haittapuolet:

  • Fox Float on käsittääkseni ilmaiskari, eli tarvitset iskaripumpunkin (tai ainakin useimmat sanovat, että joutuu toisinaan täyttelemään)
  • Nuo kiinnityspultit ovat mysteeri, ainakin itselle. Eli siinä voi olla lievää sompailua ilmassa ennen kuin on sopivat helat ja kilkkeet.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2655
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Kuin hyvin tuollanen ilmaiskari ylipäätään sopeutuu isoihin lämpötilanvaihteluihin, talvella esim. otan pyöräkellarista pyörän pihalle pakkaseen? Ja pitääkö tollaseen olla jatkuvasti vaihtamassa erilaatuisia öljyjä vuodenaikojen mukaan?

HP Velosta oltiin vastattu että Rockshoxilla vois olla sopiva ilmaiskari. Nyt sitten luen keskusteluja siitä. Mitä katselin Rockshoxista myynti-ilmoituksia niin yhdessä ainakin tuli iskaripumppu mukana.

Mikä nyt mättää koko ajatuskuviossa on:

  • kestääkö noi ilmaiskarit ihan varmasti myös talviajoa, kuin herkästi lähtevät vuotamaan mistään, pitääkö niitä paljonkin huoltaa
  • entäs sitten jos ilmaiskari pamahtaa rikki niin ei sillä voi ajaa, jousi-iskarilla vielä voi
  • miksei voi olla jotain tavallista jousi-iskaria joka kestäis paremmin kuin toi DV-22. Muuten olen ollut tyytyväinen tohon iskariin mitäs nyt sit meni hajoamaan. Paitsi ehkä siinä olisi pitänyt olla enempi säätövaraa kun lastaa painoa pyörän päälle.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13840
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jori »

Eikös noissa Scorpionin kuvissa lähes puolessa ollut nimenomaan ilmaiskari. Minähän laitoin oikein suurennoksen. Eikös siitä tunnista, mikä iskari on kyseessä. Minulla ei ole kokemusta, mutta väittäisin, että ilmaiskari on ihan yhtä kestävä ja varmasti toimivampi, kuin kierrejousi-iskari. Toki siihen tarvitsee sen pumpun, mutta eikös pyörään tarvitse pumpun aina mukaan. Saakos tuolla iskaripumpulla renkaaseen ilmaa? Kyllä kaasujousi-iskarillakin voi ajaa ilman ilmanpainetta. Meno on vain vähän matalampaa ja tärisevämpää.
Ei pakkasella ole tuohon jousen kantavuuteen mitään merkittävämpää vaikutusta. -40 asteen pakkasessa paineista katoaa 20% verrattuna +20 asteeseen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin