Mikä olis paras ketjurasva?

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Haykey
Viestit: 42
Liittynyt: 08 Syys 2013, 06:15
Paikkakunta: Nelson, Uusi-Seelanti

Mikä olis paras ketjurasva?

Viesti Kirjoittaja Haykey »

Mulla on taittuvarunkoinen uudenkarhea Greenspeed Magnum nojakki.
Ketjut on vielä puhtaat ja alkuperäisessä rasvassa joka näyttää pysyvän puhtaana.
Mun nojakki kulkee reissussa mukana mun asuntoauton sisällä takaosassa. Siellä samassa paikassa on usein tilanpuutteen takia mun vaatteita joita en halua liata.
Ketju ei ole vielä mustunut mutta ajan kysymys ja sitten taittaessa saattaa olla valkoinen t-paita päällä ja vahingossa se ketju hipaisee ja mun Phuketista hakema t-paita on pilalla! :?

Eli tuon tahrimisen estämiseksi pitäis tehdä jotain ennakoivaa ketjun putsausta.

Mulla on sellainen mekaaninen ketjunputsaustyöväline jolla saa ketjun nopeasti putsattua.
Mutta mikä rasva on parasta ettei kerää lokaa ja voitelee hyvin?

Polkuvehje tuore Greenspeed Magnum Rohloff 14 Speed hub tadpole
Potkuvehje on omatekemä Haykey scootboard, myös tadpole.

http://www.stuff.co.nz/marlborough-expr ... -a-mission

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Mikä olis paras ketjurasva?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: Mikä olis paras ketjurasva?

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Useimmilla valmistajilla on nykyään erikseen dry lube ja wet lube öljyt. Nuo dry lubet toimii kuivissa olosuhteissa, ja suunniteltu niin, että niihin ei pöly tartu helposti. Ja ne ovat myös vähemmän tahraavia. Mutta taitaa olla paras keino puhdistaa ketjut riittävän usein ja varsinkin pyyhkiä se ylimääräinen öljy ketjun pinnalta pois.

MetaPhrastic 2012

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: Mikä olis paras ketjurasva?

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Ai niin, minä olen viime aikoina käyttänyt tätä http://muc-off.com/lube/31-dry-lube-5037835866001.html ja olen ollut tyytyväinen.

MetaPhrastic 2012

Esko M
Viestit: 185
Liittynyt: 16 Marras 2009, 18:09
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mikä olis paras ketjurasva?

Viesti Kirjoittaja Esko M »

Kesäkelillä vaha. Oikein loskaisella kurakelillä ehkä jokin öljy, mutta silloin saa varautua ketjun nopeaan kulumiseen (venymiseen).

Hipsussa käytän pelkästään ketjuvahaa, vahatun ketjun ikä on ainakin kaksinkertainen verrattuna öljyttyyn ketjuun. Kaikenlaisia aineita tuli kokeiltua (teflon-, Rohloff- ym.), mutta vaha säästää ketjua ja pitää kädet ja housut puhtaina. Jopa etuvaihtaja on tarpeeton, koska voin siirtää ketjun toiselle eturattaalle käsin. Aiemmin kului loppuun kaksi ketjua vuodessa; vahattuna ainakin yksi ketju on kestänyt kaksi vuotta (>10.000 km), mutta silloin en ajanut talven lumiseen aikaan. Ny on ketju ollut käytössä v. 2012 kesäkuusta lähtien ja on vielä kohtalaisessa kunnossa, vaikka oireita venymisestä on havaittavissa.

Syksyn kura-lehtikeli ja kevään kura-loskakeli saattavat olla ongelma joka tapauksessa: Jos on vaha, sitä pitää lisätä 20...30 km välein, jos öljy, ketju on sökö jopa kuukaudessa. Hipsun ketjuvaihtajan alaosa on aika alhaalla ja ketju likaantuu ravassa melko nopeasti.

Esko

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Mikä olis paras ketjurasva?

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kerro Esko minkä merkkistä vahaa, ja miten sinä sitä käytät? Tarviiko lämmittää?

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mikä olis paras ketjurasva?

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ostin kokeeksi Lidllistä moottoripyörään tarkoitettua ketjurasvaa. Saa nähdä kuinka Äijän käy, tekeekö rasvalla mitään. Se on tyypiltään kuivavoitelu rasva. Kuulemma pitäs ruiskia ketjuun aina 600km välein . Jos ei tahri eikä likaa niin pahasti kuin nykyiset , niin silloin hyvä. Puoli vuorokautta pitää antaa kuivua ennenkuin , voi lähtee ajaan . Ensi viikolla pääsee testaileen sit Nazcan muutoksia , tekeekö mieli ajaa rumpuvaihteellisella . Vai muutanko koko homman takas. :mrgreen:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mikä olis paras ketjurasva?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Ostin kokeeksi Lidllistä moottoripyörään tarkoitettua ketjurasvaa. Saa nähdä kuinka Äijän käy, tekeekö rasvalla mitään.

Ainakin se pysyy :shock: Mullakin oli noita purkkeja jäänyt moottoripyörä harrastuksesta, mutta ei niitä voisi polkupyörän ketjuun kuvitellakkaan. Ovat kuivuttuaan niin pirun jäykkiä.
Ruostesuojaukseen hyviä. Jos pitää maalattuun pyöränrunkoon hitsata jotakin niin tällaisella saa äkkiä suojattua. On kuitenkin helpompi pestä bensalla pois kun alkaa raapimaan ruostetta siinä vaiheessa kun meinaa oikein maalata.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Kaitsu62
Viestit: 57
Liittynyt: 11 Marras 2012, 11:21
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Mikä olis paras ketjurasva?

Viesti Kirjoittaja Kaitsu62 »

Ensin puhdistus vanhalla frotee-pyyhkeellä, sitten tätä http://www.bikestation.fi/shop/huolto/h ... uoljy-50ml. Sitä saa myös litran purkeissa.
http://www.bikestation.fi/shop/huolto/h ... suihkevaha voisi laittaa suojaksi.

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mikä olis paras ketjurasva?

Viesti Kirjoittaja kmb »

Tämän ketjun innoittamana hiukan googlailin.

Google kertoi, että tällainen vaha on maailmalla suosittua: http://road.cc/content/review/12803-squirt-lube
Käyttäjäarvioita (muutama soraäänikin seassa): http://www.mtbr.com/cat/accessories/lub ... 31crx.aspx

Ajattelin testata.

Tätä löytyy ainakin bike-discount.de:stä.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Avatar
pikametri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 245
Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mikä olis paras ketjurasva?

Viesti Kirjoittaja pikametri »

Minun viimeisin "paras" ketju-"öljy" on Rock n Roll extreme http://www.mtbr.com/cat/accessories/lub ... 31crx.aspx
Parasta siinä on että samalla litkulla putsataan ja voidellaan ketju, eli ensin levitys ketjuun ja sitten ketjun kuivaus rättiin. Tämän jälkeen muutama viikko sohjossa ajoa ja homman toisto. Mielestäni ketju pysyy erittäin hyvin puhtaana pitkiä aikoja, myös huonossa kelissä ajaen. Uusi voitelu suoritetaan ohjeen mukaan, vasta kun ketju alkaa vähän kitisemään (eli kun on kuiva). Huonona puolena pitää mainita että litku kovettuu viileässä (alle 5 astetta), joten ketju pitäisi päästä voitelemaan sisätiloihin.

HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.

Esko M
Viestit: 185
Liittynyt: 16 Marras 2009, 18:09
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mikä olis paras ketjurasva?

Viesti Kirjoittaja Esko M »

Olen käyttänyt White Lightning CLEAN RIDE -vahaa nyt runsaan vuoden verran, kun Pedros ICE WAX -vahaa ei enää saa Helsingistä (Saksan verkkokaupoista saisi). Clean Ridea on useassa kaupassa Helsingissä. Se on ohutta litkua, siinä on siis liuotinta runsaasti. Ice Wax olisi helpompi käyttää, se ei roisku samalla tavalla vaan jää paremmin kiinni ketjuun. Molemmilla voitelyväli on lythyt, sateella ehkä 30 km. Hyvänä puolena on puhtaat kädet.

Kuten annoin ymmärtää, paluuta öljyihin ei ole, ei edes Rohloffin öljyyn (joka on tosi paksua ja hieman hankalaa levittää). Kaikenlaisia purnukoita on kertynyt nurkkiin, mutta vahassa pysyn! Vaijereihin panen Teflon-sekotteista öljyä. - Ensi viikon lauantaina lähtee laiva Saksaan, joten voin ostaa uutta vahaa sieltä. Matkan suuntana on SPEZI Gersmerheimissa 26.-27. huhtikuuta. Reitti Spezin jälkeen on arvonnassa.

Esko ja Hipsu (tänä vuonna 1111 km)

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä olis paras ketjurasva?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Tuossa toisessa aiheessa sivuttiin näytä ketjyöljyjä... itse olen ollut tyytyväinen Finish Line Teflon "kuivaöljyyn" maantiekäytössä ja saman valmistajan "Wet" öljyyn syksy-talvi-kevät keleillä jolloin on joko kosteaa tai sitten lunta.

Näissä on kuitenkin sellainen ongelma että jos ajaa märässä maastossa tai sateessa niin teflon häipyy ketjusta hyvin nopeesti, pahimmillaan joutuu joka lenkin (tai sen jälkeisen pesun) jälkeen voitelemaan uusiksi. Ja wet on aivan mahdoton keräämään kaiken pölyn ja lian ketjuun ja voimansiirtoon muilla kuin märillä keleillä.

Kun kmb kertoi että on tyytyväinen Squirtlube ketjuöljyyn joka on siis vesiohenteinen vahapohjainen öljyämisemenetelmä piti sitä vähän googlailla ja mtbr:n foorumilta löytyi aika ylistävää lausuntoa nimen omaan maastokäytössä ja vaihtelevilla keleillä. Ja kun kerran tavaraa saa bike-discount kaupasta niin pitihän sitä kaveriksi teflon-pullolle tilata.

Kuva

Ensimmäistä kertaa otin maasturista Campy Record C9 -ketjut katkaisemalla pois (niissä kun ei ole/tarvita pikalukkoja) ja bensiinillä 2L:n Lasol-pullossa hölskyttelemällä irrottelin kaiken lian pois, lopuksi ihan puhtosella bensalla kunnes likaa ei siihen enää irronnut. Tämä ei ollut isokaan homma kun olin tuon edellisen wet-voitelun jäljiltä ajanut ketjun aikalailla kuivaksi ja pyyhkäsin WD-40 rätillä enimmät pinnasta ennen irroitusta.

Yön yli kuivuttuaan putsasin pakan, ketjurattaat ja taittopyörät ja laittelin ketjun takaisin. Tippa per ketjun nivel voitelin ekan kerran, pyörittelin tovin jotta aine leviää ja noin puolen kokonaisen tunnin päästä kävin toistamassa käsittelyn. Kuivuttuaan pintaan tuli silti hieman likaa mutta sehän poistunee kunhan ajamaan pääsee ja foorumien mukaan voi joutua vielä kolmannen rasvauksen tekemään.

Kuva
Tämmöseltä se näytti kun öljy oli levitetty ennen kunnolla kuivumistaan.

Itse rasvaus oli itse asiassa helpompaa, nopeampaa ja siistimpää kuin kummallakaan Finish Line öljytyypillä. Ketjua en pyyhkinyt lainkaan ja tuo vaha näyttää kovettuvan mihin sitä enemmän jää ja kuulemma varisee veks ajaessa. Ketjun ei pitäisi kerätä likaa ja tämä öljytyyppi kuitenkin kuulemma voitelee vaikka märissäkin olosuhteissa ajaisi.

Kunhan flunssa hellittää niin pitää käydä rymyämässä tavanomainen lenkki niin selviää paljonko oli myyntipuhetta. Jo se että sotkun putsaus helpottuu ja rasvaus on näinkin helppoa on iso apu maastoajokissa...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä olis paras ketjurasva?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Ketjun ei pitäisi kerätä likaa ja tämä öljytyyppi kuitenkin kuulemma voitelee vaikka märissäkin olosuhteissa ajaisi.

Kunhan flunssa hellittää niin pitää käydä rymyämässä tavanomainen lenkki niin selviää paljonko oli myyntipuhetta. Jo se että sotkun putsaus helpottuu ja rasvaus on näinkin helppoa on iso apu maastoajokissa...

Nyt on käyty viimeöisen sateen jäljiltä metsässä kokeilemassa, reitillä oli upottavaa suomultaa takanapaan asti, ojien ylityksiä mutta muuten normaalia kuivahkoa neulaspolkua kivikkoineen ja juurakkoineen.

Tältä näytti takakiekko lenkin heti lenkin jälkeen, ei mitään puhdistustoimenpiteitä vaan pysäytys ja näpsimään kuvia:

Kuva

Kuten vanteesta ja levyjarrusatulasta voi päätellä niin sotkua oli liikenteessä ja ketjukin on saanut osansa.

Kuva

Ketju ja takapakka,

Kuva

takavaihtajan rissat ja pakka etupuolelta,

Kuva

ketjurattaat ja etuvaihtaja ulkopuolelta, ja

Kuva

sisäpuolelta. Kumma kyllä ainoastaan tommosta kuivaa vahamaista tulee ketjurattaisiin, ja niihin varmaan kun on itse tehdyt ja ei niin sileäpintaiset. Pakkaan, vaihtajan rulliin tai taittorulliin ei tule käytännössä mitään. Samoin oikea taka/sisäreisi pysyy puhtaana, muilla öljyillä tulee rymytessä kyllä ketjusta mustaa ja jopa oikeaan pohkeeseen.

Loppumatkasta ketju kuullosti hiukan kuivalta mutta se on öljytty vasta kahdesti bensalla pesun jälkeen, kolmas kierros on sitten pysyvämpää sorttia sanotaan. Hyvältä vaikuttaa... edellinen reissu samassa maastossa pisti pyyhkimään ketjua puhtaaksi liejusta ja voitelemaan.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Reiska
Viestit: 41
Liittynyt: 09 Huhti 2014, 23:44

Re: Mikä olis paras ketjurasva?

Viesti Kirjoittaja Reiska »

En ole eläessäni vaihtanut tai rasvannut ensimmäisenkään pyörän ketjua ja ne on tuntunut toimivan vain yksinomaan paremmin ja likaamattomasti täysin hoitamattomina vs. varastorasvojen aikaan - ainakin normaali MTB-pyörässäni viimeiset 15v...

Valottakaahan maallikolle mistä tietää, että ketju on 'venynyt' tai muuten huonossa kunnossa? Millaisista kilometrimääristä puhutaan, että pitäisi alkaa ihmettelemään ketjuja tai rattaita? Minulle on kertynyt ehkä 4000km viimeisen 15v aikana yhteensä tuolle vanhalle fillarilleni.

Vastaa Viestiin