Vetyauto

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Vetyauto

Viesti Kirjoittaja PW »

Woikoski avasi 1. vetytankkaus aseman ja kuukauden päästä seuraavan. Onko vetyauto tulossa, vaihtoehdoksi ?
Sanottiin ett vetyauton päästöt 0, mitkä on vedyn tuotannon päästöt ?
Onko muita esteitä ku hinta ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Vetyauto

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mun käsittääkseni vety on yksi keino varastoida sähköä. Sitä tehdään siis sähköllä, mutta nopeampi tankata ja autot voi olla halvempi kun ei tarvi akkuja. Tietty vaarallisuus momentti siinä kai on

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4624
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Vetyauto

Viesti Kirjoittaja janx »

Eiköhän Suomi tuon tapa verotuksella kuten maakaasunkin käytön. Tuhatta autoa rupesivat verottamaan kolmen vuoden porrastuksella, jolloin se on samanhintaista kun dieselillä ajaminen.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vetyauto

Viesti Kirjoittaja jori »

Sähköautoihin tämä liittyy, kuten Jukka tuossa jo kertoi. Vetyä käytetään polttokennoissa, jotka tuottavat sähköä. Vetyä on juuri opittu tekemään metsäbiomassasta hyvällä hyötysuhteella ja se mahdollistaa vedyn kannattavan tuotannon polttokennoihin. Polttokenno on tavallaan akku, jonka sähkö on irrallisena vetynä pullossa ja akun lataus voidaan tehdä nopeasti täyttämällä vetytankki. Vastaavaa ideaa ollaan myös kehittelemässä sokerin avulla. Siinä sähkö tehdään kasvien toimintaa jäljittelemällä sokerista. Akkuja lataamalla tehdään vedestä ja hiilidioksidista sokeria. Lupaavia tutkimuslinjoja.
http://www.tekes.fi/nyt/uutiset-2013/ve ... le-stoppi/
http://www.hilavitkutin.com/2014/01/24/ ... eriakkuja/
tässä vielä toisenlainen tapa käyttää sokeria oikein. :D
http://www.tekniikkatalous.fi/innovaati ... in/a844150

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Vetyauto

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuossa lehtijuttua työstä jota tehdään vedyn erottelemiseksi taloudellisesti järkevään hintaan ja ympäristöystävällisesti: http://yle.fi/uutiset/vetypolttoaineen_ ... sa/7034798
Mutta tuo on totta mitä Janx sanoi, ensin pitää keksiä keino jolla Vetyä voidaan verottaa. Sitten tutkimustyölle voidaan maksaa tukea ja siinä sivussa saadaan aimo kasa byrokratian rattaita pyörimään.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vetyauto

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Kuulemma labrassa toimii jo vedyn suorakonversio vedestä. Näin polttokennolle ei tarvitse varastoida kuin kuormituksen mukaisen puskurin verran konversiosta ja näin järjestelmästä tulee turvallisempi kuin nykyisistä polttoainevaihtoehdoista.

Kunhan saavat mokomat skaalattua tehon ajoneuvoihin sopivaksi niin avot. Veden verotus tai ajettujen kilsojen sitten tulee keskustelun aiheeksi. Eikö veroja yhteiskunnan pyörittämiseen voi todellakaan kerätä muualta kuin ajoneuvojen käytöstä ?

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin