Läskipyörän kiekot ja etuhaarukka ovat jo liian kauan tallin nurkassa odottaneet fillaria (runkoa) ympärilleen, tänä talvena olisi korkein aika aktivoitua tässä asiassa. Pitkään on ollut aikomus rakentaa pystyfillarin runko (teräksestä hitsaamalla), mutta mm. mhelanderin maastonojakkikokemukset on saanut ajatukset kallistumaan aina välillä nojakin suuntaan. Taas on sellainen "jalat edellä" -vaihe menossa .
Optima-retkinojakissa taannoin kokeilin tuota läskietukiekkoa ja -haarukkaa, mutta jäi fiilis, että etukiekko oli liian takana eli etukautta ympäri -fiilis oli möykkyisellä alustalla läsnä. Siispä ajatuksissa olisi lykätä etupyörää reilusti eteenpäin niin, että kampikeskiö olisi vain hieman emäputken etupuolella. Ohjaus samalla tavalla epäsuorasti kuin mhelanderin offroad-vehkeessä. Taakse sen verran joustoa, ettei montut iske liiaksi selkään. Olemassa oleva Surly Pugsleyn etuhaarukka on jäykkä, joten täysjoustoa ei tästä vekottimesta tulisi, ainakaan alkuvaiheessa.
Runkomateriaaliksi tulisi ainakin kokeiluvaiheessa teräs, luultavasti ihan peruslaatua rautakaupasta. Tai sitten seinämältään ohuempaa (=kevyempää) putkea esim. Ceewaylta. Alumiinin hitsauksesta ei ole kokemusta, ja kuiturunkokin saanee vielä odottaa vuoroaan.
Tarvii hahmotella jotain julkaisukelpoista, niin pääsette kommentoimaan. Oman mieleni mukaan mahdollisessa rakennusprojektissa tulisin etenemään, joten ei pidä välittää, jos hyvät ohjeet ja vinkit kaikuvat kuuroille korville .