jooseha kirjoitti:Muutama miettimisen arvoinen idea tulee heti mieleen:
-Kuka ajaisi kävelytiellä oikeasti kävely vauhtia? (Tietysti lapsen tai kävelijän kanssa pyöräilevä)
Kaikki esim. Tampereen Hämeenkadulla pyöräilevät. Siinä ei kovempaa pääse. Se väistämisvelvollisuus panee ajamaan hitaasti.
jooseha kirjoitti:-Mopothan poistettiin takavuosina pyöräteiltä juuri sen takia että iso osa niistä ajoi siellä vaaromattomasti. Epäilen että tämä asia ei ole muuttunut mihinkään. Toivon olevani väärässä!
Mopojen kanssa ei enää olisi niin paha ongelma, koska mopolla saisi ajaa nopeasti, kunhan ajaa ajoradalla. Jos pitää ajaa hiljaa, esim. taluttaa koiraa tai ajaa pyöräilijöiden kanssa, voi ajaa pyörätiellä, kunhan väistää pyöräilijöitä, jopa jalkakäytävällä, kunhan väistää jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Panee ajamaan hiljaa. Ajoväylän valinnanmahdollisuus vähentää tarvetta ajaa pyörätiellä liian kovaa ja mahdollistaa asian tiukemman valvonnan, kun vaihtoehtokin on olemassa.
jooseha kirjoitti:-Tuo jalankulkijan väistämisvelvollisuus reilusti nopeampaa kulkijaa kohtaa on mielestäni väärin. Jos toinen liikkuu monin kertaisella nopeudella, niin miten siinä väistät? Pyörätiellähän pitää jo nykyisin kävellä laidassa ja sen saa ylittää vain kohtisuoraan. Tämän luulisi riittävän.
Tuo on kyllä tavallaan ongelmallista, mutta kun väistämisvelvollisuutta ei ole, eivät jalankulkijat pääsääntöisesti väistä pyörätiellä ketään eivätkä kulje myöskään reunassa. Varmaan väistämisvelvollisuus pitää muotoilla lakiin niin, että riittää, kun kuljet oikeassa laidassa, minkä jälkeen väistämisvuoro siirtyy pyöräilijälle. Tämä oli hyvä huomio. Pitää miettiä.