Mango+ Kinneri

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

eemeli kirjoitti:

No voihan perhana... Hajosi ohjauksesta yksi pallonivel. Ei siinä mitään, mutta kun se sijaitsee ohjaussauvan puolella. Mistäköhän sinne pääsee käsiksi? Mulle ei tuu muuta mieleen kuin, että poraa pohjaan reilumman kokoisen reiän ja paikkaa sen sitten peltilevyllä. Tääkin oli varmaan oma moka kun kiristelin pultteja etsiessäni uuden äänen alkulähdettä. Varmaan silloin nivel kääntyi väärään asentoon...

Luulis ny että nuo vois vaihtaa kuorta pilkkomatta...
pikasella googlaamisella en ohjeita löytänyt...
Soita hollannin poijille ja kysy jos ei muuta.

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja terppa »

Kävin katsomassa omaani ja en kyllä keksi mitään muuta konstia kun leikata aukot. Mangossa ei ole kyllä yhtään mietitty sitä, että pyörää voi joskus joutua huoltamaankin. Villi veikkaus on, että ohjausrojut on laitettu tunneliinsa, kansi massalla kiinni ja sitten alumiinirunkopalkki paikallensa ja ohjaustanko kiristetty siihen...

Muoks. Kuva jossa osviittaa rakenteesta http://nojapyorafoorumi.fi/download/fil ... &mode=view

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja tm »

Eemeli: Terpan kanssa äsken katseltiin meikäläisen Mangon pohjaa, johon edellinen omistaja (Api) oli porannut reiän juurikin samasta syystä. Terppa napsi jokusen kuvan, tullevat näkösälle kohtapuoleen?

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja terppa »

Nyt tulee kun taas muisti, että kuvat ei siirry lumiasta pilveen kun on virransäästö päällä :twisted: Noh, kännykkään laitoin viestiä/kuvia heti pelipaikoilta :
https://skydrive.live.com/redir?resid=8 ... hwYOZc&v=3

https://skydrive.live.com/redir?resid=8 ... yftHQ4&v=3

https://skydrive.live.com/redir?resid=8 ... Sejm34&v=3

Kuvat cropattu ja liitetty t:MSK

Muoks. Kiitokset Mustasudenkorennolle, tuota alimmaista kuvaa kun katsoo niin teoriassa on ilman leikkelyä purkaa rakenne mutta kasaamisessa saattaapi mennä hermo...

Liitteet
reiän peite
reiän peite
reikä
reikä
reikä
reikä

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Kiitos kuvista! Kuppiterää jo virittelin valmiiksi...

Piti tässä välissä käydä pappaa onnittelemassa pyöreitten vuosien johdosta. 80v. tuli täyteen... Mies vielä täydessä terässä. Käy kalassa ja viljelee omat ruuat. Kaiken tämän välissä käy vanhalla työpaikallaan linja-autoja korjaamassa. Ihmemies :shock: . Liian harvoin tulee käytyä... No mukava oli pitkästä aikaa käydä. Potutuskin laski pyörän suhteen ihan siedettäviin lukemiin...

Täytyy kattoo koska pääsee lähtemään kohti Nokiaa... Toivottavasti kuitenkin illansuussa perillä.

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

Kyllä niihin palloniveliin pääsee käsiksi ilman reiän tekemistä, mutta aika paljon työtä se vaatii. Alumiinirungon alla on reikä josta pääsee etummaisiin niveliin käsiksi. Taaempiin niveliin pääsee käsiksi kun ruuvaa tuon ohjautangon jatkeeseen kiinnitetyn vivun irti ja vetää sivureistä koko nipun ulos. Tässä tarvitsee aika reilun pituista kuusiokoloavainta että sen yhden ruuvin saa sivujen pienien reikien kautta avattua.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Nyt on reikä pohjassa ja nivel taas paikoillaan... Miksei tuota reikää voisi tehdä jo tehtaalla valmiiksi ja nätti paikka päälle.

Olis ollut kyllä aika urakka ottaa koko runko sisältä pois. Ei olisi loppuviikko riittänyt... Eikä siellä ollut kuin pieni reikä ohjaussauvan kohdalla.

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Kilometrejä tälle pyörälle kertyi tänä vuonna n. 4500km. Yllättävän paljon…

Vähän aatellut josko muuttaisi runkoa niin, että saisi vedon suoraan takapyörälle. Kaveri lupasi hitsata alumiinista uuden, jos vain teen osat ja jigin valmiiksi. No jokatapauksessa pitää runko ottaa irti korjausta varten. Sen verran monta kertaa toinen dropoutti vääntynyt, että en luota siihen kestäisi ensi kesän ajot. Samalla sitten voisi miettiä onnistuuko uuden rungon tekeminen.

No tänä viikonloppuna sain itsestä sen verran irti, että jaksoin verstaalle mennä. Kansi ja runko irti… Runkoa irroittaessa huomasin, että takahaarukka jumissa. Eli kannattaa tuokin aika ajoin tarkistaa. Lisäksi sain hahmoteltua uutta runkoa.

Liitteet
Uusi runko
Uusi runko
Alkuperäinen runko
Alkuperäinen runko

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Onko tuolle eturungon "siksakille" joku järkevä syy, vai mikesi se voi olla suoraa putkea? Tuleeko siihen jotain ohajusjuttuja tms.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja mhelander »

eemeli kirjoitti:

Kilometrejä tälle pyörälle kertyi tänä vuonna n. 4500km. Yllättävän paljon…

Paljonko yhteensä on tälle (rungolle) ajoa alla ?

eemeli kirjoitti:

Vähän aatellut josko muuttaisi runkoa niin, että saisi vedon suoraan takapyörälle. Kaveri lupasi hitsata alumiinista uuden, jos vain teen osat ja jigin valmiiksi. No jokatapauksessa pitää runko ottaa irti korjausta varten. Sen verran monta kertaa toinen dropoutti vääntynyt, että en luota siihen kestäisi ensi kesän ajot. Samalla sitten voisi miettiä onnistuuko uuden rungon tekeminen.

En ole perehtynyt niin tarkkaan Mangon voimalinjaan että ymmärtäisin kuinka monta taittopyörää siinä on. Tai miten takajousitus suhtautuu ketjulinjaan, mutta:

eemeli kirjoitti:

No tänä viikonloppuna sain itsestä sen verran irti, että jaksoin verstaalle mennä. Kansi ja runko irti… Runkoa irroittaessa huomasin, että takahaarukka jumissa. Eli kannattaa tuokin aika ajoin tarkistaa. Lisäksi sain hahmoteltua uutta runkoa.

Jotakin ongelmaa tuossa ketjulinjassa lienee jos kerran takahaarukkakin jumii ja runkoon tulee murtumia. Uusi runko näyttäisi olevan terästä vai ?

Itse miettisin kyllä että tekisinkö alumiinista enää uutta runkoa. Teräksestä prototyyppi jotta selviää toimiiko uusi ketjulinja ja jos tuli hyvä niin joko titaanista uusi tai sitten ehkä kuidusta. Multa kun meni usko itse tehdyistä alumiinirakenteista, ellei pääse valitsemaan kunnon alumiinilaatua, laadukasta hitsausta ja sitten asian mukaista lämpökäsittelyä. Liian hankalaa ainakin mulle ja täällä Oulussa...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja PW »

Sama kävi mielessä ku Jukalla,
Meinasitko tehdä taakse kakspuoleisen haarukan ?
Jäiskö siitä joku väliakseli pois ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja mhelander »

PW kirjoitti:

Sama kävi mielessä ku Jukalla,
Meinasitko tehdä taakse kakspuoleisen haarukan ?
Jäiskö siitä joku väliakseli pois ?

Eikös kaikki kisa-velomobiilit ole yleensä modattu vähintään optimoimalla runkoa/voimalinjaa ? Sellasen käsityksen sain jostakin (BROL:sta ?)...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tuolla, https://www.flickr.com/groups/recumbent ... 09973@N05/ on kuva halkaistusta Mangosta:
https://www.flickr.com/photos/janbeeldr ... 39707@N00/
Siitä näkyy että rungon siksakki on ohjaustangon laakeroinnin takia.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Siitä näkyy että rungon siksakki on ohjaustangon laakeroinnin takia.

Teräs sen verran halpaa ja päässä semmonen vika että voisin kokeilla tehdä tuon vaikka näin

mangohalki01.jpg

Tai jos polkimien paikka on 5cm tarkkuudella tiedossa niin vaikka jopa näin:

mangohalki02.jpg

Tuossa tulisi ohjauksen ristinivel vähän suotuisampaan kulmaan jos sen laakeroisi 90asteen kulmaan runkoputkeen nähden.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Hurja Jätkä!

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

HIenoa, että joku ihan oikeasti osaa modata Velomobiilia. Perusta Eemeli Velomobiilikorjaamo jossain vaiheessa.

Kaksi asiaa tuli mieleen:

  1. Jos tulee suoraveto, niin eikö ole silloin pakko asentaa myös 26" rengans, sillä ainakin minulla on käsitys, että 20" tuuman renkaaseen on vaikea saada niin isoa välitystä, että vauhtia riittää. Voin toki olla väärässä.

  2. Aika iso menetys olisi tuo poljinetäisyyden säädön menetys, eli Mango plus ei enää sen jälkeen sopisi pitkäjalkaisille kuskeille lainkaan.

Vastaa Viestiin