Ketjun vs. rattaan kuluminen

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Ahaa, hyvin selvennetty! Juurihan talvella vaihdoin vaijerit joten se on päässyt sitten varmaan vain venymään.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Jahas, taisi selvitä pomputtelun syy :roll: . Eilen yritettiin miehen kanssa säätää noita vaikka kuinka kauan mutta välillä se toimi ja sitten taas pomputteli. Kunnes otettiin koko takavaihtaja korvakkeesta irti ja se ruuvi+jousikiristinhässäkkä siitä kiinnikkeestä..ja likanenhan se oli. Putsattiin osat, koottiin takaisin. Kappas kummaa kun vaihtajaan palasi herkkyys ja säädettiin uusiks. Tänään ajaessa ei pomputtanut kertaakaan ja vaihtoi todella pehmeästi!

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Premnas kirjoitti:

Jahas, taisi selvitä pomputtelun syy :roll: . Eilen yritettiin miehen kanssa säätää noita vaikka kuinka kauan mutta välillä se toimi ja sitten taas pomputteli. Kunnes otettiin koko takavaihtaja korvakkeesta irti ja se ruuvi+jousikiristinhässäkkä siitä kiinnikkeestä..ja likanenhan se oli. Putsattiin osat, koottiin takaisin. Kappas kummaa kun vaihtajaan palasi herkkyys ja säädettiin uusiks. Tänään ajaessa ei pomputtanut kertaakaan ja vaihtoi todella pehmeästi!

Monesti on pikkuasiasta kiinni ettei takavaihtaja toimi kuten pitäisi. Itse olin pari kolme viikkoa sitten jääkaljuilla kaatuilemalla taittanut vaihtajan korvakkoa ja sen suurin piirtein oikaissut. Lauantaina ajoin vähän pidemmän lenkin niin tietyissä rymistelyissä ja vaihteella meinas hypätä hetkeksi pykälää suuremmalle.

En alkanut asiaa sen kummemmin metsässä säätämään, enimpiä savia rapsuttelin jokusen kerran rissoista veks kun tuntu polkemista vastustavan. Kotona sitten aloin katteleen vaihtajaa suoraan ja huomasin että B-pultti, siis se millä vaihtaja on korvakossa kiinni, oli löysällä ! Klappia oli enemmän kuin vakiossa X.7 takavaihtajassa... kun sen kiristin ja sitten oikasin korvakon niin johan taas toimii kuten pitää.

Tässä mun maasturissa ketju vaan ei kulu millään ja hyvin on pysynyt voitelussakin tähän asti. Finish Line "Wet" öljy on vielä käytössä kun tulee ryvettyä napoja myöten välillä löysässä suomaastossa... Itsetehdyt eturissat alkaa olla jo aika kuluneen näköiset, pakat ei myöskään kulu käytännössä ollenkaan. Asiaa auttaa että tässä tulee ajettua 11-28, -32 ja -34 pakoilla joka osaltaan tasoittaa kulumista.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Nojoo, tänään lenkillä rupes taas pomppimaan välillä, varsinkin kuoppaisella asvaltilla :roll: . Pitääkö toi perhanan vempele räjäyttää osiin että ongelma poistuu vai onko se vaan jostain liian kulunut tai peräti vääntynyt (pyörähuoltomies sitä kuulemma jo kerran oikoi kun oli kuulemma ottanut osumaa johonkin)? Kuinka kauan takavaihtaja yleensä kestää ennen kuin se on liian kulahtanut (kai ne jousetkin joskus löystyy sieltä)? Olin jotenkin ajatellut että vaihtaja kestäisi ainakin tosi kauan mutta onko se sittenkin harhaluulo?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Onko varma että vaihtajan korvakko on suora ? Ja vaihtaja säädetty niin että ketju on pakan lehden kohdalla joka vaihteella ? Ja ettei vaijeri jumita ?

Mikä olikaan takavaihtajan tyyppi kun en nyt muista oliko jo mainittu... ainakin mulla käytössä olevat SRAM:n vaihtajat pitää ketjun napakasti pakan rattailla ja hyvin ne vaihtaa jos vaan korvakko on suora. Ongelma vain maasturissa jossa on Bilteman laadukas meltorautakorvakko joka ottaa itteensä aina kun kylelleen kopsahtaa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Kuinka kauan takavaihtaja yleensä kestää ennen kuin se on liian kulahtanut (kai ne jousetkin joskus löystyy sieltä)? Olin jotenkin ajatellut että vaihtaja kestäisi ainakin tosi kauan mutta onko se sittenkin harhaluulo?

Vaihtaja kestää "ainakin tosi kauan". Varmaan parikymmentä sellaista olen käsieni läpi pyöritellyt ja yhden olen nakannut sen vuoksi roskiin että oli tosi kulunut. Ne vaihtajan pienet hammaspyörät joutuu joskus vaihtamaan, eli yhdistelemään kahdesta tai useammasta vaihtajasta yhden tai laittamaan kokonaan uudet, mutta itse vaihtajan tapit ja nivelet kestää pidempään. Vaikka vaihtaja olisi muovia niin kestää, sinulla muistaakseni pyörä kuitenkin sitä hintaluokkaa ettei vaihtajassa ole muovia kuin hammasrattaissa?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Shimano Deore XT -takavaihtaja. Näin vähän ajattelinkin että ei kai ne nyt voi noin heikkoa tekoa olla että muutamia vuosia vaan kestäisivät. Täytyy vielä tarkistaa onko se suora. Viimeksi kun yritti säätää niin tuntui ettei niitä kaikkia saa millään kohdalleen eli joko suurimmat rattaat toimii ongelmitta tai sitten pienimmät, mutteivät kaikki yhtä aikaa. Vaijeri ei vaikuttanut kovin venyneeltä, säätövara riitti ilman pultin aukaisua ja käsin kiristämistä. Mitenköhän tuota vaijerin jumittamista sitten tutkitaan. Vai pitääkö vaan vaihtaa vaijerinkuori? Mitä te teette jos vaijeri mahdollisesti jumittaa? Tai miten te diagnosoitte että se on just siitä kiinni :) ?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Premnas kirjoitti:

Shimano Deore XT -takavaihtaja. Näin vähän ajattelinkin että ei kai ne nyt voi noin heikkoa tekoa olla että muutamia vuosia vaan kestäisivät. Täytyy vielä tarkistaa onko se suora.

Ensin kannattaa tarkistaa onko vaihtajan korvakko suora. Jos nurkista löytyy tavallinen etukiekko jossa on kierteellinen akseli pitäisi se mennä vaihtajan paikalle korvakkoon. Sitä käyttäen ja mitaten takapyörän vanteesta saa korvakon suoraan ilma turhaa vääntelyä jota tulisi välttää viimeiseen asti jos korvakko/runko on alumiinia.

Itse olen kyllä vain katsonut vaihtajan häkin suoruutta suhteessa pakan rattaisiin tähän mennessä...

Premnas kirjoitti:

Mitenköhän tuota vaijerin jumittamista sitten tutkitaan. Vai pitääkö vaan vaihtaa vaijerinkuori? Mitä te teette jos vaijeri mahdollisesti jumittaa? Tai miten te diagnosoitte että se on just siitä kiinni :) ?

Laita suurin vaihde päälle eli vaijeri on mahdollisimman ulkona. Ota vaijeri irti takavaihtajasta. Vaihdekahvasta kuorta ulos ja sitten pääsee liikuttelemaan vaijeria kuoren sisällä. Jos yltää niin toisella kädellä vetää "vastusta" vaihtajan päästä niin voi tunnustella ahdistaako kuoren sisällä.

Jos on laatuvaijerit niin kuoren sisällä on teflonputki ja joissakin tapauksissa myös vaijerin pinta on käsitelty liukkaammaksi. Mutta tuo teflonputki tuppaa kulumaan mutkista ja lopulta alkaa ahdistamaan. Joskus vanhakin vaijeri elpyy joksikin aikaa kun vetää vaijerin ulos, spreijaa silikoniöljyä kuoren sisään ja sitten sillä kastelee vaijerin ja törkkää takaisin.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Pahus kun ei ole yhtään ylimääräisiä kiekkoja, kaikki kiinni pyörissä, joten menee varmaan just silmämääräiseksi arvioinniksi tuo korvakkeen ja häkin suoruus. Tosin mun mielestä se on ollut aina pikkasen vinossa ulospäin, mutta siis vähän vain. Tää hyppiminen on kuitenkin suht tuore ongelma, en tiedä mihin olen sen onnistunut kalauttamaan.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Viimeksi kun yritti säätää niin tuntui ettei niitä kaikkia saa millään kohdalleen eli joko suurimmat rattaat toimii ongelmitta tai sitten pienimmät, mutteivät kaikki yhtä aikaa.

Kuulostaa tutulta, varsinkin pitkillä vaijereilla tai/ja oikein kuluneilla vivuilla. Vaihteiden pykälät on kahvassa/vivussa ja jos sitä on käytetty "epätasapainoisesti" niin kuluukin epätasaisesti ja kun kevyt vaihteet säätää kohdilleen niin raskaat ei ole ja päinvastoin. Tällaisessa tapauksessa säädän niin että pakka keskellä toimisi oikein ja ääripäissä hyväksyn pienen "epävarmuuden". Keveimmän vaihteen saa kyllä päälle kun vääntää kahvasta yli ja kun vauhtia on sata niin raskainkin menee ajan kans kun täysillä runtatessa koko pyörä vaappuu ja ketjun heiluminen edesauttaa vaihteen siirtymistä :D
Mutta tosiaan, vikoja helpoimmasta(halvimmasta) päästä pois sulkemalla lopulta löytyy syyllinen(syylliset).
Ensin säätö, sitten vaijerien kunto. Tuo mhelanderin konsti toimii. Itse teen niin että vaihde keveimmälle rattaalle, sitten vaihtajan häkistä kiinni ja vivusta vaijeri löysälle. Näin vaijeri löystyy niin paljon että jonkun kohdan kuoresta saa pois nippelistä. Sitten vain loputkin kuoret irti ja hiissaillaan niitä sisuksen päällä, siinä helppo voidella kun rasvaa sisuksen näkyvältä osalta ja hiissaa kuoren päälle, samalla näkee onko vaijeri hapsuilla ja jos pahasti takertelee niin voi epäillä kuoren sisäisiä vaurioitakin.
Mutta tuo, että vaihteet saa säädettyä niin että kaikki vaihteet joillakin säädöillä pelaa, sulkee pois rattaiden/ketjun liiallisen kulumisen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Olen miettinyt sitä vaihtajavipuakin koska siinä joissain naksuissa tuntuu sellasta ylimääräistä pykälää ja löysyyttä. Jos se siitä onkin kiinni niin täytyy sanoa että aika paskat vaihtajavivut kun nyt jo toinen indeksivipu menossa. Mutta en sano vielä ennen kuin selviää voiko joku muu olla syypää tuohon. En nyt ehkä ihan ymmärtänyt tuota vaijerinkuorivinkkiä, koska mulla ainakin koko kuori on yhtä kappaletta vaihtajavivusta takavaihtajaan saakka. Voi jopa olla että joudun irroittamaan ohjauskahvan pehmusteen jos haluan päästä vaihtajavivun päästä vaijerikuoreen käsiksi, se kun on pehmusteen alla.

Tuolloin säädettiin niin että mieluummin sisimmät ja keskimmäiset rattaat toimivat koska niitä käytän eniten. Kun putsattiin vaihtajan kiinnityspultti ja systeemit, vaihtajan herkkyys palasi ja hetken aikaa toimi vallan täydellisesti. Eilen kun kokeilin kädellä liikuttaa vaihtajaa niin vaikutti siltä että se ei pysy yhdessä asennossa vaan siinä on jotain pientä pykälää eli voi jäädä kauemmaksi rattaista tai sitten painua lähemmäs. Jotenkin hiukan kankea. Siellä sisällä näyttää olevan vielä yksi isompi jousi, mitähän virkaa se toimittaa.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

En nyt ehkä ihan ymmärtänyt tuota vaijerinkuorivinkkiä, koska mulla ainakin koko kuori on yhtä kappaletta vaihtajavivusta takavaihtajaan saakka.

No ohoh, tuo ei ole kyllä kaupallisissa pyörissä kovin yleistä. Aika mahdoton saada koko pituudeltaan voideltua jos ei vedä sisustaa pois ja rasvaa irrallaan. Onnistuu se niinkin, mutta jos pää on yhtään hapsuuntunut niin voi olla vaikea saada takaisin. Pitäisi lailla kieltää tuollaiset ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Kai siinä on ajateltu et ei sinne mitään paskaa mene kun ei ajeta Suomen sääolosuhteissa tai että sama kuin ketjunsuojaputkissa, ne on niin pitkät ettei sinne mitään likaa mene...

Talvellahan jouduin uusimaan vaijerit kun piti saada kuoret vedestä tyhjäksi eikä niitä vaijereita enää olis saanut pujoteltua takaisin. Nuo mun asentamat ehkä vielä voisi, koska varoin taittamasta tai hapsuunnuttamasta vaijerien päitä.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Jep. Ennen muinoin kilpapyörissä ja vissiin osassa nykyäänkin on niin vähän vaijerin kuorta kuin mahdollista. On muka kevyempää ja entisaikasilla vaijerinkuorilla vähemmän kitkaa ja siten parempi toimivuus.

Siis hyvissä olosuhteissa ja hyvin voideltuna. Mun kilpurissa sai olla voitelemassa vaijereita vähän väliä että pysyivät herkkänä ja toimivat kunnolla. Ongelmallisin oli kesäkeleillä keskiön alitus johon laitoin modernimman vaijerin teflonisen sisäholkin kun vaijerit meni keskiömuhvin läpi (Rossin Columbus SPX ja SLX rungot).

Ja muuten olikin sitten tuo historiallinen takavaihtaja design joka vaati ketjuhaarukasta taipuisan mutta jämäkän ja pienillä vastuksilla olevan vaijerin kuoren kaarella vaihtajalle. Se oli kurakeleillä murheenkryyni ja aina jäässä talvikeleillä (ei sisäputkea koska ainoa toimiva oli sellanen kierteellä oleva paljas kuori).

Nykyään nojakeissa on pääosin yhtä kuorta vaijereissa kahvasta toimilaitteeseen, totta lowracerin suhteen jossa pisimmät vaijerit. MP:ssä on takavaihtajalle ketjuhaarukassa tuo perinteinen malli mutta koska SRAM:n nykyaikaisiin vaihtajiin tulee vaijeri suoraan ei tuo pikku pätkä ole tuottanut missään keleissä ongelmia. Etuvetosessa on etuvaihtajalle vastaava jottei puomin säädön takia tarvi alkaa kuorien kanssa värkkäämään (jos tytär sattuu ajamaan sillä).

Vaijerin rispaantumiseen perinteisesti on käytetty litistettäviä holkkeja kun vaihteet/jarrut on saatu toimimaan. Vielä parempi on käyttää pikaliimaa, se ei "levitä" vaijeria ja voi jopa helpottaa kuivuttuaan liikojen pois katkaisua. Langat on ainakin nettikaupoissa niin halpoja että ei niiden kanssa kannata turhia tapella, uutta tiskiin jos sattuu rispaantumaan.

Ja mitä tulee vaihtajien ja kahvojen jousiin niin omakohtaisia kokemuksia ei ole simpan tuoreemmasta tavarasta mutta nämä uudet SRAM:n kamppeet pelittää kyllä todella luotettavasti. Verrattuna 80-90 -luvun Campagnoloon myös, mulla on vielä yksi sellainen vaihtaja etuvetosessa käytössä mutta poistunee lähipäivinä kun X.7 tulee tilalle.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja Premnas »

En jaksanut kokeilla vielä irroittaa kuorta, kunhan yritin säätää. Nyt sentään paikallistin ongelmakohdat: jostain syystä 2-3 rattaan välillä pomppii ja samoin 7-8 rattaan välillä. Muut rattaat ok. Eli jos säätää että 2. ja 3. rattaat toimivat niin sitten 7. ja 8. pomppivat. Ja toisin päin sama homma. Jommat kummat vaan toimii. Yritin tiirailla korvaketta mutta ei se vääntyneeltä näyttänyt. Pistää myös epäilyttämään jos osa rattaista vaan pomppii että jos se korvake tai häkki olisi vääntynyt, eikö sen pitäisi vaikuttaa kaikkiin yhtä lailla?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Vastaa Viestiin