Nilkkojen etupuoli siinä jalkapöydän yläpuolella on kuitenkin nyt kipeänä molemmissa jaloissa. Liekö normaalia?
Ei ihan normaalia. Mullakin joskus kipeytyy tuosta, saattaa johtua kenkien liiallisesta kireydestä tai sitten on tuo jalkapöydän päällys ottanut iskua ja sitten kenkä puristaa. Voi myös johtua siitä että nilkalla joutuu polkiessa tekemään liikaa ojennusta.
The herääminen. Polvet ja akillekset vahvasti toipumassa eli se kampien etäisyys oli menomatkalla vissiin väärä. Nilkkojen etupuoli siinä jalkapöydän yläpuolella on kuitenkin nyt kipeänä molemmissa jaloissa. Liekö normaalia?
Joskus Se polkimien oikea etäisyys haetuttaa ja tuntuu, että on millistä kiinni kun on hyvä, sitten kun täydellinen etäisyys on löytynyt niin tussilla merkit niin ei korjausten jälkeen tarvitse hakea.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
päivämäärä: 8.7.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 1443
Säädin aamulla poljinkeskiön etäisyyttä lyhyemmäksi jotta kantapäät nippa nappa yltivät polkimille niiden ääriasennossa ilman että polvi oli lukossa. Kävin pikkulenkillä ja heti alkoi vasempaan polveen koskemaan. Poljinkeskiö ei koskaan ole ollut näin lähelle säädettynä. Mittailin omaa sisäsaumaani ja sain tulokseksi noin 77 cm. Laskurin mukaan 160 mm kampi olisi optimi. Nykyinen on 170mm. Polkiessa polvi taipuu yli 90 asteen. Näyttää pahasti siltä että joudun taas siihen kampihelvettiin takaisin. Ai miksikö inhoan sitä noin paljon? Siksi koska pitäisi löytää kampi joka käy suoraan Shimanon osiin (nelipulttinen, 104mm BCD) TAI pitäisi vaihtaa samalla eturattaat ja kaikki niihin liittyvät osat sellaisiin jotka käyvät etuputkeen kiinni (ja tähän liittyvistä standardeista, termeistä yms. en tiedä yhtään mitään) ja isoin ratas max 50-piikkinen jotta se käy Tiagran etuvaihtajaan.
Viimeksi muokannut rutunen, 31 Maalis 2014, 00:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Säädin aamulla poljinkeskiön etäisyyttä lyhyemmäksi jotta kantapäät nippa nappa yltivät polkimille niiden ääriasennossa ilman että polvi oli lukossa.
Olet säätänyt keskiön liian lähelle. Idea on, ettei polvi mene lukkoon ajossa, kun poljet päkiällä. Tähän nyrkkikaavamitta on kantapäällä polvi lukossa jalka suorana.
Suosittelen yhä lyhyempiä kampia. Helppo ja halpa kokeilu on Pyörätohtorin 152 kammet kiinteine 48/38 rattaineen. Käyvät sellaisenaan nykyisten kampiesi tilalle, eikä tarvitse edes etuvaihtajaa säätää, kuin ehkä vaijerin naksut kohdalleen.
Lueskelin uudelleen taistelustasi lyhyempien kampien kanssa tuolla aiemmin ketjussa. Tuli mieleen, että voisiko olla, että rattaan puoleinen kampi ei ollut kunnolla pohjassa ja hiukan keikkui polkemisen tahdissa ja siksi pudotti ketjut. Neliökiinnitteiset kammet pitää mielestäni kiinnittää leka-vasara-menetelmällä, jottei jää välille ja polkiessa kulu kammen akselikolo muodottomaksi.
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Suosittelen yhä lyhyempiä kampia. Helppo ja halpa kokeilu on Pyörätohtorin 152 kammet kiinteine 48/38 rattaineen. Käyvät sellaisenaan nykyisten kampiesi tilalle, eikä tarvitse edes etuvaihtajaa säätää, kuin ehkä vaijerin naksut kohdalleen.
Älä lupaa julkisesti tämmöisiä. Eri kammet ovat tarkoitettu eri pituisille keskiöakseleille.
Itse kyllä kans kokeilisin lyhempiä kampia jos niitä vaivojen syyksi epäilisin. Eihän sen vaihtajaa ole pakko kokeillessa edes olla paikoillaan tai säätää niin että ketju pääsee kulkemaan. Kampia ei tarvi välttämättä ostaa, ne voi lainata jostakin 24" renkailla olevasta nuorisopyörästä, niissä on yleensä 155mm kammet.
Säädin aamulla poljinkeskiön etäisyyttä lyhyemmäksi jotta kantapäät nippa nappa yltivät polkimille niiden ääriasennossa ilman että polvi oli lukossa.
Olet säätänyt keskiön liian lähelle. Idea on, ettei polvi mene lukkoon ajossa, kun poljet päkiällä. Tähän nyrkkikaavamitta on kantapäällä polvi lukossa jalka suorana.
Suosittelen yhä lyhyempiä kampia. Helppo ja halpa kokeilu on Pyörätohtorin 152 kammet kiinteine 48/38 rattaineen. Käyvät sellaisenaan nykyisten kampiesi tilalle, eikä tarvitse edes etuvaihtajaa säätää, kuin ehkä vaijerin naksut kohdalleen.
Lueskelin uudelleen taistelustasi lyhyempien kampien kanssa tuolla aiemmin ketjussa. Tuli mieleen, että voisiko olla, että rattaan puoleinen kampi ei ollut kunnolla pohjassa ja hiukan keikkui polkemisen tahdissa ja siksi pudotti ketjut. Neliökiinnitteiset kammet pitää mielestäni kiinnittää leka-vasara-menetelmällä, jottei jää välille ja polkiessa kulu kammen akselikolo muodottomaksi.
En usko että olisi jätetty laitto puolitiehen, sen verran pitkään se yrittäjä huoltanut pyöriä. Ne itse rattaat niissä toisissa kammissa olivat muotoilemattomat mikä haittasi varmasti vaihtoa. Säädin keskiön kauemmaksi ja kävin uudella pikkulenkillä. Tällä kertaa ei ongelmia.
päivämäärä: 9.7.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 1453
Kävin fysioterapeutilla jossa mainitsin ohimennen polvikivusta ja hän esitti että olisiko syynä väärä poljentakulma joka rasittaisi sarananiveltä sivusuunnassa. Tutkailin asiaa iltalenkillä ja huomasin että kaikki edestä tulevat vaijerit on niputettu tulemaan ohjaustankoon rungon vasemmalta puolelta ja jo pelkästään se nippu vie noin 1,5cm tilaa leveyssuunnassa. On siis mahdollista että olen huomaamattani vienyt vasempaa jalkaa koko ajan polkimelle ns. kiertämällä nipun ohi. Lienekö samanlainen rasitus siis kohdistunut polveen kuin olisin polkenut Pythonilla kaartaessa, mene ja tiedä. Koska nippu kaiken muun hyvän lisäksi loittoni rungosta oikealle kaarrettaessa niin laitoin sen nyt kiinni runkoon nippusiteellä jotta jalalla olisi mahdollisimman paljon tilaa. Kattoo nyt lähiaikoina miten vaikuttaa.
päivämäärä: 15.7.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 1496
Ei sitten minkäänlaisia polven kolotuksia kun aika ajoin ajon aikana korjasin ajoasentoa niin että jalat ovat polkimilla suoraan. Tältä sivulta löysin vielä ergonomiset kulmat kun viime viikkoina olen joutunut keskittymään ergonomiaan.
päivämäärä: 18.7.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 1512
Polkiessa ei taaskaan mitään polvisärkyä mutta vasen reisi hankaa jo suoraksi säädettyyn ohjaustankoon, oikea reisi ei hankaa. Aloin miettimään voisiko poljinkeskiöstä olla vasempaan polkimeen lyhyempi matka kuin oikeaan, kun rattaat ovat oikealla puolella. En keksi tuon lisäksi muuta syytä hankaukseen kuin erikokoiset reidet (tuskin) tai liian oikella reunalle hakeutuva istuma-asento.
Kannattaa tietysti mitata molempien kampien etäisyys satulasta . Voihan olla että puomi on vähän vinossa . Tosin epäilen että et istu penkissä aivan keskellä . Tai valut toiseen laitaan ,siittä syystä että toinen jalka on hivenen lyhyenpi. Joka on ihan yleinen piire kaikissa meissä. Laita lyhyenmän jalan lukkolossin alle lisää koroketta . Niin pystyt korjaan virhe asentoo vähän .
Itse laitoin Nazcasta puomin hivenen kallelleen kun nää jalat nykivät pyörittäessä ikävästi. Normaalisti sen pitää olla vatupassissa. Joskus sitä joutuu hakeen luonikasta asentoo , sille ei vaan mahda mitään.