GTO on taatusti varma valinta. Hinnanero gt5:eenkään ei ole enää nykyisin kovin suuri (n. 800 euroa).
Nyt tulisi sitten vain päättää, haluaako pyöränsä tavallisena vai ns. heavy duty -versiona. Arvioisin tavallisen riittävän ellei leveämpi penkki ole tarpeen.
GTO:n voi valita nykyisin myös 16" pyörillä vakiona toimitettavan 20" pyörien sijasta. Maailmanmatkailuun isompi pyöräkoko voi olla varmempi valinta renkaiden saatavuuden ja ehkä myös maavaran kannalta. En tosin muista, kuinka suuri ero maavarassa niiden välillä on.
SRAM DD on tavallisessakin versiossa vakiona (ja se muuten pienentää hinnaneroa edelleen gt5:een verrattuna), joten alkuperäisestä listastani jää puuttumaan vain pistosuojatut Scorcher TR -renkaat ja levyjarrut. Pistosuojatut renkaat ovat mielestäni ehdottomat, mutta levyjarruista voi olla montakin mieltä. Tehokkaammat ne varmasti ovat, mutta Sturmey Archerin rumpujarrut ovat toisaalta helposti korjattavissa myös kehitysmaissa (mikäli niitä ylipäätänsä joutuu korjaamaan, kulutuspalat voi vaihtaa itsekin tarvittaessa). Kiinan matkailija valitti levyjarrujen hydrauliikkaongelmia jutuissaan ja otti kantaa mekaanisten jarrujen puolesta juuri edellä mainitusta korjattavuussyystä.
Mukavuusvarusteista niskatuki on mielestäni hyvä ja lisää se ehkä turvallisuuttakin, mutta kaikki eivät halua sitä käyttää tai kokevat sen tarpeettomaksi. Etulokasuojat ovat myös mielestäni tarpeelliset, mutta niitäkin ilman jotkut tulevat toimeen ja joissakin oloissa ne voi joutua tilapäisesti irroittamaan "tukkeentumisen" vuoksi. Tavarateline ja takalokasuoja ovat ilmeisesti GTO:ssa vakiovarusteita.
GTO:n voimalinjan vakiona toimitettavat Sh 105/xt/dura ace -komponentit ovat toiminnaltaan ja kestävyydeltään varmasti riittävät.
Lukkopolkimet kannattaa tietysti myös hankkia heti alkuun. Niiden valinta on täysin omasta mieltymyksestä kiinni. Toimivia vaihtoehtoja on useita.
GS:n valojärjestelmä on kallis, mutta varmasti myös hyvä. Jonkinlainen valojärjestelmä on varmasti tarpeen. Pohjolan valkeita öitä ei ole etelässä edes keskikesällä. Uudenaikaisia paristotoimisia led-valoja on tarjolla runsaasti, joten ehkä niistäkin saa räätälöityä sopivan paketin. Ongelmia voi tulla paristojen keston ja saatavuuden kanssa, joten se täytyy ottaa huomioon ja pysytellä ainakin yleisimmissä standardeissa.
Niin ja se peräkärrykin täytyy valita. Kuten varmaan olet huomannutkin, niin GS tukee Burleytä ja itse olen tosiaankin ollut Nomadiin erittäin tyytyväinen. Mielestäni Radical Design kannattaa kuitenkin myös tsekata.
J