Suosiolla Off-Topic -osioon, kun rakentelu on vielä tällä tasolla Lisäksi pyöräkoko asettaa pieniä rajoituksia...
M5 toispuoleisella haarukalla
Rohornin rakenne sovellettuna liikkkuvaan keskiöön. Bob Horn oli huolissaan jalkojen vaatimasta tilasta sekä nivelistä. Voivat olla yllättävän väljiä tai sitten teflon laakeroidut voivat käydä vaarallisen tiukoiksi. Mainitsi vielä, että tällaisen rakenteen voisi saada nopeasti pikaliitostapeilla nopeasti kasaan meneväksi.
Millainen tämä olisi ajaa?
Sama kehitelmä yläpuomin sisään piilotetulla etujousella. Keskiö tosin pysyy lähes paikoillaan.
MBB:ssä mietityttää "wheel flop". Tuntuisi, että jalkojen ja etupuomin painon vaikutusta pitäisi saada minimoitua. GT:n täysjousto maastopyörissä on jousituksen mukaan liikkuva keskiö. Sitä soveltamalla keskiön korkeutta saisi muutetuksi kääntökulman mukaan. Trekissä taas on Active Breaking Pivot -nivel taka-akselilla. Lego-rakenteesta tuli tällainen palikoita pyörittelemällä. Liikkkuvaa keskiötä en saanut tehdyksi, mutta ylimääräinen tanko sopi puomin alle. Trekin täysjousto voisi toimia haarukoiden ja keskiön seudun luovuttajana. Toimisiko tällainen Anti Wheel Flop -tanko?
Kääntäminen vetää puomin etupäätä alas/nostaa päärunko ylös. Käytännössä ilmeisesti puhuttaisiin vain muutamista milleistä. Pienoismalli keskittää ohjauksen, mutta onko vaikutus ajaessa toivottava?
Viimeisen kuvan violettien pampuloiden kohdalla on pallonivelet ja pistekatkoviivoilla osoitetuilla akseleilla laakerointi haarukan osille.
Kommentteja kaivataan kääntyväkeskiöiseen Jos oletetaan, että systeemi olisi tarpeeksi tukeva ja välyksetön, oletan, että wheel flop vähenisi? Vai käykö niin, ettei pyörää saa kääntymään ollenkaan?
Viimeisen kuvan violettien pampuloiden kohdalla on pallonivelet ja pistekatkoviivoilla osoitetuilla akseleilla laakerointi haarukan osille.
Kommentteja kaivataan kääntyväkeskiöiseen Jos oletetaan, että systeemi olisi tarpeeksi tukeva ja välyksetön, oletan, että wheel flop vähenisi? Vai käykö niin, ettei pyörää saa kääntymään ollenkaan?
Mielenkiintoisia kuvia. Hyviä hahmottamaan rakenteita ennen kuin alkaa itse niitä pykäämään kasaan...
Tuo wheel flop MBB:ssä on toki siellä ja tottumattomalle tuntuu hurjalta. Mutta mutta. Eilen kävin ajamassa ekaa kertaa Nokian viikonlopun jälkeen etuvetosta, siis 10 päivää oli taukoa (on on tullu käytyä ajamassa maastonojakilla...). Ihan aluksi tuntui hieman tämä wheel flop mutta kun liikkeelle pääsi niin sen verran tuli oppia Nokialla lähes 500 kilsan ajomäärällä taitoihin että käytännössä unohdin pian että olen ajamassa etuvetosella.
Voi olla että moisella rakenteella etenkin aloittelevalle MBB-kuskille ajaminen olisi helpompaa. Mene ja tiedä, itse en taida enää moista apua tarvita. Seuraavaksi pitää ajaa vähän pidempi lenkki treeni rullilla. Kokeilin niitä ennen Nokiaa ja aloin jo pysymään rullilla ilman kiinni pitämistä. Sanotaan nyt jo että MetaPhysic:llä en pysy yhtään rullien päällä joulun aikoihin... eli ihminen voi olla näköjään oppivainen.
Ei ollu 60 luvulla noin hienoja legoja, siksi ehkä nyt en ymmärräkään tästä rakenteesta mitään.
Aivan hyvin tän ois voinu laittaa rakenteluosioon.
Mitä on wheel flop suomeksi ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Ei ollu 60 luvulla noin hienoja legoja, siksi ehkä nyt en ymmärräkään tästä rakenteesta mitään.
Aivan hyvin tän ois voinu laittaa rakenteluosioon.
Mitä on wheel flop suomeksi ?
Pitäisi piirtää jäykkien kappaleiden ääriviivat päälle, niin kuvaa olisi helpompi tulkita. Olisiko se niin kuin renkaan muljahdus sivulle? Kääntyminen tahtoo jatkua, kun pääsee vähän alkuun (tässä tapauksessa jalkojen painosta/liikkeestä).
Tuo Wheel Flop on juuri se ilmiö, joka (yhtenä monista) pitää pyörän pystyssä, vaikkei sitä aktiivisesti ohjata. Tällä sivulla on vakuuttava video, jolla Arend Schwab kertoo tuon ja laajemminkin polkupyörän pystyssä pysymisestä. Se on valitettavasti englanniksi, mutta huonollakin englannin taidolla mahdollista seurata.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma