Matala nojapyörä = leikkipyörä...

Käytätkö nojapyörää silloin tällöin työmatkoilla vai poljetko kenties kaikki ajosi nojapyörällä? Täällä voit keskustella aiheesta.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9813
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Matala nojapyörä = leikkipyörä...

ViestiKirjoittaja jori » 16 Touko 2013, 23:37

Ideanahan on, että kaikilla kevytväylillä, myös jalkakäytävällä, saisi liikkua kaikilla kevytkulkuneuvoilla, mutta nopeus rajoittuisi jalkakäytävällä jalankulkunopeudeksi, kv-väylällä n. hitaaksi pyöräilyvauhdiksi ja pyörätiellä nopeaksi pyöräilyvauhdiksi. Kuitenkin niin, että jalkakäytävällä väistetään jalankulkijoita kv-väylällä kaikki väistää kaikkia ja pyörätiellä jalankulkijat väistävät pyöräilijöitä. Lisäksi pyöräilijä saisi valita myös ajoradan, milloin se on kokonaisturvallisempi, (nopeasti ajavat pyöräilijät)
jooseha kirjoitti:Äkkiseltään tulee mieleen nopeuden muutoksesta johtuva äkkinäinen sääntöjen muutos - etenkin jarrutettaessa, mutta myös kiihdytettäessä. Tämä aiheuttaisi ongelmia etenkin väistämissääntöjen suhteen.
Tuo nopeusrajoitushan on väyläkohtainen ja vain yläraja.

jooseha kirjoitti:Suuri ongelma tulisi varmaan siitä etteivät ihmiset tiedä edes omaa nopeutta. Muiden nopeuksista taas ei voi silmällä antaa kuin hyvin karkean arvion.
Nykyisin on hyvin helppoa todeta omat ja muiden velvollisuudet vain pikaisella vilkaisulla. Toki on hankaliakin tapauksia todeta ne, mutta ne ovat harvinaisia.
Idea on, että jalkakäytävällä ajetaan jalankulkunopeutta ja väistetään jalankukijoita (kuten nytkin käytännössä tehdään). Pyörätiellä saa ajaa pyöräilynopeutta ja väistetään pyöräilijöitä. (Pyörätiellä kävelijät eivät vielä näin tee)

jooseha kirjoitti:Sitten on vielä nopeuden luontainen muutos liikkuessa. Etenkin nopeusrajoituksen mukaisella nopeudella liikuttaessa oltaisiin välillä sen alapuolella ja välillä yläpuolella. Eli jatkuva oikeuksien ja velvollisuuksien muuttuminen. Luokkia on mahdoton asettaa siten että ne olisivat jokaiselle luonnollisia.
Tätä en ymmärrä.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1680
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 14:50
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: Matala nojapyörä = leikkipyörä...

ViestiKirjoittaja Mustasudenkorento » 17 Touko 2013, 16:25

jooseha kirjoitti:Sitten on vielä nopeuden luontainen muutos liikkuessa. Etenkin nopeusrajoituksen mukaisella nopeudella liikuttaessa oltaisiin välillä sen alapuolella ja välillä yläpuolella. Eli jatkuva oikeuksien ja velvollisuuksien muuttuminen. Luokkia on mahdoton asettaa siten että ne olisivat jokaiselle luonnollisia.
jori kirjoitti:Tätä en ymmärrä.


Johtuu siitä että jooseha ei sisäistänyt ajatustasi jälkeen mainitusta. ->
jori kirjoitti:Ideanahan on, että kaikilla kevytväylillä, myös jalkakäytävällä, saisi liikkua kaikilla kevytkulkuneuvoilla, mutta nopeus rajoittuisi jalkakäytävällä jalankulkunopeudeksi, kv-väylällä n. hitaaksi pyöräilyvauhdiksi ja pyörätiellä nopeaksi pyöräilyvauhdiksi.



t:Sivusta seuraja :wink:
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3825
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Matala nojapyörä = leikkipyörä...

ViestiKirjoittaja jooseha » 17 Touko 2013, 23:22

Luin asiat "väärässä" järjestyksestä josta aiheutui väärin käsitys!
Eli luin ensin tämän:
jori kirjoitti:Polkupyörä pitää määritellä nopeusrajoituksena, niin asia on kerralla selvä.

Tästä johtuen ajattelin että se muuttuisi jalankulkijaksi liikkuessaan riittävän hitaasti :shock:
jori kirjoitti:Ideanahan on, että kaikilla kevytväylillä, myös jalkakäytävällä, saisi liikkua kaikilla kevytkulkuneuvoilla, mutta nopeus rajoittuisi jalkakäytävällä jalankulkunopeudeksi, kv-väylällä n. hitaaksi pyöräilyvauhdiksi ja pyörätiellä nopeaksi pyöräilyvauhdiksi. Kuitenkin niin, että jalkakäytävällä väistetään jalankulkijoita kv-väylällä kaikki väistää kaikkia ja pyörätiellä jalankulkijat väistävät pyöräilijöitä. Lisäksi pyöräilijä saisi valita myös ajoradan, milloin se on kokonaisturvallisempi, (nopeasti ajavat pyöräilijät)

Muutama miettimisen arvoinen idea tulee heti mieleen:
-Kuka ajaisi kävelytiellä oikeasti kävely vauhtia? (Tietysti lapsen tai kävelijän kanssa pyöräilevä)
-Mopothan poistettiin takavuosina pyöräteiltä juuri sen takia että iso osa niistä ajoi siellä vaaromattomasti. Epäilen että tämä asia ei ole muuttunut mihinkään. Toivon olevani väärässä!
-Tuo jalankulkijan väistämisvelvollisuus reilusti nopeampaa kulkijaa kohtaa on mielestäni väärin. Jos toinen liikkuu monin kertaisella nopeudella, niin miten siinä väistät? Pyörätiellähän pitää jo nykyisin kävellä laidassa ja sen saa ylittää vain kohtisuoraan. Tämän luulisi riittävän.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9813
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Matala nojapyörä = leikkipyörä...

ViestiKirjoittaja jori » 17 Touko 2013, 23:53

jooseha kirjoitti:Muutama miettimisen arvoinen idea tulee heti mieleen:
-Kuka ajaisi kävelytiellä oikeasti kävely vauhtia? (Tietysti lapsen tai kävelijän kanssa pyöräilevä)

Kaikki esim. Tampereen Hämeenkadulla pyöräilevät. Siinä ei kovempaa pääse. Se väistämisvelvollisuus panee ajamaan hitaasti.
jooseha kirjoitti:-Mopothan poistettiin takavuosina pyöräteiltä juuri sen takia että iso osa niistä ajoi siellä vaaromattomasti. Epäilen että tämä asia ei ole muuttunut mihinkään. Toivon olevani väärässä!

Mopojen kanssa ei enää olisi niin paha ongelma, koska mopolla saisi ajaa nopeasti, kunhan ajaa ajoradalla. Jos pitää ajaa hiljaa, esim. taluttaa koiraa tai ajaa pyöräilijöiden kanssa, voi ajaa pyörätiellä, kunhan väistää pyöräilijöitä, jopa jalkakäytävällä, kunhan väistää jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Panee ajamaan hiljaa. Ajoväylän valinnanmahdollisuus vähentää tarvetta ajaa pyörätiellä liian kovaa ja mahdollistaa asian tiukemman valvonnan, kun vaihtoehtokin on olemassa.

jooseha kirjoitti:-Tuo jalankulkijan väistämisvelvollisuus reilusti nopeampaa kulkijaa kohtaa on mielestäni väärin. Jos toinen liikkuu monin kertaisella nopeudella, niin miten siinä väistät? Pyörätiellähän pitää jo nykyisin kävellä laidassa ja sen saa ylittää vain kohtisuoraan. Tämän luulisi riittävän.

Tuo on kyllä tavallaan ongelmallista, mutta kun väistämisvelvollisuutta ei ole, eivät jalankulkijat pääsääntöisesti väistä pyörätiellä ketään eivätkä kulje myöskään reunassa. Varmaan väistämisvelvollisuus pitää muotoilla lakiin niin, että riittää, kun kuljet oikeassa laidassa, minkä jälkeen väistämisvuoro siirtyy pyöräilijälle. Tämä oli hyvä huomio. Pitää miettiä.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3825
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Matala nojapyörä = leikkipyörä...

ViestiKirjoittaja jooseha » 18 Touko 2013, 16:50

jori kirjoitti:[Kaikki esim. Tampereen Hämeenkadulla pyöräilevät. Siinä ei kovempaa pääse. Se väistämisvelvollisuus panee ajamaan hitaasti.

Kaupunkien keskustoissa taitaa tosiaan olla näin. Miten niin joku on maalainen?
jori kirjoitti:Mopojen kanssa ei enää olisi niin paha ongelma, koska mopolla saisi ajaa nopeasti, kunhan ajaa ajoradalla.

Näinhän se taitaa olla, kun kerran on vaihtoehto. Lisäksi ne entisajan huonot ajotavat eivät periytyisi, kun on opittu ajamaan ajoradalla.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11870
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Matala nojapyörä = leikkipyörä...

ViestiKirjoittaja jviirret » 28 Touko 2013, 21:27

Tässäkin lehtijutussa syyllistetään pyöräilijät eikä kyseenalaisteta sääntöjen järkevyyttä: http://www.iltalehti.fi/autot/2013052817078744_au.shtml
Yllättäen joku auto-juttuja kirjoittava toimittaja :lol:

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
GodTdd
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 12 Touko 2009, 16:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Matala nojapyörä = leikkipyörä...

ViestiKirjoittaja GodTdd » 28 Touko 2013, 23:17

jviirret kirjoitti:Tässäkin lehtijutussa syyllistetään pyöräilijät eikä kyseenalaisteta sääntöjen järkevyyttä: http://www.iltalehti.fi/autot/2013052817078744_au.shtml
Yllättäen joku auto-juttuja kirjoittava toimittaja :lol:

Jukka

No jutussa on kyllä se totuuden siemen että sitä väisämisvelvollisuutta ei kyllä kukaan tunne oikein. Mootoriajoneuvon voi kohdata tasa-arvoisessa risteyksessä 123 eri tavalla [1]. Ja olen kyllä sitä mieltä että aika monella pyöräijiällä on asenne vamma muita tiellä liikkujia kohtaan... Mutta ei vika pelkästään pyöräilijässä ole ja on hiukan tarkoitus hakuisesti kirjoitettu juttu.


[1] http://otsokivekas.fi/2010/08/kuvitettu ... yorailyyn/
Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14584
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Matala nojapyörä = leikkipyörä...

ViestiKirjoittaja PW » 29 Touko 2013, 08:30

On kait menossa joku kampanja koska monessa lehdessö ja mediassa muutenkin on asiaa toitotettu. Monimutkaiset säännöt on yritetty yksinkertaistaa, kertomalla 3 väistämissääntöä.
Jutussa moititaan mm. jalkakäytävällä ajosta pyörällä, ainakin meilläpäin on paikoin mahoton tietää mikä on jalkakäytävä. Jossakin sanottiin ett nämä merkinnät pitää olla kunnossa 2017 lopussa, ehkä parannusta on tulossa.
Sääntöjen tuntemus tahtoo olla huonoa itte kullakin, kyllhän pyörällä ajetaan vähän miten sattuu ja huvittaa. Vaikutelmaa lisää tietyst se ett pyöräilijöissä on paljon lapsia ja nuorisoa ja homma menee välillä leikkimiseksi.
Vielä merkinnöistä, miksi pyörätiet pitää olla merkitty pyöräteiksi eihän autoteitäkään ole vaan on merkitty jos ei saa ajaa.

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3725
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Matala nojapyörä = leikkipyörä...

ViestiKirjoittaja mhelander » 29 Touko 2013, 09:29

Kun olin aiheeseen liittyen ekaa kertaa lenkillä lowracerilla, niin hupaa piisas.

Ihan alkumatkan ajoin yhdistettyä kevyen liikenteen kaistaa 4-kaistaisen vieressä kun vasemmalta pyörätien montusta tulee kaveri fillarilla ja on niin kiinnostunut bussipysäkin mimmeistä että vetää melkein kaistan yli suoraan mun eteen, onneksi vauhtia ei ollu kuin 30:n luokkaa joten karjunta sai hepun heräämään ja väistämään edestä pois, tietysti piti taas kerätä vauhtia...

Sitten vähän matkan päässä siirryin autokaistalle jossa joku valoton paku hortoili menemään. Jouduin kohta kääntymään takasin kun hokasin että vaijerilukko munalukkoineen oli pudonnut... ajelin hissukseen tietä takaisin kun tuo valoton alko vastaan tullessaan vasemmalle kääntymisaikeissa vilkutteleen valoja. Pysähdyin suojatielle kysymään mikä on ongelmana, minua ei kuulemma näe ja ei pitäisi ajaa tiellä.
Kehotin ensin laitteleen valot päälle, kun oli vähän hoppu löytää se lukko ja ehtiä 75 kilsan päähän katteleen tyttären pesispeliä niin tuumasin että jos ei näe tiellä olevia niin ehkä ei pitäisi ajaa ja jatkoin matkaa.

Mulla oli muuten ajovalo edessä ja vilkkuva SuperLight takana... eikä mitään hämminkiä vastaantulijoiden ja ohittajien kanssa loppumatkalla. Tuntuu että paremmin otetaan minut tien päällä huomioon kun ajan lowracerilla, verrattuna MetaPhysic:iin etuvetoon tai möykkäriin. Kaikissa samoilla kamppeilla ajan ja valoilla, tien päällä siis.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9813
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Matala nojapyörä = leikkipyörä...

ViestiKirjoittaja jori » 29 Touko 2013, 10:25

Kommentoin tuota samaa artikkelia toisessa ketjussa.
viewtopic.php?f=6&t=3069&p=46176#p46176
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma


Palaa sivulle “Nojapyörä käyttöpyöränä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa