Carbon-Strada- 93 [Pastori]

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja jori »

MikaL kirjoitti:
TMS kirjoitti:

Korvausten hakemisesta oli tollanen juttu, eli ei taida kannattaa nähdä vaivaa
http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uutise ... a_talvena/

Voihan tuon jutun lukea niinkin, että kun kukaan ei hae korvauksia, niin kaupunki ei viitsi tehdä asialle mitään. Jos korvaushakemuksia tulvisi niin, ehkä asenne siellä päässä voisi muuttua ja tilanne parantua.

Kyllä tuossa aika hyvä mahdollisuus olisi voittaa oikeusjuttu. Kaupunki on myöntänyt ongelman julkisesti. Heidän käyttämänsä sepeli puhkoo pyörän renkaita. Mutta jatkaa tästä huolimatta teräväsärmäisen sepelin käyttöä tietäen, että samaan tarkoitukseen on olemassa renkaita puhkomaton menetelmä, eli luonnonsora tai käytetty, takaisin kerätty ja pesty kierrätyssepeli.

Tahallisuuden tunnusmerkistö täyttyy kirkkaasti. Lisäksi kyseessä on ns. jatkettu rikos, joka kertoo piittaamattomuudesta ja halveksunnasta oikeusjärjestelmää kohtaan. :twisted:
Tuossa vähän juridiikkaa tahallisuudesta ja sen asteista: http://www.heikniemi.fi/kirj/jur/rikos/tahhu.html

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

Maanantaina tuli Marathon Plussat ja laitoin ne samantie alle. Eivät ole vielä ainkaan puhjenneet :wink: Nythän vähän näyttäisi siltä että kinnerin saa laittaa ainakin hetkeksi talviteloille. Tänään vielä olin kinnerillä liikkellä, illalla oli aika pliukasta. Ei nuo Plussat mitenkään järkyttävän huonosti ole minusta rullanneet, enkä varsinkaan allekirjoita sellaisia puheita että Plussat rullaa yhtä hyvin/huonosti kuin nastarenkaat (tälläisiinkin mielipiteisiin olen netissä törmännyt). Työmatkalla on muutama mäki jotka tulee pääsääntöisesti yleensä rullailtua alas, loppunopeudet Plussien kanssa on ollut hyvin lähellä Kojakkien nopeuksia.

Wim Schermer oli tehnyt lisää heilurikokeita, tällä kertaa 26" kumeilla. http://wimschermer.blogspot.fi/2012/11/ ... -2012.html
Ihan mielenkiintoisia tuloksia jälleen, Schwalben maastorenkaisiin lukeutuva Furious Fred pärjäsi parhaiten. Kyseisessä renkaassa ei kylläkään ole juuri kuviota joten miksei se voisikin rullata ihan hyvin ja painon perusteellahan se on melkoinen nakinkuori. Schwalben kuusiportaisella pistosuojausasteikolla Furious Fred on myös heikoimmasta päästä.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

Kinnerikausi tuli korkattua eilen, piti ajaa pidemmältikin mutta oman asennusvirheen takia matka jäi kesken. Vaihdoin meinaan talvella laajemmalla skaalalla olevan takapakan (11-36) ensiasennus pakan tilalle (11-28) ja jätin näköjään takapyörän liian löysälle kun ajaessa takarengas pääsi pois paikoiltaan. No onneksi siinä ei mitään käynyt ja pyörä säilyi ehjänä. Tuo on siinä mielessä fiksusti suunniteltu ettei pyörä pääse kokonaan pois putoamaan vaikka kiristys löystyisi. Uuden asennuksen tein ruuvilukitteen kanssa ja nyt tuntui homma taas toimivan.

Sulaa maantienlaitaa oli ilo päästellä, mutta jouduin myös ajamaan vähän kevyenliikenteenväyliä jotka Leppävaaran suunnalla oli vielä aika kirjavassa kunnossa. Kerran jouduin työntämään ja useassa paikassa joutui ajamaan alle kävelyvauhtia kun kovempaakaan ei päässyt/uskaltanut ajaa. Voi olla että tuon kokemuksen perusteella ajan ensi viikolla kinnerin sijaan läskipyörällä töihin.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

Vihdoin viimeinen sain aikaiseksi kunnolla tarkastaa eturenkaiden kulmat. Eturenkaissa oli lievää haritusta ilman kuskia ja kuskin kanssa mitattuna. Oikealta puolelta sääsin yhden kierroksen lisää aurausta ja seurauksena oli suurinpiirtein saman verran aurausta kuin ennen säätöä oli haritusta. Taaskaan ei ollut väliä oliko kuski kyydissä vai ei, vaan samansuuruinen erotus tuli molemmissa mittauksissa. Ajossa en kyllä huomannut mitää ihmeellistä eroa, mutta eihän tuo iso säätö ollutkaan.

Todella hienoa on ollut taas kinnerillä ajella, kohta rupeaa pyoreät 10 tkm olemaan kasassa. :D Kaskelan 10 km tempoa kävin torstaina kokeilemassa toisen kerran, viime heinäkuussa se meni aikaan 11:44, ja nyt aikaan 11:42. Hieman oli pettymys ettei aika sen enempää parantunut, mutta toisaalta kausi on vasta aluillaan ja kuntolenkkejä ei ole tullut kinnerilllä vielä juuri ajettua, että ehkä se siitä.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

Toinen Schwalben Marathon Racer eturengas ratkesi kudoksista totaalisesti pari päivää sitten. Pari tuhatta sillä taisi korkeitaan olla ajettuna, joten kenties valmistusvirhe, tiedä sitten jaksanko reklamoida. Hieman kapeamman Kojakit laitoin tilalle ja samalla uudet Racerit tilaukseen kun en kerrasta usko. Täytyy sanoa että hieman on tuntumassa eroa, kapeampi Kojak tuntui huomioivan asfaltin epätasaisuudet paljon herkemmin. Racereillä oli rennompi ja pehmeämpi ajaa ja jotenkin tuntui että pyörä olisi niillä liikkunut kevyemmin. Wim Schermerin heilurikokeissahan Kojakit ei kovin hyvin pärjännyt, eli varmaan puhtaasti psykologista tuo tunne kun tiedän että ne ei niin hyvin rullaa :wink:

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja terppa »

Mä olen tykästynyt Duranoihin, 28mm leveät ja eivät ainakaan hinkkaa koriin kiinni käännöksissä, Yli 3000 km on pyörineet edessä. Toimii yllättäen myös takarenkaana vaikka mukavuus ei ole 50 mm luokkaa. Muista ei ole kokemusta edessä kuin Kojakeista.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

No nyt on sitten ikäviä uutisia tämän pyörän osalta :cry: . Kaaduin sunnutaina liikenneympyrässä liian kovan vauhdin takia eli täysin omaa typeryyttä. Otti/ottaa vieläkin päähän armottomasti. Kuinka sitä voi olla niin typerä ettei hieman enempää voi vauhta hillitä :cry: .

Kaatumisesta olisi varmaan selvinnyt vain pyörän naarmuilla jos liikenneympyrää ei olisi reunustanut noin 20 cm korkea teräväsärmäinen kiveys jota vasten pyörä liukui. Selvisin itse parilla mustelmalla jotka tuli olkapäihin ja käteen. Olkapäät osuivat törmäyksessä kulkuaukon reunoihin. Pyörälle kävi pahemmin, alla pari kuvaa.

Selvittelen asiaa vakuutusyhtiön kanssa, mutta selvää on ettei Nokialle ole Stradalla tulemista.

Liitteet
IMG_2467_p.jpg
IMG_2463_p.jpg
IMG_2455_p.jpg
IMG_2459_p.jpg
IMG_2451_p.jpg
IMG_2447_p.jpg
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja PW »

Ikävä kuulla, eikö pyörällä voi siis ajaa - vääntynyt jotain ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja jori »

Vahinkoja sattuu. Hyvä, ettei sattunut mainittavia henkilövahinkoja. Eihän nuo nyt niin dramaattisia vaurioita ole pyörällekään. Oikaiset taaemman alatukivarren ja varmistat aurauksen, niin eikös tuolla voi ajella.
Kuva
Pientä paikattavaa on tietysti rungossakin, mutta nuo kyllä korjaanutvat melko vähällä vaivalla. Pää pystyyn :D

Varoitukseksi kuitenkin muille, voisit varmaan kirjoitella url=http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=2&t=658&p=5654&#p5654pyöräonnettomuusrekisteriin[/url] kertomuksen, mikä tarkkaan ottaen kaatumisen aiheutti ja mitä muuta tekisit toisin, kuin ajaisit hiljempaa. Leikkasitko / leikkaisitko sisäkanttareiden yli. Laita myös googleukon avulla kuva paikasta, missä tämä tapahtui, missä kohdin kaaduit ja mitä sitten tapahtui. Miten päin pyörit kaaduttuasi kyljelläsi. Olisiko ollut vaara törmätä pää edellä aitaan tai rotvalliin ym.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

Muutin (Noja)pyöräonnettomuusrekisteriketjun otsikon. Se on nyt "Onnettomuudet"

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Auts, onhan ikävän näköistä jälkeä. Mutta onneksi ei kuskille käynyt pahemmin, ja pyöränhän saa kuntoon.

MetaPhrastic 2012

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja tm »

Onni ettei kuskiin sattunut pahemmin, tuollaiseen kanttikiveen törmääminen ilman suojaavaa koria olisi tehnyt kipeää...
Etuvannekin näyttää saaneen iskua, heittääkö paljon? Liekö pelkällä tukivarren oikaisulla tulee ajokuntoiseksi?

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja terppa »

Tsemppiä harmituksen keskelle mutta toisena kinnnerikuskina ymmärrän miten makealta tuntuu ajaa liikenneympyrässä "hyvää" vauhtia... Kertoile kuinka vakuutusyhtiön kansa sujuu, itsekin kotivakuutusta päivitin kinnerin oston yhteydessä. Kyllä Strada varmasti kuntoon tulee mutta ikävä on olla ilman keskellä parasta ajokautta.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

Kiekkoa hieman pyöräytin ja hämmentävän suoran oloinen se oli siihen nähden miltä osa pinnoista näytti. Niissä oli meinaan aika syviä uria ja ei ne enää ihan suoriltakaan näyttäneet.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Toisesta ketjusta lainattua kuljetuskustannus / korjaus analyysiä..

TMS kirjoitti:

ilmeisesti noin 600 euroa suuntaansa.

Eikös tuon tuolla rahalla jo korjaa suomessakin hyvinkin pitkälle?
Eikö tuota kannattaisi jo udella paikasta jossa ajou teetätti oman koppansa?

Eikö foorumilta löytyisi kuitutaisoisia joilla olisi inspiraatiota paikata ja tutkia kyseistä laitetta?

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Vastaa Viestiin