http://yle.fi/uutiset/nojakki_on_kesan_ ... li/6709808
Nojakilla eli nojapyörällä ei takamus puudu, sillä matkaa taitetaan makuuasennossa. Nojakit eivät ole ainakaan vielä täyttäneet katukuvaa, minkä takia niillä ajavia pysäytellään usein. Autoilijat saattavat jopa keskeyttää matkantekonsa tiedustellakseen, mikä tämä kaksi- tai kolmipyöräinen vekotin on.
Nojakki sopii rentoihin kesäajeluihin. Makuuasennossa pyöräillessä voi ottaa rennosti ja harrastaa liikuntaa yhtä aikaa.
- Kun jäin eläkkeelle, minun käskettiin muistaa sekä levätä, että urheilla. Päättelin, että nojapyöräilyssä molemmat toteutuvat, nojakkeihin hurahtanut Jorma Kauppinen kertoo.
Kaikille nojakeille yhteistä ovat makuuasento, käsikahvat, vaihteet, sivupeili ja makuuasento.
Nojapyörä on hyvä vaihtoehto varsinkin huonoselkäisille.
Eroavaisuuksiakin löytyy, sillä osassa pyöristä on kaksi, osassa kolme rengasta. Varmemman päälle ottajien kannattaa asettaa itsensä makaamaan kolmen renkaan varaan, jolloin kaatumisen mahdollisuus on häviävän pieni.
Nojakilla ajaessa paikat eivät puudu, selkä, hartiat ja niskat saavat levätä koko ajan. Nojapyörä on hyvä vaihtoehto varsinkin huonoselkäisille. Kädetkään eivät väsy, sillä käsikahvat ovat sopivasti hartioiden korkeudella, nojakkipyöräilijä Jari Lehtinen toteaa.
Nojakilla voi ajaa useamman kymmenen kilometriä päivässä. Ainoastaan etureidet väsyvät välillä, sillä ne ovat ainoat lihakset, joita tässä tarvitsee, Kauppinen lisää.
Nojakit jaksavat kummastuttaa
Nojakeilla polkiessa pyöräilijä on matalalla, mutta se ei estä autoliikenteenkin seassa kulkemista. Matalalla oltaessa varovaisuus on tietenkin valttia.
- Ajaminen on pitkälti omasta harkinnasta kiinni, tavallisellakin pyörällä voi jäädä auton alle. Heijastimet ja värikäs vaatetus eivät ole pahasta, Lehtinen sanoo.
Nojakit ovat jo tuttu näky Etelä-Suomessa, mutta pohjoisemmas lähdettäessä ne alkavat olla harvinaisempia. Ihmisten uteliaisuus herää usein, kun he näkevät nojapyörän.
- Joskus autoilijat saattavat pysäyttää tien laitaan ja tulla kysymään, että mikäs härveli tuo on, Lehtinen nauraa.
Joskus autoilijat saattavat pysäyttää tien laitaan ja tulla kysymään, että mikäs härveli tuo on.
- Varsinkin koirat ovat ihmeissään. Ne sentään haukkuvat suoraan päin naamaa, omistajat yleensä naureskelevat vasta kun olen polkenut ohi, Jorma Kauppinen hymyilee.
Kauppinen uskoo, että nojakit yleistyvät tulevaisuudessa. Luultavasti suurin este nojapyörän hankkimiselle on niiden hinta, sillä uutta nojakkia löytää harvemmin alle 1000 eurolla.
Nojakkitapaamisia järjestetään Suomessa vuosittain ja kiinnostuneet voivat käydä paikan päällä tiedustelemassa pyöristä.
- Jos nojakkipyöräilijöitä olisi enemmän, voisimme järjestää yhdessä esimerkiksi pyöräretkiä, Lehtinen vinkkaa.